De eerste productie-auto met digitale buitenspiegels is hier

Auteur: , 84 Reacties

Ein-de-lijk.

Het gebeurde zoveel bij concept cars, dat het een cliché begon te worden. We hebben het natuurlijk over camera’s met schermen die de buitenspiegels moeten vervangen. Bij zo’n concept is het design natuurlijk van groot belang. Het grote voordeel is uiteraard dat de ontwerper geen rekening hoeft te houden met twee van die ontsierende spiegels met enorme spiegelkappen er omheen. Heel plausibel. Toch haalde die gimmick nooit het productiestadium. Althans, tot voor kort, want de eerste auto met digitale buitenspiegels is inmiddels een feit.

Lexus ES300h

Het merk dat zich eventueel voorsprong door techniek verschaft is Lexus, het luxemerk van Toyota. Lexus noemt ze ‘Digital Outer Mirrors’ en ze zijn beschikbaar op de nieuwe Lexus ES300h. Zoals je in de gallery kunt zien is het niet het geval dat er niets meer zichtbaar is. Er zijn twee ‘staafjes’ die naar buiten steken, waarin de camera’s verwerkt zijn. De schermen bevinden zich direct onder de A-stijl. Dus je hoeft je hoofd een paar graden minder te draaien.

Uiteraard bieden deze ‘spiegels’ een aantal voordelen. Zo is er minder luchtweerstand en minder geluidsproductie. Ook kan er zich minder snel sneeuw in opstoppen. Een ander voordeel is dat je eventueel in kunt zoomen op hetgeen wat er achter je gebeurt. Kortom Lexus, gefeliciteerd. Goed gedaan, jullie zijn de eerste.

Audi E-Tron quattro Concept Prototyope '18

Daarbij moeten we wel aantekenen dat de Audi E-Tron zeer binnenkort wordt geïntroduceerd (volgende week!) en ook voorzien is van digitale buitenspiegels. Audi heeft in elk geval eerder aangekondigd dat dit het geval is. En er staat bewust ‘auto’ in de titel bovenin dit artikel, want onlangs zijn dergelijke spiegels ook al bij Mercedes-Benz geïntroduceerd voor de Mercedes-Benz Actros, een vrachtwagen.

Mercedes-Benz Actros '18

UPDATE: Zoals @Mashell al aangeeft was Volkswagen de allereerste met de XL1. Gezien de zeer geringe aantallen en uiterst beperkte verkrijgbaarheid is het moeilijk om die ondergemotoriseerde aluminium slaapzak te kenmerken als een ‘productie-auto’.



