Cadillac XT4 heeft een onnodige power bulge

Auteur: , 23 Reacties

Echt waar.

New York is als vanouds een feestje voor de Amerikaanse autofabrikanten. Desondanks hebben we nog niet bijzonder veel introducties gezien. Naast de Lincoln Aviator vinden we dan toch de Cadillac XT4, een kleine SUV crossover waarmee de Amerikanen uit Motor City haar line-up verder uitbreiden.

De naam van de XT4 geeft eigenlijk al weg wat het precies is. De XT4, die zich logischerwijs onder de Cadillac XT5 schaart, betekent letterlijk Crossover Touring 4. Het gezegde ‘klein maar fijn’ gaat overigens niet op, want hoewel de 4,6 meter lange XT4 wel degelijk compacter is, zijn er een paar flinke missers gemaakt op het gebied van design. De voorkant is nog te verteren, maar van de achterzijde zou je haast onwel worden. Daar kunnen zelfs de verschillende chromen accenten en de power bulge (waarom..?) niet tegenop. Het interieur misstaat niet, maar ook hier zien we weinig waarvan we warm of koud worden.

Om even terug te komen op die power bulge, het is ons even ontglipt waarom deze precies op de XT4 te vinden is. Cadillac levert de XT4 aanvankelijk alleen met een geblazen 2-liter viercilinder, die maximaal 240 pk en 350 Nm produceert. Niet verkeerd, maar allerminst een cijfer waarvan we weggeblazen worden. Alvorens het vermogen bij de wielen aankomt, glijdt het door een negentraps automaat. De XT4 is verkrijgbaar als voorwielaandrijver, of als vierwielaandrijver. Mocht je bij laatstgenoemde brandstof willen besparen, dan kun je de achteras uitschakelen.

De XT4 is in de Verenigde Staten 6.000 dollar goedkoper dan een XT5. De wagen komt later dit jaar, in de herft, op de markt.



23 reacties

Ik vind dit nu niet bepaald lelijk. Achterkant is wat gedrongen, maar verder wel herkenbaar als Cadillac.
@escher93: Absolutely no pun-intended! Geloof me alsjeblieft! Maar ik vraag me af hoezo je dit vehikel als Cadillac kunt herkennen! Ik ben daar absoluut niet meer toe in staat. Cadillac was één van mijn absolute favorieten sinds 1957. Samen met de Continentals van Ford en de Imperials van Chrysler vormden zij het summum van de Amerikaanse automobielbouwers. Hier in Europa werden zij aangezien als de top tussen Rolls-Royce en Bentley en daaronder Mercedes Benz. Cadillacs waren de keuze van de elite, die zich “iets beters” konden permitteren dan de “rijken”, die zich moesten beperken tot de grote Duitsers. Zelfs in Duitsland was dat zo! Maar GM, evenals Ford en Chrysler, waren niet in staat om de limousine zó verder te ontwikkelen, dat ze konden blijven concurreren met de Duitse drie. Daarom ging de limousine in de ban en moesten er nieuwerwetse bronnen worden aangeboord. Volgens mij een volkomen mislukking en een gemiste kans! Ze -GM dus- teren nu alleen nog op de oude reputatie van het merk Cadillac, wat in mijn ogen uitgedraaid is op een volkomen mislukking. Het merk bestaat nu alleen nog maar op basis van te dure upgrades van goedkope Chevrolets en hebben niets meer te maken met de vroegere status van het nobele merk Cadillac. Op deze manier verkwansel je een hoogstaand merk tot tweederangs keuze. Deze XT4 vind ik daar het absolute bewijs van. Wat onderscheidt dit vehikel nog van een doorsnee Koreaan? Het logo? Laat me niet lachen! Cadillac heeft gewoon zijn waardigheid verkwanseld en mag hopen ooit nog serieus genomen te worden. In feite héél erg jammer!
“… zijn er een paar flinke missers gemaakt op het gebied van design. De voorkant is nog te verteren, maar van de achterzijde zou je haast onwel worden. Daar kunnen zelfs de verschillende chromen accenten en de power bulge (waarom..?) niet tegenop. ”

Mis ik iets?
Power Bulge zit voorop en de chromen accenten beperken zich tot de grille aan de voorkant en de uitlaten achter!?

