Deze Touareg sleeper heeft 802 pk dankzij een RS6-V8

Auteur: , 49 Reacties

Daarnaast heb je ook nog een trekhaak!

Het is een van mijn favoriete crossovers, de Volkswagen Touareg. Met name de tweede generatie kon me bekoren. Het is een zeer ruime en comfortabele auto, die in principe niets minder is dan een Audi Q7 of Porsche Cayenne (met dezelfde motor). Maar de ingetogen styling en de VW badge zorgen er in dit geval voor dat de auto een pretentielozer voorkomen heeft. Omdat Touareg niet zo cool klinkt als Cayenne of Q7 (terwijl dat wel belangrijk is voor de doelgroep), zijn de prijzen iets gunstiger. Het enige nadeel van de huidige Touareg is dat de smakelijke motoren zijn voorbehouden aan Audi en Porsche. Bij de Touareg kun je nu alleen kiezen uit een V6 diesel. Ook bij de vorige generatie Touareg had je (in Nederland althans) niet veel keuze, in tegenstelling tot de eerste Touareg, die je kon bestellen met een V8, V10 of zelfs een W12.

Gelukkig zijn de heren van (MTM) Motoren Technik Mayer een goed toevluchtsoord voor als je een speciale wens hebt. Wil je een Volkswagen Touareg met een extreem dikke motor, dan kan dat gewoon. Omdat de merken van de Volkswagen Group veel techniek met elkaar delen, betekent dat je ook veel techniek kunt uitwisselen. Zo kwamen ze bij MTM erachter dat je de V8 TDI uit de Audi A8 ook in het vooronder van een Volkswagen Amarok kunt lepelen. Maar het kon dus blijkbaar veel extremer, want de motor van de RS6 past dus ook in een Touareg. Je raadt het al: deze Touareg heeft die motor.

Volkswagen Touareg MTM

Het betreft de 4.0 V8 uit de Audi RS6 (of Audi S8). Het is echter niet de standaard motor. Als je toch bezig bent met zo’n project, doe het dan meteen goed. En dat deed MTM met verve. In principe is dit dezelfde motor als de MTM S8 Talladega R heeft. Dat betekent een vermogen van maar liefst 802 pk bij 6.000 toeren en 945 Nm van 2.250 tot 5.500 toeren. Wat dat doet met de prestaties is niet bekend, maar dit is met gemak de snelste Touareg ooit.

Volkswagen Touareg MTM

Dat is echter nog niet eens het leukste aan dat de Touareg, het is namelijk de uitvoering. Ondanks de tuning is er niet gekozen voor een urban-camouflage-wrap, extreme verbreding of 26″ Lexani’s. Nee, de auto is gespoten in Oakland Green (een Volkswagen Individual kleur) en het interieur is Havanna Brown leder. De prijs voor dit is krankzinnig doch begrijpelijk. Nieuw kostte deze auto inclusief ombouw namelijk 349.000 euro. De verkopende partij wil er enkele jaren later met 9.000 km op de klok nog 149.000 voor hebben. Dat is minder dan welke Bentayga dan ook en je bent sneller dan welke Bentayga dan ook. In je Volkswagen. De advertentie kun je hier bekijken.

Met dank aan Tiemen voor de tip!



49 reacties

Sommige mensen weten echt niet wat ze met het geld of hun tijd moeten.
@mikje90: de ene bouwt een auto om, de ander hangt op ab rond. Keuzes…
Crossover? Dit is toch een SUV?
@sntial: SUV is een Amerikaanse afkorting. Een ‘echte’ SUV heeft een ladderchassis. Alles wat een terreinachtige auto pretendeert te zijn, maar een zelfdragende carrosserie heeft, is een crossover. De Touareg heeft geen ladderchassis en is dus officieel geen SUV, maar een crossover. Vandaar ;-)
@willeme: Als ik Wikipedia mag geloven, bestaat de categorie SUV uit vele subcategorieën. Zowel terreinwagens als crossovers zijn daar onderdeel van. Nu is Wikipedia niet altijd even betrouwbaar, maar bestaat er überhaupt wel een officiële definitie?
@berlinetta: Natuurlijk zijn er vele categorieën. Dit was een beetje de laatste stelregel. SUV wordt tegenwoordig overal opgeplakt. Ik zag laatst een reclame van de Citroën C3 Airscape SUV (of zoiets, geen idee wat het moest voorstellen). 1.2 driecilinder, voorwielaandrijving, olijke kleurtjes en ‘SUV’. Right ;-).

