“De Tesla Model S wordt absoluut een klassieker”

Auteur: , 44 Reacties

Dat is niet helemaal positief bedoeld.

Tesla Model S Novitec '17

Sommige dingen gaan maar niet weg. Denk aan het plukje haar wat telkens rechtop je kruin gaat staan, Matthijs van Nieuwkerk op de publieke omroep of Coldplay op de radio. In de autowereld is er nog zo’n hardnekkig personage: Bob Lutz. Weinig mensen zijn zo gepokt en gemazeld als deze Amerikaan. Vroeger was het een zogenaamde ‘Honcho’ in diverse hoedanigheden bij concerns als Ford, Chrysler en General Motors. Hij is begonnen bij Opel en zijn eerste hoge functie had hij bij BMW, waarbij hij mede aan de wieg stond van de BMW M Motorsportdivisie. We mogen hem dus wel serieus nemen (en dankbaar zijn).

Bob Lutz, niet te verwarren met posterbabe Lutz Jacobi (NSFW), is al een tijdje niet meer formeel actief in de autobranche. De laatste stuiptrekking van Lutz is een 650 pk sterke V8 in een Muesli-auto lepelen. Gelukkig is de in Zwitserland geboren Amerikaan altijd goed voor lekker pittige uitspraken. In dit geval gaat het (wederom) over Tesla. Tijdens een bijeenkomst van autoverzamelaars in Scottsdale raadde hij vooral aan om een Tesla Model S (rijtest) te gaan kopen.

Ondanks dat hij voorheen nogal sceptisch was over de producten van Elon Musk, klinkt hij nu bijzonder positief. Hoe kan dat? Hij legt het zelf uit:

“Een Model S, in het bijzonder de snelste uitvoering met performance upgrades, is één van de snelste, best sturende, en remmende auto’s die je kunt kopen. The acceleratietijd is beter dan die van een 350.000 dollar kostende Europese sportwagen.”

Kijk, dat is nog eens vriendelijk! Maar dan kan het bijna niet anders dan dat er een addertje onder het gras zit, toch? Dat klopt helemaal. Hij is namelijk wel enthousiast over het product dat ze bouwen, maar niet de strategie van opperbevelhebber Elon Musk:

“Musk heeft nog steeds niet uitgevogeld hoe hij de omzet hoger kan krijgen dan de kosten. Als je jaar in jaar uit flink verlies draait, ben je niet op een goede manier een bedrijf aan het runnen. Ik zie niets in de toekomst dat dat gaat veranderen. Dus, voor diegenen die nog op zoek zijn naar een goede aanvulling voor hun collectie, is de Tesla Model S het overwegen waard. Over 25 jaar kijken we terug naar de Tesla Model S als de eerste goed uitziende, snelle elektrische auto. Men zal zeggen: “Jammer dat ze failliet zijn gegaan”.”

De uitspraken lijken vooralsnog niet van invloed te zijn op de beurswaarde, die staat onverminderd hoog. (via: Los Angeles Times)



44 reacties

De beste man heeft wel een punt…
@gekkenhuis: ach, Opel leeft ook nog na meer dan 10 jaar verlies te hebben gedraaid.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@stationcar: die zijn er dan ook niet. Hij zal waarschijnlijk 350k bedoelen.
@2wheeler: precies, want dat (nouja in dollars dan) staat er ook…
@galgootje: ah, sorry, fixed dus
@galgootje: nu wel, net ontbrak er nog een nulletje ;)
@2wheeler: precies, dacht al, euhhhh.. :-D
De S en X verkopen anders als warme broodjes, vooral dankzij de aandacht voor de Model 3 en kans op afschaffing van subsidies.

Zelf wacht ik op de Y. Net iets praktischer en zal wat minder vertraging kennen. Tenslotte weet Tesla dan wat massamarktproductie is dankzij de 3.
@flutterby: leuk en aardig dat er zoveel worden verkocht, maar er wordt nog altijd kwartaal op kwartaal rode cijfers geschreven…

Er zal toch echt op (zeer) korte termijn winst gemaakt moeten worden anders wordt het oprecht een kortdurend sprookje… en dan nog die megaproblemen bij de productie.

