• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Das Schock: huidig Volkswagen CEO een sjoemelkont?

Auteur: jaapiyo, gepost 19 augustus 2018 om 16:55 – 20 Reacties

Herbert Diess


Het dondert en bliksemt weer in Wolfsburg.

Maar of het concern inmiddels de juiste koers heeft ingezet, dat is twijfelachtig. De man die op dit moment aan het roer staat van het concern ligt volgens Der Spiegel inmiddels namelijk ook onder vuur. Vier afzonderlijke medewerkers van het bedrijf zouden namelijk verklaringen afgelegd hebben bij de Bundesautoriteiten, met de strekking dat ook Herbert Diess al enige tijd voordat dieselgate publiekelijk losbarstte wist van het gesjoemel. Hij zou daarmee medeplichtig zijn aan de fraude.

Op zichzelf is dit alles overigens geen nieuws. We hadden deze informatie al dankzij het Amerikaanse onderzoek naar de hele affaire. Wel nieuw is echter dat het Duitse Openbaar Ministerie deze info nu dus ook ‘officieel’ in handen heeft. Herbert Diess kreeg onlangs een get out of jail free-kaartje van de Amerikaanse autoriteiten, maar moet nu dus vrezen voor het gerecht in eigen land. De manier waarop Audi CEO Rupert Stadler wordt aangepakt door justitie laat duidelijk zien dat de Duitsers er niet (meer) vies zijn om hoge piefen aan de schandpaal te nagelen.

Om de tijdlijn nog even vers in het geheugen te brengen: Diess komt begin 2015 over van BMW naar VAG, Martin Winterkorn is dan nog de CEO. Winterkorn belegt op 27 juli 2015 een meeting, die in Duitsland nu bekendstaat als de Schadenstisch. Diess is hierbij (zo blijkt) aanwezig en een van de punten die besproken wordt is sjoemelsoftware en de mogelijke implicaties hiervan. Pas op 18 september 2015 maakt de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) publiek bekend dat VAG sjoemelt met de uitstootcijfers van diesels. Op 23 september 2015 treedt Winterkorn af en wordt hij vervangen door Matthias Müller. Die laatste wordt op zijn beurt eerder dit jaar vervangen door Diess.

Diess leek door zijn relatieve nieuwigheid een ‘onbevlekte’ man te zijn om Volkswagen een nieuw tijdperk in te loodsen, maar mogelijk kwam hij dus net een paar te maanden te vroeg over van BMW. Of het iets met deze hele zaak te maken heeft of niet is niet bekend, maar gisterenavond laat werd duidelijk dat Volkswagen voormalig topbestuurder Heinz-Jakob Neußer de laan uitgestuurd heeft. Der Heinz-Jakob was vroeger de ontwikkelingschef van Volkswagen en was sinds september 2015 op betaald verlof gestuurd. Neußer wist, zo claimt Volkswagen nu, al sinds 2011 van het gesjoemel af en wordt al enige tijd onderzocht door justitie. Snitches get stitches?

Bedankt Dennis voor de tip!

Ook interessant!

  • Volkswagen CEO: 'Ga lekker fietsen'
  • Volkswagen CEO kritisch op Ionity: alles behalve premium!
    Volkswagen CEO kritisch op Ionity: alles behalve premium!
  • Volkswagen: wij zijn niet bang voor Apple
  • Volkswagen wil in 2025 Tesla voorbij gestreefd zijn

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

fraude, geld, herbert-diess, martin-winterkorn, Matthias-Muller, rechtszaak, software, uitstoot, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « Ross Brawn schetst donker plaatje over toekomst F1
Volgend bericht: Dronken Dave Roelvink gaat vol totaalmalloot in Mercedes »

Lees Interacties

Reacties

  1. jeroenwz zegt

    19 augustus 2018 om 17:01

    Het motto van VAG: “Live and don’t learn”
    ( (C) Calvin and Hobbes)

    Login om te reageren
  2. thomasthomas zegt

    19 augustus 2018 om 17:15

    Aach ja het begon al rond 1940 met de grootste sjoemelkont Meneer F Porsche. Die sjoemelde lekker met dwangarbeiders.

    Login om te reageren
    • krissie zegt

      19 augustus 2018 om 17:32

      @thomasthomas: met een van een jood gejat ontwerp idd… later gingen ze apen gebruiken voor tests die in ww2 bedacht zijn, en die het begin van de genocide inluidden… vraag me dan ook af of duitsers van de oorlog iets geleerd hebben… samen met tdi en tfsi schandalen (motoren die na 50k naar de kloten draaiden) lijkt het mij dat je niks meer wil wat onderdeel uitmaakt van vw….

      Login om te reageren
      • SpiderIV zegt

        19 augustus 2018 om 17:39

        @krissie: die 2e wereld oorlog erbij halen is wel wat goedkoop en makkelijk. Zou ook een reden zijn om geen japanse auto meer te kopen, Italianen zijn ook niet allemaal lief geweest en als we nog verder teruggaan die Hollanders hebben zich ook erg misdragen op deze wereld.
        Buiten dat lijkt VW voor de consument wel een erg goede teflonlaag te hebben. Wat voor een schandaal ook, “het volk” blijft die producten kopen.

        Login om te reageren
      • dijan zegt

        19 augustus 2018 om 17:55

        @krissie: Denk dat met deze verklaring van jou geen Vag produkt meer verkocht word?

