De gaafste RS6 is géén Avant

Auteur: , 62 Reacties

Huh, maar daarom was de RS6 toch zo cool?

Hij durft het niet toe te geven, maar stiekem is jullie aller @Jaapiyo een enorme fan van de Audi RS6 Avant (rijtest). Elke keer als hij een zwarte Audi RS6 tegenkomt op AutoJunk stuurt hij even een berichtje met de tekst: “Wat een dikke bak is zo’n RS6 toch”. Op zich is het ook wel logisch dat hij gek is op de RS6. Al zijn basketbal spullen passen erin inclusief zijn eigen goddelijke lichaam. En in tegenstelling tot voorgaande snelle Audi’s kun je dit keer goed zien dat je de duurste en snelste A6 mogelijk hebt aangeschaft. Op het Stratumseind verschaft je dat extra kudos en is de kans op reproduceren nu eenmaal groter.

Audi RS6 Sedan (C5) '03

Vergeeft u mij de nodeloos flauwe intro. Maar het feit dat de Audi RS6 er alleen als Avant is, is eigenlijk best merkwaardig. De RS6 van de eerste generatie (de ‘C5’) was er vanaf het begin ook als sedan (afbeelding boven) en de tweede generatie RS6 (C6) kwam na de facelift ook met vier deuren (afbeelding onder). In deze video kun je zien wat @Wouter ervan vindt. Bij de huidige generatie (C7) is de RS6 er enkel als stationwagon. De gedachte erachter is op zich niet zo gek. Wil je geen stationwagon, dan kun je altijd overstappen op een Audi RS7 (rijtest). Maar wat moet je doen als je een RS6 sedan wenst? Dan moet je creatief gaan worden, zoals de eigenaar van deze S6 heeft gedaan.

Audi RS6 Sedan (C6) '08

De Audi S6 staat net even een trapje onder de RS6, maar is wél als sedan leverbaar. In basis schelen de auto’s niet heel erg veel: beide hebben een geblazen V8 met automatische transmissie. Normaal gesproken kunnen dit soort projecten uitlopen op wat vreemde creaties. Een S6 met grote wielen, veel te luide uitlaat en fake badges. Nu is dat niet het geval. Ok, het resultaat is wel heel erg zwart, maar ook indrukwekkend. In plaats van te werken met tuningsspul, heeft de betreffende eigenaar gekozen voor enkel onderdelen van de Audi RS6 Performance. Dat betekent dat de motor nu dik 600 pk levert.

Audi RS6 Sedan

Qua prestaties staat ‘ie dan ook gelijk aan een originele RS6. Ook de remmen, wielkastverbreding, bumpers, grille en het complete interieur van een RS6. In principe is het natuurlijk mogelijk: als je alleen originele Audi-onderdelen gebruikt, zal het allemaal passen. Het gaafste detail zijn nog de velgen. Deze RS6 is namelijk voorzien van de 20″ gesmeden velgen, terwijl de optionele 21″ velgen ordinair gietspul zijn. Persoonlijk ben ik alleen benieuwd naar de transmissie. De S7 heeft een zeventraps S-Tronic bak, terwijl de RS6 een achttraps automaat van ZF heeft. Wat de uiteindelijke kosten zijn geworden is niet bekend, maar waarschijnlijk was een RS6 Avant plus een gewone A6 limousine een goedkopere optie geweest. Maar ja, dat is niet zo cool. Fotocredit: Auditography



62 reacties

Een beetje sinister maar wel erg bruut !
Toch jammer, net even iets te ver door geslagen. Van welke voetballer is deze?
Dit had zo af fabriek moeten geleverd worden. Gemiste kans van Audi, hiermee zou je een totaal ander “fan-base” mee aanspreken, want niet iedereen houdt van stations.

