Officieel: hier is de Volkswagen ID.3

Auteur: , 140 Reacties

Het wachten is voorbij.

Eindelijk is het voor Volkswagen de hoogste tijd om een nieuw ‘revolutionair’ model te onthullen. Na de Kever en de Golf wil het merk met de ID.3 opnieuw een grote verschuiving teweeg brengen. De ID.3 moet de nieuwe elektrische auto worden van de massa en daarmee het gras wegmaaien voor de voeten van Tesla. In dit artikel lees je alles dat je moet weten over de Volkswagen ID.3.

Het ontwerp van de ID.3 is al enigszins bekend bij het grote publiek. De fabrikant heeft in mei al de eerste beelden getoond van de auto, alhoewel hij toen nog was voorzien van een psychedelische livery. Die livery trekt Volkswagen er vanavond vanaf. Hiermee komt een toch wel heel fraai autootje tevoorschijn. Het is het soort design waarvan je direct kan zien dat het om een elektrisch model gaat, maar niet de wenkbrauw hoeft op te trekken uit afkeer.

Officieel: hier is de Volkswagen ID.3

Het gevoel dat de ID.3 eigenlijk best wel een smakelijk autootje genoemd mag worden, wordt eens te meer versterkt door de techniek. Over rijbereik e.d. spreken we weldra, voor nu kijken we even naar de eenvoudige dingen. De op het MEB-platform gebaseerde ID.3 heeft niet alleen een vrij laag zwaartepunt, Volkswagen heeft de ééntrapstransmissie, de aansturing en de elektromotor stuk voor stuk in de achteras verwerkt: jawel, dit is een achterwielaandrijver.

Drie keuzen voor rijbereik
Direct bij de introductie van de ID.3 levert Volkswagen zijn eerste auto in de ID-lijn in drie verschillende configuraties. De ID.3 komt aanvankelijk met 45 kWh, 58 kWh en 77 kWh batterijpakketten op de markt. Respectievelijk bedragen de reikwijdtes 330 km, 420 km en 550 km. De ‘medium’ zit hiermee in de buurt van de duurdere Tesla Model 3 Standard Range Plus, laatstgenoemde komt in het vaarwater terecht van de Model 3 Long Range. Wel geeft Volkswagen toe dat het rijbereik in de praktijk door lang niet alle bestuurders gehaald zal kunnen worden. De ID.3 krijgt twee motoren. De lichtste versie heeft 150 pk, de twee versies daarboven hebben 204 pk.

De ID.3 is uiteraard op verschillende manieren, maar wie een lader van 100 kW gebruikt, vult zijn EV in een halfuur tijd terug op naar een rijbereik van 290 km.

Interieur
Van binnen is de ID.3 ondoorgrondelijk een Volkswagen. Daarmee bedoelen we simpelweg dat het interieur niet zoveel afwijkt van de modellen die het vandaag de dag produceert. Het ziet er allemaal redelijk vertrouwd uit. Wel is de ID.3 voorzien van een net aantal schermen: één 10,1 inch scherm middenin het dashboard en een kleinere versie achter het stuur. Volkswagen probeert overigens lekker hip te doen met de pedalen.

Officieel: hier is de Volkswagen ID.3

Qua formaat is de ID.3 redelijk vergelijkbaar met de Golf (4,26 m lang, 1,81 breed, 1,55 m hoog) maar het is binnenin de auto waar het grote verschil wordt gemaakt. Volkswagen noemt het een ‘open space’-interieur, waar vijf zitplaatsen bijzonder veel ruimte moeten hebben. Later zullen we zelf ondervinden in hoeverre deze claim klopt, maar de bagageruimte van 385 liter is in ieder geval netjes.

Nederlandse prijzen zijn vooralsnog niet bekendgemaakt. Wel weten we dat de ID.3 in Duitsland minder dan 30.000 euro kost en dit bedrag voor ons niet veel hoger zal uitvallen. De ID.3 komt halverwege volgend jaar in Nederland op de markt als 1ST. Dit is een introductiemodel met een rijkere uitrusting en 420 km rijbereik. Het model moet ongeveer 40.000 euro kosten in Nederland. Daarna volgen de overige uitvoeringen.

