
Klinkt als een contradictie, maar is echt waar.
Je leest het steeds vaker, berichten over verkeerslichten die zelf kunnen nadenken. Niet in de sciencefiction-zin, maar gewoon systemen die realtime reageren op wat er op de weg gebeurt. En dat klinkt misschien als toekomstmuziek, maar op meerdere plekken wordt het inmiddels serieus getest.
Het idee is simpel genoeg. In plaats van vaste schema’s van rood, oranje en groen en dat het liefst op het verkeerde moment, meten deze slimme verkeerslichten hoeveel verkeer eraan komt en passen ze daar hun timing op aan. Soms gebeurt dat via sensoren in het asfalt, soms via voertuigen die informatie doorgeven. Het doel is steeds hetzelfde: minder stoppen, minder optrekken en dus minder verspilde tijd en brandstof.
Volgens onderzoekers werkt het vooral goed bij drukke kruispunten waar verkeer van verschillende kanten elkaar te vaak ophoudt. Door het stoplicht flexibel te maken, verdwijnen de onnodige wachttijden. Auto’s rijden vaker door, vrachtwagens blijven in beweging en de luchtkwaliteit verbetert licht doordat motoren minder stationair draaien.
Natuurlijk is dit geen wondermiddel dat elke file oplost. Het succes hangt af van de plek, de verkeersstromen en hoeveel voertuigen gegevens kunnen delen. Maar het laat wel zien dat de manier waarop we verkeer sturen al jaren achterloopt op de techniek die we beschikbaar hebben.
En als een simpele aanpassing in de stoplichtlogica het verschil kan maken, is het logisch dat steeds meer steden willen weten hoe ver ze hiermee kunnen komen. Binnenkort ook bij jou in de buurt?
Met dank aan Woutertje voor de tip





Top, erger me nu altijd kapot dat je in de stad op de doorgaande wegen bijna altijd bij alle stoplichten moet stoppen. Helemaal krom als je in een stad als Utrecht rijd waar uitstoot echt een no-go is. Maar ook in de nachten staan ze bijna altijd op rood als er niemand rijd, moet je dus eerst afremmen tot je bijna stilstaat en dan krijg je pas groen.
Ze staan dan s’nachts allemaal op rood en bij verkeer gaat er één op groen. Zwakte van het verkeersgestuurde systeem dat we in Nederland gebruiken. Ze zouden ook de “hoofdweg” standaard op groen kunnen zetten.
Als je de verkeerslichten op de hoofdweg standaard op groen zet, wordt dat geheid een racebaan. Een groene golf is dan veiliger. Bij mij in de buurt springen ze ’s nachts net op tijd op groen, mits je de snelheid er iets uit haalt. Je steekt dan een kruispunt over met 40-50km/u en dat lijkt me een prima snelheid bij een kruispunt.
Bij mij in de buurt lijken sommige verkeerslichten door een treiteraar geprogrammeerd te zijn. Dan rijdt je op de voorrangsweg, s’nachts zonder ander verkeer en dan staat het verkeerslicht op rood. Je stopt en na 1 seconde springt het licht op groen. Dat is frustrerend en lokt bij sommige mensen door rood rijden uit. Daarom zou er bij geen verkeer altijd lichten op groen moeten staan.
Het racebaan effect (mensen die menen dat de maximum snelheid niet voor hen geldt) kunnen met een flitspaal worden tegen gegaan, zo’n paal verdiend zichzelf wel terug.
Volgens mij bestaan er al een jaar of 40 een systemen met lussen in het asfalt die een flexibele stoplichtcyclus mogelijk maken. Er zijn in Nederland dus nog maar heel weinig verkeersregelinstallaties die echt alleen maar een vooraf ingestelde cyclus afdraaien, zonder flexibiliteit.
En systemen die met (al dan niet slimme) camera’s verkeer detecteren bestaan al best lang. Voor de meeste kruispunten heeft dat systeem volgens mij geen meerwaarde ten opzichte van een systeem met detectielussen. Bovendien zullen niet alle systemen meteen vandaag of morgen worden vervangen; juist complexe installaties zijn vrij duur en hebben een lange afschijvingstermijn. En gemeenten hebben nou eenmaal steeds krappere budgetten, het kan dus nog wel even duren.
Ik ken het en denk dat men het ook doet om snelheid eruit te halen op hoofdbaan
Het doel van de overheid is lang niet altijd doorstroming. Zolang je de instellingen kunt aanpassen, werken de stoplichten met oude of nieuwe techniek zoals de overheid wil.
“HeT iS dE sChULd vAn De OVeRHeiD” .. vermoeiend dit.
In Nederland is het al zoveel beter dan in Duitsland, daar gaan de verkeerslichten nog op een timer.
Verkeerslicht of Verkeersregelinstallatie (VRI)
Geen stoplicht 😉
#beroepsdeformatie
Stoplicht is hetzelfde. Staat gewoon in de dikke vandale en kan ook worden gebruikt. Het is een synoniem. Dat het woord ‘stop’ erin voorkomt betekent niet dat het alleen om een rood licht gaat
In Utrecht gaat die niet helpen, daar hebben ze een anti autobeleid. Van 2 strook wegen 1 strook maken en rotondes voorzien van stoplichten waardoor de doorstroming nog eens extra gehinderd wordt. Resultaat is dat daar door rood gereden wordt en voorsorteer stroken niet serieus genomen worden.