De 10 vreemdste auto’s uit Frankrijk

Auteur: , 58 Reacties

De één vindt ze kotslelijk, de ander noemt ze vooruitstrevend. Dat deze Fransozen vreemd zijn, daar is iedereen het over eens toch?

De 10 vreemdste auto's uit Frankrijk

De Franse autoindustrie heeft in het verleden meerdere malen bewezen dat ze behoorlijk ver out-of-the-box kunnen denken. Nu is dat geen slechte eigenschap, in tegendeel, maar je kan ook overdrijven.

De onderstaande creaties zijn in mijn ogen de tien meest vreemde vierwielers voertuigen uit Frankrijk. Heb jij nog een mooie aanvulling? Laat het in de comments zien.

Citroën DS Dakar
Wederom een auto met het uiterlijk van een Snoek. Deze dakar-editie werd in 1980 en 1981 voor de bekende woestijn-rally gebruikt.

Snoek Dakar

Renault Avantime
Iedereen kent de gekke tweedeurs MPV, maar een succes is het nooit geworden. De Franse fabrikant Matra heeft vanaf 2001 slechts 8.450 stuks gebouwd. Begin 2003 werd de productie gestaakt door tegenvallende verkoopcijfers.

renault-avantime

Renault Twizy
Dit elektrische stadsgebakje is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: een 45 km/u- en 80 km/u-versie. Beide zijn even nutteloos.

Renault Twizy

Renault Clio V6
In de categorie ‘Een beetje vreemd maar wel (erg) lekker’: de Clio V6. Met een 255 pk (Phase II) sterk V6-blok achterin had je geen achterbank meer. Het vermogen op de achterwielen zorgde ook nog eens voor een verradelijk weggedrag, maar dat maakte zijn uiterlijk helemaal goed.

Renault Clio v6

Citroën 2CV Dakar
De lelijke eend is al een aparte verschijning op straat. Deze Dakar-versie uit 2005 doet er een schepje bovenop. Met twee 602cc-motoren voor en achter, had deze 2CV permanente vierwielaandrijving. Toch kregen de Franse coureurs Cyril Ribas en Georges Marques het vanwege technische mankementen en een ongeluk niet voor elkaar om in 2005 en 2007 te finishen.

Citroen 2CV Dakar

Peugeot 205 T16
De 205 T16 past wat mij betreft in dezelfde categorie als de Clio V6. Klein, snel (197 pk) en lekker breed. Van het homologatiemodel werden slechts 200 stuks gebouwd.

Peugeot 205 T16

Peugeot 1007
Op het eerste gezicht niet zo’n vreemde auto, totdat je de deur opent. Het schuifdeur-principe maakte de auto vooral geliefd bij ouderen, vanwege de makkelijke instap.

Peugeot 1007

Citroën Mehari
De Mehari werd tussen 1968 en 1988 gebouwd. Het open karretje is voorzien van een kunststof carrosserie en leent zijn techniek van de 2CV.

Citroen Mehari

Renault Spider
In 1995 bracht Renault de Spider op de markt. Een kekke, concept-achtig cabrio, waarvan er slechts 3000 zijn gemaakt.

Renault Spider

Michelin PLR
Verreweg de raarste, het lelijkste en de meest idiote automobiel in deze lijst is de Michelin PLR. De creatie werd gelukkig niet voor de openbare weg gebouwd, maar het misbaksel diende om vrachtwagenbanden te testen. Het 10.000 kilo zware gevaarte wordt aangedreven door twee V8’s met elk 250 pk.

Michelin PLR



58 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
En ik maar denken dat alle Franse auto’s vreemd zijn.
@robert110: Nee dat zie je toch verkeerd (in de ogen van de Fransen)
Die Mehari vind ik wel zo gaaf. In Frankrijk zie je ze overal.
@snorrie11: Renault had de Rodeo op basis van de R4. De Mehari was overigens verboden in Duitsland, omdat ie nogal enthousiast brandde.
Ooit ben ik gevraagd toen ik een jaar of 18 – 20 was om zo’n Mehari voor iemand naar zijn vakantie huisje in Spanje te rijden. Toen zei ik no way ik ga met dat ding niet zo’n reis maken. Achteraf de grootste spijt van gehad. Wat zou dat een roadtrip zijn geweest zeg..

