De keiharde cijfers: zoveel auto’s leverde Tesla af in 2017

Auteur: , 65 Reacties
Model-X

Elon heeft de exacte cijfers uit de doeken gedaan.

Het slechte nieuws wisten jullie al: in plaats van de gehoopte 80.000 Model 3’s zette Tesla er iets minder af. Het werden er uiteindelijk 1.770, waarvan 220 stuks in Q3 en 1.550 stuks in Q4. Eentje daarvan werd in Nederland op kenteken gezet. Tesla claimt wel dat er bij het sluiten van de markt nog eens 860 Model 3’s ‘op weg’ zijn naar klanten. Het bedrijf zegt in de allerlaatste dagen van het jaar nog flinke vooruitgang geboekt te hebben met de productie van de Model 3. In de laatste week van het jaar werden er 793 gebouwd. Als je de lijn van de laatste paar dagen in deze week door zou trekken, ligt het tempo ‘al’ op 1.000 stuks per week.

During Q4, we made major progress addressing Model 3 production bottlenecks, with our production rate increasing significantly towards the end of the quarter. In the last seven working days of the quarter, we made 793 Model 3’s, and in the last few days, we hit a production rate on each of our manufacturing lines that extrapolates to over 1,000 Model 3’s per week.

Het is duidelijk: Tesla acht het noodzakelijk een beetje te goochelen met cijfers om het allemaal nog een beetje ‘smoel te geven’. Het doel is nu 2.500 Model 3’s per week eruit te gooien aan het eind van dit kwartaal. Aan het eind van Q2 moet dan het oorspronkelijke doel van 5.000 stuks per week bereikt worden. In de tussentijd bedankt het bedrijf iedereen die het geduld kan opbrengen om te wachten op zijn Model 3:

We’re very grateful to everyone at Tesla who has poured their heart and soul into helping with the Model 3 ramp and creating the progress we are seeing. We’re also very appreciative of our Model 3 customers, who continue to stick by us while patiently waiting for their cars.

Goed, de (eigen) hoge verwachtingen werden dus niet waargemaakt, maar was het dan alleen maar kommer en kwel voor Tesla afgelopen jaar? Neen! Het bedrijf zette voor het eerst in haar geschiedenis 100.000 auto’s af. De Model S (rijtest) en Model X (rijtest) gaan namelijk lekker. De twee modellen waren samen goed voor 101.312 stuks. Opvallend daaraan is vooral dat de ‘oude’ Model S slechts in Q4 van 2015 en Q3 van 2016 beter verkocht dan in Q4 van 2017. In ons land deden Tesla’s grote modellen overigens respectievelijk 2.051 stuks (Model S) en 1.238 stuks (Model X).

We zijn alvast benieuwd wat 2018 Elons bedrijf gaat brengen. Het einde van substantiële subsidies op Tesla’s in Amerika komt in zicht. Is het positieve momentum dat Tesla heeft opgebouwd voldoende om dit (dubbel en dwars) te compenseren? De tijd zal het leren.



65 reacties

“The Model 3 ramp” is in het Nederlands eigenlijk toepasselijker dan in het Engels…
Ik ben heel benieuwd hoe de verkopen zich post-subsidie zal gaan verlopen. Hoop voor Tesla dat ze het vasthouden en met de model3 een goede kaart in handen hebben.
@joejojo2012: geloof me, de consument zal stemmen met de portemonnee. Zeker in het land wat claimt het kapitalisme te hebben uitgevonden.
excuses en smoezen, dat werkt normaal gesproken niet voor beursgenoteerde bedrijven. Maar ja, de Federal Reserve koopt toch alles op ivm het perceptiemanagement.
Dus ze wilden er nu 80k gemaakt hebben, ze hebben er 2600. 400k aan pre orders, wanneer kan je dan rijden? Zomer 2044 ofzo?
@E34M5Touring: dat is wel heel pessimistisch, ik hoop rond 2038 toch wel in mijn Model 3 te kunnen rijden
@2wheeler: die van mij is er in de lente van 2037. Als er geen vertraging is.
@dirkiii: collega van me heeft er 2 besteld. Hij heeft ze alvast in de erfenis laten opnemen.
@stephane8200: van zijn kleinkinderen hoop ik
@2wheeler: Zo niet, laat me maar even weten. Kun je tijdelijk wel even met mij meerijden ;)
@E34M5Touring: 2 mannen in een 2 serie cabrio… ik weet het nog zo net niet ;)
@2wheeler: Allebei een pijp en een tweed jasje, nemen we gewoon de Aston ;)
@E34M5Touring: kijk dat klinkt al beter! Even de loafers afstoffen en dan kom ik er aan
@e34m5touring: Het is nu ook k*t met peren. Nu zitten ze dus al wel bijna op 1000 per week. Dat is nog steeds niet genoeg, maar betekent in ieder geval dat ze in 2026 alles al geleverd hebben ipv 2040 :P

