• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Lightweight GT is het nieuwste meesterwerk van Eagle

Auteur: machielvdd, gepost 25 juni 2020 om 20:58 – 27 Reacties

Eagle Lightweight GT

Eagle voegt weer een nieuw pareltje toe aan hun repertoire in de vorm van de Lightweight GT.

De Jaguar E-type is een klassieker die men nog lang niet vergeten is. Daarnaast krijgt de E-type ook weer hernieuwde aandacht door middel van restomods. Op dat gebied gaat er weinig boven de creaties van Eagle. Hun nieuwste model is de Eagle Lightweight GT. Zeg nou zelf: waarom zou je een nieuw ontwerp maken als je ook een van de beste ontwerpen ooit kunt gebruiken?

Eagle Lightweight GT

Na onder meer de Eagle Speedster en de Eagle Low Drag GT kunnen we nu een volgende creatie van de Britten bewonderen. De Lightweight GT is een herinterpretatie van de gelijknamige Jaguar uit 1963. Van het origineel zijn er maar 12 exemplaren gebouwd, dus het is bijna onmogelijk om er een op de kop te tikken.

Eagle Lightweight GT

Daarom is er nu Eagle, die verder gaat waar Jaguar ooit stopte. Als basis voor de nieuwe Lightweight dient een ‘normale’ E-type Series I. Daarbij gaat Eagle niet voor een één op één kopie van de originele Lightweight. De Britten zijn namelijk niet bang om te verbeteren waar nodig. Zo heeft hun Lightweight bijvoorbeeld een schuiner aflopende achterruit en lagere dorpels.

Eagle Lightweight GT

Dat zijn alleen nog maar optische aanpassingen. Qua techniek viel er uiteraard ook nog het een en ander te verbeteren. De Eagle Lightweight GT heeft daarom nu een 4,7 zes-in-lijn, geïnspireerd op het originele Jaguar-blok. Deze levert 385 pk en 508 Nm koppel. Ook niet onbelangrijk bij een auto die Lightweight heet: het gewicht. Dit komt uit op 1.017 kg, dankzij het gebruik van materialen als magnesium, Inconel en titanium.

Eagle Lightweight GT

Verder is de Eagle Lightweight GT er qua comfort behoorlijk op vooruitgegaan ten opzichte van het origineel. Zo is bijvoorbeeld de zitpositie verbeterd en is er een airco ingebouwd. Dit alles is uiteraard met veel oog voor detail gedaan, zodat het klassiekergevoel niet verloren is gegaan.

Iedere Eagle Lightweight GT wordt volledig op maat gemaakt voor de klant. Prijzen communiceert Eagle niet, dus reken maar op een bedrag van zeven cijfers.

Ook interessant!

  • In deze Jag zijn 3.800 manuren gestoken
  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
  • Jaguar viert feest met 2 halen 2 betalen actie
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

e-type, eagle, Jaguar, lightweight, restomod

Vorig bericht: « Verrassing: TVR zit om geld verlegen
Volgend bericht: ‘Cabrio’s zijn veiliger dan coupés’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. pexers zegt

    25 juni 2020 om 21:06

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. Edge zegt

    25 juni 2020 om 21:13

    Mocht je de auto in actie willen zien: Henry Catchpole heeft voor Carfection een filmpje opgenomen met deze Eagle Lightweight GT. Echt een snoepje van een auto, die helaas onbetaalbaar is voor ons gewone stervelingen.

    Login om te reageren
    • alfabeta zegt

      26 juni 2020 om 05:57

      Een nepper voor 1 mio +? Is dit een grap of zie ik wat over het hoofd? De Ravensburger versie van de nachtwacht is toch ook een stuk voordeliger.. En een mooie echte e type (geen lightweight) koop je voor een ton
      P. S. Ook nog zwaarder dan het origineel…

      Login om te reageren
  3. mrtrex zegt

    25 juni 2020 om 21:52

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

    25 juni 2020 om 21:53

    Jeremy Clarkson heeft onlangs zijn Eagle in ontvangst genomen https://www.instagram.com/p/CBf9T2HDJZh/?igshid=1wmhvpp71yuim

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      25 juni 2020 om 22:11

      @F36CC: Volgens mij niet. Op het moment is de auto uit de persplaten hierboven de enige Eagle Lightweight GT. Het is ook exact dezelfde auto als in het Carfectionfilmpje. Ik verwacht eerder dat Clarkson hem mag lenen voor ofwel een item voor Drivetribe, of voor zijn auto-column in een van de grote Britse kranten.