spijt….
@Kvgorp:
Tsss man.
Na België lekker binnendoor tuffen over de Départementales en Nationales, never nooit de autoroute op met zo’n ding.
Zacht deinend over de glooiende wegen, tussen de middag paar stokbroden, met wat erop en lekker relaxed gaan met die banaan !
@desjonnies: Juist dat dacht ik dus ook… Ik ga de snelweg niet op met dat ding… Maar je moet dus juist de snelwegen vermijden en alle binnen weggetjes pakken. Dat krijg je er van als je van vroeger uit enkel mee krijgt als je je pa enkel en alleen de route du solei rijd en je niets anders kent.
@Kvgorp:
ik vrees dat ik je moet uitnodigen voor een proefrit (dag of vier) als mijn Impreza WRX Sti klaar is.(ligt nu nog in onderdelen) richting de Tarn en de Aveyron , waar je klassementsproeven van de Monte Carlo raakt !

Dank zij mijn Vader was Frankrijk doen altijd een feest.
Binnendoor, lekker eten en drinken en op zijn advies never nooit ‘toutes directions’ volgen bij het naderen van een plaatsje, maar altijd centre ville, halverwege vond je weer borden in de richting van je bestemming !
@Kvgorp: De belangrijkste levensles (gratis van mij): blijf uit de buurt van alles wat uit Frankrijk komt, inclusief de vrouwen. Ugh ik heb gezegd!
@audicoupe84:
Ik heb niets met Fransen, maar jouw advies slaat als een tang op een varken. Voor je eigen gemoedsrust en veiligheid kan je beter uit de buurt van alles van VAG blijven dan van Frankrijk.

@bart m:
Ja een Twizy is redelijk nutteloos, maar nutteloze dingen zijn wel het leukst om mee te rijden. Zeker in de stad, daar is hij immers voor bedoelt kan je echt lachen met die EV skelter. Ik raad je aan er eens mee te gaan spelen.
Beetje jammer dit stukje, de negativiteit spat ervan af..
Renault Clio V6 en Renault Spider, investering voor de toekomst en machtig mooi.
@toniominestrone: helemaal mee eens
@toniominestrone: Clio V6 is afschrijving, geen investering!
@MARS: Een knap exemplaar doet toch al gauw 350000 €, dus met de door jij beweerde afschrijving valt het wel mee!
@toniominestrone: Ja en wat heb je dan…
@reggie-boy_rood:
1 van de leukste stukjes speelgoed die de sector de afgelopen 25 jaar heeft voortgebracht.
Maar ja, de meeste hier zijn er heilig van overtuigd dat, als het niet uit Duitsland komt het per definitie K*T is.
Tegen dergelijke narrowmindedness is helaas geen kruit gewassen..
@toniominestrone: de aanschaf is hoog, zie dat ding daarna maar eens kwijt te raken..
@MARS:
Gewoon lekker lang in bezit houden. Wie weet wat zo’n ding over 10 jaar waard is…..
@MARS: hoezo kwijtraken? Lekker in sturen!
@toniominestrone:
Ach, dat is zo’n Vaginaaltje, die heeft zich laten wijsmaken dat zogenaamde restwaarde het belangrijkste criterium is bij de aanschaf van een auto.
Het ergste is nog dat die types zichzelf nog als autoliefhebber zien ook..
Mensenkennis is jou sterke kant, hè plastic bakje! @tupperware:
Die Citroën 2CV is een Sahara, waarschijnlijk geen echte, want die zijn een vermogen waard.

Verder is het lijstje nogal bekrompen, hebben we het over ‘out of the box’ denken, dan zouden er tenminste nog de volgende voertuigen een plaats verdienen op deze lijst, simpelweg omdat het ‘out of the box’ denken van de Fransen de wereld heeft veranderd op het gebied van auto’s.

– Renault 4 (1961 – 1992) de eerste echte hatchback

– Renault 16 (1964 – 1980) de eerste middenklasse hatch, met elektrische koel ventilator

– Citroën TA (1934 – 1956) eerste massa geproduceerde voorwielaandrijver

– Citroën 2CV,(1948- 1990) eigenlijk het origineel van de kleine compacte voorwielaandrijver

– Renault Twingo (1992 – 2007) de eerste kleine monospace

– Matra Bagheera (1973-1980) een drie-zitter, gewoon omdat het kan !