Hele gave wagen zo.
@c63bs: daarom is er ook de rs7. Iets met staat in de tekst vermeld
@jpoers: Ook niet iedereen houdt van een RS7.
@jpoers: De RS7 is toch wel anders dan de A6 Sedan. Totaal andere vorm etc.
Geen Avant, maar wel op grijs kenteken zo te zien…
Hahaha die titel. Ordinair duister hok, maar ieder zijn smaak natuurlijk…
Ik zie vanalles maar geen motorblok. Fakenews.
Is niets anders dan een omgebouwde S6 Sedan.
@HZW: transgender neutrale Audi
Of eigenlijk een A6 met 4.0ltr TFSI motor.
Toepasselijk om de oude stad van Warschau te gebruiken als fotolocatie. Van een afstand lijkt het allemaal echt, maar kijk je beter, dan zie je dat er niks authentiek aan is.
@joost1990_2: Met dank aan ome Adolf.
@joost1990_2: weet je zeker dat het Warschau is? Het lijkt precies op Krakau (wat overigens een schitterende stad is).
@willeme: absoluut zeker dat dit Warschau is. Ben in beide steden geweest.
@joost1990_2: dat plein nlijkt namelijk precies op dat plein waar het Hard Rock cafe staat en die kleine straatjes lijken er ook enorm op. In mijn herinnering is Warschau veel grauwer en saaier. Maar ja, terug naar de Audi :-).
@willeme: zoek maar op, Plac Zamkowy. Sorry, ik moet gewoon even mijn gelijk halen.
@joost1990_2: ok, moet ik Warschau ook maar eens opzoeken. Het deed mij denken aan de Plac Mariacki, zelfde stijl.
@willeme: Jep ik snap je verwarring. Maar zeker een goed idee om Warschau te bezoeken!
@willeme: staat bij het stadion van Warschau aan de Rivier Wisla. Ben er wel 30 geweest, herken het gelijk.
“Wat een dikke bak is zo’n (R)S6 toch”
via Android app
Om te janken zeg. Niet mijn smaak.
Zal het wel goed doen in de Schilderswijk.
Staat ie te koop dan? Dat spul dat ze op die banden hebben gewreven, om ze zwarter te doen lijken, zie je toch alleen maar om ze nieuwer te doen lijken hé.
Ze zijn wel vergeten de remklauwen ook zwart te spuiten… Slordig…
Aan alle “A6 sedan” zeikerds: Zou het “echter” zijn als de zaag in een RS6 avant werd gezet om er een stuk sedan aan te lassen? Omdat dan een officieel RS6 chassis gebruikt zou worden? Doe mij maar een structureel kloppende monocoque.. Dat het geen RS6 chassisnummer draagt maakt me dan minder uit.

Geslaagd project!
Ik vind ‘m als limousine dikker dan als een avant. Toch zou ik toch een avant kopen omdat die praktischer is.
Doe mij maar de Avant
Smakeloos die kleuren. Zo jammer want dit heeft wel veel potentie
Haha op het Stratumseind, niet iedereen snapt deze. Prachtig.
Wat is eigenlijk de reden dat Audi er voor gekozen heeft om de RS6 niet al sedan te leveren?
@viezefreddyw: geen enkele merk kan tippen als sedan aan de M5 vandaar.
@iniesta: Ik ben benieuwd naar je onderbouwing. Lukt dat?
@viezefreddyw: De RS7.
@Jochempie: die valt meer in het segment met de CLS en M6..
@bmwfreak038: Dat is niet echt een ander segment.. Bovendien, de twee die jij aanstipt zijn sedans. De A7 is een hatchback.
@Jochempie: A7 hatchback? Dat denk ik niet. De CLS en M6 zijn toch gran coupés.
@bmwfreak038: De A7 is een hatchback, net als de Skoda Superb en Octavia. Ze lijken er misschien niet op, maar de achterruit gaat mee met de kofferklep, dus zijn het hatchbacks. Gran coupé’s? Sedans met minder hoofdruimte. Wat de marketing zegt interesseert me weinig..
@jochempie: Dat lijkt mij geen sedan maar goed.
@viezefreddyw: Het is ook geen sedan, maar wel de reden dat Audi geen sedan meer levert.
@jochempie: Is dat door Audi ook gezegd in die tijd?
@viezefreddyw: https://www.autoblog.nl/is-dit-de-audi-rs6-sedan-die-er-nooit-zal-komen

“Pk-behoeftigen die weinig zin hebben in veel opbergruimte, en gewoon een klassieke sedan opteren, zullen waarschijnlijk teleurgesteld worden: hij komt er niet ook.


