• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BYD wil toch nog geen Europees merk worden

Auteur: Michel, gepost 23 juli 2025 om 09:57 – 8 Reacties

byd europees

BYD deed er alles aan om een Europees merk te worden, maar trapt nu opeens op de rem…

De Chinese auto heeft keihard te lijden onder de importheffingen die tante Ursula heeft ingevoerd in Europa. Maar waar een wil is, is een weg en Victor Orbán stond met open armen het Chinese BYD op te wachten. Als EV bouwer is het merk Tesla inmiddels gepasseerd. Zo’n grote fabrikant en werkgever wilden ze in Hongarije wel hebben.

Ook niet zo gek, want er stond al een fabriek voor elektrische BYD bussen in het land, dus op zich logisch om ook personenauto’s in Orbán land te gaan bouwen. Het Europese hoofdkantoor werd ook al beloofd aan Boedapest.

Niks massaproductie

De fabriek in Hongarije kost een slordige vier miljard euro en kan vanaf 2026 zo’n 150.000 exemplaren per jaar bouwen. Op termijn kan dat dan worden uitgebreid naar 300 duizend stuks. Reuters weet echter te melden dat er voorlopig slechts tienduizenden auto’s in het Hongaarse Szeged gebouwd gaan worden.

Een flinke misrekening voor de Hongaarse regering, want die auto’s worden wel gewoon gebouwd, alleen niet in Hongarije. Het is niet dat er geen vraag is, maar het kan nog goedkoper in dat andere land met een sterke leider.

BYD bouwt namelijk ook een fabriek in Turkije. Is Recep Tayyip Erdoğan Victor Orbán mooi te slim af, want de productie wordt naar die fabriek verschoven. De rekenmeesters van BYD hebben namelijk uitgerekend dat het in Turkije goedkoper kan en net zo snel.

Ontlopen importheffingen

In Turkije zou de massaproductie eind 2026 starten, maar dat wordt vervroegd en de 150 duizend auto’s wordt dan in 2027 aangetikt. In 2028 kan de productie in het land nog verder stijgen.

De kosten liggen gewoon lager en auto’s die in Turkije worden gebouwd kunnen ook zonder importheffingen de EU binnen komen. Wordt BYD toch niet echt Europees. BYD is niet het enige Chinese merk dat dit heeft ontdekt, want ook het Chinese Chery investeert een miljard dollar in de bouw van een fabriek in Turkije. Goed voor 200 duizend auto’s per jaar.

Overigens krijgen we op deze manier niet alleen volledig elektrische auto’s uit China in de Nederlandse showrooms, er worden ook hybrides gebouwd. De Chinezen komen! Daar doet zelfs tante Ursula niets aan.

Ook interessant!

  • BYD nestelt zich in de Europese Unie
  • BYD vanaf 2025 een Europees merk
  • Nieuwe BYD is typisch Europees, geen EV en geen crossover!
  • EV-bouwer BYD beschuldigd van 'slavernijachtige' mensenhandel

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

BYD, europa-eu, hongarije, Turkije

Vorig bericht: « RIP Ozzy Osbourne, dit waren zijn vetste auto’s
Volgend bericht: In dit merk rijden de beroerdste en meest asociale chauffeurs »

Lees Interacties

Reacties

  1. tanzanitef30n zegt

    23 juli 2025 om 10:04

    Om heel eerlijk te zijn, het zijn echt volle sjaakies die BYD’s. Waar je bij andere EV merken de volle mep betaald heb je bij BYD al standaar heel veel opties.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      23 juli 2025 om 10:45

      Dat, en het feit dat ze vrij generiek zijn ontworpen. Je hoeft niet over te lopen van emotie als je er eentje spot, maar je zult de grote massa er ook niet snel mee voor het hoofd stoten. Precies wat je nodig hebt voor een succesvol massaproduct.

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    23 juli 2025 om 10:43

    Als twee dictators vechten om een autofabriek gaat de derde er mee heen…

    Login om te reageren
  3. Jan zegt

    23 juli 2025 om 10:59

    Verkopen ze deze hier ook twee keer zoals in China? Eerst aan de dealer verkopen en dan vervolgens als tweedehands occasion met 0 km op de teller. Op die manier kan iedereen hoge verkoopcijfers hebben natuurlijk.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 juli 2025 om 15:37

      Zo’n tweedehands verkoop telt natuurlijk niet mee voor de nieuw verkopen. Overigens komt het bij dealers neerzetten van nieuwe “voorraad” auto’s die met korting de deur uit gaan ook in Europa veel voor.

      Login om te reageren
  4. Wolflow zegt

    23 juli 2025 om 14:32

    Hoezo zou BYD een Europees merk willen worden, stond tent te koop dan?
    Door productie deels naar Europa te verplaatsen wordt het geen Europees merk.
    Volvo is dat sinds enkele jaren ook niet meer

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 juli 2025 om 16:02

      De merkidentiteit wordt bepaald door waar het ontwikkelcentrum zit want vanuit die cultuur worden de beslissingen over de auto genomen, het maakt daarbij niet uit waar de financiers women of waar auto geproduceerd wordt. Dat maakt BYD Chinees, Volvo Zweeds en MINI Duits. Audi is dan Duits en AUDI Chinees.

      Login om te reageren
  5. Rick-dos zegt

    23 juli 2025 om 17:19

    ‘De Chinezen komen! Daar doet zelfs tante Ursula niets aan.’

    Ik begrijp dat soort uitspraken nooit. Is een beetje hetzelfde als ‘Haha ik word in mijn achterste genaaid en daar doet zelfs tante Truus niets aan!’. Uit wrok blij zijn maar vervolgens niet doorhebben dat je meer verloren hebt dan gewonnen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North