Nogal overdreven negatief beschreven en voor- en achterzijde verkeerd benoemd denk ik…
@reactief: ik vind het ook wel meevallen, enige misser vind ik dan de koplampen
Lekkere negatieve insteek vandaag! Eerst al bij die AMG en nu hier weer. Probeer het ietsjes leuker te benaderen. Zo leest het niet echt leuk vandaag
Ik kom hier voor een artikel en niet voor een betoog
@brabuss900rocket: het is een BLOG he…daar mag je ook meningen verwachten.
Als ik dat shot van de zijkant zo zie, zou ik je ook geloven als je me zou vertellen dat het een Ford is. Los daarvan vind ik het gewoon een hele fraaie auto. Mooie SUV’s en crossovers maken, laat dat maar aan die Amerikanen over.
Mogen we even zelf bepalen wat we van het uiterlijk vinden?? Smaken verschillen nietwaar… Ik vind de achterkant erg fraai, en de voorkant super. Ook écht onderscheidend vormgegeven. Interieur is zo zwart, is blijkbaar in in the US. Beetje Duitsig. Jammer
Smaken verschillen dan… Maar er zijn genoeg auto’s op de markt die ik lelijker vind dan deze. Best een grappig karretje. Ik vind dit artikel lelijker dan de auto zelf tbh..
Ik vind hem ook wel leuk en het interieur ronduit fraai. Opgeruimd en toch niet saai of 13 in een dozijn.
Misschien zit die power bulge er op omdat de ontwerpers het er leuk uit vonden zien? Om het sportiever te laten lijken?
Net zoals elke auto tegenwoordig vol zit met nep-uitlaten, spoilers, stripjes, deukjes, luchtdoorlaten etc.

En wat betreft het vermogen en koppel; een 2.0 Tiguan van jullie geliefde Volkswagen, haalt 220 PK en 350 NM.

Check anders even hoe jullie collega’s van autoblog.com over deze wegen hebben geschreven, en probeer dat niveau na te doen.
@ikschrijfookoverautos : Mooi dat je even een Cadillac artikel schrijft (heb zelf ook een Cadillac), iedereen heeft verschillende smaken…”na gedegen onderzoek” zal er echt wel een doelgroep zijn voor deze auto (misschien in Europa , maar wellicht meer in Noord Amerika).
@snowbird: Graag gedaan! Ik geloof dat de auto ongetwijfeld zal verkopen, zeker in de VS. Persoonlijk ligt hij me niet zo lekker. Tijdens het schrijven van dit artikel kon ik maar niet over die achterzijde komen. Zonde, want ik vind dat Cadillac doorgaans hele fraaie auto’s bouwt. Zeker in het verleden waren het schitterende wagens!
En gaaf! Welke Cadillac rijdt je precies?
@ikschrijfookoverautos: 2002 Cadillac Deville DHS. Hier in Canada…benzine rond een $1.00 / liter. Dank voor je reactie !
@snowbird: Nice! Met een DeVille kun je eigenlijk niet missen ;)
@snowbird: vergeet China niet.
@ikleesookoverautos: Inderdaad, je hebt gelijk. Bedankt ! China is een ongeloofelijke groei markt…
Achterkant is ietwat vreemd. Maar voor de rest ziet t er goed uit
Het interieur oogt wat goedkoop maar verder eigenlijk best wel prima. Vooral de achterkant, die is gewoon strak.
Ziet er best goed uit. Zeker de voorkant met die bulge.
Mokka from Murikka

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).