– Renault Colorale (1950-1957) eigenlijk de eerste SUV, al had’ie standaard geen 4-WD, maar wel een stationcar model en hoog op de poten om over ruig terrein te kunnen
rijden.
Hij was overigens wel als 4-wd verkrijgbaar. Toen al !
Voor vreemde Citroëns: Tissier. Vooral gekend om zijn verlengingen van de ds en cx. http://oppositelock.jalopnik.com/cars-you-didnt-know-about-the-citroen-made-by-tissie-1203864111
Of de flatbeds:
https://www.youtube.com/watch?v=pKHakE9foqc
Die Renault Spider is toch niet zo vreemd? Gewoon een sportwagentje, vergelijkbaar met Opel Speedster, Lotus Elise en dat soort spul.

Niet vreemd, wel erg leuk.
@Rob:
Zowel het chassis van de Elise als van de Sportspider werden bij Alcoa gemaakt. Die van Lotus wordt gelijmd en Renault koos voor een gelaste constructie.
Die Opel is gewoon een Elise mk2 met Opel body en motor. Toen Opel er geen meer kon slijten heeft Lotus de overgebleven motoren gebruikt voor de Europa.
Wat is zo’n Avantime toch een prachtige auto! Ik zou er graag een hebben. Een 3.0 V6 graag!

Sport V6 is natuurlijk ook een echt hebbeding, net als de 205 T16 en de Mehari voor bij mijn strandhuisje aan de Côte d’Azure.

Maar eerst de staatsloterij winnen.
Ben nooit fan geweest van Franse auto’s. Merken vanuit een ander land (vul zelf maar in) leveren beter kwaliteit en een mooiere afwerking naar mijn mening.
Wat ook typisch is is dat als er een Franse actiefilm uit komt dat er altijd Franse auto’s in de hoofrol zitten..
@reggie-boy_rood: Maak van dat ‘leveren’ maar ‘leverden’, want qua kwaliteit en afwerking hebben de Fransen de laatste jaren echt enorme stappen gemaakt.

Ik hou wel van Franse auto’s (de oudjes dan, tegenwoordig zijn ze maar weinig onderscheidend van de rest), lekker anders. En mocht er weer eens iets kapot gaan kun je het heel makkelijk onder het kopje ‘karakter’ plaatsen.
@reggie-boy_rood:
De gemiddelde Peugeot is anders toch van behoorlijke kwaliteit. Er zijn natuurlijk heel slechte geweest, maar ook heel goede.

En bij Renault en Citroën geldt: you get what you pay for.
@Original_Arnoud: Renault en Citroën zijn nooit technisch slechter dan Peugeot geweest hoor. En ook de afwerking was eigenlijk altijd van hetzelfde niveau. Alleen hadden Peugeot’s ze roestpreventie in de jaren 60-70 wel wat beter voor elkaar dan Renault en Citroën.

Ze hebben wel een wat degelijker imago gehad dan Renault en Citroën, maar dat had vooral te maken met de wat meer “doe maar normaal dan doe je al gek genoeg” uitstraling die Peugeot vooral vroeger had. Een beetje het jaren 90 Volkswagen van Frankrijk zeg maar.
@reggie-boy_rood:
Kwaliteit en mooie aflevering maken nog geen mooie auto.
Voor mij is het belangrijk dat ik een goed gevoel krijg als ik naar een auto kijk en er mee ga rijden.
Kwaliteit is leuk voor de inruil, maar ik koop een auto om mee te rijden en te genieten, niet om in te ruilen.
@reggie-boy_rood:
Onzin.
Juist op het gebied van comfort en wegligging hebben de Duitsers zich aan de Fransen opgetrokken.
Op het gebied van lef en innovatie is er nog geen spoor te bekennen van de Duitse auto industrie.

Denk zelf eens out of the box :

