
Natuurlijk, die hadden we nog niet. Kom er maar bij.
De expansiedrift van veel merken kent geen einde, zo lijkt het. Bij het ene merk valt het meer op bij het andere. Omdat BMW vroeger drie sedans (3, 5 en 7 serie) plus af en toe een sportwagen bouwde (Z1, Z3), valt het op dat er in de afgelopen jaren een enorm aantal nieuwe modellen is bijgekomen. Veel modellen zijn voornamelijk bedoeld om er vooral heel erg veel van te gaan verkopen. Denk aan de X2 en de 2 Serie Active Tourers.
Gelukkig kijkt BMW ook naar de bovenkant van het gamma. Volgens BMW design Chef Adrian van Hooydonk liggen daar nog kansen. Aan het Britse AutoCar laat hij weten dat een een 9 Serie vierdeurs coupé tot de mogelijkheden behoort. Die auto moet dan min of meer kunnen concurreren met de Mercedes-Maybach S600. Om een idee te geven hoe de 9 Serie eruit kan zien, hebben we de afbeelding van een 7 Serie iets uitvergroot:
Van Hooydonk over de 9 Serie:
“Laten we het zo stellen, we stoppen niet bij de 8 Serie. Het is uiteraard onze taak om met meer ideeën te komen die aantonen wat BMW nog meer zou kúnnen bouwen. Andersom is dit niet de bedoeling. Mijn team en ik kijken nu naar 2021 en daarna, tot zo’n 2030. We hebben enorm veel plannen.”
Verder geeft Van Hooydonk aan dat de nieuwe 8 Serie de eerste auto is in die nieuwe richting van BMW. Dat stemt ons gerust, de uiterst luxe en sportieve auto doet ons BMW-hart sneller kloppen dan sommige voorgaande modellen. De 8 Serie deelt zijdelings techniek met de 7 Serie en dat zal ook het geval zijn met de nieuwe 9 Serie. Van de 9 Serie kan er ook een hele range aan modellen komen, zoals een SUV, elektrische variant of een combinatie daarvan. BMW heeft alvast alle namen i1 tot i9, iX1 tot iX9 en X1 tot X9 vastgelegd.
“Om een idee te geven hoe de 9 Serie eruit kan zien, hebben we de afbeelding van een 7 Serie iets uitvergroot”…… Hahahahaha!
@evdw: awesome :)
@evdw: legend
Mwah, Adrian van Hooydonk gaat natuurlijk niet over wat BMW gaat uitbrengen. En je kunt er van op aan dat zijn team van alles voorstelt bij het bestuur, dat toch in de shredder belandt zodra de boekhouders het hebben bekeken.
@jochempie: laten we dat dan maar hopen, eerlijk gezegd zit ik niet meer te wachten op het invullen van zelfs verzonnen niches door BMW met steeds in omvang toenemende nieren in de grill en hockeysticks op de zijkant.
Ik verlang bijna terug naar de Bangle-tijd…
@tenaci: achteraf gezien is er niets mis met de Bangle periode, zijn ontwerpen waren zn tijd gewoon ver vooruit. Ik bedoel, een frisse E60 ziet er nog steeds niet oud uit, ook de E85/86 is nog steeds een fraai ding.
@racerx: je hebt gelijk!
Op de eerste foto dacht ik ff een Cosworth-vleugel te zien :/
Hoezo zou een grote vierdeurs coupé concurreren met een Mercedes Maybach S600? Dat is een gigantische slee op wielen. Dan ga je toch niet nog een grote vierdeurs coupé uitbrengen?
@viezefreddyw: 4 deurs coupe bestaat niet. Sedan met aflopende daklijn is het
@lekkerlinksrijden: Dat heb je fout. Coupe of Sedan is aanduiding van de daklijn en niet het aantal deuren.
Zo heb je dus ook 2 deurs sedans.
@kuyl:
Coupé heeft vooral heeft van origine te maken met de ruimte achter de voorste zitrij en de verhouding tussen die ruimte ten opzichte van de ruimte op de eerste zitrij. Zo uit mijn hoofd heeft de SAE (society of automotive engineers) ooit eens bepaald dat de ruimte achterin niet groter mag zijn 33 1/3 kubieke voet en maximaal 1/3 van de ruimte voorin mag meten om het een coupé te mogen noemen.