1000 per week is dus ook nog steeds niet genoeg, maar als ze al hun ellende gefixed hebben en die fabriek op volle toeren kan draaien lopen ze het wel snel dicht. Want de fabriekscapaciteit hebben ze wel.

Stel ze zitten nog 2 maanden te kl*ten voordat ze op volle stoom draaien. Dan kun je stellen dat alle 400 of 500K tesla leveringen met in totaal 4 tot 6 maanden vertraagd zijn. Maar er staat dan niets meer in de weg om ze allemaal uit te leveren.

Ondanks dat er veel reserveringen gecanceld waren tijdje terug, is het uiteindelijk nog verder gestegen. Ze zitten nu op 450k reservations. Dus men is nog niet massaal afgehaakt, en neemt deze demonstratie van gebrek aan productie ervaring voor lief.
@fanboy: Ja goed, 50k meer dan een hele tijd geleden. Dus ook daar begint het momentum af te nemen. Ik denk wel dat het nou een keer moet gaan gebeuren. Want geduld is niet oneindig. Zeker als de tijd begint te dringen. Ben wel met je eens dat wanneer het gaat lopen men wel kan gaan inhalen. Maar dat moet nu dan wel een keer gaan gebeuren. Heel eerlijk gezegd verbaast het me dat het zoveel tijd kost om alles te regelen. Wellicht toch iets te vroeg de introductie gedaan.
@e34m5touring: Wat dat betreft gewoon typisch Tesla. Allerlei deadlines missen maar wel gewoon leveren wat beloofd wordt.
@fanboy: hoe lever je volgens belofte als je de deadline niet haalt? Of bedoel je alsnog afleveren met vertraging
@fouadski: Ja je krijgt altijd WAT je beloofd was maar niet WANNEER het je beloofd was.
Veel kopers weten dat en accepteren dat. Ik ken maar twee mensen die een Model 3 hebben gereserveerd en die hebben ook die houding. Hij komt wanneer die komt.
@fanboy: owke snap m. Tnx voor de uitleg
Vanaf eind 2018 zal Tesla langzaam aan weggevaagd worden uit de personenautomotive. Concurrentie barst los met betere volledig electrische voertuigen.

@prop: en hoe weet jij dat die beter zijn? Ze hebben misschien het geld maar dat zegt niet alles. Ervaring is ook niet onbelangrijk.
@banaan7: dat geld ook voor ervaring met productieprocessen, en we weten allemaal hoe die verhouding ligt op dit moment.
@prop: inderdaad, steeds meer enorme auto bedrijven komen met elektrische auto’s, die evenveel of vaak zelfs minder als een tesla kosten.

ik zou de tesla model s vergelijken met de mercedes c-klasse limousine. die kost kaal 38k, met opties maak je er 50k van. al vragen ze 30k extra voor de elektrische variant (wat wel heel veel is geloof ik) is hij nog steeds goedkoper als een tesla.