Meer zien? Bekijk HIER onze video met de ID.3.



140 reacties

ouch dat dat interieur is echt niet mooi. Mooi van buiten, misser van binnen/
@alexlaba: ik vind het wel prima
@sjonniedeluxe: Als je meer foto’s en video’s bekijkt zie je dat het interieur behoorlijk hard/goedkoop oogt. Daar stond VW niet voor. Nu zijn ze ingehaald door merken als Mazda en Peugeot
@alexlaba: jij vindt het niet mooi, ik vind het wel okay, functioneel.
@alexlaba: voelt nu al verouderd inderdaad!
@alexlaba: lijkt wel een ford fiesta van binnen
@alexlaba: vind het voor een auto van deze prijsklasse acceptabel, maar echt mooi is het niet.
@alexlaba: achterkant is net een Renault megane
@alexlaba: Ben het helemaal met je eens. Ik snap dat interieur design van veel merken niet.
“Tablets zijn nu populair. Zet er maar een midden in de auto”.
Kan dat niet mooi geïntegreerd worden, in plaats van zo’n lelijk uitstekend ding.
Ze hebben naar de i3 gekeken. En die is ook zo lelijk. Wat een hok zeg.
@rolov: inderdaad, zelfs de naam is gekopieerd, je kan de D gewoon uit de naam weglaten hoor..
@mastemaker:de D van diesel. Je historie los laten gaat toch lastig. Porsche heeft er ook last van
@rolov: inderdaad gewoon een poor mans i3
@adhd1001: ik vind die ID.3 anders tien keer beter smoelen dan die elektrische wokkel van BMW.
Live te volgen op AMS. Blijkbaar gaat het snel gaan in Wolfsburg, er zijn reeds patenten genomen op de andere cijfers en x modellen. Het einde van Tesla Europe is deze avond begonnen vrees ik.
@dwfc: hoezo? Voor zover ik weet is die auto voor een beetje leuke aankleding voorlopig nog goedkoper en bovendien kan je een Model 3 dit jaar nog op je oprit hebben staan.

VW levert pas volgend jaar, en gaat 100k per jaar leveren waar Tesla dat per kwartaal doet inmiddels. En dan heb je het nog niet eens over performance, laadinfra en bagageruimte gehad.
@richh: Als je de live uitzending op AMS had gevolgd had je opgemerkt dat er “4 modellen” rondreden op het podium. In 2025 rijden er 10 EV modellen rond van VW om over de andere brands van de groep maar niet te spreken.Tesla kan niet snel genoeg schakelen om een zulk een toevloed van modellen te counteren. De grootste troef is dat het een Duits product is.Het merendeel van de EU burgers is nu éénmaal gebrainwasht om Duitse brands te kopen …. lees deze tekst binnen 5 jaar maar eens terug!
@dwfc: met honderden miljoenen autos te electrificeren, en een verdubbeling van de electro vloot elk jaar is er genoeg te halen voor meerdere merken.
@bmohnee: Dat zeiden ze ook over Nokia, Siemen en Ericsson toen Apple met de Iphone kwam.
@dwfc: waar haalt de vag groep serieuze aantallen batterijen vandaan? Een tijd geleden werd zo groots aangekondigd dat er enorme hoeveelheden batterijen gecontracteerd waren. Maar toen de batterijen voor de Audi etron moesten komen bleek het contract wel erg los zand.
@dwfc: dit soort uitspraken las ik 5 jaar geleden al, ik denk niet dat het over 5 jaar zoveel anders zal zijn. Bovenal staat Tesla zelf ook niet stil.

