• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Max Verstappens starts lijken op die van zijn pa

Auteur: jaapiyo, gepost 13 juli 2018 om 13:06 – 14 Reacties

Arrows


Soms valt de appel ver van de boom. Soms niet.

Hoe goed was Jos Verstappen nou eigenlijk? In sommige kringen is dat nog altijd een heet debat. Trouwe fans van Jos the Boss beschouwen hem nog steeds als een potentieel wereldkampioen die dankzij ongelukkige keuzes het grote succes ontschoten is. Doch koele analitici als ondergetekende kunnen de ogen er niet voor sluiten dat mannen als De La Rosa toch behoorlijk gewaagd waren aan Jos in dezelfde auto. Niks ten nadele van Speedy Pedro, maar een échte échte topper was dat niet. Het is koffiedik kijken, maar ik schat in dat als Jos naar McLaren was gegaan in plaats van naar Benetton hij minimaal de carrière van Coultahrd gehad had. Dat wil dus zeggen sowieso een paar overwinningen en misschien in ’98 en ’99 knokkken met Mika om het kampioenschap.

Twee aspecten van het racen die Jos in ieder geval wel onder de knie had waren het starten en de zogeheten race craft. Je hebt mannen die er rondenlang supersnelle rondjes uitgooien om vervolgens compleet door het ijs te zakken in het directe gevecht, maar Jos was er daar niet een van. Niet voor niks ontstonden de vlaggen met daarop de leus ‘overtaking is an art’. Bij de starts van races was het ook altijd handig om een schuin oog op VER senior te houden. Niet zelden stuimde hij vanuit de achterkant van het middenveld op naar posities die op zijn minst uitzicht gaven op puntjes.

In het kader van Hamiltons slechte start in de Grand Prix van Engeland zocht Motorsport-Magazin eens uit hoe het eigenlijk zit met de starts van de toppers van dit jaar. Wat blijkt: Max is op basis van de eerste tien races van dit jaar veruit de beste!

CoureurGewonnen posities in ronde 1 (10 races)Gewonnen posities gemiddeld
Hamilton-17-1,7
Bottas-14-1,4
Vettel-14-1,4
Raikkonen-7-0,7
Ricciardo+5+0,5
Verstappen+12+1,2

Oké, er valt wel wat af te dingen op de cijfers. Als je continu helemaal vooraan kwalificeert, heb je wat dit betreft niks te winnen. Tevens kan een enkele race best wat invloed hebben op de cijfers, zoals de keer dat Max achteraan moest starten in Monaco of de ongevallen van Bottas/Vettel in Frankrijk en Raikkonen/Hamilton in Engeland. Desalniettemin lijkt Verstappen vooral in vergelijking met Ricciardo scherp te zijn bij de start. Immers staat de Ozzie doorgaans pal naast Max op de grid en heeft hij dus ongeveer dezelfde kansen om posities te winnen of verliezen.

Ook interessant!

  • Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren
    Max Verstappen gaat je Viaplay aansmeren
  • Jos Verstappen praat over toekomst van Max Verstappen
  • De auto van Max Verstappen in 2022
    De auto van Max Verstappen in 2022
  • Max Verstappen is sportman van het jaar 2021!

Nieuwste artikelen

  • Politie pakt motor van Brabantse vlogger af
  • Als je de trap niet opkomt, dan ga je maar Le Mans rijden?
  • Deze knotsgekke Lambo staat nu te koop in Nederland
  • VW Touareg in de uitverkoop: tot €10.000 goedkoper
FacebookTweetPinLinkedIn

daniel-ricciardo, Formule 1, Jos Verstappen, Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Racing, sebastian-vettel, Valtteri Bottas

Vorig bericht: « BREEK: Tesla bereikt potentieel kostbare mijlpaal
Volgend bericht: De Alpine A110 blijkt een belachelijk succes te zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. audihenkie zegt

    13 juli 2018 om 13:43

    Die vleugel voorop de auto van Jos, ongelofelijk dat ze dat ooit hebben geprobeerd.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      13 juli 2018 om 13:50

      @audihenkie: Is gewoon de voorloper van de halo.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      13 juli 2018 om 14:16

      @audihenkie: er is wat geëxperimenteerd de laatste decennia idd ?

