De Audi TT RS-R van ABT heeft 500 pk

Auteur: , 49 Reacties

Waar zou een tondeuse eigenlijk toe in staat zijn met 500 pk?

Standaard heeft de nieuwe TT RS al 400 pk. Met zijn vierwielaandrijving rost de MQB-knaller daarmee in 3,7 seconden naar de honderd. Tenminste, dat geldt voor de gesloten variant. Collega @casperh reed eind vorig jaar een stukje met de opper-TT (rijtest) en was behoorlijk begeistert door het gemak waarmee je hard gaat met de auto.

Maar het kan altijd nóg harder. De TT RS van ABT genaamd TT RS-R heeft namelijk niet 400, maar 500 pk. De tijden van de TT DTM herleven dus een klein beetje. Hoevéél harder je er overigens precies gaat, daar doet ABT geen uitspraken over. Op de nul-naar-honderd zal het waarschijnlijk ook niet zoveel uitmaken, daar pure power tegenwoordig op dat vlak niet meer het grootste verschil maakt. De hoeveelheid tractie en de snelheid van de versnellingsbak zijn daarbij ook heel belangrijk. Bij hogere snelheden op de Autobahn zie je in de RS-R gewone RS-en echter zonder twijfel rap kleiner worden in je achteruitkijkspiegel.

Die achteruitkijkspiegel is trouwens hetzelfde als in de gewone TT RS. Maar ABT doet uiteraard wel de nodige andere aanpassingen om de RS-R tot wat speciaals te maken, zowel van binnen als van buiten. Zo zijn daar bijvoorbeeld spiegelkappen in carbon, speciale side-skirts, een tankklep met RS-R logo en 20″ ABT-jetsers. Of de tuner ook nog aanpassingen heeft gedaan aan de remmen van de auto blijkt niet uit het de informatie die ze ons hebben gestuurd. Aan de binnenkant kan je genieten van ‘LED entrance lights’ met het RS-R logo en een speciale badge die aangeeft welk nummer jouw RS-R heeft.

Nummer? Is de RS-R gelimiteerd dan? Jazeker! ABT is van plan er slechts 50 van te bouwen. Dat wil zeggen, originele exemplaren. Je kan daarnaast wel terecht met je eigen TT RS en die alle modificaties aan laten meten, maar dan is het dus geen échte RS-R. ABT meldt trouwens dat je momenteel niet meer bij Audi terecht kan om een TT RS te kopen, maar zij hebben er zelf kennelijk nog vijftig geleverd gekregen uit Ingolstadt dus dat is geen probleem. Binnenkort kan je de RS-R aanschouwen in Genève.



49 reacties

Wordt steeds aantrekkelijker om kapper te worden!
kun je ook -1’tjes geven?
@rob636: misschien bij ‘like’ of klinkt dat onlogisch??
@pscarphotography: klinkt onlogisch..
@bitd: Ahjoh, wordt je toch hipster barbier..
@sr20det: met baard en wagen! Top
2mans ramkraak machine..!
Er waren tijden dat 500pk niet eens in een supercar zaten. Abt staat er niet om bekend dat hun aanpassingen meteen in de soep lopen. Wat is er nog meer uit dat blok te halen vraag je je af.
@janjansen: just need more money…!
@janjansen: Breng hem naar JD engineering, die heeft een veel betere software dan ABT.
@smoked: amen to that, ondertussen twee auto’s laten chippen daar, wat een verschil in souplesse en power vergeleken met het origineel.
@ri_ck: vergeleken al je ABT auto’s?
@mikkeloentje: mee eens, heb het inderdaad nooit kunnen vergelijken met ABT, spreek alleen mijn tevredenheid uit over JD ;-)
@janjansen: uit het oude TT RS blok werd al richting de 700 pk gehaald.
Hier bij ABT gaat het alleen nog maar over een uitlaat en software.
TTE is al bezig met een Hybrid-Turbo voor deze nieuwe motor, het betreft de TTE6XX hybrid turbo, dus 600+ pk.
Was de standaard TTRS dan ook gelimiteerd? (laatste alinea)