Dit kon wel eens een bijzonder belangrijk jaar gaan worden voor het aandeel Tesla
@flutterby: tegen de tijd dat de Y op de markt komt hebben alle investeerders al hun geld terug geëist bij ome Elon en kan je fluiten naar je auto. En waarom? Omdat gerenomeerde merken dan ook een auto hebben met een elektronische aandrijving. En mensen rijden liever in een elektrische Mercedes E-klasse dan een Tesla.

(Dit verwacht ik, heb geen glazen bol)
@87sandyd: ergens denk ik wel wat je gelijk hebt wat betreft de E klasse t.o.v. de S, maar is dat wel zo? Volgens mij is Tesla best wel hip and happening. In ieder geval zeker geen auto die qua merkbeleving onderdoet voor Das Haus. Ga je ze puur objectief bekijken dan verschilt de bouwkwaliteit natuurlijk wel als dag en nacht.
@87sandyd: Mwah, ik weet niet hoor. Wanneer komt die elektrische E klasse dan?
Er hebben gewoon 450.000 mensen blind de Model 3 ge-preordered.

En het duurt tot zeker 2020 voordat Mercedes toegang heeft tot een giga accu fabriek. Wat betekent dit? Enorm prijs voordeel voor Tesla’s.

En gaat die E klasse nog sneller zijn dan een Tesla? Denk het niet, dat is echt zinloos. Zal wellicht beter afgewerkt zijn, het bekende verhaal.
Maar auto’s gaan steeds meer op elkaar lijken, en is er denk ik ook minder reden om een Mercedes te kiezen. En dat kan op een gegeven moment ook een valkuil zijn voor Tesla zelf trouwens. Maar dan heb je het meer over 2025 wanneer iedereen een elektrische auto tegen vergelijkbare prijzen aan kan bieden.
@fanboy: Die snelheid zit bijna niemand op te wachten. Als een tesla 2 seconden trager was geweest hadden ze wellicht 100 auto’s minder verkocht (marketing voordeel even weglatend). Het is bij tesla echt de range en in mindere mate de gadgets.

Dus als Mercedes een beter afgewerkte ev heeft met vergelijkbare range dan is dat wel degelijk een hele grote vrijand voor tesla. Wellicht dat enkele tientallen een tesla kiezen met als reden die snelheid, de rest vind beide wel snel genoeg denk ik.
@87sandyd: Vooralsnog is Tesla de standaard. Als je elektrisch rijden zegt, zeg je Tesla. Als je autonoom rijden zegt, zeg je Tesla. Een elektrische E klasse is er niet. En daar denkt men op dit moment ook niet aan als je zegt “elektrische luxe sedan”. Terwijl Volkswagen al jaren een E-Golf en een E-up! heeft, rijden die nauwelijks rond. Terwijl ik hier in ’t dorp wel dagelijks een stuk of 3 Model S-en tegenkom. Doet Tesla dan toch beter denk ik dan. En een Leaf ( Nissan) of een Zoë (Renault)? Ja die zie ik ook. Als reclame objecten of als taxi voor speciaal vervoer. Net als de Smart 15 jaar terug; leuk maar vooral als reclame object om te laten zien dat je hip bent. Maar als serieus alternatief? Alleen de Ampera-e. En die is nauwelijks leverbaar. Net als de Model 3. Kijkt Opel toch goed af bij Tesla!
@postzegel: en als je tegen mij zegt elektrische luxe sedan, dan denk ik ook zeer zeker niet aan een tesla… Sterker nog nergens aan.
@spykerboy: ik wel. Ook al is de afwerking minder betekend niet dat het geen luxe sedan is.
@87sandyd: het zit je hoog, vervelend voor je.
@pramm: Dat komt misschien zo over, maar ik slaap er geen seconde minder om hoor.

Ik denk dat mensen die een model 3 hebben besteld en allang verwacht hadden deze te rijden, want dat had Elon beloofd, wel al wat slapenloze uurtjes hebben gehad…
@87sandyd: correctie: mensen in Europa rijden liever een elektrische e klasse. In de markten waar het er echt toe doet zoals de VS en China, daar heeft tesla een heel eigen niche gecreëerd. Woon zelf in China en Tesla’s worden hier als een soort high tech luxe merk gezien dar vooral jonge kopers aan weet te trekken terwijl Mercedes een beetje de standaard keuze is.

