De Alfa Romeo MiTo GTA Die Er Nooit Kwam

Auteur: , 56 Reacties

In een voor autobegrippen ver verleden poogde Alfa Romeo ons warm te maken voor een GTA-versie van de MiTo. Het project sneuvelde alleen hopeloos op de tekentafel, en verder dan een conceptversie is het niet gekomen. Tja, en dan moeten Alfisti zelf aan de slag om de ultieme Milanese hothatch tevoorschijn te toveren.

Autoblog-bezoeker Jeremy stelde ons op de hoogte van zijn MiTo-project. Hij kwam tot leven als een doodgewone 1,4-liter turbo Quadrifoglio Verde met 170 pk, maar dankzij passend ingrijpen van Scuderia Tuning wordt de 200 pk-grens nu doorbroken en ligt het vermogen op 205 pk. Goed om een halve seconden van de 0-100-tijd te schrapen – dus in 7 tellen – en een top van 235 km/u te realiseren.

De ietwat smaakafhankelijke bodykit is minder uitbundig dan die van de Gran Turismo Alleggerita zoals we hem in 2009 zagen, maar met een meegekleurde diffuser en dubbele uitlaatuiteinden toch wel hothatch-waardig. De dubbele driespaaksvelgen in de wielkasten bieden plaats aan een setje remgeweld van de Alfa Romeo Brera – uiteraard met rode remklauwen – en het geheel werd nog eens naar de grond gebracht met andere verlagingsveren.

Als tuners dit al kunnen, wat had Alfa dan zelf van de MiTo GTA kunnen maken vragen we ons af. “Eeuwig zonde!”, riep een Alfa-rijder hier zojuist in de straat. Hoe dit gepeperde pastagerecht klinkt hoor je op Alfajunk.nl.

Met dank aan Jeremy voor de foto’s!



56 reacties

Ziet er goed uit. Idd jammer dat Alfa zelf nooit met een GTA is gekomen.
Leuk dingetje alleen valt het uitlaatgeluid me nogal tegen!
Deze auto al geregeld zien rijden hier in het westland. En het blijft toch elke keer de aandacht trekken! Hoewel het niet mijn smaak is qua velgen etc, vind ik het wel een geslaagd project!
Waar komt deze nu echt vandaan? Ik zie hier strand van Monster/sGravezande? Enfin, het blijft een tof ding!
Benieuwd hoe lang dat goed blijft gaan, 205 pk uit een 1.4t.
@bsxc2: Maar net hoe je er zelf mee rijdt..
Scuderia Tuning heb ik nog nooit van gehoord :s Squadra tuning wel
@Patrick_Createmedia: Ik neem aan dat ze ook Squadra Tuning bedoelen @ricardo
@Patrick_Createmedia: zou het nog maar is checken, want scuderia Ferrari , scuderia was ook een maserati race team in de GT klasse en met een q vind je niks via Google. scuderia racing of tuning dan weer wel
@mightymike: bedankt voor een hoop nutteloze informatie. Gelukkig wordt er ook gesproken van Squadra Tuning, ipv alleen de c in een q veranderen.
Squadra is vrij groot hier in NL op t gebied van Italiaanse auto’s dus lijkt idd logischer.
@kubus: scuderia is toch een stuk logischer dan squadra als het gaat over italiaans. maar na een hoop zoeken heb ik het een en ander gevonden. sorry hoor gast wist niet dat deze week je periode was
Gepeperde pasta? Vind dit meer een knoflookolijf.
Niet dat ik anders over de GTA concept denk.. Maar alfa is gewoon een hoop vormeloze massa geworden en blinkt nergens meer in uit.
Af en toe is een knoflookolijf natuurlijk best lekker…
De A staat niet voor Allegro maar voor Allegrita. Dat is Italiaans voor “lichtgewicht” omdat de eerste GTA’s (de Giulia Sprint GTA) was opgebouwd uit ern aluminium koets en enkele magnesium ondrrdelen (motor+wielen).

