• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Audi TT RS-R van ABT heeft 500 pk

Auteur: jaapiyo, gepost 28 februari 2017 om 20:24 – 49 Reacties

Afbeelding De Audi TT RS-R van ABT heeft 500 pkAfbeelding De Audi TT RS-R van ABT heeft 500 pkAfbeelding De Audi TT RS-R van ABT heeft 500 pkAfbeelding De Audi TT RS-R van ABT heeft 500 pkAfbeelding De Audi TT RS-R van ABT heeft 500 pkAfbeelding De Audi TT RS-R van ABT heeft 500 pkAfbeelding De Audi TT RS-R van ABT heeft 500 pkAfbeelding De Audi TT RS-R van ABT heeft 500 pk

ABT
Waar zou een tondeuse eigenlijk toe in staat zijn met 500 pk?

Standaard heeft de nieuwe TT RS al 400 pk. Met zijn vierwielaandrijving rost de MQB-knaller daarmee in 3,7 seconden naar de honderd. Tenminste, dat geldt voor de gesloten variant. Collega @casperh reed eind vorig jaar een stukje met de opper-TT (rijtest) en was behoorlijk begeistert door het gemak waarmee je hard gaat met de auto.

Maar het kan altijd nóg harder. De TT RS van ABT genaamd TT RS-R heeft namelijk niet 400, maar 500 pk. De tijden van de TT DTM herleven dus een klein beetje. Hoevéél harder je er overigens precies gaat, daar doet ABT geen uitspraken over. Op de nul-naar-honderd zal het waarschijnlijk ook niet zoveel uitmaken, daar pure power tegenwoordig op dat vlak niet meer het grootste verschil maakt. De hoeveelheid tractie en de snelheid van de versnellingsbak zijn daarbij ook heel belangrijk. Bij hogere snelheden op de Autobahn zie je in de RS-R gewone RS-en echter zonder twijfel rap kleiner worden in je achteruitkijkspiegel.

Die achteruitkijkspiegel is trouwens hetzelfde als in de gewone TT RS. Maar ABT doet uiteraard wel de nodige andere aanpassingen om de RS-R tot wat speciaals te maken, zowel van binnen als van buiten. Zo zijn daar bijvoorbeeld spiegelkappen in carbon, speciale side-skirts, een tankklep met RS-R logo en 20″ ABT-jetsers. Of de tuner ook nog aanpassingen heeft gedaan aan de remmen van de auto blijkt niet uit het de informatie die ze ons hebben gestuurd. Aan de binnenkant kan je genieten van ‘LED entrance lights’ met het RS-R logo en een speciale badge die aangeeft welk nummer jouw RS-R heeft.

Nummer? Is de RS-R gelimiteerd dan? Jazeker! ABT is van plan er slechts 50 van te bouwen. Dat wil zeggen, originele exemplaren. Je kan daarnaast wel terecht met je eigen TT RS en die alle modificaties aan laten meten, maar dan is het dus geen échte RS-R. ABT meldt trouwens dat je momenteel niet meer bij Audi terecht kan om een TT RS te kopen, maar zij hebben er zelf kennelijk nog vijftig geleverd gekregen uit Ingolstadt dus dat is geen probleem. Binnenkort kan je de RS-R aanschouwen in Genève.

Ook interessant!

  • nieuwe gave lakken
    Nieuwe gave lakken voor dikke kleine Audi's
  • TT RS Heritage is eerbetoon aan Ur-quattro
  • Kies maar: 3x ABT Audi RS
  • ABT RS-Q8R
    ABT RS-Q8R is een knakig verjaardagscadeau

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

abt, Audi, geneve-2017, TT, tt-rs, tuning

Vorig bericht: « Hoe verging het Max op zijn eerste werkdag van 2017?
Volgend bericht: Gallery: deze Lexus RC-F GT3 is een zwarte magiër »

Lees Interacties

Reacties

  1. bitd zegt

    28 februari 2017 om 20:38

    Wordt steeds aantrekkelijker om kapper te worden!

    Login om te reageren
    • rob636 zegt

      28 februari 2017 om 20:56

      kun je ook -1’tjes geven?

      Login om te reageren
      • pscarphotography zegt

        1 maart 2017 om 09:44

        @rob636: misschien bij ‘like’ of klinkt dat onlogisch??