      Login om te reageren
      • redneckdarian zegt

        26 juni 2020 om 06:58

        @Edge: F36CC en Jeremy zeggen niet direct dat het een lightweight is. Kan dus ook een ‘normale’ eagle zijn.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          26 juni 2020 om 08:01

          Jeremy zegt ook niet (in die ene intragram post met de prachtige foto) dat het zijn eigen auto is.

          Login om te reageren
        • Edge zegt

          26 juni 2020 om 09:42

          @redneckdarian: Maar ik wel. Eagle bouwt niet zoveel auto’s. Er is op dit moment slechts één Lightweight GT, die wat we in de persplaatjes en het Carfection filmpje zien. De kans dat Clarkson een Eagle heeft gekocht/gekregen die er exact zo uitziet als de op dit moment enige Lightweight GT is nihil, tenzij hij het prima vindt dat Eagle zijn auto als persdemo gebruikt.

          Daarnaast kun je aan het bodywork herkennen dat het geen gewone Eagle E-Type is. De gewone Eagle E-type heeft altijd chromen bumpers, en is er als coupé alleen met de gewone daklijn. De daklijn geeft ook weg dat het geen Low Drag GT is, want de curve van die daklijn zit een beetje tussen dit en die van de oorspronkelijke E-Type coupé in. De daklijn van de auto die Clarkson heeft, alsmede dat kleine scoopje op het kofferdeksel, zijn echt uniek voor de Lightweight GT.

          Login om te reageren
      • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

        26 juni 2020 om 11:26

        Ja, dat zou natuurlijk ook kunnen. Alhoewel Clarkson lyrisch was over de Eagle Low Drag GT (https://www.youtube.com/watch?v=jdfZw2L0jns) en hij er ’t geld ook wel voor heeft, dus het zou mij niks verbazen als deze van hem is, of van hem wordt.

        Login om te reageren
  5. karaya zegt

    25 juni 2020 om 22:03

    Zou toch liever een originele hebben van de eerste serie. Een mooiere auto bestaat niet.

    Wel de coupe natuurlijk.

    Login om te reageren
    • jaapies zegt

      26 juni 2020 om 00:07

      @karaya: mooi dat de perceptie van mooi kan zo verschillen. Ben denk een van de weinige die er maar weinig aan vind, die E-type… Veel te vrouwelijk en truttig qua form, meer een sculptuur dan een auto.

      Login om te reageren
      • 9000cse zegt

        26 juni 2020 om 02:39

        @jaapies Van mij mag je er gerust weinig aan vinden en je voorkeur laten uitgaan naar andere sportwagens. Maar je gebruikt in je argumentatie wel een redenering die ik niet zo goed begrijp. En dan bedoel ik de samenhang, die je koppelt aan “de perceptie van mooi”, namelijk “Veel te vrouwelijk”. Maar je beweert dus, dat vrouwelijke kenmerken niet binnen het kader van jouw perceptie van mooi vallen. Van mij mag je gerust hoor! No offence! Maar ik vraag me toch af of dat je bedoeling was.

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 juni 2020 om 08:07

        Een sculptuur van een auto met vrouwelijke vormen. Dat is dus precies waarom zoveel mensen de wagen zo mooi vinden. Zelf vind ik de vormen van de E-type zeker mooi maar de proporties niet helemaal kloppen. Voorgangers D-type, C-type en XK120 waren nog een stuk mooier.

        Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      26 juni 2020 om 07:00

      @karaya: Wat voor mij de afknapper van het design is dat de voorruit zo ongelovelijk rechtop staat. De cabine is veel minder gestroomlijnd dat de koets

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        26 juni 2020 om 07:43

        Dat vind ik juist fantastisch. Ook de zijruiten die rechtop staan. Als een jachtvliegtuig uit de tweede wereldoorlog.

