
Dat zeggen ze al een hele tijd, maar nu gaat het dan echt gebeuren bij Toyota.
Toyota heeft het al jaren over revolutionaire batterijen, maar dit keer lijkt het menens. Voor het eerst koppelt het merk een duidelijke datum aan de lang beloofde solid-state technologie. Niet “ergens in de toekomst”, maar concreet: 2027. Dan moet de eerste auto met deze batterij daadwerkelijk op de markt komen.
De techniek zelf is niet nieuw in de theorie, wel in de uitvoering. Solid-state batterijen gebruiken vaste materialen in plaats van vloeistoffen, waardoor ze veiliger, compacter en efficiënter zijn. Dat zou moeten zorgen voor aanzienlijk snellere laadtijden, langere levensduur en veel meer actieradius.
Toyota gaat de wereld nu echt veranderen
Toyota belooft indrukwekkende cijfers: duizend kilometer bereik en van tien naar tachtig procent laden in tien minuten. En dat zou nog maar het begin zijn, want latere generaties moeten zelfs richting de twaalfhonderd kilometer gaan. Daarmee zouden elektrische auto’s qua bruikbaarheid eindelijk kunnen wedijveren met benzinewagens.
Het belangrijkste verschil met eerdere beloften is dus de planning. Waar Toyota jarenlang vaag bleef over “ontwikkeling” en “onderzoek”, ligt er nu een concreet jaartal op tafel. Dat maakt dit moment anders: voor het eerst lijkt de technologie niet langer een toekomstbelofte, maar een product in voorbereiding.
Samen met Japanse industriële partners werkt Toyota aan manieren om de productie haalbaar en betaalbaar te maken. Want tussen laboratorium en showroom ligt nog een flinke kloof.
Toch is dit het eerste echte signaal dat solid-state batterijen niet langer sciencefiction zijn. En mocht 2027 inderdaad het jaar van de doorbraak worden, dan heeft Toyota niet alleen woord gehouden, maar ook de lat voor de rest van de industrie fors hoger gelegd.
Maar dat kennen we natuurlijk van Toyota…





Gaat snel. 10 jaar geleden had je een matige nissan leaf en een dure model S. Kijk waar EV’s nu zijn. 800v en een actieradius van meer dan 600km is breed te koop. Over nog eens 10 jaar is het nog veel en veel verder. Hopelijk kan het stroomnet het tegen die tijd aan.
Ons stroomnet is nu juist vaak veels te vol, we hebben meer EV’s nodig om het te ontlasten.
Ik denk dat het in de praktijk juist averechts gaat werken zolang ons stroomnet niet grondig aangepakt wordt. De meeste mensen zullen echt niet zo slim zijn om hun auto op de rustige momenten aan de lader te hangen, die gaan hem gewoon ’s avonds na werk aan de lader hangen met als gevolg dat de vraag naar elektriciteit tijdens de piekuren alleen maar hoger gaat worden.
Als je tocht zulke grote hoeveelheden stroom zo snel kunt opslaan, dan kunnen al die auto’s toch je huis voorzien van stroom, verder kunnen ze het net bufferen op het moment dat het nodig is, op zonnige dagen alles opslaan wat er wordt geproduceerd enz enz. Ik zie wel wat voordelen.
Met flexibele stroomtarieven kun je vraag en aanbod (al dan niet geautomatiseerd) aardig bijsturen, hoor.
Ik ben vooral benieuwd wat de kostprijs per kilowatt van zo’n solid state batterij zal worden. Natuurlijk zal Toyota de R&D binnen een redelijke termijn willen terugverdienen, maar de bottleneck van de li-ion en LiFePo4 batterijen is, dat er een aantal peperdure grondstoffen inzitten, die men voor een SSB helemaal niet of nauwelijks nodig schijnt te hebben. Als die dingen nou eens redelijk geprijsd worden, zou een vervanging van oude accu’s in een occasion misschien het leven van een oudere EV aanzienlijk kunnen verlengen.
Met lagere tarieven zijn mensen ontzettend eenvoudig te sturen. Laat het nachttarief maar weer terugkomen.
Ik denk dat de meeste mensen slimmer zijn. Die laden op hun werk, tijdens het winkelen en in daluren. Voor veel mensen is een of twee keer laden per week zelfs voldoende.
Ik weet niet, ik kan vooralsnog in minder dan de helft van die tijd de automobiel 100% volgooien..
Dat noem ik niet wedijveren..
Als je volledig afhankelijk bent van snelladers, dan is een benzine auto nog sneller.
Maar ik heb zowel laadpalen op werk als in mijn straat. Ik moet ongeveer 1x per week laden. Dus ik sta door de weeks nooit meer bij ‘de pomp’. De enige keren dat ik dat doe is richting de vakantie. En dan is elke 3 uur even tien minuten stil staan echt geen straf.
Tja en toch ben je wel elke keer bezig met de laadkabel al dan niet nat, vies en koud in weer en wind in en uit de auto aan het hanessen. Inpluggen uitpluggen etc..
Standaard argument van ice- rijders die tijd verspillen aan de pomp.
Ik laad terwijl ik werk, winkel of slaap. Geen tijdverspilling bij het tankstation.
Nee, maar je bent wel elke keer bezig met de laadkabel al dan niet nat, vies en koud in weer en wind in en uit de auto aan het hanessen. Inpluggen uitpluggen etc..
U tankt bij droge en verwarmde tankstations uiteraard. ‘Elke keer’ is voor de gemiddelde elektrische autorijder 1 of 2 keer per week. Vaak thuis…
Het verschil is met eerdere updates dat Toyota nu samenwerkingsverbanden zijn aangegaan met grote leveranciers van materialen en onderdelen voor de massaproductie van Solid State batterijen. Vooralsnog eerst voor plugin hybrids. De productie zal langzaam opgevoerd worden. Bron: Toyota en Nikkei index.
Hoe kom je erbij dat ze achteraan lopen??????? Ze verkopen 11 mln auto’s per jaar en meer dan de helft hybrid….
Als Toyota hiermee de eerste is dan is ze van achteraan lopend in één keer koploper als het om EV techniek gaat. Maar dat zal vast niet lang duren.