• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De helft van Nederland wil SUV’s weghebben!

Auteur: RubenPriest, gepost 14 mei 2025 om 11:55 – 60 Reacties

De helft van Nederland wil SUV's weghebben!

Weg met de SUV en de crossover eenheidsworsten, vinden blijkbaar ook veel Nederlanders.

SUV’s en crossovers zijn niet meer weg te denken in het Nederlandse straatbeeld. Inmiddels is bijna één op de vijf auto’s een Sports Utility Vehicle. Best irritant als je in een lagere auto zit. Je kunt moeilijk de verkeerssituatie voor die lompe SUV zien. En ze zijn ook irritant groot in parkeervakken.

Niet iedereen blij met de trend van de SUV. Uit een peiling van Wegenvignetten.nl onder 1.250 Nederlanders blijkt dat bijna de helft van de bevolking de ‘ver-SUV-sering’ van de maatschappij als onnodig of zelfs schadelijk beschouwt. Kap met SUV’s kopen dan!

De hogere auto is allang niet meer alleen aantrekkelijk voor bejaarden. Onder jongere automobilisten is er zelfs een opmars. Twintigers en dertigers waarderen de hogere instapgemak, de ruimte en de veiligheidsbeleving. En eerlijk is eerlijk: ze zien het ongetwijfeld als een statussymbool, zo’n SUV.

Oudere Nederlanders zijn volgens het onderzoek kritischer. Zelfs onder SUV-rijders zelf vindt 12 procent het rijden in zo’n hoogpotige overbodig, terwijl 6 procent het zelfs “slecht voor het land” noemt.

Maar Nederlanders zijn Nederlanders. Bijna een kwart van de SUV-eigenaren hun voertuig als een logische keuze vanwege het comfort. Oftewel, afgeven op anderen en zelfs hunzelf over het type auto. Maar inruilen voor een kleinere rakker op vier wielen. Neee, dat gaat een Brienenoordbrug te ver.

Bij mensen zonder SUV is het enthousiasme ver te zoeken: minder dan 5 procent ziet de opmars van deze voertuigen als een goede ontwikkeling. De kritiek heeft betrekking tot de milieu-impact van grote en zware auto’s en de leefruimte die deze grote krengen innemen. Met name in stedelijke gebieden.

Belastingvoordeel voor SUV’s

Toch kan een SUV juist aantrekkelijker worden. Minister Hermans overweegt de motorrijtuigenbelasting niet langer te baseren op gewicht, maar op het oppervlak van de auto. Omdat SUV’s vaak zwaar zijn, maar qua lengte en breedte niet veel groter dan bijvoorbeeld een stationwagon, zouden ze er fiscaal weleens op vooruit kunnen gaan.

Een onbegrijpelijke ontwikkeling, vinden critici. Freek Jurg van Wegenvignetten.nl waarschuwt daarvoor.

Zwaardere auto’s verbruiken meer energie, slijten sneller hun banden en produceren meer remstof. Dat is schadelijk voor de luchtkwaliteit, zeker in dichtbevolkte steden.

Ingrijpen naar Frans model?

In Frankrijk worden SUV-rijders al stevig aangepakt. Zo betalen bezitters van zware auto’s in Parijs fors meer parkeerkosten en zijn veel binnensteden uitsluitend toegankelijk met een milieusticker. Ook Nederlandse steden voeren al milieuzones in, al is dat nu vooral gericht op oudere diesels.

De grote vraag is of dit voldoende is. Als de helft van Nederland zich stoort aan SUV’s, en steden steeds voller raken met zware auto’s, is het dan niet tijd voor een bredere discussie over de plek van deze mastodonten in onze mobiliteit? Laat het weten, in de comments!

Foto: boze SUV-meneer

Ook interessant!

  • Gespot - De snelste SUV van Nederland (900 pk)
  • Vrijwel niemand gaat op vakantie met een deelauto
    Vrijwel niemand gaat op vakantie met een deelauto
  • Gespot - Deze SUV is wél gaaf
  • Toyota gaat zich mengen in de strijd der super-SUV's

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

nederland, onderzoek, SUV

Vorig bericht: « Zwitserland flitst beruchte snelheidsduivel
Volgend bericht: Heet! Eerste details elektrische VW Golf GTI bekend »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus.tussengas zegt

    14 mei 2025 om 12:06

    Van de week een Tipo sedan gekocht. Een Avensis sedan er op ingeruild. Mooiste corrosievorm in mijn ogen.

