De Ford Puma is dood, leve de Ford Puma

Auteur: , 51 Reacties

Oude wijn in nieuwe zakken.

Het is tegenwoordig hip om een historische modelnaam van een auto in het nieuw te steken. Toyota doet dat bijvoorbeeld met de Corolla en de Supra. Ford doet hetzelfde door de Puma terug te brengen. Echter waar Toyota trouw blijft aan het concept van de auto’s (Corolla, hatchback, Supra, sportauto) is de nieuwe Puma allesbehalve een compacte coupé geworden. Sterker nog, de crossover heeft maar weinig met zijn oude ik te maken.

In de huidige markt heeft een kleine coupé dan ook weinig te zoeken. Wat men wel wilt zijn crossovers en SUV’s. Wat dat betreft is de keuze van Ford alleen maar logisch om met dit model te komen. Toch geeft het een vreemde smaak in de mond. De modelnaam Puma combineren met de auto waar we het nu over gaan hebben.

Wat de nieuwe Puma wel gemeen heeft in vergelijking met het oorspronkelijke model is dat compactheid belangrijk is. De crossover is 4,19 meter lang en is daarmee een aantal centimeter langer dan de Fiesta. De vergelijking met de hatchback komt niet uit de lucht vallen. De crossover staat op hetzelfde platform als de Fiesta. Over die hatchback gesproken, het interieur lijkt bijna één op één overgenomen uit de hatchback.

Ondanks zijn compacte voorkomen is de Puma voorlopig de ruimste in zijn klasse. De auto heeft maar liefst 456 liter aan bagageruimte. Ford telt wel allerlei slimme opbergvakken op bij dit aantal. De exacte kofferbakruimte zal dus minder ruim zijn.

De Puma komt met diverse motoren op de markt. Er is keuze uit een mild hybrid 1.0 EcoBoost (125 of 155 pk) en diverse EcoBoost-benzinemotoren en EcoBlue-diesels. De driecilinder benzinemotoren beschikken over cilinderuitschakeling, het blok kan lopen op twee cilinders wanneer de auto het volledige vermogen niet nodig heeft. Bijvoorbeeld als de auto uitrolt of wanneer er constante snelheden gereden worden.

Ford zegt dat de Puma eind dit jaar op de markt gaat komen. Men bouwt de auto in de assemblagefabriek in Craiova (Roemenië).



51 reacties

Is het gek dat ik het spoor op de auto, en modellenmarkt volledig kwijt ben. Welke niche wordt hier gevuld.

Blij dat ik het gewoon bij een eenvoudige, simpele, electrisch aangedreven sedan houd.
hebben ze in die klasse niet de ecosport? of gaat deze die vervangen
@gove: Deze is een aanvulling op het gamma, geen vervanger van de vergelijkbare ecosport. Deze Puma is meer cross-over en de ecosport meer suv, aldus ford.
@sanderp: wat hij zei dus 😉
@gove: komt ernaast te staan. EcoSport zou meer suv moeten zijn (lol) en de Puma meer sportieve crossover
@gulli: en dan is er nog de opgehoogde Fiesta. Keuze zat, of alle drie maar links laten liggen
@gove: ik kan me niet voorstellen dat als je dit voor hetzelfde geld kan krijgen dat er nog iemand voor die ecosport dinges kiest. Maar eigenlijk kan ik me dat sowieso niet voorstellen…
Doe dan toch maar de oude Puma
De auto op de foto’s heeft een mooie kleur en mooie wielen, daarmee is al het positieve wel gezegd. Tjonge wat een gedrocht!
Als ze er nou echt een sportief cross overtje van hadden gemaakt, met goede wegligging, een speciale motor, bijzonder uiterlijk, dan had ik de modelnaam nog kunnen begrijpen. Maar dit betreft helaas een 13 in een dozijn trommel op pootjes.
@sjouveur: wegligging zou nog best mee kunnen vallen. De afdeling rij-eigenschappen van Ford wordt niet door pannenkoeken gerund
@gulli: pannekoeken plakken wel goed.
@sjouveur: Als er een ST versie van komt met de 1.5 uit de Fiesta, zal ‘ie best te pruimen zijn.
Ze doen gewoon wat Mitsubishi heeft gedaan met de Eclipse. Een naam van een hippe coupe op een crossover plakken.
@peidur: Dat is dan zeker het enige dat Mitsubishi in de afgelopen 5 jaar heeft gedaan.
@Jochempie: nee de Mirage hebben ze ook weer terug gebracht.
@peidur: en Seat met de Arosa. Oude namen op een ‘nieuwe’ auto. Kan dat zomaar?
@kenner: zometeen gaat Opel de Senator opnieuw verkopen, ditmaal als hippe urban crossover.
@kenner: ik wil je graag gelijk geven, maar ik ben slechts bekend met één type Seat Arosa https://en.wikipedia.org/wiki/SEAT_Arosa
Mocht je meer weten, dan laat ik mij graag verrijken met kennis!
In ieder geval herinnert de vorm van de koplampen nog aan het origineel. Maar inderdaad, het is de Eclipse van Ford geworden. Gebrek aan fantasie zullen we maar zeggen.
@forza: nee joh, dit is de nieuwe steategie! Als er maar over het product geluld wordt. Anders staat zo’n hok weer ergens sneu in een hoekje, zijn mpoie kleur en wielen ten spijt…..
Even serieus, wie vind dit nou mooi?
Maar dan ook ‘echt’ mooi, dat iemand uberhaupt geld aan die x-overs uit wil geven..
@jje003: Dat is dus het punt. Er zijn zoveel mensen die geld willen uitgeven aan een cross-over, dat Ford besloot om er maar weer een uit te brengen.
Ik vind het jammer dat ze de naam Puma gebruiken. De meeste mensen die zeggen ‘doe mij maar een crossovertje’ kunnen zich die auto echt niet herinneren, en de mensen die de auto wel kennen worden er alleen maar door teleurgesteld. Had hem dan een compleet nieuwe naam meegegeven.

