
Eagle voegt weer een nieuw pareltje toe aan hun repertoire in de vorm van de Lightweight GT.
De Jaguar E-type is een klassieker die men nog lang niet vergeten is. Daarnaast krijgt de E-type ook weer hernieuwde aandacht door middel van restomods. Op dat gebied gaat er weinig boven de creaties van Eagle. Hun nieuwste model is de Eagle Lightweight GT. Zeg nou zelf: waarom zou je een nieuw ontwerp maken als je ook een van de beste ontwerpen ooit kunt gebruiken?

Na onder meer de Eagle Speedster en de Eagle Low Drag GT kunnen we nu een volgende creatie van de Britten bewonderen. De Lightweight GT is een herinterpretatie van de gelijknamige Jaguar uit 1963. Van het origineel zijn er maar 12 exemplaren gebouwd, dus het is bijna onmogelijk om er een op de kop te tikken.

Daarom is er nu Eagle, die verder gaat waar Jaguar ooit stopte. Als basis voor de nieuwe Lightweight dient een ‘normale’ E-type Series I. Daarbij gaat Eagle niet voor een één op één kopie van de originele Lightweight. De Britten zijn namelijk niet bang om te verbeteren waar nodig. Zo heeft hun Lightweight bijvoorbeeld een schuiner aflopende achterruit en lagere dorpels.

Dat zijn alleen nog maar optische aanpassingen. Qua techniek viel er uiteraard ook nog het een en ander te verbeteren. De Eagle Lightweight GT heeft daarom nu een 4,7 zes-in-lijn, geïnspireerd op het originele Jaguar-blok. Deze levert 385 pk en 508 Nm koppel. Ook niet onbelangrijk bij een auto die Lightweight heet: het gewicht. Dit komt uit op 1.017 kg, dankzij het gebruik van materialen als magnesium, Inconel en titanium.

Verder is de Eagle Lightweight GT er qua comfort behoorlijk op vooruitgegaan ten opzichte van het origineel. Zo is bijvoorbeeld de zitpositie verbeterd en is er een airco ingebouwd. Dit alles is uiteraard met veel oog voor detail gedaan, zodat het klassiekergevoel niet verloren is gegaan.
Iedere Eagle Lightweight GT wordt volledig op maat gemaakt voor de klant. Prijzen communiceert Eagle niet, dus reken maar op een bedrag van zeven cijfers.





