• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe Hummer laat je bewegen als een krab

Auteur: hayte, gepost 14 september 2020 om 22:02 – 23 Reacties

De GMC Hummer naast een krab

Waarom snappen we niet helemaal, maar de nieuwe Hummer laat je bewegen als een krab. Althans, dat is wat GMC zegt.

Vind jij het recht vooruit rijden ook zo ontzettend saai? Dan heeft GMC goed nieuws voor jou! Met de allernieuwste Hummer hoeft dat straks niet meer. Vanwege redenen die ons niet geheel duidelijk zijn, heeft GMC bedacht dat je met de nieuwe Hummer moet kunnen rijden als een krab. Check onderstaande video om te zien wat ze bedoelen.

In de video doet GMC alsof ze het wiel hebben uitgevonden. ‘Soms zijn de grootste sprongen voorwaarts, diagonaal’. Diagonaal is hier een tamelijk cruciaal woord. Want zoals iedereen wel weet – en ook kan zien in het filmpje – staan krabben niet bekend om het diagonaal lopen. Eerder van links en naar rechts. En wat doet de Hummer? Juist, die rijdt diagonaal. De voor- en achterwielen draaien wel dezelfde kant op, maar het is absoluut geen hoek van negentig graden.

En daardoor vragen wij ons een beetje af wat hier de toegevoegde waarde van is. Mocht je inderdaad als een krab naar lichts of rechts kunnen rijden – een beetje zoals in I, Robot – dan is dat natuurlijk geweldig. Heb je in één klap alle parkeerproblemen opgelost. Maar dit? Een beetje diagonaal? GMC zelf claimt dat het geschikt is voor off-roadende klanten, maar vermeldt niet hoe, of wat ze hier eigenlijk aan hebben.

Het is stiekem ook een beetje de vraag hoe baanbrekend nieuw dit eigenlijk is. Veel auto’s worden tegenwoordig geleverd met rear wheel steering, waarbij de achterwielen op lage snelheden tegensturen. Op die manier is je draaicirkel een stukje kleiner, wat het manoeuvreren makkelijker maakt. Op hoge snelheid draaien ze juist weer mee – zoals de Hummer in het filmpje – om de stabiliteit te verbeteren. Auto’s zouden dit dus in theorie al een tijdje kunnen, Hummer is alleen de eerste die het daadwerkelijk doet.

Op 20 oktober horen we waarschijnlijk meer over deze (optionele) functie. Dan onthult GMC namelijk de nieuwe Hummer. Eerder hoorden we van GMC dat de elektrische Hummer 1000 pk krijgt, 15.591 Nm en binnen drie seconden naar de 97 km/u sprint. De krabbige Hummer wordt geleverd als pick-up en SUV. Vermoedelijk gaat de nieuwe elektrobak volgend jaar in productie.

Ook interessant!

  • Hummer is loeizwaar
    Nieuwe GMC Hummer EV wordt een loeizwaar geval
  • Ruim 2 miljoen euro voor de eerste nieuwe Hummer
  • GMC Hummer EV SUV
    GMC Hummer EV SUV: dit is de productieversie
  • GM geeft Tesla een lekkere steek onder water met Hummer

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, gmc, Hummer, pick-up, SUV, Video, wtf

Vorig bericht: « Video – met een Mercedes Sprinter V6 over de autobahn
Volgend bericht: Nieuwe Hyundai Tucson is gedurfd »

Lees Interacties

Reacties

  1. moveyourmind zegt

    14 september 2020 om 22:26

    Sommige trekkers en getrokken landbouwmachines hebben ook de mogelijkheid om in krabbegang / hondegang te rijden. Hierdoor lopen de achterwielen niet in hetzelfde spoor als de voorwielen om zo de bodem minder te belasten.

    Maar dat zal bij de Hummer wel niet de reden zijn, kan me niet voorstellen dat je je bij het offroaden druk maakt over hoe de ondrrgrond eruit ziet nadat je er overheen bent gecrosst.