        Login om te reageren
        • rob636 zegt

          1 maart 2017 om 10:21

          @pscarphotography: klinkt onlogisch..

          Login om te reageren
    • sr20det zegt

      28 februari 2017 om 22:04

      @bitd: Ahjoh, wordt je toch hipster barbier..

      Login om te reageren
      • bitd zegt

        28 februari 2017 om 22:06

        @sr20det: met baard en wagen! Top

        Login om te reageren
  2. remmp3 zegt

    28 februari 2017 om 20:41

    2mans ramkraak machine..!

    Login om te reageren
  3. JanJansen zegt

    28 februari 2017 om 20:41

    Er waren tijden dat 500pk niet eens in een supercar zaten. Abt staat er niet om bekend dat hun aanpassingen meteen in de soep lopen. Wat is er nog meer uit dat blok te halen vraag je je af.

    Login om te reageren
    • remmp3 zegt

      28 februari 2017 om 20:42

      @janjansen: just need more money…!

      Login om te reageren
    • smoked zegt

      28 februari 2017 om 21:48

      @janjansen: Breng hem naar JD engineering, die heeft een veel betere software dan ABT.

      Login om te reageren
      • ri_ck zegt

        28 februari 2017 om 23:14

        @smoked: amen to that, ondertussen twee auto’s laten chippen daar, wat een verschil in souplesse en power vergeleken met het origineel.

        Login om te reageren
        • mikkeloentje zegt

          1 maart 2017 om 00:41

          @ri_ck: vergeleken al je ABT auto’s?

          Login om te reageren
          • ri_ck zegt

            1 maart 2017 om 07:25

            @mikkeloentje: mee eens, heb het inderdaad nooit kunnen vergelijken met ABT, spreek alleen mijn tevredenheid uit over JD ;-)

            Login om te reageren
    • HZW zegt

      4 maart 2017 om 09:04

      @janjansen: uit het oude TT RS blok werd al richting de 700 pk gehaald.
      Hier bij ABT gaat het alleen nog maar over een uitlaat en software.
      TTE is al bezig met een Hybrid-Turbo voor deze nieuwe motor, het betreft de TTE6XX hybrid turbo, dus 600+ pk.

      Login om te reageren
  4. thomcarspotter zegt

    28 februari 2017 om 20:42

    Was de standaard TTRS dan ook gelimiteerd? (laatste alinea)

    Dik bommetje wel trouwens, zal vast bizar hard gaan!

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      28 februari 2017 om 20:46

      @thomcarspotter: ik heb er even naar zitten zoeken omdat ik dat ook een vreemd verhaal vond. Volgens mij heeft Audi geen harde limiet gesteld aan het aantal TT RS-en dat ze bouwen, maar als je de interwebz afstruint zie je wel diverse berichten van potentiële klanten op fora dat de auto ‘uitverkocht’ zou zijn, al dan niet tijdelijk.

      Login om te reageren
      • smoked zegt

        28 februari 2017 om 21:53

        @jaapiyo: Ik dacht gelezen te hebben dat de eind 2016 een aantal TT-RS’en op kenteken hadden gezet omdat deze nog R134a als koelmiddel hadden. Dit is per 2017 verboden in nieuwe auto’s. Ik had begrepen dat VAG niet van de nieuwe koelmiddel (naam weet ik even niet meer) hield, reden is mij ook even onbekend. Misschien kunnen ze daarom niet leveren?

        Login om te reageren
        • smoked zegt

          28 februari 2017 om 22:45

          @smoked: hadden = zijn

          Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          28 februari 2017 om 23:36

          @smoked: hmm, maar waarom zit dat middel dan niet in de gewone TT’s?

          Login om te reageren
  5. rallypower zegt

    28 februari 2017 om 20:44

    Toch best grappig dat je met je 2.5liter ongeveer net zoveel pk’s hebt als een r8

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      28 februari 2017 om 21:07

      @rallypowerr: ik meen ook ergens gelezen te hebben dat er plannen waren om dit blok in de R8 te leveren. Zou wel erg goed zijn voor de gewichtsverdeling. Ben bang dat hij dan sneller wordt dan de V8 of misschien wel de v10. Dat ligt marketing technisch niet lekker.