Dik bommetje wel trouwens, zal vast bizar hard gaan!
@thomcarspotter: ik heb er even naar zitten zoeken omdat ik dat ook een vreemd verhaal vond. Volgens mij heeft Audi geen harde limiet gesteld aan het aantal TT RS-en dat ze bouwen, maar als je de interwebz afstruint zie je wel diverse berichten van potentiële klanten op fora dat de auto ‘uitverkocht’ zou zijn, al dan niet tijdelijk.
@jaapiyo: Ik dacht gelezen te hebben dat de eind 2016 een aantal TT-RS’en op kenteken hadden gezet omdat deze nog R134a als koelmiddel hadden. Dit is per 2017 verboden in nieuwe auto’s. Ik had begrepen dat VAG niet van de nieuwe koelmiddel (naam weet ik even niet meer) hield, reden is mij ook even onbekend. Misschien kunnen ze daarom niet leveren?
@smoked: hadden = zijn
@smoked: hmm, maar waarom zit dat middel dan niet in de gewone TT’s?
Toch best grappig dat je met je 2.5liter ongeveer net zoveel pk’s hebt als een r8
@rallypowerr: ik meen ook ergens gelezen te hebben dat er plannen waren om dit blok in de R8 te leveren. Zou wel erg goed zijn voor de gewichtsverdeling. Ben bang dat hij dan sneller wordt dan de V8 of misschien wel de v10. Dat ligt marketing technisch niet lekker.
Kortom nog steeds ’n slecht sturende kappersauto, met overbodig veel power. Ach ja, dit soort auto’s blijven nog steeds goed verkocht worden maar dus niet door de echte autoliefhebbers. Wat mij betreft blijft vd. Duitse merken BMW en Mercedes nog steeds de enige fabrikanten die snappen hoe je goed sturende/sportieve auto’s moet bouwen.
@persian1: noem eens een BMW of Mercedes die echt goed stuurt dan? Ik ken er geen een die minder dan 1000kg weegt.
Zou eens een proefrit in een Caterham/Ariel/BAC gaan maken, dan weet je weer even wat echt direct stuurgevoel is.
@persian1:
“slecht sturende kappersauto” echt zo’n belachelijk argument. Hoeveel TT-RS’en heb je over de Nordschleife/Zandvoort afgeragd om tot zo’n conclusie te komen?

Casper vond hem ook al niet slecht rijden op het circuit, integendeel zelfs. Dus wat jij hier aangeeft is totaal uit de lucht gegrepen.

Ik zou het wel weten hoor, kappersauto my ass..
@misterdrogba: Inderdaad er is geen kapper die zo een auto betalen kan. En als ze er wel een heeft, dan vraag ik of zij me thuis brengt ?
@misterdrogba: Audi maakt nou eenmaal geen hard core circuit wagens. Dat willen Audi kopers ook niet. Die willen een snelle reis auto en daar slaagt Audi dan wel weer goed in. Kortom: missie geslaagd met deze TT.

Voor 90k zou ik toch niet elke 3-4k kilometers bij pon willen zeuren om nieuwe remschijven. En tja voor 90k zou ik ook wat betere looks willen dan een proleten audi.

En wat betreft Casper? Je moet zijn kont niet zo likken, Casper geeft slechts zijn mening gozer.
@persian1:
vanwaar die 180 graden ommedraai? Eerst was het een kappersauto en nu een “missie geslaagd” van Audi?

