• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De BMW 9 Serie maakt ons leven compleet

Auteur: willeme, gepost 23 augustus 2018 om 07:58 – 38 Reacties

BMW 760li


Natuurlijk, die hadden we nog niet. Kom er maar bij.

De expansiedrift van veel merken kent geen einde, zo lijkt het. Bij het ene merk valt het meer op bij het andere. Omdat BMW vroeger drie sedans (3, 5 en 7 serie) plus af en toe een sportwagen bouwde (Z1, Z3), valt het op dat er in de afgelopen jaren een enorm aantal nieuwe modellen is bijgekomen. Veel modellen zijn voornamelijk bedoeld om er vooral heel erg veel van te gaan verkopen. Denk aan de X2 en de 2 Serie Active Tourers.

Gelukkig kijkt BMW ook naar de bovenkant van het gamma. Volgens BMW design Chef Adrian van Hooydonk liggen daar nog kansen. Aan het Britse AutoCar laat hij weten dat een een 9 Serie vierdeurs coupé tot de mogelijkheden behoort. Die auto moet dan min of meer kunnen concurreren met de Mercedes-Maybach S600. Om een idee te geven hoe de 9 Serie eruit kan zien, hebben we de afbeelding van een 7 Serie iets uitvergroot:

BMW 760Li xDrive '17

Van Hooydonk over de 9 Serie:

“Laten we het zo stellen, we stoppen niet bij de 8 Serie. Het is uiteraard onze taak om met meer ideeën te komen die aantonen wat BMW nog meer zou kúnnen bouwen. Andersom is dit niet de bedoeling. Mijn team en ik kijken nu naar 2021 en daarna, tot zo’n 2030. We hebben enorm veel plannen.”

BMW M760li xDrive '17

Verder geeft Van Hooydonk aan dat de nieuwe 8 Serie de eerste auto is in die nieuwe richting van BMW. Dat stemt ons gerust, de uiterst luxe en sportieve auto doet ons BMW-hart sneller kloppen dan sommige voorgaande modellen. De 8 Serie deelt zijdelings techniek met de 7 Serie en dat zal ook het geval zijn met de nieuwe 9 Serie. Van de 9 Serie kan er ook een hele range aan modellen komen, zoals een SUV, elektrische variant of een combinatie daarvan. BMW heeft alvast alle namen i1 tot i9, iX1 tot iX9 en X1 tot X9 vastgelegd.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Compleet nieuwe BMW 7
    Compleet nieuwe BMW 7 Serie is onderweg (+video)
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Hagelnieuwe BMW 7 Serie nu al compleet naar de gloria
    Hagelnieuwe BMW 7 Serie nu al compleet naar de gloria

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

9-serie, adrian-van-hooydonk, BMW

Vorig bericht: « Rangschikking: de beste F1-coureurs van 2018
Volgend bericht: Deze Touareg sleeper heeft 802 pk dankzij een RS6-V8 »

Lees Interacties

Reacties

  1. evdw zegt

    23 augustus 2018 om 08:05

    “Om een idee te geven hoe de 9 Serie eruit kan zien, hebben we de afbeelding van een 7 Serie iets uitvergroot”…… Hahahahaha!

    Login om te reageren
    • sntial zegt

      23 augustus 2018 om 08:54

      @evdw: awesome :)

      Login om te reageren
    • autospotterkerkrade zegt

      23 augustus 2018 om 12:19

      @evdw: legend

      Login om te reageren
  2. jochempie zegt

    23 augustus 2018 om 08:07

    Mwah, Adrian van Hooydonk gaat natuurlijk niet over wat BMW gaat uitbrengen. En je kunt er van op aan dat zijn team van alles voorstelt bij het bestuur, dat toch in de shredder belandt zodra de boekhouders het hebben bekeken.

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      23 augustus 2018 om 09:16

      @jochempie: laten we dat dan maar hopen, eerlijk gezegd zit ik niet meer te wachten op het invullen van zelfs verzonnen niches door BMW met steeds in omvang toenemende nieren in de grill en hockeysticks op de zijkant.

