De Japanse verwachtingen van Ferrari en Red Bull

Auteur: , 39 Reacties

Aankomend weekend wordt er alweer geracet en wel op het prachtige circuit van Suzuka. Hoe denken de mannen van Red Bull dat het hen daar zal vergaan? En heeft Ferrari grote problemen?

De Japanse verwachtingen van Ferrari en Red Bull

Red Bull

First things first. Tot verrassing van velen was de race pace van Red Bull in Maleisië gisteren beter dan die van Mercedes. Volgens Lewis Hamilton heeft zijn team grote problemen met de snelheid op bochtige(re) banen en de stercoureur vreest dat Ferrari en misschien zelfs Red Bull de rest van het seizoen sneller zullen zijn, met name in de races.

Volgens Ricciardo heeft Red Bull inderdaad goeie papieren voor de GP van Japan. De goedlachse Australiër verwacht dat zijn team ook hier zal excelleren omdat Suzuka, net als Sepang, een circuit is waar de teams met veel downforce rijden. We zijn zeer benieuwd hoe Max tegen het aankomende weekend aankijkt, maar waarschijnlijk is de tweevoudig Grand Prix-winnaar nog aan het bijkomen van z’n feestje.

Ferrari

Als één Formule 1-team het momenteel lastig heeft is het Ferrari wel. De Italianen hebben in principe de snelste auto van het veld, maar in plaats van die uitgangspositie te benutten stapelt het team de ene fout op de andere. En als het team niks of weinig verkeerd doet helpen de coureurs wel een handje mee. Zo zagen we tijdens de kwalifcatie hoe de voltallige Scuderia door de pitbox liep te klapwieken omdat de auto van Vettel er geen zin in had. Vervolgens was het pechvogel Raikkonen wiens auto dienst weigerde op de zondag voor de race.

Vettel vocht zich uiteindelijk knap terug van de laatste startplaats naar een nette P4, maar de Duitser lijkt het hoofd steeds minder koel te kunnen houden. In de uitloopronde toucheerde hij de Williams van Lance Stroll en uiteraard kreeg die laatste over de radio de volle laag van de viervoudig wereldkampioen. Toch kunnen we niet anders dan concluderen dat Vettel deze crash aan zichzelf te danken had en dat Stroll weinig of niks verkeerd deed.

De schuldvraag is echter niet zo belangrijk. Vettel vreest namelijk dat de klapper, waarbij z’n Ferrari een achterwiel verloor, schade aan de versnellingsbak heeft opgeleverd. Je raadt natuurlijk al dat die problemen weer kunnen leiden tot vervanging van de transmissie en de bijbehorende gridstraffen. De Duitser heeft het echter aan zichzelf te danken en vergeet niet dat Vettel dit seizoen al vaker rare dingen heeft laten zien. Denk aan het beukje dat hij uitdeelde aan Lewis Hamilton in Azerbeidzjan, of de onbesuisde actie vlak na de start in Singapore.



39 reacties

Ik heb dat filmpje van de crash tussen Vettel en Stroll nog eens goed bekeken, maar ik ben toch echt van mening dat Vettel er schuldig aan is. Die kerel gooit dit seizoen echt alle ruiten in. Als ik Ferrari was, dan zou ik proberen om Hamilton te verleiden om zijn carriere af te komen sluiten bij hen en Vettel eruit gooien.
@berlinetta: Ik was dat ook van mening totdat ik de beelden van de auto achter Vettel en Stroll zag en daar zie je Stroll midden in de bocht toch echt naar buiten sturen. https://www.youtube.com/watch?v=fZ80ZLmhoFs
@bassx: Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar komt dat niet doordat de auto waaruit wordt gefilmd juist naar links stuurt?
@berlinetta: Ter verduidelijking: daardoor lijkt het alsof Stroll naar rechts gaat, maar juist het beeld gaat naar links.
@berlinetta: Ik kijk hoe de ruimte zich vergroot tussen de kerbs en Stroll z’n auto. Op het moment van de crash past daar makkelijk een auto tussen en aan het begin van het filmpje niet. Dat betekend voor mij dat Stroll naar buiten stuurt en dat juist ter hoogte van de apex van de bocht, erg ongebruikelijk. Zoals @tvklarenbosch: al zei is het gewoon een incident…
@bassx: Dan heb ik het inderdaad niet goed gezien. Het helpt ook niet mee dat er niet echt een duidelijk beeld is van hoe het ging.
@berlinetta: ik denk dat je hier telemetrie voor nodig hebt…
@berlinetta: de stewards hebben het ook gezegd in hun verklaring dat op het moment dat Vettel de bocht instuurt, Stroll van de apex afstuurt.