      https://i1.wp.com/thejudge13.com/wp-content/uploads/2014/02/jackie-stewart-matra-kyalami.jpg

      http://3.bp.blogspot.com/_UnycYfyvMUU/TPZeXgsgmLI/AAAAAAAAHNY/OVhL0HfIdls/s1600/ScreenShot010.bmp

      https://motorsportm8.com/wp-content/uploads/2010/06/TyrrellXWings.jpg

      Login om te reageren
      • joejojo2012 zegt

        13 juli 2018 om 14:43

        @gulli: Iconisch, die Tyrrell :)

        Login om te reageren
    • sollie1984 zegt

      13 juli 2018 om 23:25

      @audihenkie: die werd gebruikt tijdens de GP van Monaco. Vroeger zag je de gekste creaties om zoveel mogelijk downforce te creëren.

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        14 juli 2018 om 08:29

        @sollie1984: in de vrije training want de wedstrijd haalde die niet.

        Login om te reageren
  2. ikleesookoverautos zegt

    13 juli 2018 om 16:25

    Jos was ook een regen koning. Toch ook een bijzondere skill wat eigenlijk alleen de grote onder de knie hebben.

    Login om te reageren
  3. neleev zegt

    13 juli 2018 om 16:49

    Jos was onstuimiger en een waar heethoofd. Max is dat vele malen minder. Hierdoor heeft hij, of zijn er voor hem, keuzes gemaakt die nadelig waren. Eens met het feit dat Jos had kunnen wedijveren met Mika. Je ziet bij zowel Jos en Max dat échte rijden: uitzonderlijke stuurkunsten op momenten dat het nodig is. Soms ook over-the-top stuurkunsten die uitmonden in een crash helaas…

    Login om te reageren
  4. dirkv zegt

    13 juli 2018 om 18:24

    Tja, auto’s die vaak van de eerste startrij vertrekken zullen in de eerste ronde idd weinig plaatsen kunnen winnen. Maar als je het genoegen hebt om meer achter in de rij te starten vallen er nog wel eens wat plaatsjes te winnen. Goed geschreven artikel!

    Login om te reageren
  5. autoriteit zegt

    13 juli 2018 om 19:26

    Ik ben 1 van die mensen die er van overtuigd is dat Jos Verstappen wereldkampioen had kunnen worden in een goede auto. Hij was een echte racer die altijd voor het maximale ging. Omdat hij (met uitzondering van het 1e jaar) altijd in een auto reed die niet snel genoeg was voor topresultaten moest hij meer risico’s nemen. Dat was dan ook de reden dat hij weleens over het randje ging. Echter als hij een goede auto had gehad, dan had hij minder risico’s hoeven nemen en had hij heel ver kunnen komen. Jammer dat we dat niet hebben mogen meemaken. Ik was en ben nog steeds een groot fan van Jos en zou hem graag nog eens willen zien racen.

    Login om te reageren
    • beetec zegt

      13 juli 2018 om 19:44

      @autoriteit: plus 1!
      En zelfs de benetton uit het eerste jaar was, zoals later bleek, een stuk minder dan die van Schumacher.

      Login om te reageren
      • autoriteit zegt

        13 juli 2018 om 23:06

        @beetec: dank je voor het plusje :). Klopt inderdaad wat je zegt, Schumachers Benetton B194 was superieur aan die van Jos.

        Login om te reageren
  6. Robert zegt

    13 juli 2018 om 20:56

    Die Orange Arrows Asiatech is toch wel een plaatje hoor. Prachtige livery vond ik dat destijds en dat is het nu nog steeds wel.

    Jammer dat die Asiatech motor veel vermogen te kort kwam t.o.v. de concurrentie, want dat chassis + aerodynamica was behoorlijk goed. Verstappen senior reed met die auto nog regelmatig in het middenveld, met kans op punten (als het allemaal heel bleef, tenminste), zonder dat er vooraf serieus mee was getest, want geen geld.

    Volgens mij heeft het Japanse SuperAguri anderhalf jaar na het faillissement van Arrows die chassis’ nog weer gebruikt als basis voor hun eerste ‘eigen’ auto’s.

    Login om te reageren
    • Houthakker zegt

      15 juli 2018 om 08:08

      @RRRobert: helemaal mee eens! Kwa kleurstelling 1 van de mooiste auto’s uit Jos zijn loopbaan

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North