Het gebeurde zoveel bij concept cars, dat het een cliché begon te worden. We hebben het natuurlijk over camera’s met schermen die de buitenspiegels moeten vervangen. Bij zo’n concept is het design natuurlijk van groot belang. Het grote voordeel is uiteraard dat de ontwerper geen rekening hoeft te houden met twee van die ontsierende spiegels met enorme spiegelkappen er omheen. Heel plausibel. Toch haalde die gimmick nooit het productiestadium. Althans, tot voor kort, want de eerste auto met digitale buitenspiegels is inmiddels een feit.
Het merk dat zich eventueel voorsprong door techniek verschaft is Lexus, het luxemerk van Toyota. Lexus noemt ze ‘Digital Outer Mirrors’ en ze zijn beschikbaar op de nieuwe Lexus ES300h. Zoals je in de gallery kunt zien is het niet het geval dat er niets meer zichtbaar is. Er zijn twee ‘staafjes’ die naar buiten steken, waarin de camera’s verwerkt zijn. De schermen bevinden zich direct onder de A-stijl. Dus je hoeft je hoofd een paar graden minder te draaien.
Uiteraard bieden deze ‘spiegels’ een aantal voordelen. Zo is er minder luchtweerstand en minder geluidsproductie. Ook kan er zich minder snel sneeuw in opstoppen. Een ander voordeel is dat je eventueel in kunt zoomen op hetgeen wat er achter je gebeurt. Kortom Lexus, gefeliciteerd. Goed gedaan, jullie zijn de eerste.
Daarbij moeten we wel aantekenen dat de Audi E-Tron zeer binnenkort wordt geïntroduceerd (volgende week!) en ook voorzien is van digitale buitenspiegels. Audi heeft in elk geval eerder aangekondigd dat dit het geval is. En er staat bewust ‘auto’ in de titel bovenin dit artikel, want onlangs zijn dergelijke spiegels ook al bij Mercedes-Benz geïntroduceerd voor de Mercedes-Benz Actros, een vrachtwagen.
UPDATE: Zoals @Mashell al aangeeft was Volkswagen de allereerste met de XL1. Gezien de zeer geringe aantallen en uiterst beperkte verkrijgbaarheid is het moeilijk om die ondergemotoriseerde aluminium slaapzak te kenmerken als een ‘productie-auto’.
84 reacties
Een verbetering?
Een spiegel doet het ook gewoon prima.
Nog wat extra elektronische rommel die de prijs, de complexiteit en storingsgevoeligheid negatief beïnvloedt .
Zal grote blij zijn als dat beeld gewoon in m’n dashboard zit.
Die binnen spiegel is inderdaad behoorlijk iritant als je lang bent. Er verdwijnt gewoon een hele vrachtwagen achter die spiegel.
Zou leuk zijn als vlak boven het dashboard een langwerpig scherm het beeld links, middenachter en rechts van de auto toont. De door (mijn geliefde) Lexus getoonde oplossing hier wordt nog te veel beperkt door wetgeving (suf spiegelhoudertje) en beperkingen in ontwerp (rare schermpjes in de deuren). Het hele dashboard herontwerpen is waarschijnlijk te duur….
Afijn, wellicht toont dit de haalbaarheid aan van de techniek aan. Stap 1 :)
Maar eerlijk gezegd snap ik deze ontwikkeling sowieso niet.
Itt een spiegel heeft dit systeem altijd meer last van input lag, je diepteperceptie gaat achteruit, de ‘beeldkwaliteit”(bij gebrek aan een betere term) gaat achteruit, je zit vast aan het perspectief (even iets vooruit leunen om een ander perspectief te krijgen is er niet bij) en ’s nachts heb je 2 van die lichtbakken in je blikveld.
En hoewel dit systeem voorkomt dat er licht in je ogen gekaatst wordt via de spiegel is het redelijk waarschijnlijk dat een achterligger met slecht afgestelde lampen gewoon de sensor (deels) overstuurd waardoor je helemaal niks ziet. Verblinding kon je vaak wel fixen door je spiegel een fractie bij te draaien, die optie gaat nu waarschijnlijk niet meer werken.
https://youtu.be/pEd1QtpdxrY
Maandagochtend, Jackpotochtend voor de Lexus Dealer.
-’s nachts ga je meer zien vermoed ik ( als het zwart/wit wordt tenminste ).
– Nu zit men qua wetgeving waarschijnlijk nog gebonden aan deze lompe vorm, maar in de toekomst zal dit veel gestroomlijnder zijn zodat het gunstiger is voor het verbruik.
-Je kan deze camera’s gebruiken als beveiligingscamera’s, dus je kan eventuele schade en diefstallen opnemen. Wie weet kan je hiermee een zaak winnen als er iets opgenomen is bij een twijfelachtig schadegeval.
-Je kan meerdere beelden combineren op 1 scherm. In principe kan je het scherm zo groot maken als je wilt, en zetten waar je wilt.
-Breedhoekcamera’s kunnen veel meer zicht geven op iets dan een spiegel ooit kan.
-Intelligente camera’s kunnen aandachtspunten ( dode hoek, bestuurder naast de auto,…) op je scherm weergeven.
-Camera’s kunnen inzoomen, mocht je dat willen ( moeilijke situatie beter bekijken bij het parkeren bv )
A: Omdat het kan…
Misschien ook handig als er een ‘night-vision’ optie opzit. Schermpjes aan de binnenkant zijn wel sneu. Ik had het liever geintegreerd in het dashboard. En misschien wel gewoon in het middenconsole. En ik had buitenspiegels gehouden met een kleine camera ‘on top’… Me me me…
Wat me eerder opvalt is dat ik op het scherm een accu indicatie icoontje ziet, betekend dit dat ofwel de camera of de schermpjes niet gewoon op de auto accu aangesloten wordt en de accuutjes dus leeg kan raken en opgeladen moeten worden?
Of gaan we voor de Nintendo 3DS oplossing? Twee camera’s naast elkaar, scherm dat 3D kan laten zien als je je hoofd op exact het juiste punt houdt en niet beweegt? Of beter nog, Laser3D projectie op een wit velletje op je dashboard, en een 3D bril op je hoofd?