    Login om te reageren
    • THSD zegt

      14 mei 2025 om 12:19

      Da’s inderdaad de beste roestvorm 😅

      Login om te reageren
      • martinus.tussengas zegt

        14 mei 2025 om 12:46

        ;)

        Login om te reageren
    • Hawkeye72 zegt

      14 mei 2025 om 14:07

      Ja, een Fiat roest als de ziekte, maar misschien is Italiaanse roest wel de mooiste roest….

      Login om te reageren
    • René zegt

      14 mei 2025 om 18:16

      Recycling begint al bij het wegrijden uit de showroom. Goed voor milieu toch?

      Login om te reageren
  2. a_buis zegt

    14 mei 2025 om 12:13

    Mwoa een zware auto produceert niet per definitie meer remstof indien deze elektrisch is aangedreven. Deze voertuigen remmen (mits het niet uitgezet is door de onbenul achter het stuur) juist minder dan ICE exemplaren die het enkel met de conventionele rem moeten doen.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      14 mei 2025 om 13:39

      Ik denk dat een groot deel van het zware verkeer niet beschikt over recuperatie. Daar moet je gewoon op het rempedaal drukken om je 2 ton zware kinderverplaatsdoos tot stoppen te dwingen.

      Overigens is dat veiligheidsgevoel ook maar relatief. Ros je met zo’n monster een kindje van de fiets dan is het over en sluiten voor de koter.

      Login om te reageren
  3. spidermann zegt

    14 mei 2025 om 12:45

    Ik begrijp de fascinatie niet om andere mensen voor te schrijven wat te doen of te laten. De markt zegt dat de consumenten SUV willen.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      14 mei 2025 om 13:35

      “De markt zegt dat de consumenten SUV willen. ”

      Dat is wel erg kort door de bocht. Er is wel degelijk vraag naar kleinere en goedkopere auto’s, maar dat vinden de meeste autofabrikanten niet rendabel genoeg…

      Login om te reageren
      • slickrick zegt

        14 mei 2025 om 22:03

        Volgens mij zijn er genoeg aygo , polo, picanto en andere kleine blikjes die verkocht worden

        Login om te reageren
        • mb123 zegt

          15 mei 2025 om 23:54

          Dit zijn geen kleine blikjes, dit zijn normale auto’s. Waarvoor die grote blikken? Omdat zogenaamd iedereen dit mooi vind; altijd alles zwart, getinte ramen en moeders achter het stuur met telefoon in de hand en een hoop koters op de achterbank, zoooooo herkenbaar dit beeld!

          Login om te reageren
          • grandmasterb zegt

            19 mei 2025 om 21:30

            Niet iedereen is een nerd, je hebt ook veel mensen die wel een gezin met een paar kinderen hebben, dan is zo’n klein autootje zeer onhandig.

            Login om te reageren
    • freez65 zegt

      15 mei 2025 om 11:41

      Bij mijn voorkeursmerk FORD is geen keuze voor iets anders. Ik heb een sterke voorkeur voor een station, maar Ford “dwingt”mij naar een Cross over of SUV. Dus mijn volgende auto is geen Ford.

      Stations zijn helaas een beetje uit de gratie. De reden is mij tot nu to volledig ontgaan. Allen premium segmend (BMW, Audi, Mercedes, Volvo) blijven stug stations bouwen.

      Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    14 mei 2025 om 12:48

    Het is ook een onbenullige autovorm. Iedere lagere vorm van transport is zuiniger, sneller, en even groot. Iedere ruimtewagen is zuiniger en ruimer, en je zit ook hoog. Een terreinwagen zijn SUV’s niet.

    Enige wat overblijft is meer in your face, groter, dikker. Vroeger was understated wat mensen mooi vonden. Nu is het overstated. Grotere grille, meer (neppe) uitlaten, meer scherpe hoeken, agressiever uiterlijk.