In de VS waar mensen veel nuchterder naar merken kijken lopen er ook genoeg tesla fanboys rond die het merk zullen dragen.
@87sandyd: het is alleen nog maar de vraag of de markt de BMS van Tesla kan evenaren. Een elektrisch aandrijflijn maken is niet moeilijk. Maar de accu van Renault/Nissan gaat geen autoleven mee en de Tesla batterij is daarna nog inzetbaar zonder te recyclen.
Als ik het goed begrepen heeft draait Musk een marge van zo’n 25% op elke verkochte auto. Dat is volgens mij bovengemiddeld goed. Dat Tesla geen winst maakt komt omdat ze alles wat ze verdienen (en meer) stoppen in groei.

Volgens mij een slimme strategie die vooralsnog goed uitpakt. Maar wie weet, we zullen wel zien of ze het gaan redden. Hij weet in elk geval de ingedutte autoindustrie eindelijk eens wakker te schudden.
@Elja: eh..wel marge maken, maar geen winst?
@haroldv: als je de winst weer stopt in verlies leidende projecten heb je onder aan de streep dus geen winst meer. Musk heeft naast Tesla nog meer bedrijven en projecten.
@2wheeler: dat gaat het geld niet naar toe.
@haroldv: als je duizend auto’s voor een ton verkoopt, die per stuk 75k kostprijs hebben (25k marge) en je koopt een productielijn voor 25 miljoen, heb je dan winst?
@n0zem: Ja, je had winst…
@n0zem: hangt er vanaf wat je afschrijft op die lijn (denk hergebruik) en ook wat je vervolgens weer kan afschrijven op winstbelasting.
@n0zem: ja want je bent een productielijn rijker die je zonder die 25 miljoen niet had kunnen kopen tenzij je het bedrag kon financieren bij de bank wat je dan dus een schuld oplevert.
@haroldv: Ja, investeren heet dat.
@haroldv: ja zo werkt investeren;)
Bob Lutz dit deed’ie bij Opel :
https://goo.gl/images/YpDv2b
De tijd zal het leren of hij gelijk heeft gekregen…
Bob had altijd mooie ideeën, hij was een visionair, daar bleef het dan (helaas) ook bij ”een prins die geen koning mocht worden”
Sorry hoor maar een van de best sturende en remmende auto’s?? Nee nooit. Rijdt wel aardig maar niks bijzonderder dan een golf oid. Die uitspraak is hier een beetje voorbarig.
@srthellcat: Dat moet je ook niet letterlijk nemen. Hij zegt het alleen om de sneer extra hard aan te laten komen.
@srthellcat: heb je al met een model s gereden? Je mag dan geen fan zijn maar onzin verkopen is niet oké.
@w0o0dy: Ja heb er mee gereden en vond een hele aparte ervaring. Het is zeker een hele vlotte wagen, maar qua sturen was het niks bijzonders. Stuurgevoel was niks meer dan in een golf of zo en het gewicht voelde je heel goed bij het veranderen van richting. Remmen was apart want de regeneratie stond aan. Maar zelfs dan, had ik ook niet het gevoel van dat t iets bijzonders was. Dus ja ik vind wat de heer Lutz hier zegt; dat het één van de beste auto’s is op dat vlak, onzin. Maar ja één van de beste… Dan denk ik aan een performante, 911 gt3, 458. Maar al plaats ik een model s in mijn referentiekader (onderandere een: e92 m3, s4, rs3, golfs gti’s , 650s, zl1) dan had ik die model s niet eens beschouwd in dat rijtje wat betreft stuurmansauto… Als je dat verwacht dan kom je toch bedrogen thuis… En ik vind een Tesla een schitterend merk, maar gebaseerd op mijn ervaring hebben ze op dat vlak nog werk aan de winkel. Daarom geloof ik ook het statement dat een model 3 vergelijkbaar is qua wegligging, sturen en remmen met een e46 m3 niet…
Bob Lutz!!! Ik krijg gewoon nare kriebels op ongemakkelijke plekken als ik die naam hoor/lees! Bewondering, maar beslist geen waardering, heb ik voor de manier waarop hij zich een weg heeft weten te banen in de autowereld. Maar ja, hij kon lullen als Brugman! Was niet voor niets jarenlang executive marketing director bij GM! Hij stond ervoor bekend, dat hij uitsluitend een voorstander was van performance modellen en is verantwoordelijk geweest voor menig opzienbarend ontwerp. Natuurlijk zijn dat auto’s geworden waarvan menig petrolhead alleen maar kon dromen. Maar dat zijn niet de auto’s waarmee een autotoko het meeste geld verdient.
Al was Lutz in 2008 al van mening, dat de wereld niet om elektrische auto’s heen zou kunnen, hij was een uitgesproken tegenstander van de mening, dat er zoiets als een globale opwarming gaande was. En wat ik nu ga zeggen, heb ik niet van hem zelf (;-), maar weet ik uit gesprekken, die ik gedurende de tijd dat ik zelf werkzaam was bij de toentertijd grootste autoproducent ter wereld. In die tijd had ik wel eens gesprekken met verschillende vice-presidents van dat concern. Lutz is een aantal jaren President Europe geweest en deze mensen konden zijn naam wel uitkotsen, omdat zij hem verantwoordelijk hielden voor het feit dat Opel, ondanks alle verkoopsuccessen, alleen maar met verliezen werkte. Opel kon namelijk in zijn ogen geen goed doen, omdat zij te weinig imago hadden voor succesvolle performance auto’s. Daarom heeft hij (Lutz) een model gecreëerd, waarbij de kostentoerekening door GM USA aan Opel zo werd, dat er gewoonweg geen winst gemaakt kon worden. Opel MOEST verlies lijden, omdat hij zijn zin niet kon krijgen!
Verder heb ik ook mogen vernemen wat voor een ontiegelijke l*l hij moet zijn geweest voor alles wat lager in rang stond dan hij. Hij voelde zich God!
En nu on topic! Als Lutz iets dergelijks verkondigt over Tesla, dan denk ik maar één ding: Als de vos de passie preekt, boer, denk om je kippen! Die gast gunt buiten zichzelf geen ander een succes! Hij verliest wel z’n haren, maar niet z’n streken! Tesla heeft momenteel namelijk het succes, dat hij zichzelf graag met de Chevrolet Volt en de Opel Ampera aan zichzelf zou hebben willen toerekenen. Elke voorspelling van deze man mag je voorzien van tenminste 1.000 vraagtekens wanneer zijn eigen belang er niet mee gediend is.
Verder laat ik het hierbij. Het bericht is immers al veel te lang!
Al zou de beste man gelijk krijgen, dan nog staat als een paal boven water dat Musk impact heeft gehad.