Bij een Allegro hoor je als autoliefhebber een totaal ander auto op je netvlies te hebben staan. :-)
@veloce: Aaaaaahhhhhh had je me nou moeten herinneren aan die (Austin) Allegro. Met moeite m’n ontbijt binnen kunnen houden. ;-)
Geslaagd project!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De drie spaaks velgen vind ik er iets minder onderstaan. Bij MCC sport kan je er ook 224pk uit laten trekken.
Best een knappe bodykit. Niet te extreem. Ben geen fan van de Johnny Driespaakwielen, ik had denk ik zelf de turbinewielen of een maatje kleiner en dan de 8C wielen gepakt. Al zijn deze wel wat exclusiever. Jammer dat de pijpen niet wat dichter op elkaar zitten zoals bij de concept. Maar verder een erg leuk ding, en met die tuning zal het goed lopen.
Achterkant: Ja.
Voorkant: Nee.
Velgen al helemaal niet.

Wel leuk gedaan, moet ik toegeven.
Kijk, een liefhebber!
Altijd +1.
Waarom in de titel elk woord met een hoofdletter?
OT: leuk wagentje lijkt me leuk met 205 pk
Haha allegro betekent ‘vrolijk’. Dan zou je denk ik een hele andere auto hebben gekregen:p

De A staat voor ‘Alleggerita’, wat inderdaad lichter gemaakt betekent.

Ik vind de Austin Allegro overigens wél een leuke auto. Daarin zal ik wel een van de weinigen zijn…
Ziet er goed uit!! Erg dik!

Als ik het zelf zou laten doen zou ik de uitlaatpijpen in de diffuser wegwerken
Lekker dikke wagen dat absloluut!
Maar die heerlijke 3.2 v6 uit de 156/147 GTA is niet te evenaren met een 1400cc turbo blokje, ook de Giulietta QV komt er niet in de buurt.
Het geluid en de beleving van die echte 3.2 busso zijn zo imponerend en de gas respons is zo briljant! Mijn beste kameraad heeft een 156 GTA, brr echt heerlijk!
Tja, die Mito……. Het blijft toch een beetje een mietje
Ik ben altijd benieuwd of dit soort prestaties (205pk) ook daadwerkelijk gemeten worden. Vaak zijn de chip tuners niet meer dan Software schieters en hoeft een auto dus helemaal niet het vermogen te leveren wat andere auto’s met die software halen. Terwijl dat altijd wel belooft wordt.
@Donstil: Je moet je auto ook niet laten tunen zonder rollerbank before/after uitslagen..
@Donstil: Squadra doet alleen maar fiat/alfa/lancia, levert echt maatwerk en kwaliteit.
@Donstil:

Squadra maakt alleen chip op maat, en geen “standaard” chip om het zo maar te noemen. Teven hebben hun een speciale 4wd bank om de achterwielen mee aan te drijven omdat anders de ESP ingrijpt.
Op de Nederlandse markt zijn er voor Italiaanse wagens maar 2 goede tuners m.b.t. software en dat zijn Savali en Squadra.
Is toch gewoon een tuning projectie als zo velen? Vind het eerlijk gezegd weinig speciaals. En het klinkt als een blender.
Dat klinkt inderdaad niet erg als een Alfa!
Eigenlijk totaal overbodig door de heerlijke 147 GTA…
Klinkt niet heel fraai, en met die uitlaten zo eronder heeft ’t toch een beetje een sjonnie-gehalte.. Jammer.
3-spaaks velgen vindt ik absoluut niet mooi en inderdaad jammer dat de uitlaat eronder hangt en niet mooi aansluit in de diffusor. Als we dan toch aan het zeuren zijn, de ringen om de kop-en achterlampen had ik donkere (wellicht zwart) voor gekozen. Op die details na wel een hele mooie auto!
godallemachtig mijn black en decker kruimeldief klinkt nog beter
Als je aan een Alfa gaat zitten friemelen dan moet je het in de geest doen van de alfisti en dat is met je mito langs een gerenommeerde alfa monteur gaan.. Wil je iets meer tastbaars ga dan naar Novitec die naar mijn mening mooie producten leveren voor Alfa. Weet iemand of Autodelta nog leeft? die konden fantastische dingen met die GTA modellen.