Op zich vind ik hem nog best geinig trouwens, en dat zeg ik als oud Puma-rijder
Geinige crossover, al ben ik benieuwd of hij meer praktisch is van binnen dan een Fiesta. Als hij op ten duur maar wel met de motor uit de Fiesta ST geleverd wordt.
Iedereen zeurt over de naam Puma. Wat maakt het uit dat die hergebruikt wordt. Ander segment. Nou en. Puma bekt goed. Klaar.
@italned: Miura bekt ook goed. Moet je voorstellen dat Lambo de Urus zo had genoemd. Was de wereld ontploft. Het is eigenlijk gewoon raar dat automerken oude typenamen op een totaal ander model plakken. Tuurlijk zijn er belangrijker dingen om je druk over te maken, maar als je erbij stilstaat is het totaal niet logisch.
De Puma naam zat destijds op een hip coupe achtige auto, en nu weer. En ook deze oogt weer en beetje vreemd.
Dus vind het dus eigenlijk wel prima passen.
Mwah, had me toch bij de naam ‘Ford Puma’ iets heel anders voorgesteld.
Een middenklasse sportief model, jammer!
Lijkt wel een Fiesta die door een zwerm bijen is gestoken.
Naar mijn mening een verschrikkelijk lelijke wagen, de voorkant lijkt nog meer op een kikker als een Tesla model 3.
Ik vind hem bijzonder geslaagd. Natuurlijk is het niet zo’n leuk ding als het origineel, maar dat is ook niet erg. Weinig auto’s zijn zo leuk als een Ford Puma 1.7. Sterker nog, voor het geld was het de leukste auto die je maar kon kopen.

Enfin, die naam past op zich ook wel bij deze auto. Beetje zelfde niche, maar dan anno 2019. Het is een bijzonder kek wagentje geworden. Ja, het is een crossover. Het is 2019, dat is wat scoort tegenwoordig. Dit soort fabrikanten moeten geld verdienen. Niet puristen blij maken die toch een gebruikte BMW gaan kopen.

Die daklijn is geinig, die kleur staat ‘m goed, er zitten leuke wielen onder: dit is gewoon een goed geslaagd autootje. Normaal gesproken wordt ik heel treurig van dit soort auto’s, maar deze vind ik wel wat hebben.
@willeme: ja idd, je kunt je moeilijk als fabrikant te goed voelen voor een SUV/Crossover als andere merken er bakken met geld aan verdienen. Dan moet je wel héle grote reserves en principes hebben.

Had ik liever weer een klein coupeetje op basis van een Fiesta willen zien? Jazeker! Had dat net zoveel succes gehad als een crossover? Kijk naar de aantallen GT86’s en C-HR’s op de weg en je hebt je antwoord 😊
@willeme: ik snap fabrikanten heel goed dat ze massaal dit soort dingen op de markt brengen, dat kan je ze moeilijk kwalijk nemen. Ik snap alleen de kopers/huurders van dit spul niet. En ik snap al helemaal niet dat dit maatschappelijk geaccepteerd word. Gewoon elke fucking nieuwe auto is 10 tot 20% minder efficiënt dan noodzakelijk!