-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Mocht je de auto in actie willen zien: Henry Catchpole heeft voor Carfection een filmpje opgenomen met deze Eagle Lightweight GT. Echt een snoepje van een auto, die helaas onbetaalbaar is voor ons gewone stervelingen.
Een nepper voor 1 mio +? Is dit een grap of zie ik wat over het hoofd? De Ravensburger versie van de nachtwacht is toch ook een stuk voordeliger.. En een mooie echte e type (geen lightweight) koop je voor een ton
P. S. Ook nog zwaarder dan het origineel…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Jeremy Clarkson heeft onlangs zijn Eagle in ontvangst genomen https://www.instagram.com/p/CBf9T2HDJZh/?igshid=1wmhvpp71yuim
@F36CC: Volgens mij niet. Op het moment is de auto uit de persplaten hierboven de enige Eagle Lightweight GT. Het is ook exact dezelfde auto als in het Carfectionfilmpje. Ik verwacht eerder dat Clarkson hem mag lenen voor ofwel een item voor Drivetribe, of voor zijn auto-column in een van de grote Britse kranten.
@Edge: F36CC en Jeremy zeggen niet direct dat het een lightweight is. Kan dus ook een ‘normale’ eagle zijn.
Jeremy zegt ook niet (in die ene intragram post met de prachtige foto) dat het zijn eigen auto is.
@redneckdarian: Maar ik wel. Eagle bouwt niet zoveel auto’s. Er is op dit moment slechts één Lightweight GT, die wat we in de persplaatjes en het Carfection filmpje zien. De kans dat Clarkson een Eagle heeft gekocht/gekregen die er exact zo uitziet als de op dit moment enige Lightweight GT is nihil, tenzij hij het prima vindt dat Eagle zijn auto als persdemo gebruikt.
Daarnaast kun je aan het bodywork herkennen dat het geen gewone Eagle E-Type is. De gewone Eagle E-type heeft altijd chromen bumpers, en is er als coupé alleen met de gewone daklijn. De daklijn geeft ook weg dat het geen Low Drag GT is, want de curve van die daklijn zit een beetje tussen dit en die van de oorspronkelijke E-Type coupé in. De daklijn van de auto die Clarkson heeft, alsmede dat kleine scoopje op het kofferdeksel, zijn echt uniek voor de Lightweight GT.
Ja, dat zou natuurlijk ook kunnen. Alhoewel Clarkson lyrisch was over de Eagle Low Drag GT (https://www.youtube.com/watch?v=jdfZw2L0jns) en hij er ’t geld ook wel voor heeft, dus het zou mij niks verbazen als deze van hem is, of van hem wordt.
Zou toch liever een originele hebben van de eerste serie. Een mooiere auto bestaat niet.
Wel de coupe natuurlijk.
@karaya: mooi dat de perceptie van mooi kan zo verschillen. Ben denk een van de weinige die er maar weinig aan vind, die E-type… Veel te vrouwelijk en truttig qua form, meer een sculptuur dan een auto.
@jaapies Van mij mag je er gerust weinig aan vinden en je voorkeur laten uitgaan naar andere sportwagens. Maar je gebruikt in je argumentatie wel een redenering die ik niet zo goed begrijp. En dan bedoel ik de samenhang, die je koppelt aan “de perceptie van mooi”, namelijk “Veel te vrouwelijk”. Maar je beweert dus, dat vrouwelijke kenmerken niet binnen het kader van jouw perceptie van mooi vallen. Van mij mag je gerust hoor! No offence! Maar ik vraag me toch af of dat je bedoeling was.
Een sculptuur van een auto met vrouwelijke vormen. Dat is dus precies waarom zoveel mensen de wagen zo mooi vinden. Zelf vind ik de vormen van de E-type zeker mooi maar de proporties niet helemaal kloppen. Voorgangers D-type, C-type en XK120 waren nog een stuk mooier.
@karaya: Wat voor mij de afknapper van het design is dat de voorruit zo ongelovelijk rechtop staat. De cabine is veel minder gestroomlijnd dat de koets
Dat vind ik juist fantastisch. Ook de zijruiten die rechtop staan. Als een jachtvliegtuig uit de tweede wereldoorlog.
De slimmigheid van het ontwerp is natuurlijk het kleine frontale oppervlak.
Die airbox – wat ’n prachtding!!! Ik vind ’t een fantastische auto. Dit of een Singer??
@davelepeef: Mensen die in deze klasse shoppen kunnen die keuze ook niet maken. Die nemen ze alletwee.
De Eagle Low Drag GT kostte in Engeland 850.000 GBP (incl BTW), dus als je moet kiezen kun je ‘m waarschijnlijk niet betalen.
“Zo heeft hun Lightweight bijvoorbeeld een schuiner aflopende achterruit…”. Zoals ik me hem herinner is dit toch exact hetzelfde dakje als wat als hardtop leverbaar was voor de E-type cabrio. Verbeter me als ik me vergis!
Buiten het mooie van deze auto en de technologie die er in zit herinner ik mij de testrit van Clarkson met de vorige, het enthousiasme dat hij daarbij uitte en de prachtige klank van motor en uitlaat. Episch !
Inconel heeft veel nuttige eigenschappen, maar is niet een materiaal wat je toepast om gewichtsbesparing te realiseren. Maar dat terzijde.
Klopt, het is vooral bestand tegen extreme temperaturen en wordt daarom bijv. gebruikt in de uitlaatspruitstukken van F1-auto’s. Overigens is het gebruik ervan in de automotive niet uniek. O.a. Mazda, Ford, BMW, Jaguar en Tesla gebruiken Inconel voor diverse toepassingen.
Weerbaarheid tegen hoge temperaturen is niet zo bijzonder. Het spul wordt ook veel toegepast in bijvoorbeeld gasturbines, omdat die weerbaarheid tegen hoge druk heeft, die óók gestand houdt bij (extreem) hoge temperaturen. Daarnaast heeft dit metaal ook een zeer goede weerbaarheid tegen chemische invloeden (corrosie). Het wordt daarom ook relatief veel ingezet in de (petro)chemische industrie: daar ken ik dit materiaal dan ook van.
Plat gezegd is Inconel een soort van ‘luxe’ RVS, net zoals bijvoorbeeld Hastelloy of Monel. Het zijn feitelijk allemaal merknamen die zijn verworden tot handelsnamen en soortnamen. Het is wel peperduur; de prijs gaat gauw vier tot acht keer over de kop in vergelijking met RVS 316L.
Onbetaalbaar, maar wat een droom!
Bij het zien van de titel van dit topic dacht ik in eerste instantie dat FCA/ Chrysler het merk Eagle nieuw leven had ingeblazen. Tot ik de auto zag en besefte dat zoiets toch wel iets anders is dan de “omgekatte” Mitsubishi’s en vroegere AMC Renault’s.
Echt prachtig zo’n Eagle! Vind het tof dat ze wat dichter bij het origineel (lijken te) blijven dan bijvoorbeeld een Singer.
Zou wel altijd voor een ‘gewone’ E-type of low-drag gaan als ik de middelen had (checkt… voorlopig niet…), light-weight vind ik eigenlijk niet zo mooi.