En met Stroll zijn uitspraak: “Zoals iedereen reed ik langzaam naar de pits toe en toen voelde ik opeens een klap. Ik had eerst geen idee, maar toen zag ik Vettel stilstaan.” geeft hij indirect aan met zijn stukje “geen idee” dat ie niet gekeken heeft in zijn spiegels, anders zou die wel weten dat er een auto achter hem zat.
@Rice09: je bedoelt twee andere auto’s. Die van Vettel rechtsachter in de dode hoek want een bocht naar Links, en de auto vanuit waar dit gefilmd is. En doordat die auto(wie was dat trouwens?) sneller dichtbij komt lijkt het ook meer op uitsturen. Uiteindelijk maakt het geen ruk uit en is dit het risico als je iemand inhaalt. En dat zou Vettel toch geleerd moeten hebben de afgelopen week🤣
@scubakabouter: De beelden van achteren kwamen van Romain Grosjean in de Haas F1
@bassx: hij stuurt wel naar rechts maar waarom Vettel zo dicht naast Stroll moet rijden is mij een raadsel. Vergeet niet dat Vettel daar grotendeels in de dode hoek van Stroll zit. Beiden hebben er in mijn ogen dus schuld aan, en het is dus terecht dat er geen straffen zijn uitgedeeld.
@berlinetta: Je hoeft het filmpje helemaal niet te analyseren, om te weten dat het eigen schuld, dikke bult is voor VET: waarom moet je persé inhalen in de outlap, honestly? Uitrollen, afkoelen, parkeren.
To be honest, ik ben het niet helemaal eens dat het de schuld is van vettel, Stroll zet zijn stuur wat recht (ipv de bocht die hij aanhield te blijven volgen) en deint daardoor naar buiten, waardoor Vettel, welke zijn bocht aanhield in een fractie v een seconde de tijd had om te reageren. De man kan een aardig potje zeiken, maar gisteren was ik het wel met hem eens…
@dominiekdd: haal dan in met een beetje marge. Hij zat links van het midden van de baan zonder enige rede. Eigen schuld, dikke Duitse bult.
@basvspr: je moet het ook is van het volgend perspectief bezien: als dit gebeurt was bij jou op de straat, zou je hem (stroll) ook de schuld geven he niet?
@dominiekdd: ik denk dat we gerust kunnen stellen dat het rijden van mijn 320d op de openbare weg een iets andere bezigheid is dan zijn SF70H op een racebaan, ookal is het de uitlooprondje. Op de openbare weg had het eraan gelegen op Lance z’n richtingaanwijzer aan had of niet. Daarnaast is rechts inhalen verboden.
https://www.youtube.com/watch?v=Zo13jKbGmXc
Voor degene die het nog eens willen zien.
Suzuka:Regen en Honda, we gaan het zien. Ik verwacht vuurwerk!.
@sracert: GP2-engine
@fiestacruizer: haha, Honda maakt de krachtigste EPUCIU Stofzuiger etc, etc. Alleen het verbruik dat Mercedes specifiek heeft afbetaald via dat mannetje v/d FIA, een persoonlijke vriend van gluiptsteen Toto zorgt voor de problemen bij Honda. Komt echt goed nu er een nieuwe tijd aankomt en Mercedes de corruptie v/d afgelopen jaren niet meer onder het kleed kan houden. Duitsers en sport is en blijft ellende.
@sracert: De fia is meer een Frans en tegenwoordig ook Brits bastion, dan dat het er vol met Duitsers zit.
aan zichzelf te wijten
Zijn er ook onboards vanuit de Williams?
Ik zie Stroll niet van zijn lijn afwijken (vanuit Vettel gezien) en Vettel heeft zijn stuur wel behoorlijk wat naar links, dus die lijkt de bocht te knijpen
@ijoost: Stroll laat z’n auto naar buiten lopen in plaats van op de ideale lijn te blijven rijden. Vettel zat in de dooie hoek dus dat heeft Lance niet gezien. Ik blijf er bij dat het Vettel z’n eigen schuld is. Ondanks dat het een ongelukkig moment was voor beide. Maar Vettel had prima wat meer afstand kunnen houden. Hij rijd 2 x zo hard als Stroll en hij zou moeten weten dat iedereen op dat moment het zelfde aan het doen is. Namelijk rubber marbels verzamelen voor extra gewicht en rijhoogte. Dus slingeren die wagens nog wel eens.
@kilum: Reed Vettel te hard of Stroll te langzaam? De coureur achter de twee haalt Stroll namelijk ook bijna in via de binnenkant op het moment van de botsing. Dus of twee coureurs rijden te hard tov het veld, of 1 coureur rijdt te langzaam tov de rest van het veld.
@Rice09: een redelijke vraag. Maar VET zat er achter dus moet hij wat mij betreft rekening houden met stroll die er voor zit.
@kilum: die klontjes bandrubber verzamelen? Gewicht en rijhoogte? Wat mis ik of weet ik niet haha
@soundgarden: waarom denk je dan dat ze het doen?
@soundgarden: dat is een truc die al zo oud is als weet ik veel wat. Die auto’s worden allemaal gewogen na de race en de rijhoogte gecontroleerd. Die marbels zorgen voor net wat extra gewicht en rijhoogte om de lege brandstof tank te compenseren. Dat doen ze echt allemaal.
Heeft de social media manager van Ferrari al wat getweet?
Stroll took #Kimi7 out then he went for #Seb5?
Gewoon een flinke bak regen in Japan en dan weet je wel wie er wint…
@goodolddays: lil’lewis.
Als Max zondag weer op t podium staat ben ik heel blij!
Even een vraag: Waarom neemt Vettel zijn stuur mee als hij een ritje krijgt van Werlein? Die moet toch in de auto zitten voor de baancommissarissen?
@pomoek: Quote van andere site: “Op de vraag van Autosport waarom hij dat deed, antwoordde de viervoudig wereldkampioen: “Het was een soort van reflex. Ik zag dat Pascal gestopt was en ik kreeg mijn stuurtje niet terug op zijn positie.””