het einds van tesla is nabij, en ze hebben het zelf gedaan.
@gwnbmw: wat voor revolutionaire techniek heeft Mercedes die 30k extra aanschaf financieel kan goed praten? Je weet dat de B klasse 100% Tesla driven is hé?
@gwnbmw: Als je de Model S vergelijkt met een C klasse heb je het echt niet begrepen.
Mijn pa heeft toevallig een C klasse waarin ik wel eens rij. Prima wagen. Maar ik heb ook eens in de Model S gereden, en die is vele malen groter. En doet alles sneller, soepeler en stiller.
Hij gaat het misschien niet winnen, maar hij is te vergelijken met een A7 / S klasse e.d. Die vergelijking wint hij niet, maar dat zegt wel wat over de prijs.

De Model 3 zit in de basis op dezelfde prijzen als een 3 serie / A3 / IS / C klasse. En ook hier zal de Model 3 alles sneller, soepeler en stiller doen. En goedkoper rijden, je moet ook naar TCO kijken.
Maar je moet er wel van houden.
@gwnbmw: een model s vergelijken met de c klasse, qua afmetingen en binnenruimte is dat dezelfde vergelijking als die c klasse met een fiat 500.
@prop: welke concurrentie bedoel je? De enige die in de buurt komt van de Model 3 is de nieuwe Leaf, maar de Leaf is niet sexy, beperkte in bereik, mist snellaad infrastructuur, is langzaam en bedient een ander segment.

Als je het over concurrentie van de Model S/X bedoeld heb je een punt. Maar het zal een flinke presentatie zijn als de concurrentie de 5 jaar ervaring, kwaliteit en betrouwbaarheid van Tesla op gebied van batterij management kan evenaren.

Een elektrische aandrijflijn is niet moeilijk, maar de minimale achteruitgang van batterij en het supercharger netwerk is niet zomaar geëvenaard.
@flutterby: Kom op, de 3 is ook allesbehalve sexy wat mij betreft. Vind ‘m qua proporties gewoon niet kloppen en het interieur zou ik echt niet accepteren als ik kijk hoe de concurrentie dat aanpakt in hetzelfde segment. Want ja, ook de 3 zal veel geleased gaan worden en is daarmee een concurrent voor de BMW 3, Mercedes C en wellicht ook de Alfa Giulia. Mooier exterieur en interieur dus, dan moet je wel heel graag elektrisch willen rijden of er een door de strot geduwd krijgen van de baas wil je een Tesla kiezen. Maargoed, daar zullen de fanboys vast anders over denken.
@racerx: jij hebt er al een gezien en zelfs ingezeten begrijp ik? Of baseer je mening enkel commentaar op de S pre-2012?
@flutterby: Heb het niet direct over bouwkwaliteit, dat zal bij Alfa ook niet op niveau Mercedes zijn, maar meer om het design. Een enorm paneel tegen een verder nogal vormloos en grauw geheel gekwakt. Iets wat op de persfoto’s prima te beoordelen valt. De S ziet er vanbinnen best prima uit.
@racerx: over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Zelf ben ik groot fan van minimalistisch design en een “clean” look. Deze look zie je ook veel bij de andere grote tech bedrijven.
@flutterby: En gelukkig verschillen die smaken, anders werd het maar saai. Mocht je zo’n apparaat kopen hoop ik dat je er veel plezier van hebt. :)
@prop: Voorlopig zijn er nog geen echte concurrenten gemaakt of gepresenteerd, eigenlijk alleen de Ampera (waar zijn ze?).
Tot nu toe zijn het nog allemaal concepts of autos met zo’n beperkte range dat ze nog niet met model 3 te vergelijken zijn. Zelfs pas na het officieel bekent maken van een auto duurt het nog makkelijk 2 jaar voordat ze geleverd gaan worden. Maw, Tesla heeft nog wat jaartjes vrij spel.
@prop: eind 2018 komen er nauwelijks meer ev’s op de markt dan er nu zijn. Waarom? Omdat er simpelweg in 2018 nauwelijks meer productie capaciteit van batterijen bij komt. In 2019 trouwens ook nog niet.

