Nissan gaat wederom het middenklasse segment verlaten

Auteur: , 16 Reacties
Nissan Pulsar

Eerst Nissan. Toen Ford. Nu (wee) Nissan. Hoe zit het nu eigenlijk?

Nog niet zo heel lang geleden waren de best verkochte auto’s in Nederland afkomstig uit het C-segment. De Opel Kadett, Volkswagen Golf en Ford Escort waren verreweg het meest populair. Maar ook de Japanse merken deden het heel erg goed in deze klasse. Neem de Nissan Sunny bijvoorbeeld. Dat is de op één na best verkochte Nissan aller tijden in Nederland. De importeur wist daar meer dan 140.000 op gele platen te zetten. De Sunny werd in 1995 opgevolgd door de Nissan Almera. Deze auto was al aanzienlijk minder populair, alhoewel de eerste generatie het redelijk deed.

Nissan Sunny GTI '87

De tweede generatie werd in 2000 op de markt gebracht en wist eigenlijk geen enkele pot te breken. De verkopen zakten als een kaartenhuis in elkaar. Die trend was niet alleen in Nederland, maar ook in Europa te bemerken. Nissan had die trend vroeg in de gaten en gooide het over een andere boeg. De Nissan Almera kreeg geen opvolger. In dat segment kwam de Nissan Qashqai. Een compacte cross-over met hoge instap, stoere looks en eventueel vierwielaandrijving. Daarmee was Nissan een van de trendsetters van het nieuwe millennium.

Nissan Qashqai '07

Gek genoeg kwam in 2014 de Nissan Pulsar weer op de markt. Nissan had de uitstekende keuze gemaakt dit segment te verlaten, maar kwam daar dus op terug. De Nissan Pulsar laat zich het beste omschrijven als een hele gemiddelde hatchback. Niet verkeerd, maar de Pulsar blinkt nergens in uit. Daardoor heeft Nissan besloten de auto van de markt te halen. De productie is inmiddels gestaakt, de auto is alleen nog uit voorraad leverbaar. De Nissan Pulsar is 4 jaar in productie geweest. In Nederland zijn er iets meer dan 3.000 van verkocht.

Nissan Pulsar '14

Ook de Russische Almera Sedan (afbeelding onder) gaat uit productie. Daarmee zegt Nissan het C-segment, wederom, vaarwel. Dat levert wel een vreemde showroom op in Rusland: op de GT-R na, staan daar alleen maar SUV’s en Crossovers. Ook bij Ford gaan die geruchten dat hun sportmodel (de Mustang) de enige niet-crossover in de VS gaat worden.

Nissan Almera



16 reacties

De Leaf is de C segmenter van Nissan.
@kobus1967: Je was me voor, inderdaad is de Leaf er nog wel.
Die Pulsar concept op de eerste foto hadden ze in dienst moeten nemen. Was nog een mooie concurrent voor de Europese hatches.
De Pulsar, vernoemd naar de Pulserende beweging van het hart. Deze auto moest je bloed sneller doen stromen.

Nou ik heb met dat ding 2 maanden gereden. Had daarna een pacemaker nodig.

Dat ding blinkt echt uit door in alles middelmatig te zijn. En dat is opzich niet erg, maar op een gegeven moment gaat het middelmatige je echt tegen staan.

Moet altijd lachen als ik dat ding zie rijden, uit medelijden voor de mensen die erin moeten rijden.
Ik ben nooit zo sterk geweest in die segmenten. A, B en C en dergelijke lukt me nog wel maar ik heb geen flauw idee hoe je een crossover of SUV in moet schalen. Dus waar valt zo’n Nissan Cashcow Qashqai eigenlijk onder? Is dat niet gewoon een auto in het middenklasse-segment maar dan hoger op de pootjes?
@Edge: ja, een opgehoogde c-segment auto
@edge: Waar komen die segmenten eigenlijk vandaan? Is er ergens een lijst waar ze beschreven worden? Waaraan moet een auto voldoen om in een bepaald segment te zitten, en welk segment is beter dan de ander?
De compacte middenklasse dus. Heeft Nissan überhaupt nog middenklassers in Amerika, of worden die louter als Infiniti verkocht?
@karhengst: volgens mij verkoopt de Sentra daar prima.
@gulli: en zelfs met Nismo pakketje verkrijgbaar. Dat verder weinig voor stelt.
De Micra is er ook nog… Dat is geen crossover.
Volgens mij is de micra tegenwoordig net zo groot als een sunny….
Als de Nissan Pulsar een middelmatige auto is, welke auto’s (zelfde klasse en in NL te koop) zijn dan de mindere van de Pulsar? Ik kan er niet snel een verzinnen.
Die Sunny GTI-R was echt zo een gaaf apparaat!
Ik heb regelmatig (mee) gereden in allerlei Nissan’s en de Pulsar is daarvan toch echt op de meeste fronten de beste auto.
Meer ruimte achterin en het zit beter dan de Qashqai terwijl de afwerking ook gewoon beter is. Laten we het over de Micra verder maar niet hebben. Het motoren-aanbod van de Pulsar was wel nogal beperkt, maar als ik in de markt was voor iets in dat segment zo ik er zeker eentje overwegen, direct behalve sportwagens ook de enige Nissan waarvoor dit geldt.
Wow die pulsar nismo!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).