84 reacties

Ik dacht dat de VW 1L, die gewoon commercieel te koop was, de eerste was.
@mashell: ding heet VW XL1 en er zijn er 200 van gebouwd volgens de alwetende viking.
@mashell: is @norge terug?
@parttimeautospotter: ik mis ze die @norge en @lincoln 😞
@bischero: @lincoln komt heus wel terug.
@SimonMc: Haha @Lincoln zal inderdaad nog wel terugkomen
@parttimeautospotter: wel triest als je dit op zijn account leest… na 17.000+ reacties. ”Aangezien de bloggers mijn reacties censureren weghalen en verder aanpassen vind ik het niet meer leuk om hier te reageren..”
@991gt3rs: Jep😕
@parttimeautospotter: cencuur hier gaat wel heel ver i.m.o.
@mashell: die had inderdaad eerder
@g60gti: het*
Lijkt me wel wat storingsgevoeliger dan een glasplaatje met alufolie erachter.
@harrie: storingen zijn niet eens het probleem, het niet kunnen zien van diepte wel.
@mashell: goed punt, maar de gebolde spiegels van nu zijn daar ook niet ideaal voor vanwege de enorme vertekening
@mashell: zolang je nog een deel van de auto in beeld ziet, zie ik dat probleem niet
@harrie: vergeet niet dat je auto bijna total-loss is als zo’n dronken lolbroek je spiegel er af schopt.
@pielemuis: zou het uitmaken? Een verwarmde buitenspiegel met knipperlicht of zo’n stengel met een cameraatje?
Oplossing voor een probleem dat er niet was.
@loserboi932: wel een verbetering op de huidige oplossing. En als het pootje minder lomp wordt imho ook mooier.
@mrb:
Een verbetering?
Een spiegel doet het ook gewoon prima.
Nog wat extra elektronische rommel die de prijs, de complexiteit en storingsgevoeligheid negatief beïnvloedt .
@loserboi932: precies dat!
Je hebt nog steeds een vrij lompe voet voor die camera nodig en binnen lijkt het alsof er een Tomtom (of iPad in het geval van de Actros)met zuignap in het hoekje van je zijruit geplakt zit. Nee, ik ben nog niet heel enthousiast.
@Edge: e-Tron heeft dat iets mooier opgelost. En die heeft het nodig voor het bereik
@Edge: exact, als het vet slick weggewerkt/geïntegreerd zou worden in het dashboard o.i.d. zou het best een leuke optie kunnen zijn. Maar dit is geen porem zo.
@Edge: Wel handig dat de TomTom schermen worden gerecycled. God wat lelijk dit.
Doe mij maar gewoon een spiegel. Mooier en veiliger. 1x een storing en je ziet niks meer om je heen.
@stevenk97: want er zitten geen ramen in?
@lekkerlinksrijden: Jawel, maar geen spiegels. Of hang jij je hoofd uit het raam om schuin naar achteren te kijken voordat je invoegt?
@Edge: bij een storing van die dingen ga je niet rijden
@edge: voor alles is een oplossing! ;-)
@lekkerlinksrijden: jij bent zo eentje die niks door heeft als je spiegels nog ingeklapt zijn?
@stevenk97: ik rij puur op intuïtie, geen spiegels nodig. Zelfde met BMW en Audi rijders, hebben geen richtingaanwijzers nodig, gebruiken ze toch niet
@lekkerlinksrijden: Ohja zo eentje waar je vol voor op de rem moet als ze van baan verwisselen. Goed bezig!
@stevenk97: ik wissel nooit, ik rij altijd links
@lekkerlinksrijden: Heel goed… Nog erger dan je knipperlicht niet gebruiken
@lekkerlinksrijden: nee ze hebben meteen alle ramen door flatscreens vervangen ;)
@stevenk97: storing en lexus :-) jij rijd iets Europees!?
@roeland: jep en nog nooit een storing gehad. Frans zelfs😜. Elke auto kan een storing krijgen.
@stevenk97: Heb nog bij geen enkele auto een storing gehad met de camera’s rondom voor inparkeren. Waarom zou deze camera dat wel doen?
@bassx: Het blijft elektronica. Kan altijd wat mee fout gaan. Dan liever bij een parkeercamera dan bij een “spiegel”…
@stevenk97: blijft toch een franse gedachte waar blijft de storing!
@roeland: rij langer storing vrij in de fransoos dan in de duitser die ik hiervoor had
@stevenk97: dat geloof ik meteen. En het ziet er ook nog beter uit👍
@stevenk97: Spiegel kan ook stuk door een te nauwe straat. Blijft een stuk glas.
@bassx: spiegelglaasje kost 5 euro. Camera iets meer denk ik😬
Hahhahahhaha dat ding is even groot als een normale spiegelkap.
@mab: Heeft te maken met Europese regelgeving… Vooralsnog zijn de merken hieraan gebonden. Hopelijk wijzigt dat snel, dan is het écht beter.
@svenska_aeroplan_ab: wow dat had ik niet verwacht. Wat voor regel is dat dan?
@mab: Jij hebt daar een goed punt. Hét voordeel van een camera zou de compactheid moeten zijn zodat op hoge snelheid het daadwerkelijk iets doet voor het verbruik…komen ze met zo’n courgette van een camera af…
Nog meer “schermen” in je auto. Waarom niet de schermen mooi ingebouwd in het design van het dashboard? Nu lijken het twee verdwaalde telefoons…..
@snowbird: het maakt een beetje de indruk alsof het ontwerp met gewone spiegels en al helemaal klaar was. De ontwerpers en ontwikkelaars de wagen vol trots aan de directie presenteerden en de directie vroeg “wat is nu het meest bijzondere aan deze wagen?” En er toen een heel lang “ehhhh” volgde… Dus is er op het laatste moment nog een camera spiegel systeem ingebouwd.
Mooie ontwikkeling, de uitwerking vind ik nog discutabel. In dit stadium meer een gimmick als je het mij vraagt.
Premium look, Lexus! Kon dat scherm niet worden ingebouwd in de a-stijl? Of wat meer ingewerkt? Dit is weer een scherm op het dash geplakt, zoals in de a-klasse van het vorige model
Het ziet er echt niet uit die schermen. En je hebt nog steeds “spiegels” aan de buitenkant van je auto.
Dan maak je gebruik van camera’s omdat ze mooi klein zijn en dan steekt het alsnog uit. Dan heeft VW het met de XL1 toch mooier gedaan vind ik.
@bruinbeer: Volkswagen kreeg een uitzondering op de wet hiervoor. Omdat het maar om 200 XL1’s ging en voor de verdere ontwikkeling ervan.
Prima. Nu nog de achteruitkijkspiegel vervangen door een cameraatje achterop de auto. Door mijn lengte zit dat ding in zo’n beetje elke auto in mijn blikveld als ik een kruising nader en het verkeer van rechts wil ontdekken.