Had je al gelezen dat er een miljard(!!) EXTRA belastinggeld naar vergroening van de landbouw gaat? Daar hebben wij allemaal hard voor gewerkt en was misschien helemaal niet nodig geweest als al die dumbdumbs eens zouden nadenken en een gewone hatchback zouden kopen.
@lekbak: Ja. Wat dat betreft moeten we kinderen per direct afschaffen .

Aan de andere kant, SUV’s hebben een hogere uitstoot en betalen meer BPM en accijnzen. Dus daar kan die vergroening van betaald worden ;-). Wat je wilt dat gebeurt, dat gebeurt eigenlijk al :-D
@willeme: die paar centen die ze meer betalen wegen echt niet op tegen die (volstrekt onnodige) extra vervuiling. Dat geld komt gewoon ook uit jou en mijn zak hoor.
@lekbak: Vervuiling (CO2) staat bijna direct verbruik. Dus het aantal liters dat je moet tanken. Hoe meer je vervuilt, hoe meer accijnzen je hebt betaald. Dus het tegendeel van wat jij beweert is eigenlijk helemaal waar. Dat wat ze méér verbruiken hebben ze direct betaald via de accijns.

Men moet natuurlijk wel de vrijheid hebben om te kiezen wat ze willen rijden. Anders wordt het wel héél communistisch ;-).
@willeme: klopt helemaal die ouwe van mij heeft net tweedehands een Ford Ecosport automaat gekocht(heb hem nog geprobeerd te overtuigen om toch liever een Focus(die had nu ingeruild) of Mazda3 / CX3 te kopen) maargoed dat hok heeft met een automaat €7000 aan BPM ivm ong. €3500 met de niet automaat. Verbruikt ook bijna een liter meer als de aloude Focus EcoBoost maargoed hoge instap en automaat dat is voor de kopers die het geld hebben toch ook wat waard. Als 60plusser was ik voor een mooie cabrio gegaan
Ford had die matige ecosport nooit op de markt moeten brengen, maar meteen deze Puma
@niek458: Ja, want deze Puma hadden ze natuurlijk al 8 jaar op de plank liggen.
Lijkt een beetje op een Jaguar I-Pace. Ik word hier als Fordfanaat niet erg blij van…
@focusrs: dat is ook het eerste wat ik dacht, maar dan wel het lelijke zusje :-)
Alleen de naam is overgebleven… 😔
De resurrectie van de naam Puma is niet wat me dwarszit. Het interieur, hoewel het verdacht veel op het Hyundai-interieur lijkt, ook niet. En het feit dat Ford eindelijk die zeer matige EcoSport een logische opvolger geeft is ook niks meer dan slim.

Maar jongens, die voorkant. Kennelijk hebben meerdere mensen met ogen in hun kop gewerkt aan dit front. Laat ik het zo formuleren, het is er niet aan af te zien. Wat. Een. Gedrocht. De lampen zitten te hoog, de grille zit te laag en het geheel lijkt echt helemaal nergens op. Met deze vorm, de stoere stance en de goede daklijn, in combinatie met een prima ogende achterkant, zou Ford goud in handen hebben. Maar die voorkant… het is net een Pokémon, zo bizar en lelijk.
@720s: Leuk dat je het zegt. Concurrenten als de VW T-Cross, Seat Arona, Mazda CX-3 en Toyota C-HR nemen zichzelf in mijn ogen veel te serieus. Die hangen aan elkaar van de scherpe, vaak met een lineaal getrokken lijnen om de auto een strakker en volwassener voorkomen mee te geven. Bij de Puma krijg ik dat gevoel totaal niet. In plaats daarvan vind ik de auto enorm vrolijk en speels ogen, alsof je naar een blije, kwispelende puppy kijkt, en dat uit zich in mijn ogen júist in dat front. Ik blijf erbij dat ik nooit vrijwillig voor een wagen in dit segment zou kiezen, maar als ik dan toch zo’n compacte SUV/Crossover-achtige zou moeten kopen zou deze bovenaan het lijstje staan.
De voorste helft lijkt net de liefdesbaby van een Porsche Macan en een Aston Martin Cygnet. Oogt ergens wel cool, maar of ik ’t mooi vind…
Leuk die Ford GT achtige koplampen
WTF is dit? Had een leuke coupé verwacht.
Mooi Bakkie, niets mis mee.
Mild Hybrid 1.0 EcoBoost (125 of 155 pk) ook prima.
Hij kijkt net zo oenig uit z’n koplampen als de MiTo.
Ben hem deze morgen volledig gecamoufleerd tegen gekomen in Maasmechelen. Ziet uit gelijk een verhoogde Fiesta.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).