“De stuurkolom zat helemaal gedraaid. De wagen was zwaar beschadigd en ik legde mijn stuur eerst op mijn stoeltje. Vervolgens bedacht ik me dat ze de baan na een race open gooien voor het publiek en het stuurtje was het enige losse onderdeel. Ik nam mijn stuurtje maar mee, voor het geval dat. Of het echt noodzakelijk was? Waarschijnlijk niet.”

Als je weet dat een stuurtje ruim 50.000 euro kost snap ik wel dat ie hem meeneemt. Toen de auto terug was in de pits werd het stuurtje er weer netjes ingelegd voor de keuring.
@rice09: ik helder. Ik dacht even aan die hele affaire van Schumacher en het hebben van launchcontrol software dat volgens mij in de software in het stuur verwerkt zat.

Fijn overigens voor Werlein dat hij dat stuur in zijn kruis gemikt kreeg ;-).
@pomoek: Op zich moet het stuur weer terug zodat ze eventueel de auto naar de zijkant van de baan kunnen duwen en er een steward mee kan sturen. Ik denk dat dat in dit geval niet meer nodig was geweest.
Vettel had de crash aan zichzelf te wijten. Te danken is alleen bij positief gevolg.
Wat een onzin. Stroll (die er naar mijn mening sowieso weinig van bakt) zat gewoon te slapen. Ook met een outlap hoor je niet over de baan te zwalken. Op de beelden van Grosjean zie je duidelijk dat Stroll gewoon niet stuurt. Als je van je lijn afwijkt kijk je toch eerst een keer. Binnenspiegel buitenspiegel schouder ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).