Deze Porsche leverde afgelopen weekend het meeste geld op

Auteur: , 26 Reacties

Er werd weer met geld gesmeten.

Sigaar rokende rijkaards bevonden zich afgelopen weekend op de eerste Bonhams-veiling van het jaar. Er werden weer bijzondere auto’s geveild en dat zorgde ervoor dat er, zoals de traditie betaamt, veel geld werd gespendeerd.

Het hoogtepunt van het weekend was deze Porsche 550A Spyder. Van dit klassieke racemonster werden slechts 40 exemplaren gemaakt. De auto werd geveild voor 4,2 miljoen euro. Daarmee was de Porsche de duurste auto van de veiling. De grijze racer was niet de enige auto die voor meer dan een miljoen van de hand werd gedaan.

Een Ferrari Daytona Spider volgde op de tweede plek, met een opbrengst van 2,1 miljoen euro. Op derde plek een Ferrari F40. Het icoon leverde 1,2 miljoen euro op. Een Mercedes 300SL vond men net zoveel waard als de F40, want de klassieker werd tevens voor 1,2 miljoen euro geveild. 87 procent van de aangeboden auto’s werden afgelopen weekend geveild. De totale opbrengst bedroeg meer dan 20 miljoen euro.



26 reacties

Toen Porsches nog gaaf waren.
@rijnounsdoor: waarom zijn Porsches nu niet gaaf dan?
@rhellema: omdat de Boxster van nu “maar” een 4 cilinder donwsize boxer motor heeft, roepen de puristen dan. Eigenlijk net als deze 550 spyder.
@rhellema: Wat ik zo gaaf aan deze oude Porsches vind, en dan met name de 550 spyder, is dat deze puur, licht en een beetje levensgevaarlijk zijn. Huidige Porsches zijn m.i. van die Lifestyle producten geworden waarbij kopers dagenlang twijfelen over het kleurtje van de remhoeven.
@rijnounsdoor: ten tijde van de 550 spyder was dit al een extreem lichte wagen. En laten we heel eerlijk zijn, een Golf 1 GTi woog 925 kg terwijl de Golf 7 GTi 1395 kg weegt. Dat je de 550 niet kan vergelijken met een basis 911 hoef ik je niet te melden, maar een vergelijk met de 911 GT3 RS 4.0 kan je in dit geval wel maken. De GT3 RS 4.0 weegt ook 1395 kg en heeft een vermogen van 500 pk, oftewel 2,79 kg/pk. De 550 spyder had een vermogen van 110 pk en een gewicht van 590 kg (nadat deze eerst 686 kg woog) wat dus resulteert in 5 kg/pk. Als we dat nou eens uitrekenen voor een basis 911 komen we uit op een waarde van 3,86 kg/pk. Ik heb ooit eens een keer in het eerste type 911 turbo mogen rijden welke voor velen de meest gevaarlijke auto is die ooit gebouwd is (vooral bij nat weer) maar is dat dan het criterium om een auto wel of niet gaaf te vinden?
@rhellema: Ik hou wel van een auto waar ik mijn handen vol aan heb. Dus voor mij wel een criterium.
Dus kom ik meteen tot de kern: die smaak en criteria zijn hoogst persoonlijk. En hoewel het wellicht wat zuur klinkt, zijn op een paar uitzonderingen na, huidige Porsches niet mijn ding. Wat ik mooi zou vinden: strip een basis Carrera van alle luxe en soundproofing, in 3 kleuren, en 20k-40k goedkoper en met een spannend onderstel. Beetje een 106 rallye.
Dat zou ik waarderen!
@rijnounsdoor: dat niet alle Porsches spannend zijn ga ik volledig met je mee. Alleen wat betreft die 911 volledig strippen niet. Daarvoor zou ik de 718 nemen, iets kleiner, net wat prettiger in balans en daardoor veel leuker om er dit soort dingen mee te doen. En die 4 pitter die achterin ligt…heerlijk torretje die de fun alleen maar groter maakt. Voor het écht belachelijk grove werk is er een GT3 RS
Sja, 40 stuks en James Dean die zich hierin verongelukte, maken het een enorm gewild icoon. In vergelijking met een 250 GTO waar er 36 van zijn, is de prijs nog bescheiden.
@ghost: Komt ook omdat de 250 GTO natuurlijk veel successen heeft behaald. Maar het komt vooral door het feit dat het ding gigantisch overhyped is. Elke serieuze verzamelaar met veel geld wilt zo’n ding hebben. Als je zo’n ding hebt, heb je waarschijnlijk veel status. Dat is voor die mensen natuurlijk veel waard.
@viezefreddyw: geen idee of status voor die mensen het doel is om een 250 GTO te kopen. Als ik dermate vermogend zou zijn dat ik me er één kan veroorloven dan zou ik dat puur doen omdat ik het een waanzinnig mooie auto vind, maar ook zeker op de geschiedenis van het object. Tenzij er personen in zijn verongelukt zoals er ongetwijfeld ook personen zijn die dus heel graag het wrak van de bolide van Senna willen hebben. Dat soort “geschiedenis” laat ik over aan de mensen die voor status gaan.
@rhellema: Je bent natuurlijk wel een big baller, shot caller als je een 250 GTO hebt. Ik kan me voorstellen dat mensen daar gevoelig voor zijn en er dus veel geld voor over hebben.
@viezefreddyw: diegene die zich één kan veroorloven heeft over het algemeen al een zeer indrukwekkende collectie wat ze een bepaalde vorm van status geeft (positief of negatief laat ik me niet over uit), zal een 250 GTO daar zoveel meer aan toevoegen?
@rhellema: Ik denk het wel. Het is de meest gewilde auto onder de vermogende verzamelaars/investeerders. Al die gasten azen op zo’n auto.
@viezefreddyw: maar dan zullen ze alleen binnen dat wereldje meer status krijgen.