    Login om te reageren
    • sprankel zegt

      15 september 2020 om 00:51

      Er is een groot verschil tussen racen op onverharde wegen en offroad rijden, staar je niet blind op fake promo filmpjes waar een offroader goed aan het door rijden is. Offroad is vaak extreem traag en de kunst is om zonder schade te rijden, liefst zonder vast te komen zitten maar schade is je eerste zorg. Immers eenmaal je daadwerkelijk offroad gaat rijden heb je geen idee wat je gaat tegenkomen, niemand heeft het pad dat je gaat nemen voor jou gecontroleerd,, om te beginnen of die er wel is, zou zomaar kunnen dat dat de andere kant van de heuvel is weggespoeld.

      Door water rijden is ook show, in werkelijkheid doe je dat enkel als je echt niet anders kan. De ondergrond, diepte, stroming, heel onvoorspelbaar, heel lastig in te grijpen als het verkeerd gaat. Wat men ook altijd vergeet te vertellen is de hoeveelheid onderhoud je moet doen zowel voor als na, elektronica houd niet van water dus dat moet zo snel mogelijk gedroogd worden, aandrijfriemen houden niet van zand en steentjes (worden vaak verwijderd tijdens de oversteek), iedere olie moet worden nagekeken of er geen water is ingekomen (via carter ontluchting bijvoorbeeld), vacuum leidingen kunnen los getrokken worden etc.

      Men laat uitschijnen dat je met een snorkel en de fabrikant die zegt zo diep mag je dat allemaal vanzelfsprekend is en dat je de motorruimte zomaar mag laten onderlopen, de fabrikant gaat ervan uit dat je dat 1 keer gaat doen waarbij je na 2/3 minuten aan de overkant bent met perfecte techniek waarbij de motorruimte niet onder water komt te staan (wat vaak ook inhoud dat de radiator afgeschermd is met een plaat die je eerst mag steken)

      Of om het anders te zeggen, de franchise bij echt offroaden is 5K, dat helpt om een alarmbel te doen afgaan bij mensen die denken eens te komen crossen.

      Login om te reageren
  2. pindakoning zegt

    14 september 2020 om 22:28

    Ik blijf mij verbazen over die 15.000nm(!!) aan koppel..

    Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      14 september 2020 om 22:30

      @pindakoning: ik realiseer mij net dat ik 15.591nm ‘eventjes’ afrond op 15.000. Die haal 591nm haalt mijn auto geeneens ?

      Login om te reageren
      • vincentmiata zegt

        14 september 2020 om 23:42

        Dat is koppel omgerekend aan de wielen. Een gemiddelde hot hatch zal iets van 6000nm aan de wielen hebben.

        Koppel x gear ratio x end ratio= koppel aan de wielen

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      14 september 2020 om 23:20

      @pindakoning: dat zegt helemaal niks want dit is koppel aan de wielen. Een gewone auto heeft ook duizenden nm’s aan koppel aan de wielen doordat er een versnellingsbak en eindvertraging tussen zit. En dan hebben we het nog niet eens over de koppeling die nog veel meer koppel kan genereren.

      Hoewel niet elke auto aan 15k nm zal komen is het vrij normaal voor een terreinwagen die lage gearing heeft. Ik heb het al meer gezegd en blijf het zeggen: vergeet koppel want het is een nutteloze waarde die niks over prestaties zegt.

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        15 september 2020 om 14:14

        hoe genereert een koppeling koppel??

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          16 september 2020 om 12:35

          @boomhauwer: door te vertragen. Net zoals een tandwielvertraging zorgt voor meer koppel dus. Alleen een koppeling doet dit niet bijzonder efficiënt en creëert een hoop warmte (en slijtage).

          Zo kan je ook gewoon in de hoogste versnelling wegrijden met je auto als je maar genoeg met de koppeling slipt. Niet aan te raden overigens, maar het kan.

