Lijkt ook een beetje op Miami Blue van Porsche, die blauwe tint.
Kleintjes worden groot. Vroeger, in de tijd dat Ray en Anita nog een setje waren, was een A-segment auto doodeng. Handig en functioneel, doch klein, onveilig en lawaaiig. Dat is tegenwoordig wel anders. Een van die auto’s gaat alweer mee sinds 2008, namelijk de Hyundai i10.
De eerste generatie verscheen i10 (De zogenaamde ‘PA’-generatie) in 2008 en de tweede generatie (‘BA’) arriveerde in 2013. Deze werd in 2016 strakgetrokken. We zijn nu aanbeland bij generatie nummer drie. Wat als eerste opvalt is dat het nu eindelijk echt als een hatchback toont. Voorheen waren de i10 en diens voorganger, de Atos, gevoelsmatig wat smaller en hoger, wat de auto een ‘mini-MPV vibe’ gaf. Het optioneel zwarte dak (rood of de carrosseriekleur zijn de andere mogelijkheden) draagt bij aan dat effect. De dimensies van de nieuwe i10 lijken dat enigszins te bevestigen, de auto is namelijk 3,67 meter lang, 1,68 meter breed en 1,48 meter hoog.
In het interieur knapte de i10 ook behoorlijk op. Er zijn diverse interieurkleuren leverbaar (vier!) en het dashboardkastje is groter. Net als bij de Volkswagen Phaeton destijds kun je bij de i10 kiezen uit een vier- of vijfzits uitvoering. De bagageruimte is 252 liter en volgens Hyundai het grootste in zijn segment. Ook het grootste in zijn segment is het infotainment scherm. Die is namelijk 8 inch groot en is standaard voorzien van Apple Car Play of Android Auto. Ook kun je je smartphone draadloos opladen.
In technisch opzicht is het puur genieten voor de ware purist, want de i10 heeft namelijk geen motoren in de aanbieding met een turbocompressor. Het betreft een 1.0 liter grote driecilinder benzinemotor. Deze levert 67 briesende pk’s en 96 boomomwortelende Newtonmeters. Deze worden via een handgeschakelde versnellingsbak overgebracht op de voorwielen. Er is ook een 1.2 viercilinder met maar liefst 84 pk, maar die is waarschijnlijk te milieuonvriendelijk voor Nederland. Een gerobotiseerde handbak is optioneel verkrijgbaar. De Hyundai i10 maakt zijn publieksdebuut op de IAA in Frankfurt volgende week. De levering start in januari 2020.
Best leuk ding, de vorige was een voorbeeld van dat het soms leuk is om snel met een trage auto te rijden, dan (noodgedwongen, frustrerend) traag met een erg snelle… Toch de 1.2 dan?
traktakie voor de purist? … is dit een advertorial? hoe krijg je dat anders uit je keyboard?
@hans75:
Ben je echt serieus? Dan is het tijd voor koffie ;).
https://www.encyclo.nl/begrip/ironie
Een atmosferische motor in 2019! Voer voor de purist!
Enfin, de beste moet je uitleggen, zeggen ze dan.
@willeme: haha idd, sommige mensen lezen geen sarcasme.
@tttijn: Echt bizar, ja. Dacht dat het er dik boven op lag. Maar ja, alles is tegenwoordig clickbait of een advertorial :-D
@willeme: amen
@willeme: misschien volgende keer aan het eind nog even “bazinga” typen? ;)
@willeme: En de gerobotiseerde handbak dan! Puristischer wordt het niet!
@fmgarcia: Da’s het recept van de Ferrari 360 Challenge Stradale, dus inderdaad behoorlijk puur!
Geen 1.0 turbo brommertje? Had ik stiekem wel verwacht. Hij staat er wel weer deftig bij.
Gemiste kans om hier geen turbo torretje in te hangen
@lekkerlinksrijden: Aan de ene kant wel, aan de andere kant is het voor de doelgroep van deze karretjes echt niet nodig. Wat er niet op zit moet je biet betalen en kan óók niet kapot.
Zal best wel weer prima verkopen in Anti-autoNederland.
Qua uiterlijk best oké, jammer dat je er alleen van die astmatische blokjes in kan krijgen. Zou wel een N versie willen zien.