Alle merken roepen hard dat ze met een EV Komen. Ik zou dat enorm toejuichen. Maar geen van de gevestigde merken heeft een fabriek voor de productie van batterij cellen beschikbaar, in ontwikkeling noch in de planning. Hooguit een assemblage fabriekje om van cellen packs te maken zoals Mercedes en BMW dat nu hebben. Maar dan heb je nog geen cellen. En die zijn enorm schaars geworden in 2017. Zo erg zelfs dat laptop fabrikanten al klagen dat Tesla alle cellen op de markt heeft opgekocht.

En het bouwen van een batterijfabriek, nadat de financiële middelen beschikbaar zij en de vergunning rond is duurt 2 a 3 jaar. Dus tot 2020 geen serieuze aantallen ev’s van de gevestigde merken (muv van Renault Nissan dan). Zelfs voor de bolt zijn onvoldoende batterijen beschikbaar. Zo erg zelfs dat ze de auto zeer onaantrekkelijk proberen te maken met lange levertijd (al snel 2 jaar op dit moment) en 6k duurder in de EU.
@prop: Tesla loopt juist jaren voor op de ‘concurrentie’. Ik las vandaag dat er eind dit jaar een Audi q6 etron komt en bij het bekijken van de specs is hier niets vernieuwend aan. Eerst maar eens kijken en afwachten of dat iets is. Tesla werkt natuurlijk ook samen met solar city en heeft op 1 na grootste productiepand wereldwijd wat gebruikt gaat worden voor de massaproductie van batterijen. Verder heeft Tesla een hele goede naam bij de jongere generatie wat me ook erg belangrijk lijkt voor de toekomst. Heb ik het al over het wereldwijde laadnetwerk gehad? En misschien wel het aller belangrijkste is dat het super knap is dat Tesla zorgt voor dit soort reacties/ nieuwsberichten en zorgt voor beweging in de automotive sector. Daar hebben veel mensen respect voor. Tesla zal ook niet failliet gaan, in het ‘ergste’ geval een overname, wat ik ook niet zo snel zie gebeuren. Neen elk jaar wordt dit weer gezegd, dat begon al in 2012… Ik ben geen uber Tesla fan maar ik snap niet dat mensen alleen maar de negatieve aspecten naar voren halen. Noem mij eens een autofabriekant die binnen 10 jaar als een serieuze speler wordt gezien en ervoor zorgt dat andere merken een verandering ondergaan!
@kevin1989: Kia?
@denniyo: Dacia en is dat tegenwoordig ook niet een beetje het geval bij Skoda?
Volgens mij Tesla is ook geen autobedrijf, maar is Elon een infrastructuur aan het opzetten voor elektrische auto’s en vrachauto’s. De Model S, 3 en X zijn daarin gewoon een soort service naar klanten en een methode om aan zijn netwerk te laten binden.
@sportstand: de visie van Tesla is ook om elektrisch rijden te versnellen.

Aangezien niemand dit oppakte is Elon er zelf mee begonnen. Ik zie alleen niet waarom ze de particulieren markt zullen afstoten…
@flutterby: Dat zullen ze niet denk ik, en de mensen die nu Tesla’s privé kopen zijn vaak early adopters die vaker dan de ‘gewone’ consument lange wachttijden en gedoe met het product accepteren.
Iedereen zag dit aankomen, iedereen die een aanbetaling deed wist waarvoor hij/zij betaalde. Tesla heeft een naam als het gaat om op tijd leveren van auto’s. Dus maak je niet druk, uiteindelijk zullen ze er komen.
Q4 2018 zal in Nederland het beste kwartaal ooit worden voor Tesla en ook voor Jaguar met de I-Pace.
Q1 2019 zal het slechtste kwartaal worden.
@kobus1967: de bijtelling, ik snap wat je bedoeld! Mijn nieuwe Tesla moet ook uiterlijk Q4 2018 op kenteken staan
@widodh: wat voor type heb je besteld?
De mensen die ik ken met een Tesla willen nooit wat anders meer.
@kobus1967: nog geen nieuwe. Heb nu al 4,5 jaar een 85kWh en ga een 100D nemen of welke accu er dan ook is!
De glazenbollen brigade is goed vertegenwoordigd… dat hebben zowel de Tesla haters en voorstanders gemeen: ze kunnen allemaal de toekomst voorspellen.
Waar het eigenlijk dus in het kort op neer komt; de productie van de Model 3 heeft een half jaar vertraging opgelopen, maar lijkt nu toch goed op stoom te komen. De verkoop van Model S en X loopt tegelijkertijd nog goed door.