Ik denk hoe dan ook dat Tesla meer te vrezen heeft van de Koreanen en mogelijk Chinezen op middellange termijn, dan van de Duitsers. Voorlopig wordt er erg veel geïnvesteerd, maar als dat ooit stopt (de Europese auto markt ligt nogal op zn gat bij de huidige florerende economie, laat staan als dat omslaat) – dan valt het hele verhaaltje in elkaar. De EV-run is er eentje van een langetermijnvisie en ik die zie ik meer hardcore in Azië en bij Tesla dan bij VW.
@dwfc: dat vindt Musk prima. Hij wilde de wereld elektrificeren en accepteerde dat dit alleen ging lukken met concurrentie.
@jochempie: Denk het niet hoor, Musk is een winnaar …. verliezen staat niet in zijn woordenboek.
@dwfc: hij heeft al gewonnen want iedereen wil een “Tesla killer” en is ondertussen al bezig met de volgende strijd; autonoom rijden. Ik hoor daar de laatste tijd bijzonder weinig over van de traditionele merken.
Autonoom rijden zou ik bij gelegenheid wel appreciëren, maar juridisch zullen de verzekeringsmaatschappijen in dit verhaal ook moeten instappen … gaat nog wat worden
@dwfc: Laat hij nou nu ook zelf de verzekeraar worden… zie Tesla Insurance reeds geïntroduceerd in California. ~20% goedkoper.
@dwfc: Verzekeraars staan erom te springen. Wat is er precies anders dan een all-risk verzekering zonder eigen risico voor een auto van een kleine (lease) bedrijf?

Het is alleen Unece die om de rem trapt. Logisch? Geen idee, maar de VS heeft gekozen dit advies niet op te volgen en de EU wél. Hierdoor rijd ik met een gehandicapte AutoPilot.
@flutterby: voorlopig moeten andere merken eerst elektrisch aanbieden. En zit men wel te wachten op autonoom rijden? Ik niet iig.
@hotze: stel je voor een taxi die je goedkoper en sneller naar je locatie brengt dan je eigen auto terwijl je Netflix kijkt of Autoblog leest.

Met de besparing koop je een weekend auto voor de leuke kilometers en als je kinderen niet mee hoeven.
@flutterby: ik zie niet in hoe je met autonoom rijden kunt besparen. Wellicht op vrije tijd. En is niets mis mee om zelf te moeten schakelen, sturen etc.
@hotze: zeker niet, maar er is ook niks mis mee om dat niet te doen. De besparing komt voort omdat je niet betaald als de auto stil staat waardoor je met één auto ook in de spits 3 á 4 mensen naar hun kan brengen. Uiteindelijk is afschrijving de grootste kostenpost (wat over gaat in onderhoud wanneer de auto op leeftijd komt).
@dwfc: Tesla is voor Musk een middel en niet het doel.
mmm…niet voor zijn hoofdaandeelhouders ! Je vergeet dat het een beursgenoteerd bedrijf is.
@dwfc: Musk wil dat de hele wereld elektrisch gaat rijden. Aangezien de grote fabrikanten nou niet bepaald opschoten met hun ontwikkelingen is hij zich er maar mee gaan bemoeien. Hij heeft een dijk van een auto neergezet (op papier) waar de overige fabrikanten zich al tien jaar op stukbijten. Ze moesten wel gaan innoveren anders zou Tesla de markt kunnen gaan domineren. Nu de grote jongens ook serieus meedoen en niet alleen met Tesla concurreren maar ook met elkaar heeft Musk zijn doel bereikt. Elektrisch rijden is hip geworden, overheden worden gestimuleerd om mee te denken en binnen 10 jaar is de keuze uit het aantal elektrisch aangedreven auto’s verveelvoudigd.

Missie geslaagd lijkt mij. Panel gaps of niet.
@dwfc: Precies wat Musk wilde. Niet de wereld domineren, maar de wereld naar de EV bewegen. Missie lijkt te slagen!
Driekwart van voren zie ik een Auris. Komt door de C-stijl denk ik, terwijl VW daar waarschijnlijk een link wil leggen met de Golf. Benieuwd hoe het rijdt. Als het weer ‘gewoon VW’ is (lees: goed, maar totaal niet inspirerend) en de range is in de praktijk acceptabel, dan wordt het een hit.