      Ik verlang bijna terug naar de Bangle-tijd…

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        23 augustus 2018 om 09:47

        @tenaci: achteraf gezien is er niets mis met de Bangle periode, zijn ontwerpen waren zn tijd gewoon ver vooruit. Ik bedoel, een frisse E60 ziet er nog steeds niet oud uit, ook de E85/86 is nog steeds een fraai ding.

        Login om te reageren
        • tenaci zegt

          24 augustus 2018 om 09:56

          @racerx: je hebt gelijk!

          Login om te reageren
  3. davelepeef zegt

    23 augustus 2018 om 08:20

    Op de eerste foto dacht ik ff een Cosworth-vleugel te zien :/

    Login om te reageren
  4. viezefreddyw zegt

    23 augustus 2018 om 08:30

    Hoezo zou een grote vierdeurs coupé concurreren met een Mercedes Maybach S600? Dat is een gigantische slee op wielen. Dan ga je toch niet nog een grote vierdeurs coupé uitbrengen?

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      23 augustus 2018 om 08:52

      @viezefreddyw: 4 deurs coupe bestaat niet. Sedan met aflopende daklijn is het

      Login om te reageren
      • KUYL zegt

        23 augustus 2018 om 09:11

        @lekkerlinksrijden: Dat heb je fout. Coupe of Sedan is aanduiding van de daklijn en niet het aantal deuren.
        Zo heb je dus ook 2 deurs sedans.

        Login om te reageren
        • Arnoud zegt

          23 augustus 2018 om 09:45

          @kuyl:
          Coupé heeft vooral heeft van origine te maken met de ruimte achter de voorste zitrij en de verhouding tussen die ruimte ten opzichte van de ruimte op de eerste zitrij. Zo uit mijn hoofd heeft de SAE (society of automotive engineers) ooit eens bepaald dat de ruimte achterin niet groter mag zijn 33 1/3 kubieke voet en maximaal 1/3 van de ruimte voorin mag meten om het een coupé te mogen noemen.

          Login om te reageren
          • erwh zegt

            23 augustus 2018 om 11:27

            @Original_Arnoud: ingenieurs die nog middeleeuwse eenheden als “voet” gebruiken hoef je natuurlijk niet al te serieus te nemen, maar goed dat doen de autofabrikanten dan ook niet en noemen vervolgens de gekste creaties een coupé.

            Login om te reageren
          • Crosscabouter zegt

            23 augustus 2018 om 11:32

            @Original_Arnoud: dan is mijn 206sw ook een coupe. Daar passen alleen volwassenen met geamputeerde benen in…..

            Login om te reageren
      • erce zegt

        23 augustus 2018 om 09:17

        @lekkerlinksrijden: een 4-deurs coupé bestaat wel. Een coupé is een auto met een naar achter aflopende daklijn, meestal met minder deuren, maar dat is geen vereiste.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          23 augustus 2018 om 09:46

          @erce: zeker bestaat een vierdeurs coupe, 2 deuren voor, 2 deuren achter en daartussen pakweg 50 zitplaatsen. Als de conducteur op het fluitje blaast vertrekt de 4 deurs coupe.

          Login om te reageren
          • lekkerlinksrijden zegt

            23 augustus 2018 om 09:55

            @mashell: niet helemaal, voor 2 deuren links en 2 deuren rechts en achter ook, dus een 8deurs coupe

            Login om te reageren
      • tenaci zegt

        23 augustus 2018 om 09:18

        @lekkerlinksrijden: en als de achterruit mee scharniert noem ik het gewoon een hatchback (of liftback) daar hoefde de Toyota Carina II zich ook niet voor te schamen dus priemiejoem Germaan ook niet.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          23 augustus 2018 om 09:40

          @tenaci: klopt helemaal. Maar ik blijf bij mijn standpunt, een coupe heeft 2 deuren, KLAAR ;-)

          Login om te reageren
        • racerx zegt

          23 augustus 2018 om 09:49

          @tenaci: vooruit, liftback dan. Hatchback associeer ik dan weer met een afgehakte kont in een lager segment.

          Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      23 augustus 2018 om 09:06

      @viezefreddyw: Er staat ook “min of meer kunnen concurreren”. Echte directe concurrenten zullen het dus niet worden, maar ze hengelen wel naar het geld van dezelfde klanten.

      Login om te reageren
  5. tge1 zegt

    23 augustus 2018 om 08:35

    “Groter, lomper en asocialer! De BMW 9-serie, nu in de showroom!” De nieuwe slogan van BMW. :-)

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      23 augustus 2018 om 10:18

      @tge1: helaas, Audi heeft al een protest ingediend!

      Login om te reageren
  6. niex zegt

    23 augustus 2018 om 08:44

    Die dagen van de 3/5/7 toen droomde ik van een bmw als jochie. “Nieuwe” 8 serie geeft nieuwe designtaal aan? Is toch ook niks nieuws aan gewoon een decadente bak voor onwijs veel geld. Ik heb meer respect voor Dacia en Hyundai intussen, de zoveelste bmw doet mij geen fu—meer.

    Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    23 augustus 2018 om 09:07

    Zou de 9 in Goodwood worden geproduceerd?

    Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    23 augustus 2018 om 09:09

    Ik word hier wel blij van. Vierdeurs coupés/sedans met aflopende daklijn vind ik meestal erg geslaagd. En een model dat zo hoog in het gamma wordt geplaatst, is altijd interessant. Daarmee willen de merken laten zien wat ze kunnen. Ben dus zeer benieuwd.

    Login om te reageren
  9. ericc zegt

    23 augustus 2018 om 09:48

    Een opvolger van de legendarische M1 zou beter zijn dan de zoveelste luxe-slee. De i8 is leuk maar niet echt krachtig te noemen met z’n drie-cilinder-hybride aandrijflijn.

    Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    23 augustus 2018 om 10:10

    Het lijkt erop dat van Hooydonk de formule voor de ultieme BMW ook ontdekt heeft:

    E38 750i L + de 850 CSI = 9 = BMdoppeltV²

    Login om te reageren
    • bmwalpina zegt

      23 augustus 2018 om 10:34

      @moveyourmind: doppelt gemoppelt, zoals ze dat in deutschland noemen

      Login om te reageren
  11. realhustler zegt

    23 augustus 2018 om 10:23

    Dit soort auto’s zijn belangrijker dan mensen denken. De aantallen zijn niet enorm, en de ontwikkelkosten zijn hoog. Maar veel nieuwe technologieën vinden hun weg naar dit soort top modellen, en banen een weg om later ook in volume modellen te komen. Alles wat we nu normaal vinden in een middenklasser (en vroeger ondenkbaar was) is geïntroduceerd in top modellen.

    Login om te reageren
  12. goodolddays zegt

    23 augustus 2018 om 11:03

    9 serie bestaat al, dat is de phantom…

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      23 augustus 2018 om 12:25

      @goodolddays: wou het net zeggen…wat dan met Rolls Royce…

      Login om te reageren
    • bassx zegt

      23 augustus 2018 om 12:42

      @goodolddays: Wraith kan ik me iets bij voorstellen, maar de Phantom is toch van een heel ander kaliber.

      Login om te reageren
      • hehe zegt

        23 augustus 2018 om 19:40

        @bassx: bedoel je niet de Ghost?

        Login om te reageren
  13. jvdberg zegt

    23 augustus 2018 om 13:28

    Blijft toch steeds weer een uitdaging om je portfolio zodanig in te richten op het verschil tussen arm en rijk, of in geval van BMW modaal tot Uber-modaal….

    Login om te reageren
  14. clubbtraxx zegt

    23 augustus 2018 om 22:57

    BMW kijkt teveel naar Mercedes. Alles wat Mercedes voor niche modelletjes heeft bouwt BMW vervolgens een paar jaar later ook.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      24 augustus 2018 om 07:12

      @clubbtraxx: en dat legt Mercedes geen windeieren.

      Login om te reageren
  15. pablo007 zegt

    4 oktober 2018 om 16:28

    Laat die 960i 970i 980i maar komen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North