
Nu jij weer.
Jawohl, Mercedes heeft de IAA (Intelligent Aerodynamic Automobile) Concept gepresenteerd en het mag gezegd worden: het is een bijzonder apparaat. Meest opvallend is natuurlijk de bijzondere vormgeving, maar die dient ook een belangrijk doel. In de meest efficiënte stand komt de Cw-waarde namelijk op een bijzonder lage 0,19 uit.
Meest efficiënte stand? Jazeker, Mercedes heeft de IAA actieve aerodynamica gegeven die samen met de toch al gladde vorm het verbruik en de prestaties een handje moet helpen. Bij een snelheid van 80 km/u schuift de gehele staartsectie 390 mm uit. Tegelijk sluiten flapjes in de voorbumper en in de louvres, om de luchtweerstand nog verder te elimineren.
Als we de geruchten mogen geloven geeft deze kar bovendien een voorproefje van de nieuwe generatie CLS, die ergens in 2017 uit moet komen. De IAA is (in ‘korte’ modus) met z’n 504 cm wel 10 cm langer dan de huidige CLS en met uitgeschoven kont zelfs 543 cm. Da’s 18,5 cm langer dan een S-klasse met verlengde wielbasis. Over die wielbasis: die is zo’n 10 cm langer dan bij de huidige E-klasse en CLS. Wellicht dus dat toekomstige generaties een ruimer interieur krijgen.
Onder de kap ligt praktisch de aandrijflijn van de C350e PHEV. Met andere woorden: een geblazen 2.0 viercilinder en een elektromotor die samen 279 pk en 600 Nm leveren. Prestatie- en verbruikscijfers heeft Das Haus nog niet bekendgemaakt.
Dude, wat is dit nou weer. Dus de next gen Mercedessen worden Audi’s?
@terrorizer: het is idd net een a7.
@terrorizer: Vind het zelf meer een CLS 3.0 (versie, niet liter).
Benieuwd hoelang het duurt voor Nicki Minaj en Kim Kardashian met een uitschuifkont rondlopen.
De grille doet me denken aan de nieuwe volvo v70
Stop maar in je uitschuif-kont.
Ik zie er ook aardig wat Zag toen in… (dak en kont)
@papa: zagato pff… Autocorrect
Vind het alleen maar positief dat ze de cv waarden maar verder en verder naar beneden schroeven!
@vtechlover: Ik niet, krijg het dan altijd zo koud.
1955 Buick conceptcar ..
@lincoln: 1956 Buick Centurion Concept.
@stephanotis: Euhm… Nee.
Kende ik nog niet, en nu ik hem ken, sorry, maar wat een lelijk ding.
Oversized xl1
@jurdespotter: een auto dus, waar volkswagen met een halve brommert liep te pielen..
Dit wordt dus de tesla killer waar we naar kijken, de motor mag dan wel een phev zijn, veranderd wel. Ben benieuwd! Wist niet dat het MB feestje ook al vandaag was, start de IAA morgen? Dacht donderdag
@henkhupelschoten: altijd eerst de mensen die er toe doen (zoals de AB-crew), daarna het plebs.
Dit is typisch zo’n ding dat over een jaar of 30 in de robriek van de vergeten concepts komt, leuk idee, maar in de praktijk onuitvoerbaar. Wel interssant is de daklijn, als dit een voorbode is voor de nieuwe CLS, dan krijgt de CLS een vorm à la Audi A7
Zoals totaal plaatje niet heel mooi. Maar er zitten absoluut mooie elementen in.
Beetje nineties conceptcar. Vrachtwagen formaat grille is dan weer wel helemaal 2015.
@harrie:
Eerder eighties, Ford deed het in 1983 al beter met een Cw van 0.15.
Zie hier de Probe IV.
http://www.conceptcarz.com/images/Ford/ford_probe_IV_Concept-1983-01.jpg
Gevolgd in 85 door deze Probe V.
http://www.carstyling.ru/resources/concept/1985_Ghia_Ford_Probe-V_02.jpg
Hoeze onze Duitse vrinden lopen een klein beetje achter.
Bah… wat een gedrocht!
Als de nieuwe Mercedessen hier enigszins op gaan lijken ben ik heel snel geen fanboy meer. Wat een onbeschrijfelijk gedrocht van een achterkant is dit. Die lijkt op één van de lelijkste achterkanten ooit op een auto gezien, uiteraard de a7.
Wacht maar tot Brabus ermee aan de slag gaat!!1!
@sacha: zodat het nog erger word?
Dat interieur komt trouwens ook bij de tandarts weg..
Ik vind dat front overigens absurd mooi. Het oogt futuristisch en tijdloos tegelijk. De rest van de auto vind ik niet zo mooi. De daklijn is teveel A7, die uitschuifkont is mooi functioneel maar lelijk om naar te zien en die geverfde ruiten slaan nergens op.
Mijn zus heeft een ‘uitschuifbare’ kont. Serieus waar. Helaas alleen geen ‘inschuifbare’ kont. Het word alleen maar groter…
@gtwillem:
En bedankt Willem, ik heb nu net voor het slapen gaan een enorme prolapse voor ogen. En nog erger…ik denk dat het halve ontwerpteam van deze auto je zus dus ook kent gezien het feit dat het uitschuifbare deel rood gekleurd is.???
543 centimeter langer dan een e klasse. Man dat is een hele auto extra! Komma vergeten of mm?
OT: apart ding, ik weet nog niet of ik het mooi vind, ik ben benieuwd naar de beelden van Wouter en co van dit concept. Wel interessant dat verlengen.
@mrB: ze bedoelen dat de totale lengte neerkomt op 543cm, de zin mis eigenlijk net een woord om het goed Nederlands te maken.
Heeft Dieter Zetsche wellicht ook een uitschuifsnor?
Mercedes is ready for take’off next destination: Mars.
“Nu jij weer.”
… Ik heb wat anders dat uitschuift
Badum tsssssss *Thug life*
Een kraan?
Wauw wat extreem lelijk