      Login om te reageren
  6. persian1 zegt

    28 februari 2017 om 20:56

    Kortom nog steeds ’n slecht sturende kappersauto, met overbodig veel power. Ach ja, dit soort auto’s blijven nog steeds goed verkocht worden maar dus niet door de echte autoliefhebbers. Wat mij betreft blijft vd. Duitse merken BMW en Mercedes nog steeds de enige fabrikanten die snappen hoe je goed sturende/sportieve auto’s moet bouwen.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      28 februari 2017 om 21:13

      @persian1: noem eens een BMW of Mercedes die echt goed stuurt dan? Ik ken er geen een die minder dan 1000kg weegt.
      Zou eens een proefrit in een Caterham/Ariel/BAC gaan maken, dan weet je weer even wat echt direct stuurgevoel is.

      Login om te reageren
    • misterdrogba zegt

      28 februari 2017 om 21:19

      @persian1:
      “slecht sturende kappersauto” echt zo’n belachelijk argument. Hoeveel TT-RS’en heb je over de Nordschleife/Zandvoort afgeragd om tot zo’n conclusie te komen?

      Casper vond hem ook al niet slecht rijden op het circuit, integendeel zelfs. Dus wat jij hier aangeeft is totaal uit de lucht gegrepen.

      Ik zou het wel weten hoor, kappersauto my ass..

      Login om te reageren
      • lovecars zegt

        28 februari 2017 om 21:23

        @misterdrogba: Inderdaad er is geen kapper die zo een auto betalen kan. En als ze er wel een heeft, dan vraag ik of zij me thuis brengt ?

        Login om te reageren
      • persian1 zegt

        28 februari 2017 om 21:25

        @misterdrogba: Audi maakt nou eenmaal geen hard core circuit wagens. Dat willen Audi kopers ook niet. Die willen een snelle reis auto en daar slaagt Audi dan wel weer goed in. Kortom: missie geslaagd met deze TT.

        Voor 90k zou ik toch niet elke 3-4k kilometers bij pon willen zeuren om nieuwe remschijven. En tja voor 90k zou ik ook wat betere looks willen dan een proleten audi.

        En wat betreft Casper? Je moet zijn kont niet zo likken, Casper geeft slechts zijn mening gozer.

        Login om te reageren
        • misterdrogba zegt

          28 februari 2017 om 21:30

          @persian1:
          vanwaar die 180 graden ommedraai? Eerst was het een kappersauto en nu een “missie geslaagd” van Audi?

          En euhm.. kontlikken? Jij hebt er OVERDUIDELIJK niet mee gereden. Ik ook niet, voor je flutargument te beantwoorden doe ik dat met iemand die er WEL mee gereden heeft en dat is opeens kontlikken? Haha goed bezig “gozer”…

          Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        28 februari 2017 om 21:30

        @misterdrogba: Casper mag niets meer zeggen, een audi S4 B5 is echt een slecht sturende auto. Als journalist die veel mooie auto’s mag rijden zou hij toch beter moeten weten.
        En ja ik heb ook een S4 B5. Het is dat ik hem zo goedkoop in mijn schoot kreeg geworpen en de bijtelling zo laag is. Maar als het budget het toelaat gaat ie meteen weg.

        Login om te reageren
        • misterdrogba zegt

          28 februari 2017 om 21:33

          @janjansen:
          dan moet jij ook maar een blogger worden en een filmpje maken met je ongezouten mening over de S4. Succes!

          Login om te reageren
          • JanJansen zegt

            1 maart 2017 om 19:58

            @misterdrogba: hoeft niet, die filmpjes bestaan al, bijvoorbeeld:
            https://youtu.be/KLnL_RoRupU

            Login om te reageren
    • seanxtype zegt

      28 februari 2017 om 21:29

      @persian1: normaal merk en goed sturend moet je toch echt naar ford gaan. Geen super pk monsters, maar goed sturen doen ze wel. Fiesta ST is een serieus leuk wagentje om de bocht Door te gooien

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        28 februari 2017 om 21:32

        @seanxtype: helemaal mee eens, ben ook echt benieuwd naar de nieuwe die nog een lichter blokje krijgt. Die zal nog beter sturen.