O, en waar ‘ondoorgrondelijk’ staat, bedoelde de schrijver onmiskenbaar ‘onmiskenbaar’.
Eindelijk, hier wachten we dus al maanden (jaren) naar.
@wimof: op…wachten op.
Ziet er goed uit. Ik ga er dan wel even van uit dat we deze alleen in het grijs gaan zien. Die zuurstokkleurtjes hoeven voor mij niet.
Officieel? Dit zijn CAD renders…
Officieel is met échte foto’s van de échte wagen.
@technofreak: Hij gaat er toch echt wel zo uitzien hoor.
@suzikubelona: dat wisten we toch al maanden lang, die Seat was in vol ornaat al te zien
@lekkerlinksrijden: maar wat gaat die eigenlijk kosten?
@technofreak: oké prima, dan ga je toch over een paar dagen de echte bekijken op de IAA? De renders zijn tenminste niet om te janken zoals die van Ferrari.
Niet helemaal mijn ding, doe mij maar gewoon een golf met deze techniek. Ben benieuwd hoe het zal gaan verlopen met leveringen.
@sanderp: zelfs deze kleine verandering is al teveel voor je?
@lekbak: Klein? De dingen die zijn veranderd, zijn nou ik niet persé positief te noemen wat mij betreft. Stuk hoger (6cm) en niet hoger en breder maakt het te veel een golf sportvan achtige auto. Niet geheel mijn ding.
@sanderp: het is de “doe mij maar een golf”. Niks ten nadele van de golf, die moet wat die moet doen. Ultiem grijs zijn zodat mensen stervens benauwd voor enige verandering ze graag kopen…
Wat een lelik ding… Maar specs en prijs zijn best wel indrukwekkend.
@trustmeiamanengineer: Ik ben benieuwd naar de prijs van de versie met 550km rijbereik. Zal nog tegenvallen.
@fanboy: 140wh per km. Die gaat dus nooit 550km halen.
@lekbak: wat is een reëel “verbruik” per km van zo’n electro hatchback? 170 Wh?
@ouwedibbes83: minder gestroomlijnd dan een model 3, vast niet veel lichter. Tesla is tot nu toe het meest efficiënt, ook efficiënter dan de andere VAG modellen (Audi, Porsche) dus dan lijkt het me stug dat deze nieuwe golf zuiniger gaat zijn. 170 tot 180wh lijkt me vrij reëel als je niet te gek rijdt.
@lekbak: goed punt, efficiëntie is een speerpunt van Tesla, samen met batterijmanagement. 77 kWh / 0,17 en je komt op een reële range van zo’n 450 km.
Ik vind hen saai.
@fendercd60: Dat is ook de bedoeling. VW kent zijn kopers: die willen ‘saai met een VW-logo’. Die ene keer dat ze daar eens iets durven bouwen dat niet meteen saai oogt zoals de Scirocco, verkoopt het voor geen kwartje. Dus ja, dan zou je wel gek zijn om hem niet saai te maken.
@vaakbenjetebang: zeg altijd maar zo de scirocco is ook maar een plat geslagen golf..
@vaakbenjetebang: je vergeet dat de Scirocco een aardig prijskaartje en maar twee deuren had. Dan wordt het een moeilijk verhaal.
Oef dit is niet best. Lelijk en reteduur.
@baklava: nou nou renteduur hoor…

Man man man, ik vind een tesla Model 3 met zijn 65k aanzienlijk duurder, een E-tron? Nog gekker! I-pace? Nog duurder! Model X, oooohw wacht…

Gewoon prima prijs, prima concurrent voor een Nissan Leaf etc.

Of ik deze auto mooi vind laat ik verder in het midden maar reteduur is echt misplaatst.
“De ID.3 moet de nieuwe elektrische auto worden van de massa”

Prijs: 30 ruggen…
@vetnek: dat is niet heel duur voor een C-segmenter tho’. Doet een normaal golfje ook al, ook een auto voor de massa.
@detroitv8: maar hoe is dat als je voor 30 ruggen een praktijk range van ca 200 km hebt in de winter. 45 kWh batterij, waarbij 5 kWh voor batterij management en anti bricking is.
Dus 40 kWh met een winterverbruik van 200 wh/km, kom je niet verder dan 200 km.
@vetnek: maar in de lease waarschijnlijk best betaalbaar daar de restwaarde hoger zal liggen …
@dwfc: restwaarde hoger? Elektrische auto’s zijn de dag na introductie al achterhaald door de rappe innovatie!
@michiel_vandelft: welke rappe innovatie? Voorlopig zie ik hier weinig baanbrekends tov een Model S van 7 jaar oud. Of als prijs de factor is, een Leaf 2 van 3 jaar oud. Het staat juist ontzettend stil.
@vetnek: wat dacht jij dan? Gratis bij een een vol zegelboekje van de appie?
@mennok: ik had 2 pond peren en 1 calippo cola verwacht.