        Login om te reageren
        • e28forever zegt

          19 augustus 2018 om 18:10

          @dijan:
          Kom er bij, we verwachtten je al!

          Login om te reageren
          • SpiderIV zegt

            19 augustus 2018 om 18:51

            @e28forever: yep: Dijan het Vaggie van Autoblog ?

            Login om te reageren
            • fouadski zegt

              19 augustus 2018 om 20:00

              @spideriv: ik ben ook een vaggie hoor. ?

              Login om te reageren
              • SpiderIV zegt

                19 augustus 2018 om 20:11

                @fouadski: sorry, wilde je niet passeren ?. Je valt op dit gebied minder op en dat is in deze een compliment. ??

              • fouadski zegt

                19 augustus 2018 om 20:20

                @spideriv: ik bedoel ik ben een vaggie als in de zin ik hou van vagina’s

              • sjonniedeluxe zegt

                20 augustus 2018 om 07:28

                @fouadski: ik zou zeggen; neem er een

        • krissie zegt

          19 augustus 2018 om 19:49

          @dijan: 1 deel uit mijn opsomming filteren is ook lekker goedkoop…. problemen van tegenwoordig en de afhandeling daarvan, daar gaat het mij om. maar de gemiddelde NLer heeft een VW in de lease hangen, die zal het een rotzorg zijn hoevaak het ding stuk gaat…

          Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      19 augustus 2018 om 17:34

      @thomasthomas:
      Dit antwoord vind ik niet zo relevant, het is beter te stellen dat het idee van Kever door Porsche is gestolen van Josef Ganz en van Hans Ledwinka.
      Ledwinka maakte al Tatra’s volgens deze configuratie en Jozef Ganz werkte voor Adler (als ik me niet vergis)
      Trouwens Porsche was een leerling van Hans Ledwinka geweest.

      Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    19 augustus 2018 om 18:00

    Het volk blijft lekker slaafs hun produkten kopen…

    Login om te reageren
    • W115 zegt

      19 augustus 2018 om 20:39

      @rufctr01: het is dan ook een VOLKSwagen

      Login om te reageren
  4. bimmert zegt

    19 augustus 2018 om 22:49

    Wachten op de “ja maar hullie deden het ook” reacties van vag-fanboys……

    Login om te reageren
    • 560pk zegt

      19 augustus 2018 om 23:40

      @bimmert: ik ben geen VAG fanboy, meer een bimmert/beamer, maar serieus: kijk even naar bovenstaande reacties en bedenk dan hoe kinderachtig jullie (bijna) allemaal reageren. Ga naar bed, slaap een nachtje en denk dan nog eens na: Diess kwam van BMW (daar waren ze echt ook niet heilig), zat bij zijn eerste directievergadering en hoorde daar over de sjoemelsoftware bij VAG: 2 maanden na z’n eerste werkdag, 2 weken voordat het schandaal losbarstte. Is hij nu opeens de kwade genius?

      Login om te reageren
      • sjonniedeluxe zegt

        20 augustus 2018 om 07:30

        @560pk: helemaal mee eens. Hoeveel invloed kan die kerel gehad hebben?

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 augustus 2018 om 07:51

      @bimmert: en dat zou terecht zijn want het is natuurlijk populair om termen als fanboys te gebruiken, alle autoliefhebbers en gebruikers hebben een probleem. Het dieselschandaal bestaat uit twee delen. Het eerste deel dat VAG in de VS (en alleen in de VS) gesjoemeld heeft en dat heeft toegegeven (gesjoemel is ook bij Fiat en Renault ontdekt maar die durven dat niet toe te geven). Het tweede deel is dat elke diesel in de praktijk heel veel meer bleek uit te stoten dan de norm. Gewoon legaal, de normen zeiden dat je in testomstandigheden aan de norm moest voldoen. Maar dat het om factoren meer uitstoot ging is natuurlijk niet ethisch. En dan is er nog een derde schandaal waar we het met elkaar niet over hebben, omdat dat het einde van de auto-industrie en veel erger nog, onze levensstijl zou betekenen. De benzinemotoren… Ook die stoten in de praktijk veel meer uit dan in de test. En ook nog eens roet en het kankerverwekkende fijnstof (maar in milieuzones mag je er gewoon mee rijden, als er maar een U9 op het kentekenbewijs staat want dan is het goed…). Dat fijnstoffilter op benzine motoren wordt verplicht dit jaar, wisten we al jaren. En toch hebben de fabrikanten dat tot het allerlaatst uitgesteld waardoor er wagens niet meer leverbaar zijn of van sommige nieuwe modellen helemaal geen benzinemotoren kunnen worden aangeboden. Ergens is het wel zoete ironie dat na de dieselschandalen het juist de diesels blijken te zijn die het schoonste zijn. Maar het is wel pijnlijk dat heel de industrie ethiek nog steeds niet hoog in het vaandel heeft en dat voor de klanten schone wagens nog altijd totaal geen koop argument zijn. En het is pijnlijk dat er nog steeds hateboys zijn die hun kop in het zand steken en van alles VAG de schuld willen geven. Helaas, we zijn allemaal schuldig en we hebben allemaal een probleem.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        20 augustus 2018 om 18:09

        @mashell: Helaas redeneer jij naar de vooraf gewenste conclusie toe.

        Dat zie je tegenwoordig steeds vaker.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North