@Original_Arnoud: ingenieurs die nog middeleeuwse eenheden als “voet” gebruiken hoef je natuurlijk niet al te serieus te nemen, maar goed dat doen de autofabrikanten dan ook niet en noemen vervolgens de gekste creaties een coupé.
@Original_Arnoud: dan is mijn 206sw ook een coupe. Daar passen alleen volwassenen met geamputeerde benen in…..
@lekkerlinksrijden: een 4-deurs coupé bestaat wel. Een coupé is een auto met een naar achter aflopende daklijn, meestal met minder deuren, maar dat is geen vereiste.
@erce: zeker bestaat een vierdeurs coupe, 2 deuren voor, 2 deuren achter en daartussen pakweg 50 zitplaatsen. Als de conducteur op het fluitje blaast vertrekt de 4 deurs coupe.
@mashell: niet helemaal, voor 2 deuren links en 2 deuren rechts en achter ook, dus een 8deurs coupe
@lekkerlinksrijden: en als de achterruit mee scharniert noem ik het gewoon een hatchback (of liftback) daar hoefde de Toyota Carina II zich ook niet voor te schamen dus priemiejoem Germaan ook niet.
@tenaci: klopt helemaal. Maar ik blijf bij mijn standpunt, een coupe heeft 2 deuren, KLAAR ;-)
@tenaci: vooruit, liftback dan. Hatchback associeer ik dan weer met een afgehakte kont in een lager segment.
@viezefreddyw: Er staat ook “min of meer kunnen concurreren”. Echte directe concurrenten zullen het dus niet worden, maar ze hengelen wel naar het geld van dezelfde klanten.
“Groter, lomper en asocialer! De BMW 9-serie, nu in de showroom!” De nieuwe slogan van BMW. :-)
@tge1: helaas, Audi heeft al een protest ingediend!
Die dagen van de 3/5/7 toen droomde ik van een bmw als jochie. “Nieuwe” 8 serie geeft nieuwe designtaal aan? Is toch ook niks nieuws aan gewoon een decadente bak voor onwijs veel geld. Ik heb meer respect voor Dacia en Hyundai intussen, de zoveelste bmw doet mij geen fu—meer.
Zou de 9 in Goodwood worden geproduceerd?
Ik word hier wel blij van. Vierdeurs coupés/sedans met aflopende daklijn vind ik meestal erg geslaagd. En een model dat zo hoog in het gamma wordt geplaatst, is altijd interessant. Daarmee willen de merken laten zien wat ze kunnen. Ben dus zeer benieuwd.
Een opvolger van de legendarische M1 zou beter zijn dan de zoveelste luxe-slee. De i8 is leuk maar niet echt krachtig te noemen met z’n drie-cilinder-hybride aandrijflijn.
Het lijkt erop dat van Hooydonk de formule voor de ultieme BMW ook ontdekt heeft:
E38 750i L + de 850 CSI = 9 = BMdoppeltV²
@moveyourmind: doppelt gemoppelt, zoals ze dat in deutschland noemen
Dit soort auto’s zijn belangrijker dan mensen denken. De aantallen zijn niet enorm, en de ontwikkelkosten zijn hoog. Maar veel nieuwe technologieën vinden hun weg naar dit soort top modellen, en banen een weg om later ook in volume modellen te komen. Alles wat we nu normaal vinden in een middenklasser (en vroeger ondenkbaar was) is geïntroduceerd in top modellen.
9 serie bestaat al, dat is de phantom…
@goodolddays: wou het net zeggen…wat dan met Rolls Royce…
@goodolddays: Wraith kan ik me iets bij voorstellen, maar de Phantom is toch van een heel ander kaliber.
@bassx: bedoel je niet de Ghost?
Blijft toch steeds weer een uitdaging om je portfolio zodanig in te richten op het verschil tussen arm en rijk, of in geval van BMW modaal tot Uber-modaal….
BMW kijkt teveel naar Mercedes. Alles wat Mercedes voor niche modelletjes heeft bouwt BMW vervolgens een paar jaar later ook.
@clubbtraxx: en dat legt Mercedes geen windeieren.
Laat die 960i 970i 980i maar komen