
BYD deed er alles aan om een Europees merk te worden, maar trapt nu opeens op de rem…
De Chinese auto heeft keihard te lijden onder de importheffingen die tante Ursula heeft ingevoerd in Europa. Maar waar een wil is, is een weg en Victor Orbán stond met open armen het Chinese BYD op te wachten. Als EV bouwer is het merk Tesla inmiddels gepasseerd. Zo’n grote fabrikant en werkgever wilden ze in Hongarije wel hebben.
Ook niet zo gek, want er stond al een fabriek voor elektrische BYD bussen in het land, dus op zich logisch om ook personenauto’s in Orbán land te gaan bouwen. Het Europese hoofdkantoor werd ook al beloofd aan Boedapest.
Niks massaproductie
De fabriek in Hongarije kost een slordige vier miljard euro en kan vanaf 2026 zo’n 150.000 exemplaren per jaar bouwen. Op termijn kan dat dan worden uitgebreid naar 300 duizend stuks. Reuters weet echter te melden dat er voorlopig slechts tienduizenden auto’s in het Hongaarse Szeged gebouwd gaan worden.
Een flinke misrekening voor de Hongaarse regering, want die auto’s worden wel gewoon gebouwd, alleen niet in Hongarije. Het is niet dat er geen vraag is, maar het kan nog goedkoper in dat andere land met een sterke leider.
BYD bouwt namelijk ook een fabriek in Turkije. Is Recep Tayyip Erdoğan Victor Orbán mooi te slim af, want de productie wordt naar die fabriek verschoven. De rekenmeesters van BYD hebben namelijk uitgerekend dat het in Turkije goedkoper kan en net zo snel.
Ontlopen importheffingen
In Turkije zou de massaproductie eind 2026 starten, maar dat wordt vervroegd en de 150 duizend auto’s wordt dan in 2027 aangetikt. In 2028 kan de productie in het land nog verder stijgen.
De kosten liggen gewoon lager en auto’s die in Turkije worden gebouwd kunnen ook zonder importheffingen de EU binnen komen. Wordt BYD toch niet echt Europees. BYD is niet het enige Chinese merk dat dit heeft ontdekt, want ook het Chinese Chery investeert een miljard dollar in de bouw van een fabriek in Turkije. Goed voor 200 duizend auto’s per jaar.
Overigens krijgen we op deze manier niet alleen volledig elektrische auto’s uit China in de Nederlandse showrooms, er worden ook hybrides gebouwd. De Chinezen komen! Daar doet zelfs tante Ursula niets aan.





Om heel eerlijk te zijn, het zijn echt volle sjaakies die BYD’s. Waar je bij andere EV merken de volle mep betaald heb je bij BYD al standaar heel veel opties.
Dat, en het feit dat ze vrij generiek zijn ontworpen. Je hoeft niet over te lopen van emotie als je er eentje spot, maar je zult de grote massa er ook niet snel mee voor het hoofd stoten. Precies wat je nodig hebt voor een succesvol massaproduct.
Als twee dictators vechten om een autofabriek gaat de derde er mee heen…
Verkopen ze deze hier ook twee keer zoals in China? Eerst aan de dealer verkopen en dan vervolgens als tweedehands occasion met 0 km op de teller. Op die manier kan iedereen hoge verkoopcijfers hebben natuurlijk.
Zo’n tweedehands verkoop telt natuurlijk niet mee voor de nieuw verkopen. Overigens komt het bij dealers neerzetten van nieuwe “voorraad” auto’s die met korting de deur uit gaan ook in Europa veel voor.
Hoezo zou BYD een Europees merk willen worden, stond tent te koop dan?
Door productie deels naar Europa te verplaatsen wordt het geen Europees merk.
Volvo is dat sinds enkele jaren ook niet meer
De merkidentiteit wordt bepaald door waar het ontwikkelcentrum zit want vanuit die cultuur worden de beslissingen over de auto genomen, het maakt daarbij niet uit waar de financiers women of waar auto geproduceerd wordt. Dat maakt BYD Chinees, Volvo Zweeds en MINI Duits. Audi is dan Duits en AUDI Chinees.
‘De Chinezen komen! Daar doet zelfs tante Ursula niets aan.’
Ik begrijp dat soort uitspraken nooit. Is een beetje hetzelfde als ‘Haha ik word in mijn achterste genaaid en daar doet zelfs tante Truus niets aan!’. Uit wrok blij zijn maar vervolgens niet doorhebben dat je meer verloren hebt dan gewonnen.