Ontopic, Leuk gedaan en hoop dat je er veel plezier aan beleeft. De Mito QV lijkt mij een mooie machine.
ik ben vooral benieuwd hoe hij over een drempeltje gaat
ik heb ook een mito maar durf het niet aan hem te verlagen, hij raakt nu al elke drempel en verkeersheuvel.
verder vind ik de voorkant minder geslaagd, de achterkant en sideskirts vind ik wel netjes!
@stekel: Ik had ook een weekje een MiTo! Precies hetzelfde probleem, je moet echt traag over drempels.
@lohran:

Waarschijnlijk hetzelfde probleem als de Punto’s. Onder je bumper hangt een flap over de volledige breedte, deze wil nog weleens over de grond schrapen. Je bumper zelf, die raakt niet zomaar de grond.
@jack_abarth: Dat klopt,’aar het gevoel blijft rot ;)

Zag net toevallig de wittevan dit Artikel in Mijdrecht.
Novitec heeft ook lelijke ”upgrades” hoor, volgens mij zijn de uitlaten van deze MiTo ook van Novitec. Ze leveren in iedergeval wel een soortgelijke uitlaat, die onder de bumper bungelt.
Hmm , ik ben zelf een mito rijder 155Turbo sport. Ik ben niet zo gek van die bodykit onder deze auto, er zijn er eerlijk gezegd andere die veel meer in de richting van de GTA gaan zoals alfa deze ontworpen had. Het kleurtje is mooi , heb ik ook :) Om deze wagen nu als de GTA die er niet is gekomen af te schilderen vind ik niet kloppen, alfa had nooit maar dan ook nooit met dit soort bodykit een auto op de markt gebracht, ze is naar mijn mening niet elegant genoeg. 205 Pk met enkel chiptuning lijkt me erg veel(zelfs te veel). Is dit op een rollenbank gemeten? Uiteraard iedereen zijn smaak maar ik vind de mito duecento dan een pak mooier en eleganter , dit is naar mijn mening niet echte alfa waardig en gaat te veel de aftermarketkant op.
@christophe12: Squadra tuning claimt met alleen chiptuning 178 PK te realiseren en nog 5 extra als de luchtinlaat wordt aangepakt (zeggen ook dat het blok standaard niet 170 maar 163 pk haalt). Novitec claimt 195 PK te kunnen leveren via de Powerjet 2…

Al met al is 205 PK dus wel erg optimistisch… maar misschien is er nog meer aan gedaan?
Leuke MiTo (minus de overdreven uitlaten en velgen), maar een GTA? Nee…. Van het geld dat deze gekost moet hebben zou ik dan toch vele malen liever een 156 SW GTA gekocht en mooi opgeknapt hebben (met geld over voor het onderhoud). Maar ieder z’n ding natuurlijk!

Front spoiler en roof spoiler lijken me overigens deze van Novitec: http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/02/novitec-geeft-de-alfa-romeo-mito-meer-pit, of zie ik dat verkeerd? Sideskirts en diffuser zijn wel iets anders…

Uitlaten ook van Novitec: http://www.novitec.nl/webshop/alfa-romeo/mito/sportuitlaten/novitec-rvs-einddemper-met-1x-ep-li-re-100mm-rond ?
Toch even bij MCC Sport te veghel kijken je kan door zelf tot 265 pk komen

