• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Mercedes IAA Concept heeft een uitschuifkont

Auteur: Author, gepost 14 september 2015 om 20:47 – 36 Reacties

Mercedes Concept IAA


Nu jij weer.

Jawohl, Mercedes heeft de IAA (Intelligent Aerodynamic Automobile) Concept gepresenteerd en het mag gezegd worden: het is een bijzonder apparaat. Meest opvallend is natuurlijk de bijzondere vormgeving, maar die dient ook een belangrijk doel. In de meest efficiënte stand komt de Cw-waarde namelijk op een bijzonder lage 0,19 uit.

Meest efficiënte stand? Jazeker, Mercedes heeft de IAA actieve aerodynamica gegeven die samen met de toch al gladde vorm het verbruik en de prestaties een handje moet helpen. Bij een snelheid van 80 km/u schuift de gehele staartsectie 390 mm uit. Tegelijk sluiten flapjes in de voorbumper en in de louvres, om de luchtweerstand nog verder te elimineren.

Als we de geruchten mogen geloven geeft deze kar bovendien een voorproefje van de nieuwe generatie CLS, die ergens in 2017 uit moet komen. De IAA is (in ‘korte’ modus) met z’n 504 cm wel 10 cm langer dan de huidige CLS en met uitgeschoven kont zelfs 543 cm. Da’s 18,5 cm langer dan een S-klasse met verlengde wielbasis. Over die wielbasis: die is zo’n 10 cm langer dan bij de huidige E-klasse en CLS. Wellicht dus dat toekomstige generaties een ruimer interieur krijgen.

Onder de kap ligt praktisch de aandrijflijn van de C350e PHEV. Met andere woorden: een geblazen 2.0 viercilinder en een elektromotor die samen 279 pk en 600 Nm leveren. Prestatie- en verbruikscijfers heeft Das Haus nog niet bekendgemaakt.

Ook interessant!

  • Zo krijgt de lompe Mercedes EQG toch een goede actieradius
    De G-Klasse ontkomt er ook niet aan: Concept EQG
  • Mercedes Vision AVTR leest je gedachten
    Mercedes Vision AVTR leest je gedachten
  • Mercedes-Maybach EQS gaat de hoogte in
    Mercedes-Maybach EQS gaat de hoogte in
  • Mercedes-AMG, schiet eens op met die Project One!
    Mercedes-AMG, schiet eens op met die Project One!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Coupe, iaa-2015, Mercedes

Vorig bericht: « De eerste SUV van Jaguar: dit is de F-Pace
Volgend bericht: Audi E-tron Quattro Concept komt Tesla Model X slopen »

Lees Interacties

Reacties

  1. ter zegt

    14 september 2015 om 20:49

    Dude, wat is dit nou weer. Dus de next gen Mercedessen worden Audi’s?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      14 september 2015 om 21:07

      @terrorizer: het is idd net een a7.

      Login om te reageren
    • benzinehoofd zegt

      15 september 2015 om 00:08

      @terrorizer: Vind het zelf meer een CLS 3.0 (versie, niet liter).

      Login om te reageren
  2. Edge zegt

    14 september 2015 om 20:49

    Benieuwd hoelang het duurt voor Nicki Minaj en Kim Kardashian met een uitschuifkont rondlopen.

    Login om te reageren
  3. papa zegt

    14 september 2015 om 20:49

    De grille doet me denken aan de nieuwe volvo v70

    Login om te reageren
  4. rvds15 zegt

    14 september 2015 om 20:51

    Stop maar in je uitschuif-kont.

    Login om te reageren
  5. papa zegt

    14 september 2015 om 20:51

    Ik zie er ook aardig wat Zag toen in… (dak en kont)

    Login om te reageren
    • papa zegt

      14 september 2015 om 21:49

      @papa: zagato pff… Autocorrect

      Login om te reageren
  6. vtechlover zegt

    14 september 2015 om 20:52

    Vind het alleen maar positief dat ze de cv waarden maar verder en verder naar beneden schroeven!

    Login om te reageren
    • pesu zegt

      15 september 2015 om 07:29

      @vtechlover: Ik niet, krijg het dan altijd zo koud.

      Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    14 september 2015 om 20:55

    1955 Buick conceptcar ..

    Login om te reageren
    • stephanotis zegt

      14 september 2015 om 21:29

      @lincoln: 1956 Buick Centurion Concept.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        14 september 2015 om 23:39

        @stephanotis: Euhm… Nee.

        Kende ik nog niet, en nu ik hem ken, sorry, maar wat een lelijk ding.

        Login om te reageren
  8. jurdespotter zegt

    14 september 2015 om 20:57

    Oversized xl1

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      14 september 2015 om 21:07

      @jurdespotter: een auto dus, waar volkswagen met een halve brommert liep te pielen..