En euhm.. kontlikken? Jij hebt er OVERDUIDELIJK niet mee gereden. Ik ook niet, voor je flutargument te beantwoorden doe ik dat met iemand die er WEL mee gereden heeft en dat is opeens kontlikken? Haha goed bezig “gozer”…
@misterdrogba: Casper mag niets meer zeggen, een audi S4 B5 is echt een slecht sturende auto. Als journalist die veel mooie auto’s mag rijden zou hij toch beter moeten weten.
En ja ik heb ook een S4 B5. Het is dat ik hem zo goedkoop in mijn schoot kreeg geworpen en de bijtelling zo laag is. Maar als het budget het toelaat gaat ie meteen weg.
@janjansen:
dan moet jij ook maar een blogger worden en een filmpje maken met je ongezouten mening over de S4. Succes!
@misterdrogba: hoeft niet, die filmpjes bestaan al, bijvoorbeeld:
https://youtu.be/KLnL_RoRupU
@persian1: normaal merk en goed sturend moet je toch echt naar ford gaan. Geen super pk monsters, maar goed sturen doen ze wel. Fiesta ST is een serieus leuk wagentje om de bocht Door te gooien
@seanxtype: helemaal mee eens, ben ook echt benieuwd naar de nieuwe die nog een lichter blokje krijgt. Die zal nog beter sturen.
@seanxtype: Klopt, maar heb het over Duitse auto’s.
@persian1: de Ford wagens die wij krijgen worden anders wel in Duitsland (en België) ontwikkeld en veelal ook geproduceerd…
@persian1: laat me niet lachen. Mijn vriendin rijd in een bmw maar wat stuurt dat ding slecht zeg. Het rijd onrustig als de pest. Binnenkort gaat ie in de verkoop want je word er misselijk en moe van het sturen.
@kermit123: Vermeldt erbij welk mode,l bouwjaar en staat van onderhoud misschien kan ik dan ook niet meelachen, of misschien juist wel als je bv doelt op een M4 GTS ipv een 220i Active Tourer.
@sezz: het gaat om een spinternieuwe Bmw 1serie. Dat fibg stuurt ongelofelijk slecht. Onrustig op de snelweg je word er helemaal gek van! Ma ja dat vinden ze tegenwoordig messcherp sturen. Dat zegt de dealer! Voor mij geen Bmw desnoods een Toyota
@kermit123: Da’s idd balen ik wens je meer plezier bij je volgende aanschaf toe overigens is een proefritje zelden voldoende om goede indruk van een wagen te krijgen, vraag ‘m liever een dagje op proef (niet meteen bij het eerste bezoek aan de dealer vragen btw) of huur ‘m anders elders wanneer dit niet mogelijk is. Ervaringen met huurwagens, meestal puur toevallig, zijn voor mij soms bepalend geweest voor al dan niet overwegen tot een aanschaf.
@persian1: Echt zo jammer dit lijkt het autoweek forum wel op deze manier. Dus ik ben geen echte autoliefhebber? Blijf jij maar lekker in je hokje zitten, dan blijf ik ver bij jou vandaan.
Wat een heerlijk wagentje!
De velgen mogen ze houden maar ik kan de rest zeker waarderen!
Prachtige wagen. Doe mij er maar 1
Doe mij er maar zo een. Laat maar doorkomen. Lekker op de autobahn.
Een standaard TT-RS tikt 90k van je rekening gaat deze krijgt schat ik 30/40k er bovenop, leuk toch een TT van 130.000 op je oprit (slik!)
@sezz: dan heb ik liever iets anders. 130k voor een Audi, dan ben je in mijn ogen niet fris in je bovenkamer. Dan neem ik liever een 2 handse Aston of 911.
Gewone TT RS dan maar. MTM of JD halen er vast ook wel 500pk uit. Met een RS3 lukt dat namelijk ook.
Nah dan ga ik gewoon voor een 2de hands Ferrari F430. Veel meer emotie en geen kappers-imago.
Beter dan het origineel
Ik denk dat de meeste mensen die een (bijna) nieuwe TTRS kopen weinig zin hebben in de absurde runningcosts van een 12 jaar oude f430. Dat zou ik niet hebben ie geval. Vind daarom niet dat je deze 2 auto’s moet vergelijken. Doe dat dan tussen een 10 jaar oude f430 en gt3 ofzo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).