        Login om te reageren
      • persian1 zegt

        28 februari 2017 om 21:41

        @seanxtype: Klopt, maar heb het over Duitse auto’s.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          1 maart 2017 om 08:50

          @persian1: de Ford wagens die wij krijgen worden anders wel in Duitsland (en België) ontwikkeld en veelal ook geproduceerd…

          Login om te reageren
    • kermit123 zegt

      28 februari 2017 om 21:35

      @persian1: laat me niet lachen. Mijn vriendin rijd in een bmw maar wat stuurt dat ding slecht zeg. Het rijd onrustig als de pest. Binnenkort gaat ie in de verkoop want je word er misselijk en moe van het sturen.

      Login om te reageren
      • sezz zegt

        28 februari 2017 om 21:45

        @kermit123: Vermeldt erbij welk mode,l bouwjaar en staat van onderhoud misschien kan ik dan ook niet meelachen, of misschien juist wel als je bv doelt op een M4 GTS ipv een 220i Active Tourer.

        Login om te reageren
        • kermit123 zegt

          28 februari 2017 om 22:02

          @sezz: het gaat om een spinternieuwe Bmw 1serie. Dat fibg stuurt ongelofelijk slecht. Onrustig op de snelweg je word er helemaal gek van! Ma ja dat vinden ze tegenwoordig messcherp sturen. Dat zegt de dealer! Voor mij geen Bmw desnoods een Toyota

          Login om te reageren
          • sezz zegt

            28 februari 2017 om 22:32

            @kermit123: Da’s idd balen ik wens je meer plezier bij je volgende aanschaf toe overigens is een proefritje zelden voldoende om goede indruk van een wagen te krijgen, vraag ‘m liever een dagje op proef (niet meteen bij het eerste bezoek aan de dealer vragen btw) of huur ‘m anders elders wanneer dit niet mogelijk is. Ervaringen met huurwagens, meestal puur toevallig, zijn voor mij soms bepalend geweest voor al dan niet overwegen tot een aanschaf.

            Login om te reageren
    • tttijn zegt

      1 maart 2017 om 12:37

      @persian1: Echt zo jammer dit lijkt het autoweek forum wel op deze manier. Dus ik ben geen echte autoliefhebber? Blijf jij maar lekker in je hokje zitten, dan blijf ik ver bij jou vandaan.

      Login om te reageren
  7. rob636 zegt

    28 februari 2017 om 20:56

    Wat een heerlijk wagentje!

    Login om te reageren
  8. baske zegt

    28 februari 2017 om 21:12

    De velgen mogen ze houden maar ik kan de rest zeker waarderen!

    Login om te reageren
  9. drdre1 zegt

    28 februari 2017 om 21:17

    Prachtige wagen. Doe mij er maar 1

    Login om te reageren
  10. lovecars zegt

    28 februari 2017 om 21:19

    Doe mij er maar zo een. Laat maar doorkomen. Lekker op de autobahn.

    Login om te reageren
  11. sezz zegt

    28 februari 2017 om 21:23

    Een standaard TT-RS tikt 90k van je rekening gaat deze krijgt schat ik 30/40k er bovenop, leuk toch een TT van 130.000 op je oprit (slik!)

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      1 maart 2017 om 08:36

      @sezz: dan heb ik liever iets anders. 130k voor een Audi, dan ben je in mijn ogen niet fris in je bovenkamer. Dan neem ik liever een 2 handse Aston of 911.

      Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    28 februari 2017 om 22:08

    Gewone TT RS dan maar. MTM of JD halen er vast ook wel 500pk uit. Met een RS3 lukt dat namelijk ook.

    Login om te reageren
  13. ghost zegt

    1 maart 2017 om 09:10

    Nah dan ga ik gewoon voor een 2de hands Ferrari F430. Veel meer emotie en geen kappers-imago.

    Login om te reageren
  14. mrrallycross zegt

    1 maart 2017 om 11:21

    Beter dan het origineel

    Login om te reageren
  15. tttijn zegt

    2 maart 2017 om 08:59

    Ik denk dat de meeste mensen die een (bijna) nieuwe TTRS kopen weinig zin hebben in de absurde runningcosts van een 12 jaar oude f430. Dat zou ik niet hebben ie geval. Vind daarom niet dat je deze 2 auto’s moet vergelijken. Doe dat dan tussen een 10 jaar oude f430 en gt3 ofzo.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North