http://www.mccsport.nl/contents/nl/otherurl.html?url=http://g-techgmbh.de/html/img/pool/Motorpreisliste_01_2013_500_Abarth.pdf
@loyalty: Ja ok , allemaal heel mooi maar je koopt toch een auto om daar dan iets langer dan 2 maanden mee rond te rijden, ik kan echt niet aannemen dat dit nog gezond is uit een 1.4 blok. Ik heb ook een chiptuning op mijn mito en kom op 175 Pk/300Nm koppel uit. Dit is echt wel meer dan genoeg, voor je het weet is de auto aan het rijden en ben je zelf passagier. Overigens wel leuk te weten dat men zo ver kan gaan maar dat is meer iets voor mensen uit de racerij en niet voor dagelijks gebruik.
@christophe12: Ja dat klopt je kan ook voor een 240 pk kiezen met normaal gebruik, het enige nadeel is dat je om de 10.000 km een beurt aan het blok moet geven.

Ken zelf een persoon die wekelijks naar Polen heen en terug rijdt met 240 pk blokje.
Kan je wel vertellen de Bmw en Audi bestuurders kijken hun ogen uit als hij ze gewoon bijhoud.
Geslaagd project.

Ik denk dat je met een Garrett turbo en andere nokkenassen nog wel meer uit zo’n blok kan halen. Blijft wel oppassen natuurlijk, tractie en aandrijving op de voorwielen met dergelijke vermogens, maar leuk is het zeker!

Er staat mij iets van bij dat iemand 700pk uit een 156 2.0TS wist te persen. Ook staat mij iets bij van iemand die zijn 156 volledig had omgebouwd naar RWD. Combineer deze projecten en je hebt echt iets unieks.
Oja, op deze Mito hoort gewoon een klein formaat kentekenplaat.
De 3.2 V6 hierin gooien, wielbasis flink stuk breder maken en die wielkasten naar buiten uitwerken.
Alfa had dit wel mooier gemaakt.
Ik heb zelf een bijna identieke mito. een witte 1.4 turbo 155PK sport met de zelfde velgen. de hier beschreven mito is overigens geen QV versie, maar ook een 155PK Sport. en als hij bij stephan van Squadra tuning is geweest (net als de mijne) levert hij nu dus 175 PK/300NM en niet de hierboven genoemde 204PK. Met de “standaard” turbo die op 155PK sport versie zit is gewoon niet meer mogelijk.
Dus Ricardo/Jeremy ik ben erg benieuwd of die 204 PK klopt en zo ja wat er aan is gedaan om daar toe te komen.
Overigens is 175 Pk ook erg leuk en rijdt hij als een Kart ;-) inderdaad wel erg oppassen met drempels. Ik vind overigens de standaard zwarte diffuser van de sport versie een stuk mooier dan dit witte stuk plastic, maar smaken verschillen….
@alfafan: Hehe , ik heb net dezelfde als jou en dezelfde spec’s. Rijdt heerlijk dat ding he , daar kan je veel chauffeurs mee laten schrikken. Dat van die diffusor vind ik ook helemaal kloppen, dat gelakte laat de auto snel wat minder ogen. Ik was ook al aan het denken dat het een sport was ipv een Qv maar goed , er is optisch weinig verschil tussen die 2. Hij heeft echter de donkere koplampen niet op zijn auto dus het is volgens mij ook een 155 sport.
Overigens 204 pk op die motor lijkt me niet goed , maar helemaal al niet voor de versnellingsbak. Er zit de befaamde M32 in de sport, die blijkt niet altijd heel stevig te zijn en er zijn veel mensen die last krijgen van kapotte lagers in de bak. Die bak zit trouwens in heel veel auto’s waaronder verschillende opels( ook opc), abarth grande punto, lancia delta 155, fiat punto en bravo, alfa 159 en brera, etc…
Ik ben 1 van de weinigen die de “echte” MiTo GTA hebben gezien en er ook in hebben gezeten. Deze gepimpte MiTo waar de eigenaar heel trots op is lijkt echter en de verste verte niet op de echte GTA. bij de echte GTA komt de term less is more eerder aan bod. het is echt een prachtige auto!
1 ding weet ik wel: deze gepimpte MiTo is een stuk sneller want ik weet welke motor er in de echte GTA ligt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).