Nee, in alle redelijkheid 20-25 ruggen en dan een volle hütte voor 30-35 o.i.d.
@mennok: VW en zegelboekjes, dat gaat in Duitsland lastig worden. Check maar eens hoe t in de jaren ’30 is begonnen
Iedereen klaagt maar dat Volkswagen zo saai is, nu brengen ze qua uiterlijk een van de meest futuristische auto’s op de markt en is het weer niet goed. Ik vind ‘m gedurfd en best mooi!
@janmetdelangeachternaam: Tja, smaakgebonden. Ik moet er in ieder geval aan wennen.
@janmetdelangeachternaam: gedurfd? Wat een saai leven moet jij hebben zeg.
@rolov: je moest eens weten
@janmetdelangeachternaam: Ik denk dat je je een beetje blind staart op wat zwarte details en aparte velgen. Designtechnisch is hier niks bijzonders aan. Niets mis mee overigens maar gedurft vind ik het allerminst
@janmetdelangeachternaam: dat heeft er mee te maken dat de gemiddelde reageerder hier denkt dat een grote autofabrikant liever weinig auto’s verkoopt die er gruwelijk apart/speciaal/futuristisch/andersdangemidd(Take a pick) uit zien dan veel auto’s die een stuk behoudender gestyled zijn…..
Qua specs gaaf, maar oei wat is hij lelijk. Net als een bij een Model 3 kloppen de proporties niet…
Design heeft aan de buitenkant lekker frisse en vrolijke uitstraling. Hopelijk worden er voor het interieur ook een aantal wat hippere kleurstellingen leverbaar. Dat bijna compleet zwarte interieur oogt wel erg zakelijk en somber.

Wel top dat Apple Car Play standaard wordt, maar of de bediening van de audio met pedalen nou zo handig is…

https://www.autoblog.nl/gallery/Volkswagen/ID3_Officieel/36_volkswagen-id3-officieel.jpg
@moveyourmind: zijn er auto’s waar Apple Car Play niet standaard is? (Serieuze vraag). Denk dat over een paar jaar on board navigatie al niet eens meer optioneel wordt aangeboden. Waarom als
individuele autofabrikant kaarten ontwikkelen als iedereen een betere versie op de telefoon heeft.
@detroitv8: ja hoor, ik heb hier bij Audi 650 euro voor moeten bijbetalen en zo top is het niet. De fysieke knoppen zijn niet gemaakt voor de interface van CarPlay.
@fanatic: Audi nu… Daar zijn vloermatten achterin niet eens standaard.
Waar hebben ze dat interieur vandaan, de Up is nog mooier van binnen.
Ziet er prima uit en de prijs lijkt competitief. Toch jammer dat er nog steeds vragen zijn. Wat kost het in Nederland, wat is realistisch qua bereik (geen wltp), en hoe snel kunnen ze leveren.
https://www.volkswagen.nl/elektrisch-rijden/id3 zie je hem als er een camera omheen draait. Ik vind hem best te pruimen.
Hier zul je veel bekijks mee krijgen.
Je vraagt je toch af wat nou eigenlijk de zin is van het noemen van reikwijdtes als je daaraan toevoegt dat die in de praktijk lang niet door alle bestuurders gehaald zullen worden? Is dat niet zo’n beetje al je excuses aanbieden omdat je tegen je klanten gaat liegen? Ik begrijp best, dat er een verschil bestaat tussen theorie en werkelijkheid, maar er zal toch voldoende getest zijn? Ik zou zeggen: Kom dan ook meteen op de proppen met de waarheid en voorkom daarmee de potentiële verdenking van weer een sjoemelaffaire.
@9000cse: “Je reactie moet nog worden goedgekeurd.” ???? Ik begin me toch echt af te vragen of reacties nog mogelijk zijn op AB!
@9000cse: sommige punten en komma’s mag je helaas niet schrijven, zoals het filmpje op de site van Autoweek over de nieuwe ID 3 en niet het oude dat onder dit artikel is geplakt. Ze horen/lezen dit niet graag …. maar begrijp dat ze niet dezelfde middelen hebben als bv een AMS of in de branche dezelfde erkenning krijgen als een bv Autovisie of Autoweek. Bon, het is wat het is.
@9000cse: dat is bij benzine-auto’s toch ook al jarenlang zo?
@stephane8200: Idd. en daar is nooit over gepraat, zelfs nu nog niet! Bij het gemiddelde verbruik van een benzinewagen mag je 30% bijtellen, wat dan automatisch de reikwijdte doet krimpen.Met een reële reikwijdte van 250 km per dag komt Jan modaal, zoals ik, ruimschoots toe …. veel belangrijker vind ik de laadtijd !
@stephane8200: Zeg ik dat dan niet?
@9000cse: reikwijdte associeer ik vooral met EVs. Als je ook ICE bedoelde haalde ik dat er niet uit.
@stephane8200: Daar heb je ook gelijk in, maar ik schreef dat met de woorden: “Ik begrijp best, dat er een verschil bestaat tussen theorie en werkelijkheid”. Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn.
@9000cse: het opgegeven verbruik, en daarmee de range, van een auto met verbrandingsmotor is ook slechts een indicatie.
@9000cse: Omdat dit is wat is afgesproken. Het word altijd met de zelfde test gedaan, en merken hebben hun auto’s erop aangepast om zo goed mogelijk door de test te komen. Waarom? Omdat ze dan in landen als NL hun auto aantrekkelijk kunnen verkopen. Dan ga je als automerk echt niet officieel zeggen “ja maar eigenlijk haal je maar 75%” terwijl de concurrent dat ook niet zegt. Lijkt mij ook nog risky voordat je iets zegt en de EU/Overheid gaat zich er mee bemoeien.