In principe heeft een SUV een ladderchassis (Escalade, Expedition, Navigator, Durango, de eerste ML, de G-Klasse). Een hoog op de poten staande auto met zelfdragende carrosserie is een crossover, daarin heb je helemaal veel categorieën.
@willeme: en vergeet niet de eerste generatie Range Sport (L320).
Loserboi, keeping the ladderchassis scene alive.
@loserboi932: De L320 had een combinatie van beide chassis’, lees er hier meer over:

https://www.autoblog.nl/nieuws/het-verhaal-van-een-nep-range-rover-108637
@willeme: Hulde voor dit onderscheid! I love you!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@braapert: V10 wordt genoemd in de tekst. De eerste generatie Touareg had namelijk een V10 TDI.
Wat een lekker belachelijke bak is dit. Heerlijk dat ze het uiterlijk gewoon standaard houden.
@tvklarenbosch: ja ziet er super uit, echter was een upgrade van de remmen misschien wel op zijn plaats geweest met dit vermogen.
@bitteeinbit: voor €350.000 zou je denken dat ze dat ook wel even meenemen.
@bitteeinbit: Staat in de omschrijving van de advertentie dat dat wel gedaan is.
Ik kan dit wel heel erg waarderen. Twijfel alleen of de remmen al dat geweld wel aan kunnen. Ze zien er vrij standaard uit eerlijk gezegd, maar ik neem aan dat ze daar bij MTM wel over nadenken.
@berlinetta @bitteeinbit
In de advertentie staat dat de remmen geupgraded zijn…
@onehp: Ik had inderdaad beter eerst de advertentie kunnen lezen voordat ik weer onzin het web opslingerde.
@Onehp: hebben ze netjes in stijl gedaan dan. Ziet er vrij standaard uit.
@berlinetta: Zijn hele serieuze remmen, aangezien ze de toch echt niet heel bescheiden velgen zo ongeveer helemaal vullen. Maar door het grijze kleurtje van de remklauw valt dat helemaal niet op. Hier is iemand heel serieus bezig geweest om er echt een sleeper van te maken.
Geheel onverwacht, en gewoon geregistreerd met de juiste papieren. Baas.
Wel enkel snel rechtdoor, met die stoelen en het volledig standaard onderstel niet te veel verwachten in de bochten…
@Onehp: Het is een Touareg… Zelfs met aangepast onderstel zal het nooit een agiele sportwagen worden.
@posthumus: inderdaad, maar misschien wat meer een Cayenne waarmee ie zijn platform deelt.
Dit kan ik dan wel waarderen. Ben benieuwd of de transmissie het houdt
@fastforward: die is ook vernieuwd met de upgrade
Mooi project geweest, waarom zou je zoiets dan na 9000 km alweer verkopen en meer dan 2 ton afschrijving incasseren?
@escort77: tuning is vrijwel nooit lucratief. De gedane investeringen zullen haast nooit uitbetaald worden in een evenredig hogere verkoopprijs. Tuning moet je doen omdat je het zelf wil en denkt het geld er zelf uit te halen, althans dat zou ik doen.
@weetikveel: dat snap ik, maar dan begrijp ik niet waarom de vorige eigenaar er maar 9000 km mee gereden heeft.
Kan je lekker je schoonmoeder mee laten schrikken
Dit is pas een afschrijving! 200000 euro minder waard na 9000 km, dat is meer dan 22 euro per km. En dat zonder brandstof. De brandstof kost is bij deze dus te verwaarlozen.
Had mij dan gewoon 200000 euro gegeven, dan kocht ik een recente RS6 en een Touareg.
Mooie auto met een bijzondere motor!
Meer is altijd beter, maar het houd nooit op. Je zelf verplaatsen met een Toeareg die maar een 3 liter TDI of TSFI heeft is ook niet echt vervelend,
Wat een gave bak, precies zoals ik het zelf zou doen. Donkergroene lak (sowieso een briljante kleur), sfeervol leer, geen potsierlijke uiterlijke “tuning” en met een dergelijke top aandrijflijn. Alleen de remmen zou ik ook nog aangepakt hebben met het betere spul uit de Porsche grabbelton.
@erwh: de remmen zijn ook aangepakt, aldus de adverentie.
Snel en zouteloos, dat kan je wel aan Volkswagen overlaten.
Voor als je snel op je wintersport bestemming wil zijn. Ook al is dit een grote en zware bak, ik vermoed dat hij de 300 km/h gewoon haalt.
Voor 800+ PK & 2ton aan gewicht zijn het wel akelig kleine remschijfjes die je tot stilstand moeten brengen.
@misterdrogba: Ik denk dat de 21″ wielen wel wat vertekenen…
@misterdrogba: maak er ook maar 2,5 ton van…
2 ton afschrijven op 9000 km… 😮
Ik wil ‘m
Leuk! Maar kun je er nog steeds een Jumbojet mee trekken?
De motoren van de touareg klinken niet zo mooi als dezelfde motoren in de q7 en cayenne. Is dit niet op te lossen door een q7 of cayenne uitlaatsysteem, of is dit too simple minded?
Hahahahaha, wat een afschrijving
Hem nu nog laten bepantseren, kun je hem heel duur verhuren aan VVIP volk…
De v12 tdi uit de audi q7 had misschien ook gepast. Omdat het kan.
@Bartholomeo: dit is veel sneller
Ding ligt voor geen meter op de weg, en daarnaast is een Q7 veel ruimer, vooral achterin is de Touareg gewoon een oversized Tiguan, de Q7 heeft als optie 7 stoelen..
Waarom moeten SUV’s zo snel zijn, gooi er een lekkere V8 diesel in met ladingen aan koppel….meer dan genoeg zo.
Ok, je geeft 350K uit aan een VW om er vervolgens maar 9000km mee te rijden?
Klinkt mij als wel heel weinig in de oren…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).