          Login om te reageren
      • chimaera zegt

        16 september 2020 om 12:06

        @lekbak: Het is logisch dat het koppel dat de wielen overbrengen hoger is.
        Maar dat dit niets te maken heeft met het koppel dat de motor levert klopt geen hout van

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          16 september 2020 om 12:39

          @chimaera: koppel aan de wielen heeft helemaal niks te maken met koppel aan de motor. En met niks bedoel ik dan ook echt helemaal niks. Als je dus koppel aan de motor probeert te vergelijken met koppel aan de wielen ben je nutteloos bezig. Het is een vergelijk wat eigenlijk niet gemaakt kan worden.

          Je kunt (in theorie) elke motor elk denkbaar koppel aan de wielen laten genereren. Zelfs een horlogemotor kan voor 15.000nm aan de wielen zorgen, als je maar genoeg vertraagt.

          Login om te reageren
  3. quinn zegt

    14 september 2020 om 22:52

    Gaaf

    Login om te reageren
  4. cvoo zegt

    14 september 2020 om 23:02

    De Diesel Brothers stonden 5 jaar geleden al op Sema met een truck die de Crabwalk kon. Ook zij zullen waarschijnlijk niet de eerste zijn geweest.

    Login om te reageren
  5. technopatat zegt

    14 september 2020 om 23:04

    Elke meesturende achteras auto doet dit toch ook? Op lage snelheid sturen de wielen tegen voor een kleinere draaicirkel en op hoge snelheid bewegen ze in hondengang om bv stabieler te verwisselen van rijvak…

    Login om te reageren
  6. mustang750supersnake zegt

    15 september 2020 om 00:24

    je koopt n H1.., òf als t ècht niet anders kan een H2…..rest is rotzooi…t zou me verbázen als daar nog iets ruigs uitkomt….

    Login om te reageren
  7. banderas zegt

    15 september 2020 om 00:57

    Bedoelen ze niet dat juist diagonaal cooler is dan als een krab?

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    15 september 2020 om 08:46

    Bedoelen ze dat dit ding zo lomp is dat je er alleen op deze manier mee kan file parkeren?

    Login om te reageren
  9. KEV9 zegt

    15 september 2020 om 09:43

    Kan iemand mij vertellen hoe ik de filmpjes op mijn android telefoon kan bekijken, de reclames zie ik wel maar daarna is het over en uit.

    Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      15 september 2020 om 10:53

      @Soulmaster: de reclame laten uitspelen. Daarna als het filmpje zou moeten beginnen de stip naar t einde slepen en weer terug. Bij mij werkt t dan eigenlijk altijd.

      Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        15 september 2020 om 12:28

        hmm geprobeerd. nada.. jammer.. lukt gewoon niet, lijkt wel of eer een schilletje over de youtube video ligt.

        Login om te reageren
  10. ro996 zegt

    15 september 2020 om 09:48

    Niks bijzonders, zag vorige week ook een golfje cabrio zo over de snelweg ‘rechtuit’ gaan.
    Rijden genoeg auto’s in NL rond die zo krom zijn dat ze dat ook doen. Waarschijnlijk verkocht bij dubieuze zaakjes.

    Login om te reageren
  11. bennyyy zegt

    15 september 2020 om 10:03

    Dat is natuurlijk om de drempels op de parking van de mac te kunnen ontwijken ;)

    Login om te reageren
  12. hoofd zegt

    15 september 2020 om 10:12

    Dames en heren, In deze is Crab-Walk/ Crab-Steering is een mank woord (ba dum tssss). In het nederlands noemen we dit “hondengang” en in het duits “hundegang”/ hundeganglenkung wat perfect passend is.

    Login om te reageren
  13. theghost zegt

    15 september 2020 om 10:38

    Ze zijn misschien niet de eerste met een auto die dit kan, wel de eerste met een electrische auto die dit kan…
    Niet heel erg bijzonder verder…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North