Bovendien wat voor cijfers moet je dan geven? Iedereen moet zelf maar wat verzinnen? Dan heeft hij waarschijnlijk 700km range. Of doen we het van de gemiddelde van bestuurders? Dan krijg je weer minder omdat mensen helemaal niet zo efficiënt rijden (wat ook kan zonder 90 op de snelweg te rijden). Dat het nu niet representatief is waar, Maar een goede oplossing is niet zo simpel.
@cabriohater: M’n beste! Ik begrijp heus wel wat je bedoelt en ben het ook wel met je eens. Maar wat heeft het nou feitelijk voor een zin om een reikwijdte te noemen als je er aan toe voegt, dat die door de meeste bestuurders toch niet gehaald zal worden? Wanneer een autoproducent een model met een nieuwe motor ontwerpt dan wordt zo’n auto onder allerlei verschillende omstandigheden uitgebreid getest. En wat is -internationaal gezien- nog steeds de grootste vraag en drempel van de consument als het om een EV gaat? De range toch? Ik vind, dat je dan beter de range kunt noemen, die bij de tests is vastgesteld. Uiteindelijk zou het dan gunstiger kunnen uitpakken dan je verwacht en dat vind ik positiever dan wanneer die range tegen valt. Ik zou het in ieder geval prettig vinden als ik zo’n EV zou hebben en er een stuk verder mee zou komen dan wat mij door de verkoper werd gezegd. Het zgn. I-Pace-syndroom zou dan ook uitblijven.
@9000cse: de wet verplicht om alleen te adverteren met WLTP om verwarring bij de consument te voorkomen.

Als het echt moet is de WLTP haalbaar met max 90-100 km/u. Dat was bij de NEDC wel anders.
Geef mij maar een Model 3. Ja, deze VW zal misschien beter in elkaar geschroefd zijn, maar wat een saai hok is ‘t (weer) geworden. 😴
@utregcity: Neem dan een model S die klopt nog enigszins kwa belijningen.
@michaelb: nope, vind juist de Model 3 wel wat hebben.
@utregcity: ja de duurste met 500+ range kost 50000 euro waarschijnlijk. Dat zit dan toch al een eind in de buurt van een Model 3 long range. Die heeft alleen 350pk en standaard veel opties en nog een mooier interieur. Ik hou het toch maar bij de Model 3. Over 4 naar maar weer eens kijken wat er dan op de markt is.
@hiostu: lol @ een mooier interieur
@camber24: heb je in een model 3 gezeten? Dat ziet er echt netjes uit.
@hiostu: er staat niets in … buiten een scherm ?
@dwfc: ja dat dacht ik ook. En toch als je er in zit klopt het. Het is rustig, netjes afgewerkt, goede materialen, super duidelijk scherm. Geen ventilatie roosters, maar een enkele lange sleuf die je via het scherm kunt regelen.

