• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Chinezen komen! Maar nu echt!

Auteur: nicolasr, gepost 24 september 2025 om 19:59 – 8 Reacties

De productie van gehele Chinese auto’s komt straks hier vandaan. Inclusief de accu’s!

De ambities van BYD in Europa groeien sneller dan de fabrieksmuren die nu in Hongarije en Turkije verrijzen. De Chinese autobouwer wil zijn elektrische auto’s dichter bij de klant bouwen, maar komt onvermijdelijk bij een punt dat elke constructeur raakt. De batterij kan niet eeuwig van ver worden aangevoerd. Een auto zonder lokaal hart blijft slechts een halve auto, denken ze bij BYD.

Op een bijeenkomst in Milaan liet de baas van BYD er geen twijfel over bestaan. Europa is niet slechts een assemblagemarkt, maar een plek waar productie in al haar facetten wortel moet schieten. Hongarije start nog dit jaar, de fabriek in Turkije volgt in 2026.Ssamen goed voor een indrukwekkende capaciteit van een half miljoen voertuigen per jaar. Maar zonder een Europese batterijbron blijft het alsof je een huis bouwt en de fundering telkens uit een ander continent laat komen.

BYD gaat zich nu écht in Europa vestigen

Maar dat is nog niet alles, Build Your Dreams komt met nog meer nieuwe dingen.

Het merk begon namelijk ooit als het toonbeeld van de elektrische belofte, maar laat zien dat ook pragmatisme een goed businessmodel kan zijn. Dat betekent dat er niet enkel meer vol-elektrische modellen verkocht worden, maar dat plug-in hybrides nu de prijslijsten aanvullen. Het is geen afstappen van idealen, maar eerder een strategische move.

Maar niet alles is koek en Foe Yong Hai; BYD moet namelijk afscheid nemen van een nam die er vanaf het begin bij was, Berkshire Hathaway. Het investeringsvehikel van Warren Buffet was jarenlang een groot aandeelhouder, maar verkocht recent zijn laatste stukken. Voor het merk zelf niets meer dan een zakelijke beweging, maar voor de buitenwacht toch een teken dat een hoofdstuk is afgesloten. En of dat positief of negatief is, moet nog blijken.

Maar resumé. Wat er gaat gebeuren is dat BYD een merk wordt dat zich nestelt in het hart van Europa. De contouren zijn duidelijk: auto’s die hier van de band rollen, gesteund door een batterij die niet van ver komt maar naast de fabriek wordt geboren moeten de wagens een meer eigen gevoel gaan geven. Zodra dat gebeurt, zal BYD geen gast meer zijn, maar een vaste speler in de symfonie van de Europese auto-industrie.

We hebben het maar te accepteren.

Ook interessant!

  • BYD wil toch nog geen Europees merk worden
  • Het is zover: de Chinezen zijn productie in Europa gestart
  • Chinezen azen op leegstaande Volkswagen-fabrieken
  • Deze Renault heeft écht marmer in het interieur (af fabriek)

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

BYD, europa, fabriek

Vorig bericht: « Heb jij je rijbewijs niet in 1 keer gehaald? Dan ben je een brokkenpiloot
Volgend bericht: De ID. Buzz van Mercedes komt er echt aan »

Lees Interacties

Reacties

  1. fioravanti zegt

    24 september 2025 om 20:50

    We hoeven ze nog steeds niet te kopen toch?

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      24 september 2025 om 23:00

      Dat hoef je inderdaad niet. Als je veel meer wilt betalen voor iets met een volkswagen logo voorop dan mag dat natuurlijk nog steeds!
      Sterker nog: ik juich het toe. Maar het zullen er steeds minder zijn die dat doen.

      Login om te reageren
  2. ericc zegt

    24 september 2025 om 20:52

    Hopelijk ook arbeidsplaatsen in het westelijk deel van Europa. Hier hebben laaggeschoolden ook werk nodig!

    Login om te reageren
    • a_buis zegt

      24 september 2025 om 21:20

      We zouden de mijnen weer kunnen openen?

      Login om te reageren
  3. GJZ zegt

    24 september 2025 om 21:29

    BYD is een blijvertje reken daar maar op.
    De bouw kwaliteit is al zeker zo goed als VW en Skoda

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      24 september 2025 om 21:41

      Denk het ook. Ze hebben enorm veel capaciteit om accu’s te maken, en heel diepe zakken met hulp van Xi. Al die andere merken, ik denk dat minimaal 80% het niet gaat overleven. Kan ik niet rouwig om zijn overigens.

      Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      25 september 2025 om 08:35

      Je hebt er een?

      Login om te reageren
  4. audirs3 zegt

    24 september 2025 om 21:41

    Japanners, Amerikanen en Koreanen bouwen al decennia auto’s op ons continent. Dat Chinezen dit ook gaan doen is toch niks mis mee. Zal werkgelegenheid geven, en voor zo’n arbeider maakt het nauwelijks uit of hij nou bij Stellantis of BYD werkt. Enige verschil is waar de winsten terecht komen, voornamelijk buiten ons continent, maar dat heb je met Toyota of Tesla natuurlijk ook.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North