David Brown propt Oselli-peper in nieuwe Mini

Auteur: , 16 Reacties

Het moet ergens vandaan komen.

Mini van David Brown

In de wervelwind van onthullingen tijdens de IAA in Frankfurt heeft ook het Britse David Brown Automotive besloten maar een nieuw model te presenteren. En wat voor een. Het bedrijf heeft vandaag het doek getrokken van een speciale editie van zijn Mini Remastered, waarbij de grote pluspunten voor de rekening komen van Oselli.

De Oselli Edition onderscheidt zich op verschillende manieren van de gemiddelde Mini die bij David Brown uit de werkplaats komt rollen, maar de voornaamste is wel degelijk de motor. Hieraan heeft dit model dan ook zijn naam te denken, want de krachtbron is onder handen genomen door klassiekerspecialist Oselli. Het gaat om een zogenaamde Stage 3 viercilinder die goed is voor “meer dan 100 pk” en tenminste 40 procent krachtiger is dan de 1.4 motor waarop hij is gebaseerd. Tegenwoordig lachen we om deze cijfers, maar in een auto van minder dan 750 kg voelt dit wel degelijk spannend.

Mini van David Brown

Afgezien van de aangepaste motor is de Oselli Edition ook voorzien van een sportievere ophanging, betere banden en een iets guitiger design. Hij moet immers lekker voor de dag komen. Uiteraard komt dit alles wel tegen een behoorlijke prijs: David Brown Automotive vraagt voor de vierzitter, die in een oplage van slechts 60 stuks gebouwd wordt, tenminste 117.600 pond. De nog betere tweezitter kost 129.600 pond, ofwel een kleine 150.000 euro. Yikes.

David Brown komt precies op het juiste moment aanzetten met deze Oselli Edition. Het merk heeft niet lang geleden namelijk een cabriolet op de markt gebracht in de vorm van de ‘Day Tripper’, en deze versie van de Mini Remastered is naar het schijnt slecht in de smaak gevallen bij de kopers. Met de Oselli Edition, die volgende maand officieel debuteert tijdens de Goodwood Revival, moet de misstap goedmaken.



16 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Wow! Een getunede en verbouwde Mini. So new!! En maar eeheh whut!?!! 150k!? Het meest enge vind ik nog dat er schijnbaar een markt voor dit soort idioterie is…
@davelepeef: Voor ons arme sloebers is het veel geld ja
@langejohn: voor 20.000 heb je een nette klassieker
@autospotterkerkrade: dat is nog steeds veel geld voor pakweg 65pk?
@davelepeef: ik vind dit juist tof! De schoonheid van vroeger met de techniek van vandaag werkt voor mij heel goed.
@qvdweide: ja me too, maar wat is hier nou zo bijzonder aan wat zo’n prijskaartje verantwoordt??
Vriend van me werkt in de autojournalistiek. Was onlangs nog op bezoek bij deze zaak.

Draait als een tierelier, die Mini’s verkopen blijkbaar zo goed dat ze de vraag niet kunnen bijhouden.
@rohrl-fan: ik hoop het, die van mij gaat binnenkort in de verkoop. Voor een fractie van de prijs hierboven ;-)
Volgende maand op Revival ? Komende vrijdag…. Ben benieuwd !
Gaaf ding en rijdt waarschijnlijk lekker, maar wat een geld. Nee geef mij dan maar een M2
De laatste Mini’s hadden een 1275cc motor ;-)
Eventueel op te boren naar 1380.
@markos78: 1460 gebeurde ook nog wel eens.
Heel leuk maar veel te duur. Met een elektromotor en voor de helft van het geld gaat het misschien lukken.
Hier een mini 1000 met 50 pk. Gaat 0-100 in 20 sec. Niemand die me voorbij gaat. Als de weg maar smal genoeg is tenminste.
Super gaaf maar wat een prijs..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).