Hij heeft het karakter van elektrisch rijden weg gekregen van een sfeer van geitenwollen sokken en spruitjeslucht naar hip en happening.

Met het vrijgeven van z’n technologie heeft hij wellicht niet gedaan wat voor z’n eigen toko economisch het best was, maar het heeft de ontwikkeling van EV’s bij andere merken een enorme stimulans gegeven.
De mensen snappen nog steeds niet dat Tesla helemaal niet om auto’s draait… De auto’s zijn een middel om electrische auto’s mainstream te maken. Om energie opslag thuis mainstream te maken. Om zonnecellen in je dak vanaf de bouw mainstream te maken. Om zoveel mogelijk te elektrificeren. Waarom? Omdat Musk dan stopt met auto’s bouwen en aan alle “concurrenten” tegen de scherpste prijzen accu’s te leveren en binnen te lopen. Tesla is here to stay.. maar de auto’s? Waarschijnlijk niet. En Musk lacht zich straks suf als iedereen elektrische auto’s in het assortiment heeft.
Ben ik de enige die in de NSFW val is getrapt.?? XD
Moest er wel om lachen zo vlak voor mijn tentamens.
@raceface: Nope.

Ik kende ze niet (als Belg), maar was toch onaangenaam verrast. Bedankt Willem.
Blijft mooi voor Muricaanse begrippen. En idd nu al een “klassieker”

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).