Zal grote blij zijn als dat beeld gewoon in m’n dashboard zit.
@frank2b: Hahaha jij bent dus ook aan het headbangen als je een kruising nadert.
Die binnen spiegel is inderdaad behoorlijk iritant als je lang bent. Er verdwijnt gewoon een hele vrachtwagen achter die spiegel.
@arjontje: Ja. Al jaaaren zo. Ergenis No. 1……

Zou leuk zijn als vlak boven het dashboard een langwerpig scherm het beeld links, middenachter en rechts van de auto toont. De door (mijn geliefde) Lexus getoonde oplossing hier wordt nog te veel beperkt door wetgeving (suf spiegelhoudertje) en beperkingen in ontwerp (rare schermpjes in de deuren). Het hele dashboard herontwerpen is waarschijnlijk te duur….

Afijn, wellicht toont dit de haalbaarheid aan van de techniek aan. Stap 1 :)
Bij grotere voertuigen zie ik overigens wel voordelen bij een dergelijk systeem. Voor een bus of vrachtwagen chauffeur kan dit wel een uitkomst zijn om alles overzichtelijker te krijgen.
Denk dat dit volgens rdw regels nog steeds niet toegestaan is want het zijn geen spiegels en die zijn nog steeds verplicht
Dacht dat het grootste probleem was dat ze gewoon (nog) niet zijn goedgekeurd voor gebruik in EU.
Matig ontwerp… De spiegels zitten daar op een auto omdat je vanaf de bestuurders positie zo met een spiegel naar achteren kan kijken. Maar als je toch met een camera werkt, waarom zet je hem daar en niet bij zeg het voorspatbord (koplamp unit / voorbumper). Geen dode hoek meer, geen kabels door een scharnier van een deur… En hetzelfe voor de schermen. Waarom daar?? Je hoofd draaien deed je omdat het moet met een spiegel, niet omdat het ergonomisch het handigst was. Het scherm van de achteruit rij camera doen we toch ook niet aan de binnenkant van de kofferklep??
@mda: Heel simpel: omdat de goedkopere versies spiegels hebben, hebben de duurdere ze in plaats van die spiegels. Je gaat in een productielijn nou eenmaal niet andere spatborden, deuren zonder gaten en compleet gewijzigde kabelbomen plaatsen. Inefficiënt en duur.
Hadden ze toch zoveel mogelijkheid om een mooie strakke oplossing te maken, komen ze met 2 van die dikke doppen en schermen die er uit zien alsof ze net voor de onthulling nog even een ipad aan de deur hebben geschroefd. werk het dan mooi weg.

Maar eerlijk gezegd snap ik deze ontwikkeling sowieso niet.
Itt een spiegel heeft dit systeem altijd meer last van input lag, je diepteperceptie gaat achteruit, de ‘beeldkwaliteit”(bij gebrek aan een betere term) gaat achteruit, je zit vast aan het perspectief (even iets vooruit leunen om een ander perspectief te krijgen is er niet bij) en ’s nachts heb je 2 van die lichtbakken in je blikveld.