    Login om te reageren
    • marcus zegt

      14 mei 2025 om 13:07

      Ik heb vorig jaar in de E klasse station gezeten en was niet in staat om comfortabel achter mezelf te zitten. Dat lukt me in een X5 wel en daarom heb ik weer eentje gekocht. De in / uitstap is veel aangenamer met een SUV en omdat je iets meer hoogte hebt kan je ook eindelijk een schuifdak hebben als je bijna twee meter bent.

      Rumtewagens die net zo lekker rijden als een X5 zijn er niet.

      Login om te reageren
      • Hawkeye72 zegt

        14 mei 2025 om 14:09

        Je hebt gewoon gelijk, laat ze lekker zichzelf natzeiken.

        Login om te reageren
        • mb123 zegt

          15 mei 2025 om 23:55

          Een X5 is gewoon een zeecontainer op wielen! Wat een gedrocht! Alleen op de wereld noemen ze zoiets.

          Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        14 mei 2025 om 14:22

        Omdat er geen ruimtewagens in het segment x5 zijn. Een B klasse of 2 serie rijdt net zo goed als een c segment crossover van hetzelfde merk. Alleen dan ruimer en minder gevaarlijk voor fietsers en voetgangers.

        Login om te reageren
        • Hawkeye72 zegt

          14 mei 2025 om 18:28

          Als je ziet hoe de gemiddelde fietser en voetganger zich gedraagt in het verkeer kan je toch vooral zeggen dat het eigen gedrag vaak de oorzaak is van het leed, heel vaak.

          Login om te reageren
          • Johanneke zegt

            14 mei 2025 om 19:26

            Okay, laten we messen op de voorbumper zetten dan. Geef ze geen kans die klootzakken.

            Login om te reageren
          • rollingstoned zegt

            14 mei 2025 om 21:53

            De gemiddelde automobilist gedraagt zich anders niet veel beter in het verkeer. Vooral van die lui die gewoon doorrijden na een ongeval. Iets dat (helaas) regelmatig in het nieuws is.

            Login om te reageren
          • slickrick zegt

            14 mei 2025 om 22:15

            Waarschijnlijk zit je meer achter het stuur dan op de fiets . Het is altijd de schuld van de andere toch

            Login om te reageren
      • racerx zegt

        14 mei 2025 om 15:37

        1m93 hier, eigenaar van G31 5 serie touring met panorama dak… ik heb nog vele centimeters over, maar ik zit dan ook niet achterlijk hoog op de bok. Stoel lekker laag, stuur naar je toe. Heerlijk rijden op die manier, lukt me niet in een SUV.

        Login om te reageren
    • THSD zegt

      14 mei 2025 om 13:33

      Snap wat je bedoelt maar je vergelijk gaat niet op voor de hybride suv’s van toyota bijvoorbeeld.
      Met de hybride rav4 (niet phev) rij je gerust 1:14 tot 1:19.
      Als je geluk heb ga je dat verbruik met een stellantis purepech natte zooi station ook halen…maar sneller en ruimer zijn ze niet.Hooguit de kofferbak die ruimer is maar interieur gaat 100% krapper zijn.

      Login om te reageren
      • B4R7 zegt

        14 mei 2025 om 13:43

        Mijn 15 jaar oude mondeo 2.0 benzine rijdt ook 1:14 en is echt wel een pak ruimer dan een rav4. Die rav4 zal wel zuiniger zijn dan je aangeeft met al die techniek aan boord lijkt me?

        Login om te reageren
        • THSD zegt

          14 mei 2025 om 14:55

          Dat verbruik haalde ik ook met een avensis wagon 2.0 benzine van 2010.
          Maar wat ik al zei de kofferbakruimte is wel ruimer dan bij een suv maar je interieurruimte is toch echt wel krapper.
          Je zit echt niet ruimer in je mondeo dan in de rav4 en vooral hoofd-/beenruimte achterin is royaal.

          Login om te reageren
        • DeWitteCondor zegt

          14 mei 2025 om 17:45

          De Mondeo is dan ook wel een zalig ding. Altijd fan van geweest.

          Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        14 mei 2025 om 14:19

        Moet je die aandrijflijn eens in een gestroomlijnde auto zetten, kijken wat je verbruik dan is. Oh wacht dat bestaat al dik 25 jaar, het heet de prius.

        Login om te reageren
        • THSD zegt

          14 mei 2025 om 14:58

          Daarom zei ik ook dat ik begrijp wat je bedoelt maar volgens mij had je het over de koets en niet over de aandrijflijn vandaar dat ik met voorbeelden erop inhaakte 😉
          Een suv van het ene merk is hierbij dus zuinger dan een mpv of station van een ander merk.

          Login om te reageren
      • mb123 zegt

        15 mei 2025 om 23:58

        Bekend van Toyota rijders die gunstige verbruikscijfers. Waarom? Omdat ze altijd vooraan rijden in de file….
        Een RAV 4 staat hoog in de top 3 van lelijkste meest beeldverpestende SUV’s!

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 mei 2025 om 14:05

      Helemaal niet onbenullig. Een SUV is comfortabler door de langere veerwegen, comfortabeler door de hogere instap, comfortabeler door meer ruimte boven je hoofd. Waarom zouden we ons nog in krappe lage voertuigen persen wanneer je het voor een klein meerverbruik niet hoeft te doen.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        14 mei 2025 om 15:32

        Hoe vaak heb jij een langere veerweg nodig? Ik nooit. Voor de rest noem je een aantal mooie voordelen van een ruimtewagen. Daar zit je echt goed als je hoofdruimte belangrijk vindt.

        Login om te reageren
        • THSD zegt

          14 mei 2025 om 19:51

          Het gaat er niet om of je het nodig hebt maar hoe de ervaring is.De langere veerweg zorgt wel voor een demping die prettiger ervaren wordt doordat het “energie” over een langere afstand kan opvangen.
          Er is ook een reden waarom een kreukelzone bestaat…

          Login om te reageren
          • racerx zegt

            15 mei 2025 om 06:00

            Of gewoon een auto kopen waar niet is bezuinigd op veercomponenten. Of ga je me nu vertellen dat een S klasse waardeloos rijdt omdat het geen SUV is?

            Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        14 mei 2025 om 17:41

        Heb jij niet gewoon behoefte aan een lekker zompige Renault Espace?

        Login om te reageren
      • GTC zegt

        14 mei 2025 om 19:12

        Lekker met de trein of bus gaan dan. Makkelijke instap, genoeg hoofdruimten en je kunt makkelijk achter elkaar zitten. Je hoeft je ook niet druk te maken over het verbruikt.

        Een SUV heeft niets met auto rijden van doen. 99% gaat er nooit mee het terrein in. Dus dan is zo auto niet relevant.
        Een goed sturende auto heeft een laag gewicht en een laag zwaartepunt en een lage zit positie
        3 eigenschappen die een SUV niet heeft

        Login om te reageren
        • slickrick zegt

          14 mei 2025 om 22:12

          Moderne SUV sturen prima , uiteraard stuurt een kleinere lichtere auto beter maar niet comfortabeler . Bovendien waar merk je dat nog ? In de file naar je werk ? Op de snelweg , in de stad ? Een dikke SUV kan alles en biedt veel ruimte . Ik heb een 7 zits X5 en alhoewel mijn vorige 540i station wellicht iets fijner door de bocht ging, is de X5 in bijna elk opzicht beter.

          Login om te reageren
      • mb123 zegt

        16 mei 2025 om 00:00

        Klein meerverbruik??? Vroeger een kennis, ik reed BMW 328I coupe en hij een X3 met dezelfde motor. Samen een keer een rit gedaan van 500 km , ik kan je verzekeren ECHT geen klein verschil in verbruik, zeker als je boven de 100 km/uur komt!

        Login om te reageren
  5. erik64 zegt

    14 mei 2025 om 13:45

    Nu heb ik sinds maart dit jaar een Ford Puma St gekocht en dit weegt rijklaar maar 1400 kg dus hoezo moet een SUV zwaar zijn..
    Ik lees dan dat de ene website zegt dat dit een mpv is en bij een andere weer SUV aangeeft, beetje vaag wat het nu dus is.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      14 mei 2025 om 14:00

      Het is een crossover.

      Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      14 mei 2025 om 14:19

      1400 kilo is bizar zwaar voor een B segment auto.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      14 mei 2025 om 14:23

      Dat dat is zwaar. Mijn 10 jaar oude C-segment stationwagen weegt nog geen 1200 kg, heeft een grotere bagageruimte en een vergelijkbaar verbruik.

      Login om te reageren
    • HyperTeHK zegt

      14 mei 2025 om 14:23

      Die Puma is idd een ver de meest verschrikkelijk lelijke SUV hokken op de markt. Gezien de ruimte geboden inderdaad 300-400 kilo te zwaar.

      Login om te reageren
    • tjorque zegt

      14 mei 2025 om 14:41

      Mijn vroegere citroen evasion, waar die puma 2x in past (ik specificeer even niet onder welke voorwaarden) woog ook 1400kg….

      Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      14 mei 2025 om 17:43

      Het is geen SUV. Ook geen MPV. Een crossover is al teveel. Het is een hatchback met wat grotere wielen en opsmuk. Dat zou dus echt geen 1400 kg hoeven wegen, zeker niet afgezet tegen de geboden ruimte. Laat je niks wijsmaken door de marketing afdeling.

      Login om te reageren
    • freez65 zegt

      15 mei 2025 om 11:46

      De Mondeo Wagon’s leeggewicht was 1405 kg, voor een Puma is 1400 kg indedaad loodzwaar!

      Login om te reageren
  6. Hawkeye72 zegt

    14 mei 2025 om 14:09

    Nederland wordt steeds meer een land vol kleine, zielig jaloerse en middelmatige knijpkatten waar de dingen alleen maar verder achteruit zullen gaan….

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      14 mei 2025 om 14:18

      O ja, want vroeger was alles beter?

      Niet om het één of ander, maar het is nog niet zo verdomd lang geleden dat de pastoor of dominee bepaalde bij welke bakker je je brood moest halen.

      Login om te reageren
    • Hawkeye72 zegt

      14 mei 2025 om 18:26

      @potver7: wat leuk, opa vertelt……
      En trouwens: het een is waar en het ander is ook waar.

      Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      14 mei 2025 om 20:55

      @Hawkeye “Nederland wordt steeds meer een land vol kleine, zielig jaloerse en middelmatige knijpkatten waar de dingen alleen maar verder achteruit zullen gaan…”

      Ah ja, het standaard ‘argument’: je bent het niet met me eens dus je bent jaloers, zielig en middelmatig. Is dit iets typisch Nederlands of zo?

      B

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      15 mei 2025 om 06:06

      Het zal je verbazen, maar ik ben allesbehalve jaloers op een SUV bezitter. Ik baal er wel van dat de markt door die dingen overspoeld wordt waardoor er steeds minder keuze is in andere segmenten. Vroeger had je legio cabrio’s, nu niet meer. Stationwagens zie je ook steeds minder, om nog maar niet te spreken over sedans… wat eigenlijk gewoon een enorm goed basis ontwerp is voor een auto. Hoge auto’s zijn inefficiënt, sturen per definitie minder goed en hebben een hogere tildrempel. Volslagen onzinnig tenzij je, zoals mijn vader van bijna 70, niet meer lekker in/uit een lage auto kunt stappen.

      Login om te reageren
  7. utregcity zegt

    14 mei 2025 om 14:50

    ‘Uit een peiling van Wegenvignetten.nl onder 1.250 Nederlanders blijkt dat bijna de helft van de bevolking de ‘ver-SUV-sering’ van de maatschappij als onnodig of zelfs schadelijk beschouwt.’ Dus. 625 mensen vinden dat. En die andere 17.999.75 dan?

    Login om te reageren
  8. Exit Luminar zegt

    14 mei 2025 om 16:33

    PVV spreekt. Ze lezen Arabieren en hoppa de helft vindt dat de Arabieren der uit moeten. Ja, dat zeggen jullie.