Tenminste, dat is nog steeds de stellige overtuiging van onze bron binnen Audi.”

Er staat niet in dat de RS7 de reden is, nee..
@jochempie: Maar het is toch niet zo duur om de sedan ook als RS6 te leveren? Er zal echt wel een markt zijn voor mensen die geen station en geen RS7 willen, maar wel een RS6 sedan. Daar zou mijn voorkeur ook naar uit gaan eigenlijk. Een A/S6 sedan vind ik een van de mooiste auto’s van Audi. De A7 een van de lelijkste. En stations heb ik niet zoveel mee.
@berlinetta: Audi zal het heus wel onderzocht hebben, hoe groot die markt zal zijn..
@berlinetta: BMW levert ook geen M5 station meer toch? Alleen Merc levert het top model in sedan en station. Maar die leveren het dan weer niet als coupe geloof ik?
@kilum: Bij de E (vooralsnog) niet, bij de C wel. Maar klopt dat BMW dat inderdaad ook niet doet.
@viezefreddyw:

Omdat Audi simpelweg te weinig verkocht van de sedan versies. Audi RS heeft naam opgebouwd met bloedsnelle alledaags stations waarvan je het niet eens kon zien, tenzij je liefhebber bent.

Om diezelfde reden waarom BMW M en Mercedes-Benz AMG niet tot weinig powerstations verkopen(al blijft Mercedes ze wel aanbieden maar BMW niet).Klanten kopen het niet en dat weten de merken natuurlijk het best.
Als deze op het stratumseind te zien is, dan is het vast de mobiele apotheek op zaterdagavond.
Idd gemiste kans maar het kan nog Audi!
Wel, dan had ik de remklauwen en de lichtblokken ook nog zwart gemaakt. En dan een masker met oren, een zwarte cape, een belachelijk accent in je stem stoppen en een groen mannetje naast je zetten.
Titel had dus moeten zijn:
De gaafste RS6 is géén RS6
Voor een ramkraak heb je ook niet per se een Avant nodig…
*basketbalspullen
Vette bak zo Black on Black en mooier als de avant!
Gaaf! zonde dat audi dit zelf niet produceerd! ik vind de station niks en vind daarom dus ook de huidige RS6 totaal niet boeiend (YES, I SAID IT!). Dit maakt hem dan wel weer erg cool in mijn optiek…
ik kan me nog een artikel herineren dat iemand zijn RS6(c7) ombouwde naar een sedan.

https://www.autoblog.nl/nieuws/gallery-finse-baas-bouwt-zelf-audi-rs6-sedan-86851
Wel een echte “pimp” car. Dit is wel errug fout om in gezien te worden. Tenzij je een “wannabee” Mocro pinautomaat ploffer bent en/of dezelfde uitstraling wenst, omwat voor reden dan ook. Snelle sedan’s koop je van BMW, MB, Porsche en Jaguar.
@barry355gtb: wat een typisch polder opmerking zeg .. koop gewoon wat je mooi vindt en heb schijt aan wat de rest vindt
En weer een ontiegelijk foute Audi.
Wat bezielt mensen toch om in zo iets rond te willen rijden?
Nou ja, wansmaak is ook smaak.

Ik zal de doelgroep wel niet zijn, maar als ik hiermee aan zou komen rijden zouden mijn vrienden en familieleden zich óf kapot lachen vanwege de grap, óf zich gegeneerd van me afkeren.

Als je zo’n ding nou met grijze velgen neerzet en gewoon een chromen randje langs de grille en het logo in chroom heb je best een nette wagen. De ramen een paar tintjes lichter en dan ziet zo’n ding er prima uit.
Veel mooier dan een Avant!
https://www.facebook.com/akkernl/videos/1813217585355928/
Volgens V/d Akker komt er blijkbaar wel een RS6 performance Sedan!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).