Gloednieuwe Cadillac XT5 moet SRX doen vergeten

Auteur: , 33 Reacties

SRX? Oh, die zijn we al vergeten.

Op de Dubai International Motorshow, die morgen zijn deuren opent, is hét grote nieuws bij Cadillac de XT5. De naam staat volgens de Amerikanen voor Crossover Touring en deze auto moet de SRX gaan vervangen. Met name de tweede generatie is voor Cadillac het verkoopkanon in de VS en dus is deze XT5 een belangrijke wagen voor het luxemerk. En dat niet alleen, de XT5 komt ook naar Europa!

Goed, het merk is in ons land op sterven na dood en het ziet er niet naar uit dat deze XT5 het tij kan keren. Daar gaat een 3.6 V6 met 318 pk uit vlaggenschip CT6 niets aan veranderen. Sterker nog, cilinderuitschakeling ten spijt, deze motor is ongetwijfeld gulzig om in ons door CO2-uitstoot bepaald belastingklimaat ook maar enige kans van slagen te hebben.

Wie dacht dat Amerikaanse auto pertinent aan overgewicht lijden, heeft het bij het verkeerde eind. Deze XT5 is namelijk een flinke 126 kilo lichter dan zijn voorganger, terwijl de auto 45 kilo lichter is dan de kleinere Audi Q5. Het verschil met de Mercedes GLE bedraagt volgens Cadillac zelfs 295 kilo, al opereert de Benz toch echt in een hogere klasse. Wat de XT5 dan precies weegt? 1814 kilo voor de versie met voorwielaandrijving, wie voor AWD gaat moet met minimaal 1940 kilo Amerikaans staal en nephout op stap. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend, het model staat begin 2016 bij de Amerikaanse dealers, in Europa moeten we tot de zomer wachten.



33 reacties

Zo… Dit komt in de buurt van hoe lelijk het Lexus equivalent is.. Wat een gedrocht
Ik vind m wel erg veel op de oude lijken!
@granlusso: Dat heb je met opvolgers van. En dat mag best van mij in dit geval wat hij ziet er goed uit.
Och heerlijk! Echte Amerikaanse ‘klasse’. Overdreven ohne ende!
kunnen we niet nog 1 plaatje doen van de SRX?
@henkhupelschoten: http://www.autojunk.nl/2015/09/2015-cadillac-srx Hier, een gloednieuw (2015) model bij de Nederlandse dealer.
@thomcarspotter: Had toch ook zo’n srx met van die vierkante mistlampen, van buiten niet echt fan maar van binnen wel. Vind deze van het bericht hierboven wel mooi!
Mooi bak! Typisch Amerikaans, maar niet dat overdesign wat de meeste Cadillacs hebben. Mooie mengelmoes van Amerikaans en Europees. En gelijk ook een normaal dash. Goed bezig daar al weet ik niet of dat in Europa verschil zal maken.
Een beetje slimme software progammeur kan de verkopen van deze auto wel doen slagen hoor…
@norge: Met 30.000 euro boete per verkochte auto kunnen de schadeclaims dan al snel oplopen tot een ton…
@dizono: @norge:

autoninternationaal.nl heeft een mooi stukje creatief knip en plakwerk gedaan met jullie opmerkingen…

http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=25403&n=2
“De XT5 wordt op pad gestuurd met een 3,6 liter grote V6 die goed is voor 318 pk en 366 Nm. Met het vermogen is niks mis, maar cilinderuitschakeling ten spijt, is het benzineverbruik van de Cadillac ongetwijfeld te gulzig om in ons door CO2-uitstoot bepaalde belastingklimaat ook maar enige kans van slagen te hebben. Al weten we nu van Volkswagen dat slimme softwareprogrammeurs daarvoor best een oplossing kunnen bedenken. En loopt Cadillac dan tegen de lamp, dan blijft de totale financiële schade bij 30.000 euro boete per verkochte auto op basis van het huidige afzetniveau beperkt tot een ton ….”
Ziet er niet verkeerd uit
Ik vind ‘m mooi!
Zie niet waarom dit hier niet zou verkopen en het spul uit Korea wel.
@Foramen: helaas de prijs. Vergelijk een Mustang V8 maar eens tussen NL en BE. De Amerikanen van tegenwoordig doen echt niet meer onder voor de Europeanen.
@ThomasBol: Nu heb je het over de v8, die is in Nederland inderdaad vakkundig kapot gemaakt door de slurptax maar ook in Amerika hebben ze het downsizen aardig onder de knie.
Dit met 6 cilinder of een SantaFe met 6 cilinder maakt voor mij de keuze toch niet heel moeilijk hoor.
@Foramen: feit, voor mij ook. Zou je een caddy eigenlijk moeten vergelijken met een extreem dure Q5 of ‘goedkope’ Macan, qua prijzen dan. Feit is dat die wagens een aanzienlijk hogere restwaarde kennen. Helaas.
Cadillac’s design trekt mij nou helemaal niet eigenlijk..
Ik heb een voorliefde voor vrijwel alle cadillacs uit de vorige eeuw, prachtig merk. Echter is Cadillac sinds begin deze eeuw zwaar achteruit gegaan qua design en motorisering helaas..