Het lijkt erop dat Elon het wel gaat redden.
@barchettadriver: Lijkt mij ook. En een groei van 33% is ook niet slecht. De (eigen) verwachting van verkopen van model s/x hebben ze voor de verandering overschreden.

De gigafactory is wat cruciaal is in dit verhaal.
@barchettadriver: het mooie is dat de vertraging van de Model 3 juist de verkoop van de S en X stimuleert.
@flutterby: Zo’n idee had ik ook al, al zijn het natuurlijk wel 2 verschillende segmenten.
@amg65: dat klopt, dat hebben ze bij Tesla heel goed ingeschat. Hoe je het ook wendt of keert, de bestaande garde staat vwb accu-productie op een behoorlijke achterstand. Niet onoverkomelijk, maar ik zie voor fabrikanten als een FCA en bv Toyota het behoorlijk duister in. Die hebben nog veel te kleine stappen op het o zo belangrijke gebied van accuproductie gezet. Als er dadelijk een accu-tekort is, staan de fabrikanten die nu nog weinig doen en geen langlopende contracten hebben achteraan als het op leveren aankomt.
Voor het eerst is Jalopnik positief over de Model 3, kan niet slecht zijn dus. Eerste review:
https://jalopnik.com/the-tesla-model-3-makes-the-future-feel-normal-1821684820
Ik wil een tesla model 3. Met motor geluids imitatie over de speakers. En dan wil ik dat hij het geluid produceert van een 3.2L busso v6 of het geluid van een alfa romeo 1750 of 2000 gtv met carburateur kelken i.p.v luchtfilters en een open pijp zonder dempers. Voor de rest boeit het me geen reet wat elon musk allemaal drinkt, eet, of neukt. Ik wil met alle plezier een model 3 aanschaffen maar alleen als de bovengenoemde items beschikbaar zijn. Oke doei
@mikje90: Dat zal vast wel te maken zijn, toerental en gasstand kun je uitlezen via de OBD2, die een Tesla ook heeft. Niets let je om daar een extensie op te bouwen.
Haha en nu snel ten onder, doei.
Ik wete niet waar jullie het getal van 80.000 vandaan gehaald hebben, maar ik heb dat nog niet eerder gehoord over de Model 3 in 2017. Elon heeft wel gezegd dat ze de productie eind 2017 op 5.000 per week zouden hebben. Dat is inderdaad veel meer dan de 1.000 waar ze nu op zitten, helaas.

De eerste reacties van eigenaren van de Model 3 zijn wel al erg positief:
https://teslafan.nl/model-3/eerste-ervaringen-van-model-3-gebruikers.asp

Lees ook vooral even deze ervaring van een die-hard BMW rijder met de Model 3:
https://www.bmwcca.org/roundel/professional-driver-closed-course
@elja: Als je je research goed had gedaan, dan had je gevonden dat deze ‘diehard bmw rijder’ betaald werd door tesla om deze test uit te voeren. Daarmee is het geen objectieve test, maar beïnvloed door Tesla zelf.
@mausk: Dat wordt mij uit zijn verhaald niet duidelijk. Hij geeft alleen aan dat het is voor ‘a short film promoting a very good cause’. Ik haal daaruit dat het niet Tesla zelf geweest is, maar ik kan me vergissen.