De ID.3 heeft ook maar 1 scherm en verder niets, ja nog een mini scherm achter het stuur.
@utregcity: De Model 3 is ook saai en burgerlijk. Enige voordeel is dat die (LR) bloed snel is.

Als ik 2020 of 2021 iets zou moeten dan stond deze zeker in de top 5.
Dat dash doet echt gedateerd aan in.vergelijking met de eigen merken en ook zeker in.vergelijk met Tesla .. Lijkt wel of dd middenscon
Helaas kunnen we niet verzekeren dat er geen smokkelsoftware in zit.
Ik vind hem écht goed gelukt. Het is een auto zoals je als klein kind verwacht dat ze er in de toekomst uit gaan zien en dat is wat mij betreft een dikke plus. Het enige echte kritiekpunt is het infotainmentscherm. Ik snap dat je enerzijds een mooi weggewerkt scherm wil, maar anderzijds ook een hooggeplaatst scherm wil omdat je dan je ogen minder ver van de weg af moet houden, maar mooi is anders.
The 00 called they want there prototype back, wat een lelijk hok. De tijd dat een elektrische auto er uit moet zien als een kruising tussen een fel gekleurde botsauto en een ruimteschip uit een slecht sci-fi film liggen al jaren achter ons. Mensen die nu elektrisch willen rijden kiezen daar voor omdat ze daar serieus in geïnteresseerd zijn, niet om aan de buurman te laten zien wat voor kekke auto ze hebben. Ook de specs vergeleken met de waarschijnlijke prijzen zijn helemaal niet competitief. Als ik het filmpje op Autweek kijk is die kofferbak echt belachelijk klein, zal niet meer dan 300 liter zijn. Alweer na jaren ontwikkeling een faal mobiel die helaas weer door alle VW gekkies wordt gekocht want VW…
Wel een leuke auto naar mijn mening. Ben benieuwd of ze deze wel volop kunnen leveren. Kan wel eens een groot succes gaan worden dan.
Waarom moeten al die E-hatchbacks er toch allemaal zo lullig uitzien?
Politie Nederland, leest u mee?
De kleinste accu schijnt maar het 7.2 kWh op te laden bij een normale laadpaal en 50 kWh bij een snellader. Achterhaald als je het mij vraagt.
@rudyv: Zonder h, dus alleen KW.

Maar dat zou wel jammer zijn. Ook de 100KW is al niet fantastisch vergeleken met hun eigen Audi e-tron op 150KW.
@rudyv: als die 7.2 kW ook op 2 fase kan zoals de e-Golf dan is dan prima voor de gemiddelde berijder. Snelladen wil je eigenlijk wel met 100 kW, maar liever gewoon helemaal niet.
@flutterby: snelladen met 100kw is een optie op de basis uitvoering, las ik net op een nieuwssite
@nautique206: dat is dan een noodzakelijke optie. Maar met die optie is het laden verder prima natuurlijk. 7kw thuis is wel gewoon genoeg, en 100kw onderweg brengt je een heel eind. Al is meer altijd beter.
@lekbak: meer is niet altijd beter voor de levensduur vd accu. Volgens mij wordt t n stuk warmer met snelladen.
@ouwedibbes83: snelladen: je wilt het zo hard mogelijk kunnen maar nooit doen. Als je het een keer nodig hebt is het verdomde fijn dat het kan. En als Volkswagen het lukt om de temperatuur goed te houden tijdens het hele harde snelladen hoeft het helemaal niet zo schadelijk te zijn. Maar die technieken zullen wel te duur zijn voor deze relatief goedkope auto.
@lekbak: dat hangt puur af van het gebruik. Kom je nooit verder dan 150 km van huis dan is het een zinloze optie.