De zestiger jaren, Renault een staatsbedrijf (dus á la Post, NS, en ander openbaar vervoer) waar ‘ambtenaren’ het lef hebben om, zichzelf een positie in de middenklasse te wringen (die gedomineerd werd door Peugeot en Citroën) met een volledig nieuw concept uitkomen, de Renault 16, door IEDERE fabrikant ter wereld gekopiëerd.
dit is dan al de Renault Spider MET voorruit
Mega Track, Citroen CX, Panhard Dyna, etc etc etc. Zijn toch wel aparte Franse auto’s. Aparter dan een Clio V6 (overigens niks tegen de Clio V6, integendeel)bijv.
@e34m5touring: een Cx was eigenlijk weinig vernieuwd. Het was gewoon een DS met een nieuwe koets.
@roppp: Ik denk dat de CX meer indruk heeft gemaakt ten tijde van introductie dan een 1007 (waarvan de enige gimmick die klote deuren zijn, vet storingsgevoelig en zo langzaam dat je gewoon zit te wachten tot je deur open gaat….Daarbij is ie achterin krapper dan een 207…) Avanttime (die ik erg fraai vind) is een 2drs Espace, leuk bedacht maar niet echt mega revolutionair. Die hadden wat mij betreft wel vervangen kunnen worden voor iets vreemder spul.
@E34M5Touring:
Hotchkiss. Grégoire
kijk de onverwoestbare Mehari…
En waarom gebruikten ze niet gewoon een echte vrachtwagen voor het testen van die banden i.p.v. dat omgebouwde voertuig?
@casey:
Omdat het kan!
@Hubert: die auto kan een veel hogere snelheid halen dan dat vrachtwagens kunnen. Ook kunnen ze het vrachtwagenwiel, die als ik me niet vergis in het midden van de auto zit, met variabele wegdruk testen. Dus niet de hele tijd de volle 10 ton op een band (wat trouwens een stuk meer is dan de druk die een vrachtwagen haalt).
was voor @casey bedoeld.
@RRenault: Aha! Super dankjewel!
@RRenault: Een onbegrensde vrachtwagen wilt ook wel vooruit hoor :p
@lohran: toen nog niet zo hoor 😁
Die afgebeelde DS is een project uit Nederland/Bellgie van nog maar een paar jaar oud toch? Er is vast gedakard met DSsen in de jaren tachtig maar niet met die gele.
@kaaskabouter: correct.
Of het de vreemste auto’s zijn dat weet ik niet, maar er zit wel veel spul tussen dat ik tof vind.

Zo’n Sport Spider, clio V6 en de avantime… prachtige wagens. Nutteloos maar prachtig.

Die twizzy is overigens niet zo heel belachelijk, een van de geburen heeft er eentje en die gebruikt die toch.
@Hupke: Twizy. Precies de nadelen van een scooter gecombineerd met de nadelen van een auto. Waardeloos
@baasbas:


Ik denk persoonlijk ook wel dat een smart of een bmw c1 nuttiger is ofzo. Hij heeft een 5 en een range waar ze mee rondrijden. Maar ik zie hem meer in de twizzy tegenwoordig.

Geen idee waarom, het is geen idioot, die gaat nooit denken dat het mileuvriendelijk is, zal wel fiscaal zijn, of mss gewoon echt wel leuk en handig.
@Hupke:
Ik heb weleens met een Twizy gereden (op een kartbaan) en ik kan je vertellen dat je echt kan lachen met dat ding. Hoekt als een dolle..
Geef mij maar die Clio V6.
Ik vind ze eigenlijk wel allemaal super.

Wat zegt dat over mij, in Freudiaanse termen… ?
Renault 5 turbo 1
Die hoort in het rijtje 205 turbo 16 en clio V6 thuis.
Toch wel stuk voor stuk heel erg gaaf hoor, zeker die Mehari. Vorig jaar een stuk door Les Landes met zo’n ding gereden, pret voor 10.
OT: die 2CV is al ouder toch? Toen ook nog een tijd gebruikt door La Poste..?
Michelin PLR, een krokodil op wielen?
DS Dakar – ja
Avantime – nou vooruit
Twizy – nah
Clio VS – jazeker
2CV Dakar – hoeft ook niet zo nodig
205 T16 – zet maar voor de deur
1007 – nooit van zijn leven
Méhari – alleen als ik ooit in een soort afgelegen strand/natuur omgeving kom te wonen.
Sport Spider – licht, RWD, voldoende power…pak maar in.
PLR – Tsja…lijkt me lastig parkeren.
De avant time was (zoals de naam al zegt) zijn tijd ver vooruit. Top auto, wordt een echte klassieker.

Twizy: eerst dacht ik ook wat heb je er aan, maar na er mee gereden te hebben zie ik heel veel voordelen. Wordt trouwens in de besteluitvoering een topper voor de pizzakoeriers.

Clio V6 (1e generatie) mee gereden. Geweldig gaaf en onhandig (draaicirkel van een limo)

DS Rally laatst nog bij tankstation gezien, ongelooflijk gaaf ding.

Renault Spider: erg gaaf, vooral 1e versie zonder raam (helm op)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).