
Gaat het Nederlandse Kia-succes hiermee een vervolg krijgen?
De Kia-trein blijft maar doordenderen. Voor mijn gevoel doen de EV3, 4 en 5 nog maar net mee. Daar komt binnenkort de EV2 bij. Naast die elektrische modellen, vergeet Kia de EV-ontkenners niet, want er is een nieuwe Kia met verbrandingsmotor. Vandaag lanceert Kia een nieuwe ruige crossover die door het leven gaat als de Kia Seltos.
Anders dan bij veel nieuwe concurrenten is Kia’s ontwerptaal inmiddels zo herkenbaar dat je direct ziet dat het een auto van de Koreaanse tekentafel is. Het lijkt ook een schot in de roos, want dit is precies waar de Nederlandse autokoper anno 2025 aan toe is: een betrouwbare, no-nonsense SUV.

Kia koos ervoor om de Seltos een wat ruiger uiterlijk te geven door de beschermplaten goed zichtbaar te houden. De bekende lichtsignatuur is aan de voorkant in de donkere grille verwerkt. Maar aan de achterkant gebeurt er helaas niet veel verrassends bij de Kia Seltos.
Nadat je bent ingestapt dankzij de verzonken handengrepen – China, lees je mee? – zit je in een rustige cabine. De twee 12,3-inch infotainment- en bestuurdersdisplays lijken naadloos in elkaar over te gaan en domineren het dashboard. Natuurlijk is hier Apple Carplay in verwerkt, maar je kunt er ook al je levensvragen kwijt aan de Kia AI Assistent. Onder het brede scherm vinden we een rij fysieke fysieke knoppen. Wat ook nog wel grappig is: de achterbank kan 24 graden kantelen zodat je kinderen lekker achterover kunnen leunen terwijl jij ze naar school brengt.

Kia Seltos is hybride
Het nieuwe model krijgt aandrijflijnen waarvan alleen de hybride naar Nederland komt. Er zijn twee varianten van de bekende 1,6-liter turbomotor. De eerste levert 150 pk en 179 Nm, de tweede 179 pk en de sterkste 193 pk. Hiervoor gebruikt Kia het nieuwe K3-platform.
Met deze nieuwe basis moet de Kia beter op de weg liggen. De Seltos krijgt ook een nieuwe regeneratief remsysteem dat zich aanpast op verkeersstromen en de navigatie. Ook fijn voor de vakantievierende Nederlander: achterin kun je 536 liter aan bagage kwijt.
De Seltos valt in het Kia-gamma tussen de Niro en Sportage. Qua prijs moet je meer denken in de richting tussen de Stonic en de Sportage. In Nederland zou dat een prijs tussen de € 28.995 en € 42.795 moeten zijn.
De Seltos was eigenlijk een Amerikaans model
De Seltos is niet helemaal nieuw. In Amerika is het bijvoorbeeld al een bekende naam, want daar kun je de huidige generatie van de auto op de weg tegenkomen. Met komst van de nieuwe generatie brengt Kia de Seltos ook naar andere markten. Zoals je waarschijnlijk al had begrepen door de Nederlandse introductie, hoort daar ook de bredere Europese markt bij.
De reden kun je wel raden: de vraag naar een C-segment SUV groeit hier en de Kia-bazen vonden dat er nog geen product was dat goed aansloot bij deze vraag. Met de Seltos moet die er wel zijn. Je moet wel geduldig zijn als Nederlandse Seltos-klant. Waar het model eind deze maand al te bestellen is in India, moeten wij wachten tot eind 2026.





Cool!
Heeft Kia echt zoveel modellen nodig?
Ik kan me zo voorstellen dat dit model zowel de Xceed als de Sportage zou kunnen gaan vervangen.
De Kia showrooms zijn te klein voor zo veel modellen. En dan heb je ook nog de Hyundai zusjes.