Geen idee hoe dat in zijn werk gaat eerlijk gezegd haha, maar wel een leuk onderwerp om eens over te debatteren.
@rhellema: Zeker een leuk onderwerp. Tijd om kamervragen te stellen!
@viezefreddyw: hahaha

Voorzitter, wilt u de term “status” wat meer verduidelijken?

😁😁
@rhellema: Zeker wel, je kan nog zoveel auto’s hebben maar alleen een 250 gto zal elke deur in autoland voor je open doen. Ferrari wil ineens one-offs voor je bouwen, de organisatoren van het pebble beach concours en andere grote shows willen jou op hun evenement hebben. Om nog maar te zwijgen over andere clubjes waar wij niks van weten waar je ineens in mag. En vooral die clubjes zijn intressant voor grote verzamelaars, daar worden namelijk de echt bijzondere auto’s onderling verhandelt.
@carfreakjim: als je in de markt bent om een 250 GTO aan te schaffen dan bevind je je al in dat zeer selecte gezelschap waar wij geen weet van hebben. Ferrari wil al een one-of bouwen als je (pin me er niet op vast) 3 of meer Ferrari’s hebt. En welke auto’s zijn er nog meer bijzonder dan een auto van 40 miljoen?
@viezefreddyw: je bent pas een echte baller als je ‘m op het circuit de sporen geeft ;)
@davelepeef: Zeker weten, mee eens. Maar ja, ik denk dat maar echt weinig mensen een voorwerp ter waarde van circa 40 miljoen de sporen wilt geven op een circuit.
@viezefreddyw: tuurlijk. Weet nog dat een paar jaar terug bij een soort 250 GTO reünie ivm 50 jarig jubileum een tour werd gereden met een hele zwik GTO’s. Eén ervan is toen aangereden meen ik (dacht een blauwe met gele streep). Dat verpest je dag wel… Ook leuk om mee aan te komen bij je verzekering als schuldige :)
@viezefreddyw: en je hebt een dak boven je hoofd in een 250
Het is toch de maand zonder klagen… Doe maar die F40 en je hoort me niet meer.
Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe zo’n 550a nou eigenlijk rijdt. Het ziet er nogal uit als een plezierige gooi en smijt auto.
@mikje90: Een replica is voor onder de ton te koop en zal de rijervaring redelijk benaderen denk ik.
mooie wagen die 550a maar wat een lelijke uitlaat, lomp en veel te lang. Kocht ik hem, dan zou ik dat aanpassen. (puristen over de zeik maar het zij zo).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).