Op de eerste foto (recht van voren) ziet ie er wel gaaf uit, maar toen keek en las ik verder.. :-(
wel leuk maar waar zijn de goedkope auto s gebleven? al die opties en extra s maken het wel weer duurder
@willeme; Offtopic, maar de laatste dagen zijn bijna alle headerfoto’s op de Homepage het Autoblog logo in zwart/wit. Dit is zowel op de laptop (Chrome browser) als op de Android telefoon (Chrome browser)…
@reactief: Dankjewel voor je bericht! Ik zal het doorgeven aan de technische dienst. We zijn druk bezig met het verbeteren van de website. Mocht je nog iets tegenkomen, laat het even weten. Dan kan ik het direct doorgeven.
Wat een beest van een auto…
Mijn schoonouders hebben de huidige versie met 1.2 . Voor zo’n klein ding rijden ze nog best pittig
@jarnobakker: die stadsauto’s hebben een dusdanige indeling van de versnellingsbak dat ze ook met een klein motortje in de stad heel pittig zijn. keerzijde is lawaaiig en onzuinig op de snelweg.
@mashell: want een 6e versnelling is weer te duur zeker? Die van mijn zus neemt rustig 1:14 op de snelweg, dat is het oncomfort niet waard. Is wel een eerste generatie, maar die heeft dus geen 6 bak. Eeuwig zonde.
@lekbak: yep een zesbak is toch weer duurder en deze wagentjes worden niet geacht vaak de snelweg op te gaan. Dat het in Nederland de enige betaalbare auto’s en het hier dus wel veel gebeurd is op wereldschaal niet relevant, jammer voor ons.
Dit ziet er toch gewoon prima uit? Toegegeven, het is voor ons petrolheads niet de meest spannende auto, maar voor iemand die een klein stadsautootje zoekt is dit gewoon een hele goede keuze. Zowel het exterieur als het interieur ogen prima en volwassen. Dat is bij auto’s in dit segment toch wel eens anders geweest.
Leuk wagentje om te zien. Alleen doet de neus mij aan Ford denken en de achterzijde aan een Suzuki Swift
In IJsland heb ik enkele jaren geleden zo’n kruiwagen gehuurd. Je past er met moeite zelf in, laat staan nog 2 extra passagiers en 3 grote rugzakken. Optrekken doet die als een stoomboot maar als je uiteindelijk de 50 haalt, is het nog best geinig op die Gravelwiegjes. Ik voelde me Colin McRae met die smalle bandjes en de handrem in het vuistje. Wel niet te lang opgetrokken houden of je staat weer stil. In haardspeldbochten en met hoge toeren kon je zelfs het binnenste wiel, rook laten produceren! Maar hij komt nooit op mijn oprit!
@krikke240z: de eerste generatie i10 passen toch gewoon 4 lange Friese mannen in. Een laatste generatie quore is zo’n beetje de ruimste auto voor 4 personen die je de laatste jaren kon kopen.
Ik kan daar met 1.93 op de achterbank zitten met een onderstel van de kinderwagen voor mij, terwijl mijn vader (1.90) voor me zit.
Je moet alleen niet teveel verwachten van de kofferbak. En een aygo is bijvoorbeeld slechts half zo groot, maar een i10 is vrij goed te doen. Uitermate nuttige karretjes…
@lekbak: juist, je moet ni veel verwachten van de kofferbak. Maar we hadden wel 3 grote trekking rugzakken. En dan moet je een deel van de achterbank neerklappen. En dan wordt het toch krap hoor. Maar het is natuurlijk ook een kleine wagen.
Interieur laat een perfecte strategie zien. Ik zie heel veel onderdelen die zo uit de Kona komen. Helemaal niet erg, als het de prijs niet dwarszit. Op gebied van interieur is Hyundai in haar prijsklasse denk ik het beste wat je kunt krijgen.
Niks mis mee geinig modelletje.
Past perfect in het NL straatbeeld. En het Miami blue van Porsche lijkt dan weer sterk op het blauw waarin de allereerste Mazda 121 werd geleverd.
Alsof iemand een Ford Ka heel boos heeft gemaakt.
Vorige generatie als leenauto gereden. Drama!