Zelf heb ik er ook al 8000 km op zitten zonder snellaadsessie.
@flutterby: het probleem is dat je dan dus ook niet verder van huis kunt. Zelfs al ga je maar twee keer per jaar wat verder, dan nog wil je geen gedoe. Helemaal als over een paar jaar dit typische eerste en enige auto’s zijn, want nu is het nog erg waarschijnlijk dat er een andere auto in het gezin is waarmee je verder weg kan.
Ik vind het design aan de buitenkant echt super gedaan. Duidelijk de architectuur voordelen van een electrische auto, maar toch met een zweempje golf er in. Goede overbrugging.
Ze hadden beter een elektrische Golf kunnen maken… Oh wacht
Tof ding. Prijs is ook mooi, voor 30K goeie waardes, prestaties, een vertrouwd merk met dik in orde dealernetwerk, top. Ik hoop op een hit. Interieur; tja, kan je saai vinden. Ik ben zelf absoluut geen fan van de Tesla interieurs, die eruit zien als een kaal toilet met een iPad.
@camber24: waar ligt dat WC papier dan …. :-)
Leuk karretje, maar ik denk dat hij met de zwaarste accu en alle nodige opties wel 50k minimaal gaat kosten. Die vanafprijzen zeggen nooit wat.
Zal deze net zo’n fanbase als de Kever en de Golf krijgen?
Ik vond hem in camouflage mooier, en hij heeft een lelijk interieur …
Vesting Tesla at its own game, namelijk range. In een futuristisch ogende pakket ( de Golf is achterhaald). Indrukwekkend.
Nog steeds niet echt een revolutionaire auto zoals de Model T, Cadillac model 30 of Citroen DS…
De Golf zal voorlopig nog veel verkocht worden denk ik.
Ik vind de range wel sprookjesachtig groot. Deze auto moet dus 140wh per km kunnen gebruiken. Dat gaat nooit iemand halen…

400km voor de zwaarste en 250km voor de lichtste accu lijkt me een stuk reëeler, zonder pessimistisch te zijn. En dan is opeens die zware accu vrij wenselijk.
@lekbak: volgens mij haalt zelfs de Ioniq dat niet en dat was volgens Björn de meest efficiënte EV die hij heeft getest.
Ja, ja.. Het bestaat.
Persoonlijk vind ik hem best geslaagd. Je kan hem saai vinden maar persoonlijk vind ik de balans tussen oud en nieuw wel geslaagd.
Ik zag op Carscoops.com Wouter (https://images.carscoops.com/2019/09/a94cf4db-2020-vw-id3-109.jpg) voorbij komen op een foto, die de auto van commentaar staat te voorzien, gaan wij dit terugzien in een video?
Een verfrissende Volkswagen.
Gek genoeg lijkt het niemand iets te boeien waarom hij eigenlijk ID.3 heet..
Om eerlijk te zijn, ik vind het een beetje een meisjesachtig design…zeker dat interieur. Ik kan me niet voorstellen dat een man en of zakelijk professional hier enthousiast van wordt. De specs en prijs lijken wel competitief. Zal het ook wel goed gaan doen in de lease want VAG en EV zal voor de NL markt een goede combinatie zijn. Maar qua looks en uitstraling vind ik hem niet zo volwassen als een Model 3. Eerder een alternatief voor I3, leaf, Kona etc.
Deze auto heeft alweer de troef een eenvoudig design (lees in de smaak van de doorsnee, niet gepassioneerde gebruiker) te combineren met voldoende autonomie. Achteraan zou het heel goed de nieuwe golf kunnen zijn.

Hetgeen mij meer zorgen baart, is de komende vloed aan elektrische autos vergeleken met het povere park aan laadpalen, met tal van verschillende abonnementen/apps om te kunnen laden.

Wanneer mogen we op deze blog een lange duur test verwachten van een doorsnee elektrische auto ? De conclusies zouden een stop kunnen zetten op de koopgoesting van de enthousiaste kandidaat stroomrijder, niet ?
Aha, een ééntrapstransmissie! En waar schakelt die dan precies tussen?
En weer een ruimteschip…. Maak nu eens een elektrische auto die er uit ziet als een auto!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).