    Login om te reageren
  9. rogerzz zegt

    14 mei 2025 om 19:55

    Ik heb een week een BMW iX3 als leenauto gehad. Het viel mij op hoe weinig binnenruimte er was ten opzichte van onze eigen A4 en 3-serie, vooral op de achterbank natuurlijk. De maxi-cosi had niet veel draairuimte. Kofferbak was wel voldoende groot. Raar genoeg had ik gehoopt dat hij fijner zou zijn.

    Als je 60+ bent of een BMI hebt van rond de 30 snap ik het instapverhaal. Maar een kind 20cm hogerop in een stoel tillen is niet ineens makkelijker, dat lukt in mijn eigen auto zelfs makkelijker. Maar een station of sedan rijdt objectief veel beter en leuker. De zitpositie is ook veel fijner (ik ben niet dik, dat scheelt natuurlijk ook).

    Qua trekgewicht is een SUV ook niet doorslaggevend. Een BMW G31 530d mag 2000kg sleuren en een Audi A4 quattro hangt 1900kg geremd er achter. Er zijn SUV’s die meer mogen (X5 of Q8) – maar je kan echt al een enorme joekel van een sleurhut achter een doodnormale A4 tdi hangen.

    Login om te reageren
    • Hawkeye72 zegt

      14 mei 2025 om 21:20

      Wat een naar fatshaming verhaal, schaam je. Er rijden absoluut niet alleen dikke mensen in een SUV. Dat jij dat niet wilt (met je sleuthut) is helemaal priems, maar verkondig je mening niet als een gospel van absolute waarheid.

      Login om te reageren
      • rogerzz zegt

        14 mei 2025 om 22:38

        Hoho, hier gaat wat mis.

        Er rijden niet alleen dikke mensen in SUV’s. Ook oudere mensen, vanaf ongeveer 50 jaar, maar vooral enorm veel Boomers. Maar in SUV’s rijden ook mensen die niet van mooie auto’s houden en gewoon van A naar B willen komen, met minder stijl, comfort, meer windgeruis, een hoger zwaartepunt en minder praktische ruimte vergeleken met een station.

        En als laatste; ik heb geen sleurhut. Daar ben ik dus nog veel te jong voor.

        Login om te reageren
      • racerx zegt

        15 mei 2025 om 06:11

        Fatshaming bestaat niet: 99% van personen met flink overgewicht heeft het volledig aan zichzelf te danken en moet dus ook niet raar opkijken als ze er een keer door benadeeld worden. Eet minder of beweeg meer (nog beter: combi van beide). En koop geen SUV om je ongezonde gedrag te belonen, maar koop een lage auto die je motiveert om wat aan je omvang te doen…

        Login om te reageren
  10. potjak zegt

    14 mei 2025 om 21:58

    De helft wil dus geen SUV. Zelf rij ik een SUV (Audi) en deze had schade. Als vervangende auto kreeg ik een Station mee (Volvo). Persoonlijk vind ik zo’n lage station veel lekkerder rijden. Je hebt veel meer gevoel met zo’n auto en qua ruimte is lever je iets in maar niet heel veel. Het is dat mijn vrouw rugklachten heeft en het heel fijn vind die hoge instap maar anders zou ik weer graag terug naar een “lage” auto gaan.

    Login om te reageren
  11. Jopie zegt

    14 mei 2025 om 22:43

    1250 is nou niet bepaald een representatieve doorsnee Nederlander.
    En was het niet Madlener die op het lumineuze idee kwam om de belasting te relateren aan de oppervlakte?

    Login om te reageren
  12. 2scan zegt

    15 mei 2025 om 07:14

    Ben niet per se tegen grote auto’s, als jij in een 7 serie wilt rijden moet je dat lekker zelf weten. Maar dat gezwets over een hoge instap, snap ik echt niet. Ik vind het altijd voelen alsof je in een busje stapt, zo’n SUV. Zeer ongemakkelijk. Daarbij is een Tiguan van binnen nauwelijks groter dan een Golf, achterbak gaat ook niet bijzonder veel meer in, dus dan blijft over dat een SUV onnodig groot is, inefficiënt/minder zuinig en vooral het zicht blokkeert…Oh ja, en ze lijken allemaal op elkaar en zijn in 9 van de 10 keer gewoon lelijk als het aan komt op design en lijnen spel! Ik snap helemaal niks van die dingen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North