      Login om te reageren
  9. henkhupelschoten zegt

    14 september 2015 om 21:04

    Dit wordt dus de tesla killer waar we naar kijken, de motor mag dan wel een phev zijn, veranderd wel. Ben benieuwd! Wist niet dat het MB feestje ook al vandaag was, start de IAA morgen? Dacht donderdag

    Login om te reageren
    • stephanotis zegt

      14 september 2015 om 21:32

      @henkhupelschoten: altijd eerst de mensen die er toe doen (zoals de AB-crew), daarna het plebs.

      Login om te reageren
  10. knipperlichtje zegt

    14 september 2015 om 21:09

    Dit is typisch zo’n ding dat over een jaar of 30 in de robriek van de vergeten concepts komt, leuk idee, maar in de praktijk onuitvoerbaar. Wel interssant is de daklijn, als dit een voorbode is voor de nieuwe CLS, dan krijgt de CLS een vorm à la Audi A7

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    14 september 2015 om 21:09

    Zoals totaal plaatje niet heel mooi. Maar er zitten absoluut mooie elementen in.

    Login om te reageren
  12. harrie zegt

    14 september 2015 om 21:11

    Beetje nineties conceptcar. Vrachtwagen formaat grille is dan weer wel helemaal 2015.

    Login om te reageren
    • kylian zegt

      15 september 2015 om 08:08

      @harrie:
      Eerder eighties, Ford deed het in 1983 al beter met een Cw van 0.15.
      Zie hier de Probe IV.
      http://www.conceptcarz.com/images/Ford/ford_probe_IV_Concept-1983-01.jpg
      Gevolgd in 85 door deze Probe V.
      http://www.carstyling.ru/resources/concept/1985_Ghia_Ford_Probe-V_02.jpg
      Hoeze onze Duitse vrinden lopen een klein beetje achter.

      Login om te reageren
  13. rocky zegt

    14 september 2015 om 21:22

    Bah… wat een gedrocht!

    Login om te reageren
  14. lekbak zegt

    14 september 2015 om 22:04

    Als de nieuwe Mercedessen hier enigszins op gaan lijken ben ik heel snel geen fanboy meer. Wat een onbeschrijfelijk gedrocht van een achterkant is dit. Die lijkt op één van de lelijkste achterkanten ooit op een auto gezien, uiteraard de a7.

    Login om te reageren
  15. sacha zegt

    14 september 2015 om 22:36

    Wacht maar tot Brabus ermee aan de slag gaat!!1!

    Login om te reageren
    • gtr34 zegt

      14 september 2015 om 22:45

      @sacha: zodat het nog erger word?

      Login om te reageren
  16. gtr34 zegt

    14 september 2015 om 22:45

    Dat interieur komt trouwens ook bij de tandarts weg..

    Login om te reageren
  17. Edge zegt

    14 september 2015 om 22:54

    Ik vind dat front overigens absurd mooi. Het oogt futuristisch en tijdloos tegelijk. De rest van de auto vind ik niet zo mooi. De daklijn is teveel A7, die uitschuifkont is mooi functioneel maar lelijk om naar te zien en die geverfde ruiten slaan nergens op.

    Login om te reageren
  18. gtwillem zegt

    14 september 2015 om 23:31

    Mijn zus heeft een ‘uitschuifbare’ kont. Serieus waar. Helaas alleen geen ‘inschuifbare’ kont. Het word alleen maar groter…

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      15 september 2015 om 01:02

      @gtwillem:

      En bedankt Willem, ik heb nu net voor het slapen gaan een enorme prolapse voor ogen. En nog erger…ik denk dat het halve ontwerpteam van deze auto je zus dus ook kent gezien het feit dat het uitschuifbare deel rood gekleurd is.???

      Login om te reageren
  19. mrB zegt

    14 september 2015 om 23:45

    543 centimeter langer dan een e klasse. Man dat is een hele auto extra! Komma vergeten of mm?

    OT: apart ding, ik weet nog niet of ik het mooi vind, ik ben benieuwd naar de beelden van Wouter en co van dit concept. Wel interessant dat verlengen.

    Login om te reageren
    • nickmercedes zegt

      15 september 2015 om 19:20

      @mrB: ze bedoelen dat de totale lengte neerkomt op 543cm, de zin mis eigenlijk net een woord om het goed Nederlands te maken.

      Login om te reageren
  20. silver zegt

    15 september 2015 om 00:43

    Heeft Dieter Zetsche wellicht ook een uitschuifsnor?

    Login om te reageren
  21. clarkson zegt

    15 september 2015 om 01:20

    Mercedes is ready for take’off next destination: Mars.

    Login om te reageren
  22. fapfap zegt

    15 september 2015 om 09:13

    “Nu jij weer.”

    … Ik heb wat anders dat uitschuift

    Badum tsssssss *Thug life*

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 september 2015 om 09:28

      Een kraan?

      Login om te reageren
  23. allesmetturbo zegt

    15 september 2015 om 12:33

    Wauw wat extreem lelijk

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North