• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De flitspalen zijn kapot, geen boetes!

Auteur: nicolasr, gepost 13 augustus 2025 om 17:58 – 12 Reacties

Haha, de flitspalen zijn kapot. Dat betekent geen boetes als je per ongeluk iets te snel rijdt.

Voor de betere petrolhead zijn het irritante apparaten, flitspalen. Tegenwoordig worden ze natuurlijk ruim van tevoren aangegeven door apps als Waze en Flitsmeister, maar je loopt toch altijd het risico om geflitst te worden omdat je even niet oplette.

Niet in Friesland. Daar zijn de flitspalen namelijk kapot. Die flitsen dus niet en het zou best een tijdje kunnen duren. Het komt namelijk door een hack bij het OM en je weet, overheidsinstanties en ICT… Dat is nooit een goede combinatie.

Het gaat om zeker drie soorten flitsers langs voornamelijk A- en N-wegen: vaste flitspalen, trajectcontroles en flexflitsers. Dat zijn die verplaatsbare flitspalen die meestal zo’n twee maanden op één plek staan en dan verhuizen naar een andere plek waar veel boetes kunnen worden uitgedeeld waar mensen gevaarlijk rijden.

Oh ja, van Friesland weten we zeker dat de flitspalen kapot zijn, maar het zou ook zomaar voor heel Nederland kunnen gelden. Maar daar wil het OM nu even niks over zeggen, want dan gaat het aspect van controle verloren en gaan mensen expres te hard rijden. Zeggen ze..

De flitspalen zijn kapot, gratis gas geven

Wat is er dan aan de hand? Nou, heel simpel. Er is digitaal ingebroken in de grijze kassa’s en ze zijn zo ingesteld dat ze niet meer aangezet kunnen worden nadat hij is uitgezet. ‘Laat hem dan aan’, zul je denken, maar dat kan niet. Bijvoorbeeld voor het ijken van de apparatuur, of schade, of om fouten te herstellen moeten die dingen echt even worden uitgeschakeld.

De kans is groot dat de flitspalen al een langere tijd met deze problemen kampen en dat ze geen geld opleveren. Er was in juli natuurlijk een grote hack bij het OM en de kans is meer dan levensgroot dat de palen toen ook meteen zijn meegenomen. Maar je voelt hem al aankomen; daar wil het Openbaar Ministerie ook al niks over zeggen.

Vanzelfsprekend is nu nog niet bekend hoe lang de ‘ellende’ met de flitspalen gaat duren. Het hangt er vanaf hoe ernstig de hack is. Het OM zegt alleen maar te hopen dat ze het snel weer doen. En wij hopen natuurlijk met ze mee…

En als laatste, je moet natuurlijk nooit opzettelijk te hard rijden. Dat is niet alleen gevaarlijk, maar ook funest voor je rijbewijs. En dat kwijtraken is oprecht het kutste dat er is. Niet doen dus.

Ook interessant!

  • 1.000+ peperdure boetes uitgedeeld bij wegwerkzaamheden N-weg
    1.000+ peperdure boetes uitgedeeld bij wegwerkzaamheden N-weg
  • De hardst werkende flitspalen van Nederland
    De hardst werkende flitspalen van Nederland
  • Hier staan de meeste flitspalen in 2024
    Hier staan de meeste flitspalen in 2024
  • Daling aantal verkeersboetes in 2024 heeft bijzondere redenen

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

flitsen, friesland, hacken

Vorig bericht: « Stellantis zet volgende dubieuze zet: Duitse tuning op Chinese SUV
Volgend bericht: Dit is het officiële HITTEPLAN voor de automobilist »

Lees Interacties

Reacties

  1. Homer55 zegt

    13 augustus 2025 om 18:11

    Op de radio zeiden ze dat de overheid daardoor veel geld misloopt. Maar het is toch echt voor de veiligheid he.. stel je voor je rijdt 120 op de snelweg waar 100 mag en er steekt opeens een kind over………..

    Login om te reageren
    • ometom zegt

      13 augustus 2025 om 18:32

      120km/h op de snelweg?! Maniak!

      Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      13 augustus 2025 om 19:04

      Het is echt voor de veiligheid hoor. Net zo als iemand twee maanden het rijbewijs afnemen die op een kaarsrechte, overzichtelijke weg buiten de bebouwde kom, aan beide zijden gras met een heg en een gescheiden fietspad en geen verkeer in de buurt 114 reed in plaats van 60. Terwijl het kort daarvoor nog een 80-weg was. In een auto die is ontworpen om het ook bij 250 nog goed controleerbaar te zijn.

      Is allemaal voor de veiligheid. Net als die 986 euro voor de korte cursus en de 895 piek voor de overtreding zelf. Allemaal voor de veiligheid.

      Ik hou van onze wetgevende, rechtsprekende en uitvoerende macht! Gaaf landje!

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        13 augustus 2025 om 20:37

        Pfoe, da’s een (nog) du(u)r(der)e grap geworden dan. Ruim 10 jaar geleden zou je je roze pasje (na huilbrief) voor netto 64 km/u ‘te hard’ één maand kwijt geweest zijn met verder alleen een bekeuring van EUR 900, er was geen cursus aan verbonden. Zo • kuch • hoorde ik van een vriend.

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        14 augustus 2025 om 11:39

        @nicolasr: koop nou gewoon die Fatbike, dan kan je tenminste nog gewoon naar werk met 60km/h.

        Login om te reageren
      • degrotemuis zegt

        15 augustus 2025 om 17:43

        114 voor correctie? Dat zou wel echt balen zijn, als op het randje van rijbewijs kwijt net dat kwartje de verkeerde kant op valt, helemaal als het vlak ervoor nog 80 was en de wijziging niet duidelijk aangegeven was / gemist door routine. Maar ook bij een 80 weg is 114 nog steeds 34 te snel en het is natuurlijk gezwets om de auto erbij te betrekken, alsof 114 in een auto die stabiel 250 kan rijden net zo veilig is als een 2006 Kia Picanto of zo met 60. Je reactieafstand en daarmee totale remweg blijft toch groter.

        De boete zelf valt me eigenlijk nog mee, minder dan motorvrienden zo’n 20 jaar geleden betaalden voor iets over de 70 te snel. Ja, veel geld, maar kleinere overtredingen zijn verhoudingsgewijs harder gestegen.

        Die prijs van de cursus is wel belachelijk zeg! Gooi 20 hardrijders in een lokaal voor een paar uurtjes en hoppa, weer 20k verdiend.

        Login om te reageren
        • degrotemuis zegt

          15 augustus 2025 om 17:46

          En het kan altijd erger, je kan ook even je zoon een klein stukje op een waterscooter laten varen terwijl je achterop zit en dan als vader een boete krijgen van bijna 3700 euro…

          Login om te reageren
  2. ghengiskhan zegt

    13 augustus 2025 om 18:24

    Holy begrotingstekort, Batman!

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      13 augustus 2025 om 19:17

      Erger, ze moeten ook nog lappen voor de fix. Overigens wel een geniale zet om ze alleen onklaar te maken bij een reboot. Dan valt het in eerste instantie niet zo op als een paar het niet doen.

      Zou het waar kunnen zijn? Zeker! Ik zie ze er echt wel voor aan dat ze alles aan hun netwerk knopen en de beveiliging niet op orde hebben. Zie hier hoe motorola kentekenlezers online hangen : https://www.youtube.com/watch?v=0dUnY1641WM

      Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    13 augustus 2025 om 18:44

    7

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    13 augustus 2025 om 18:47

    Schijnt dat die flitspalen ook een heel makkrlijk wachtwoord hadden: iets met Welkom01.

    Om precies te zijn, AllezuurverdiendeeurosdiewebijdeburgeruitdezakkunnenkloppenzijnbijderoverheidheelergWelkom01.

    Login om te reageren
  5. Exit Luminar zegt

    13 augustus 2025 om 18:54

    Denk je nu ik ga lekker knallen, krijg je ineens een boete op de mat. Klinkt eigelijk best wel kut.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North