Hoe dan ook, elke review die ik gezien en gelezen heb is eigenlijk grotendeels erg positief. Minpunten die genoemd worden zijn vaak klein en ook nog eens ‘persoonlijk’. Ik denk niet dat deze (en andere) reviews betaald zijn door Tesla. Volgens mij doet Tesla dat niet.

Daarnaast zijn er inmiddels ook al een kleine 10.000 exemplaren uitgeleverd aan consumenten. Op verschillende fora en op Youtube kun je ook hun reacties bekijken.

Aan de andere kant: het is ook prima als jij denkt dat het niet zo’n beste auto is. Je hoeft hem niet te kopen. Er zijn in elk geval al een half miljoen mensen die hem wel graag willen hebben.
Wat is het toch genieten voor Autoblog die tegenvallende productie van Tesla. Zo duurt het nog net iets langer voordat de ‘onheil’ van elektrische auto’s op ons afkomt. Autoblog geeft altijd zo af op de ouderwetse autobladen, maar in dit opzicht vind ik Autoblog ouderwets. De elektrische auto is gewoon de toekomst en echt hoor, dat went heel snel. Net als de 911 met waterkoeling, de 911 met automaat en de SUV’s van sportwagenfabrikanten.
@fastshifter: behalve dat die waterkoeling en automaat een toegevoegde waarde hebben. Iedereen in SUV’s proppen is in meerdere opzichten zinloos en een verspilling.
@fastshifter: het is grotendeels een misvatting dat we (of ik) elektrische auto’s per se haten of Tesla/Musk haten. Dit is een fabeltje dat met name wordt doorverteld door devote Tesla-adepten voor wie elke kritische noot jegens Tesla kennelijk keihard doordringt in een openliggende zenuw van hun ego.

Wel is het zo dat ik er, zoals ik al vaker aangegeven heb, niet van overtuigd ben dat Tesla als automerk een lange toekomst beschoren is. Of in ieder geval niet in diens huidige vorm.

Ik denk dat het automerk ofwel weggevaagd wordt door de grote spelers, ofwel opgaat in een grote speler. Of dat laatste dan gebeurt doordat een partij als GM Tesla koopt voor een appel en een ei (als de neergang al is ingezet) of op basis van een merger of equals (als het gebeurt terwijl de beurswaarde van Tesla nog bizar hoog is) laat ik dan maar even in het midden. In het laatste geval zal de naam Tesla misschien blijven bestaan, maar kan je ook een cadillac kopen op hetzelfde platform, of een Chevy.

Velen stellen deze negatieve verwachting echter gelijk emt het feit dat je Elon zou haten. Maar dat is nonsens. Wat Elon doet daar heb ik best bewondering voor, maar dat wil nog niet zeggen dat je ook moet denken dat hij gaat slagen in zijn opzet (qua auto’s in dit geval) of de ogen moet sluiten voor de tekortkomingen van zijn producten en bedrijfsvoering.
Je zal een aanbetaling hebben gedaan, tegen de tijd dat hij geleverd wordt in dit “moordende” tempo, is je geld niks meer waard
Het is ook niet niks om ff een high-volume-factory neer te zetten. Fijn om te horen dat ze de bottleneck gevonden hebben. Theorie lijkt soms makkelijk maar de praktijk leert dat productieprocessen zich langzaam laten ontwikkelen…
Mijn buurman is ook niet zo heel tevreden over zijn model s…
Tijdens het verkooppraatje kon de tesla veel meer dan hij in de praktijk laat zien. Tesla is niet thuis en wil er niks van horen, hij wilde zn tesla terug brengen. Dat kan niet meneer…wij nemen uw 2 maande oude tesla niet terug. Tegen geen enkele prijs…
Dus uiteindelijk zelf van de hand gedaan met een verlies waar je bang van wordt.
In Amerika op vakantie geweest. Tesla x. Het was heeeeel koud. Konden nog geen 200 rijden. Alles moest uit verwarming enzo. 50km/h over de snelweg. Have fun Tesla. Nooit meer
Even vergeten. Twee keer een uur laden voor 80% 🤔

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).