• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De klimaatheffing op benzine staat op losse schroeven!?

Auteur: Michel, gepost 19 september 2025 om 14:53 – 9 Reacties

klimaatheffing benzine

De weerstand tegen een klimaatheffing op benzine en gas in de hele Europese Unie groeit hard. Is dit het einde van de Timmermans-taks?

Terwijl de beste man alweer een paar jaar in een blauwe stoel in Den Haag oreert over zijn opa die in de mijnen werkte en “thugs” in menig conflictgebied, wordt er hard gewerkt aan het uitgummen van zijn erfenis in Brussel. Als architect van de Green Deal in de Europese Unie stond Frans Timmermans namelijk aan de wieg van een klimaatheffing op brandstof en gas die de prijs van een liter peut vanaf 2027 moet opdrijven.

Inmiddels komt de voormalig bourgondische Limburger natuurlijk op voor de zwakkeren in de samenleving (tenminste dat zegt hij), maar er hangt die zwakkeren een flinke, door Europa opgelegde, lastenverzwaring boven het hoofd. Waar hij de aanstichter van is dus.

Weerstand klimaatheffing op benzine groeit

Die klimaatheffing is door de T. enigszins opportunistisch tot “Timmermans-taks” gedoopt. Dat bekt natuurlijk ook gewoon lekker. Wij zijn de Telegraaf niet, maar we lezen daar wel dat een aantal landen in de EU koude voeten krijgen. Niet van de klimaatverandering, maar van de extra kosten die de heffing betekent voor hun burgers.

Die landen hebben namelijk eens zitten rekenen en schrokken zich een hoedje. De huidige regeringen willen natuurlijk wel graag herkozen straks…

De ABN Amro rekende het voor ons land door en kwam op een lastenverzwaring van 319-489 euro per jaar voor een gemiddeld Nederlands huishouden dat afhankelijk is van verwarming op aardgas en een benzineauto.

Dan denk je misschien: op jaarbasis valt dat toch wel mee? Maar niet voor de mensen die in een sociale huurwoning wonen met een CV-ketel op gas en een 12 jaar oude Ford Focus voor de deur. Dan is dat heel veel geld. Toch een beetje de traditionele achterban voor de partij van de gewezen eurocommissaris…

Zo’n 19 landen willen het anders

Die lastenverzwaring is gewoon teveel. Dat hebben inmiddels 19 van de 27 lidstaten op tafel gegooid tijdens een vergadering van de klimaatministers van de unie. De aanslag op de portemonnee van consumenten en ondernemers is gewoon te groot.

Die nieuwe heffing wordt onderdeel van het nieuwe emissiehandelsysteem dat in 2027 wordt ingevoerd. Als het tarief van CO2 uitstoot omhoog schiet stijgt die heffing op brandstof en gas gewoon mee. Frankrijk zit nu al te beven voor de gevreesde gele hesjes.

Gelukkig heeft Timmermans destijds wel gedacht aan compensatie. Zo wilde hij ook een sociaal klimaatfonds. Het leeuwendeel van dat geld moet naar Oost-Europa gaan, maar ook Nederland heeft zeven jaar recht op 100 miljoen euro per jaar. Dat geld wil het huidige dubbel demissionaire kabinet gaan uitgeven aan energiecoaches en steun voor de allerarmste huishoudens. Nou topplan hoor. Wij hopen dat de heffing van tafel gaat. De peut is nu al duur genoeg.

Ook interessant!

  • ANWB: "straks 3 euro per liter voor benzine"
  • Gaan de benzineprijzen door het dak?
  • Het goedkoopste benzine tanken doe je in Drenthe
  • ANWB waarschuwt kabinet voor onbetaalbare benzine

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, benzineprijzen, brandstof, europa-eu, geld

Vorig bericht: « Leaserijders woest: wij willen dinosap!
Volgend bericht: Prijs Toyota Land Cruiser Hybrid: duurder dan ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. rulefollower zegt

    19 september 2025 om 15:18

    Nou, ik wil wel zo’n energiecoach die elke week mijn auto even gaat aftanken.
    Scheelt mij weer tijd en geld.

    Login om te reageren
  2. Mini Joe zegt

    19 september 2025 om 16:06

    Jammer dat de T….. vergeet waarvoor Timmermans destijds was aangenomen en wat zijn werkzaamheden waren. De heer H. die zijn taak heeft overgenomen zit nu in het zelfde lastige pakket.
    Een socialist komt nu eenmaal op voor de minder bedeelden en de sociaal zwakkere.

    Dat de T. Als roeptoeter van het grootkapitaal en de VVD zich daar tegen verzet is logisch, echter jammer dat de groep die minder als 2x modaal verdient, zich aan deze doctrines spiegelt.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 september 2025 om 16:18

      Timmermans was een erg goede euro commissaris voor klimaat, er kwamen concrete plannen met realistische termijnen .Europa zou voorop lopen in de wereld en zo een concurrentie voordeel hebben. Maar zij die hun geld in de olie hebben zijn een succesvolle tegencampagne gestart en die aarzelen niet en steunen zelfs extreem rechts. Tijd dat de burger zegt dat klimaat, milieu en de eigen leefomgeving veel belangrijker zijn dan nog meer rijkdom voor hem die toch al rijk zijn.

      Login om te reageren
      • frederik zegt

        19 september 2025 om 16:30

        Juist!

        Login om te reageren
      • rulefollower zegt

        19 september 2025 om 17:05

        De burger kan zelf die keuzes maken, daar hebben we de EU (ook) niet voor nodig.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          19 september 2025 om 20:38

          Oh ja de burger is heel goed in keuzes maken, voor zichzelf zonder na te denken wat het voor een ander betekent

          Login om te reageren
          • Robert zegt

            19 september 2025 om 21:27

            Inderdaad, oogkleppen op en lang leve het egocentrisme!

            Login om te reageren
  3. alper zegt

    20 september 2025 om 18:00

    Dus jarenlang vergaderen voor iets wat amper haalbaar is. Wat heeft dit zinloze actie de EU burger allemaal niet gekost?

    Login om te reageren
  4. potver7 zegt

    21 september 2025 om 10:01

    Wat een onzinnige argumentatie, het lijkt wel campagnetijd…

    Het is natuurlijk niet zo dat die klimaatheffing de enige belastingmaatregel is die er is. Dus als je bang bent dat armere bevolkingsgroepen daardoor in de knel komen, dan is er altijd nog de optie om andere schroefjes anders af te stellen. Bijvoorbeeld: zet het tarief voor de laagste trede inkomstenbelasting wat lager, en compenseer dat door de andere treden zwaarder te belasten.

    Maar dat wil T natuurlijk niet, en allerlei andere rechtse politici ook niet, want DAT raakt hun eigen achterban.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North