Toch zou ik deze auto veel liever hebben dan zo’n hok van een x5/gle/iets anders europeaans/japans.
@uselessguy: ik vind de nieuwe CTS wel een erg gave auto. Veel geslaagder dan de jaren ’90 Cateraar.
Vlg mij zag ik net op instagram dat Conor McGregor er een heeft gekocht/gekregen.
Ik vond de vorige SRX een gave auto, en ook deze kan mijn goedkeuring dragen. Samen met de Lexus RX de enige twee SUV’s die ik zelf zou overwegen voor vrouwlief (lang leve de afschrijving!!!).

Het zijn gewoon nette auto’s, daar waar met name de Duitsers erg ‘aanwezig’ zijn. Alsof je iets moet compenseren… Zo’n SRX biedt de voordelen van een SUV (praktisch gemak, hoge zit, comfort) zonder de nadelen van de wat meer traditionele SUV.
Bij een Cadillac denk ik altijd aan een sinister ogende auto. Die groter dan groot is, want dat is wat de Amerikanen altijd onder premium verstonden. En met een enorm lange motorkap, waar een zestiencilinder ook nog een ruim onderkomen zou kunnen vinden.

Deze SRX heeft niets van dat alles, hij oogt veel te braaf. En ook al is het interieur fraai afgewerkt, het mist de identiteit van een rasechte Amerikaanse wagen. Geef mij maar die interieurs van vroeger.

Wat mij betreft is de Seville die halverwege de jaren negentig werd uitgebracht één van de laatste echt mooie Cadillacs.
@moveyourmind: eigenlijk is Caddilac al vanaf de jaren 80 niet meer ‘wat het ooit was’. De aandrijving ging naar de voorwielen, Mercedes schot voorbij als technologisch hoogstandje en het uiterlijk was erg behoudend.
Jammer van die BMW pook.
Op die led-sliert naast de koplampen na vind ik het een fraaie auto.
Lekker bouwen om over 10 jaar weer weg te gooien. Wanneer komt de onverslijtbare auto?
@wildbeest: loop naar de Mercedes dealer en koop een G350d Stationwagon.

Na een nucleaire ramp zijn er twee dingen die overblijven: kakkerlakken en G-klasses.
@gtwillem: die 350D was nou niet bepaald de meest betrouwbare motor….betere gok: LC heavy duty
@wildbeest: wat valt er te verdienen aan een onverslijtbare auto? Chris rock riep het al eens: ze kunnen een verdomme een man op de maan zetten maar een Eldorado waar de bumper er niet vanaf valt kunnen ze niet. Omdat ze niet willen. Het geld zit in de reparaties.
Dit is helaas anno 2000 Amerikaanse styling. Al dat chroom doet de auto niet veel goed. Hoop dat opties/aftermarket onderdelen de boel gaan opleuken. Interieur lijkt op Paul de leeuw zonder bril.
GM blijft hardleers met hun “dit komt ook naar Europa” strategie. Laten ze Cadillac eerst in de USA maar succesvol maken, dan de rest
man man man wat ziet dat ding er uit
Ik weet niet of het jammer is dat we m hier nooit gaan zien… maar ja. Als die Amerikanen nou echt zo dom zijn dat ze niet begrijpen dat ze zo een auto hier alleen kunnen verkopen als ze er een diesel (2.0 4cil) of een hybride (combi a la Volvo) van lanceren dan heb ik er geen medelijden mee dat ze het hier in Europa niet redden..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).