        De slimmigheid van het ontwerp is natuurlijk het kleine frontale oppervlak.

        Login om te reageren
  6. davelepeef zegt

    25 juni 2020 om 23:45

    Die airbox – wat ’n prachtding!!! Ik vind ’t een fantastische auto. Dit of een Singer??

    Login om te reageren
    • dragspert zegt

      26 juni 2020 om 01:14

      @davelepeef: Mensen die in deze klasse shoppen kunnen die keuze ook niet maken. Die nemen ze alletwee.

      Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      26 juni 2020 om 11:30

      De Eagle Low Drag GT kostte in Engeland 850.000 GBP (incl BTW), dus als je moet kiezen kun je ‘m waarschijnlijk niet betalen.

      Login om te reageren
  7. 9000cse zegt

    26 juni 2020 om 02:12

    “Zo heeft hun Lightweight bijvoorbeeld een schuiner aflopende achterruit…”. Zoals ik me hem herinner is dit toch exact hetzelfde dakje als wat als hardtop leverbaar was voor de E-type cabrio. Verbeter me als ik me vergis!

    Login om te reageren
  8. spence zegt

    26 juni 2020 om 04:56

    Buiten het mooie van deze auto en de technologie die er in zit herinner ik mij de testrit van Clarkson met de vorige, het enthousiasme dat hij daarbij uitte en de prachtige klank van motor en uitlaat. Episch !

    Login om te reageren
  9. Robert zegt

    26 juni 2020 om 07:50

    Inconel heeft veel nuttige eigenschappen, maar is niet een materiaal wat je toepast om gewichtsbesparing te realiseren. Maar dat terzijde.

    Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      26 juni 2020 om 11:37

      Klopt, het is vooral bestand tegen extreme temperaturen en wordt daarom bijv. gebruikt in de uitlaatspruitstukken van F1-auto’s. Overigens is het gebruik ervan in de automotive niet uniek. O.a. Mazda, Ford, BMW, Jaguar en Tesla gebruiken Inconel voor diverse toepassingen.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        26 juni 2020 om 14:22

        Weerbaarheid tegen hoge temperaturen is niet zo bijzonder. Het spul wordt ook veel toegepast in bijvoorbeeld gasturbines, omdat die weerbaarheid tegen hoge druk heeft, die óók gestand houdt bij (extreem) hoge temperaturen. Daarnaast heeft dit metaal ook een zeer goede weerbaarheid tegen chemische invloeden (corrosie). Het wordt daarom ook relatief veel ingezet in de (petro)chemische industrie: daar ken ik dit materiaal dan ook van.

        Plat gezegd is Inconel een soort van ‘luxe’ RVS, net zoals bijvoorbeeld Hastelloy of Monel. Het zijn feitelijk allemaal merknamen die zijn verworden tot handelsnamen en soortnamen. Het is wel peperduur; de prijs gaat gauw vier tot acht keer over de kop in vergelijking met RVS 316L.

        Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    26 juni 2020 om 08:45

    Onbetaalbaar, maar wat een droom!

    Login om te reageren
  11. Calimero zegt

    26 juni 2020 om 12:11

    Bij het zien van de titel van dit topic dacht ik in eerste instantie dat FCA/ Chrysler het merk Eagle nieuw leven had ingeblazen. Tot ik de auto zag en besefte dat zoiets toch wel iets anders is dan de “omgekatte” Mitsubishi’s en vroegere AMC Renault’s.

    Login om te reageren
  12. r3fl3x zegt

    26 juni 2020 om 15:38

    Echt prachtig zo’n Eagle! Vind het tof dat ze wat dichter bij het origineel (lijken te) blijven dan bijvoorbeeld een Singer.

    Zou wel altijd voor een ‘gewone’ E-type of low-drag gaan als ik de middelen had (checkt… voorlopig niet…), light-weight vind ik eigenlijk niet zo mooi.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North