En hoewel dit systeem voorkomt dat er licht in je ogen gekaatst wordt via de spiegel is het redelijk waarschijnlijk dat een achterligger met slecht afgestelde lampen gewoon de sensor (deels) overstuurd waardoor je helemaal niks ziet. Verblinding kon je vaak wel fixen door je spiegel een fractie bij te draaien, die optie gaat nu waarschijnlijk niet meer werken.
@timberleek: vind ik sowieso al erg irritant aan de moderne zelfdimmende spiegel. Het systeem bepaalt wanneer je last krijgt van de verkeerd afgestelde beemers van je achterligger. Het oude systeem, even de spiegel flippen, is praktischer en werkt altijd.
Als motorrijder vind ik het ook wel fijn om via de zijspiegels te zien of een automobilist mij ook heeft gezien voordat ik hem (m/v) passeer. Dat gaat hier niet mee lukken.
@gulli: goed punt.
Wat een lelijk los geplaatste beeldschermpjes schuin op de A-stijlen aan de binnenkant zeg! Dat ziet er echt niet uit.
Een (overbodige) gadget, meer is ‘t wat mij betreft niet. Dat feit, dat “je je hoofd een paar graden minder hoeft te draaien” als argument wordt aangevoerd onderstreept dat alleen maar.
Idee prima, maar de uitwerking maakt het lelijk en compleet zinloos.
De onlangs gepresenteerde Mercedes Actros heeft het ook en dit veel belovend voor de veiligheid.

https://youtu.be/pEd1QtpdxrY
Op die eerste foto lijkt het wel een penis die aan een auto hangt
@Willeme: In de nieuw komende Silerado/Camaro en meer te volgen denk ik, zitten HD Digitale binnenspiegels, camera in de achter spoiler ingebouwd.
Zaterdagavond, stapavond.
Maandagochtend, Jackpotochtend voor de Lexus Dealer.
Wat is het voordeel tegenover een normale spiegel? Lijkt me alleen maar onhandiger dit. Scherpte is minder, als de lens vies is zie je minder/niks, bij storing of defect heb je geen spiegel. Beetje nutteloos
@basr32:
-’s nachts ga je meer zien vermoed ik ( als het zwart/wit wordt tenminste ).
– Nu zit men qua wetgeving waarschijnlijk nog gebonden aan deze lompe vorm, maar in de toekomst zal dit veel gestroomlijnder zijn zodat het gunstiger is voor het verbruik.
-Je kan deze camera’s gebruiken als beveiligingscamera’s, dus je kan eventuele schade en diefstallen opnemen. Wie weet kan je hiermee een zaak winnen als er iets opgenomen is bij een twijfelachtig schadegeval.
-Je kan meerdere beelden combineren op 1 scherm. In principe kan je het scherm zo groot maken als je wilt, en zetten waar je wilt.
-Breedhoekcamera’s kunnen veel meer zicht geven op iets dan een spiegel ooit kan.
-Intelligente camera’s kunnen aandachtspunten ( dode hoek, bestuurder naast de auto,…) op je scherm weergeven.
-Camera’s kunnen inzoomen, mocht je dat willen ( moeilijke situatie beter bekijken bij het parkeren bv )
Q: Oh, damn! Waarom?
A: Omdat het kan…

Misschien ook handig als er een ‘night-vision’ optie opzit. Schermpjes aan de binnenkant zijn wel sneu. Ik had het liever geintegreerd in het dashboard. En misschien wel gewoon in het middenconsole. En ik had buitenspiegels gehouden met een kleine camera ‘on top’… Me me me…
Dat de schermpjes er zo ‘erop geplakt’ uit ziet snap ik wel. Het is immers een optie die je kan krijgen. Dash van eentje zonder moet er ook nog netjes uitzien natuurlijk.
Wat me eerder opvalt is dat ik op het scherm een accu indicatie icoontje ziet, betekend dit dat ofwel de camera of de schermpjes niet gewoon op de auto accu aangesloten wordt en de accuutjes dus leeg kan raken en opgeladen moeten worden?
Gaan deze camera’s verwarmd zijn want in de winter op vochtige dagen zie je ruk op de camera’a nu
Waarom wil iedereen toch van die spiegels af ten faveure van camera+scherm? In een spiegel kan ik direct diepte inschatten, via een scherm niet (ja, met de achteruitrijcamera als ’t langzaam genoeg gaat).

Of gaan we voor de Nintendo 3DS oplossing? Twee camera’s naast elkaar, scherm dat 3D kan laten zien als je je hoofd op exact het juiste punt houdt en niet beweegt? Of beter nog, Laser3D projectie op een wit velletje op je dashboard, en een 3D bril op je hoofd?
Vind het nog steeds aardig grote uitstekende dingen.
Belangrijkste vraag steeds nog onbeantwoord: kun je er ook, al rijdend, selfies mee maken en meteen delen op Instagram?
In m’n 40 jaar oude Kadett met één buitenspiegel zie ik nog altijd meer om me heen dan in de meeste moderne auto’s:)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).