De nieuwe Insignia GSi Sports Tourer is hot & spicy

Auteur: , 60 Reacties

Naast een station-variant van de Insignia GSi, introduceert Opel ook een nieuwe motor.

Goed nieuws voor papa’s met (een klein beetje) haast. Opel komt met een Sports Tourer-versie van de Insignia GSi. Eerder dit jaar stofte Opel het GSi-label af met de introductie van de Insignia GSi sedan. Net als de sedan, krijgt de GSi Sports Tourer een tweeliter turbomotor onder de kap met 260 pk en 400 Nm koppel. Sprint naar de 100 doet die in 7,5 seconden en een begrenzer was niet nodig. Bij 245 km/u houdt de Insignia GSI het voor gezien. Dan liever een diesel? Dan heeft Opel goed nieuws voor je.

De Insignia GSi wordt namelijk ook als diesel verkrijgbaar. Een nieuwe 2.0 bi-turbo met 210 pk en 480 Nm koppel komt naar het GSi-label. De Insignia GSi Sports Tourer sprint met dit blok in 7,9 seconden naar de honderd en de topsnelheid bedraagt 231 km/u. De acceleratietijden zijn prima te noemen, maar heel snel gaat het allemaal niet. Het verbruik ligt volgens Opel op 8,9 l/100km in stadsverkeer, 6,1 l/100 km buiten de stad of 7,3 l/100 km gecombineerd. De Insignia GSi Sports Tourer komt standaard met vierwielaandrijving met torque vectoring. Zowel de benzine- als de dieselmotor is gekoppeld aan een achttraps automaat. Er kunnen vijf mensen worden vervoerd en de bagageruimte bedraagt 1.665 liter

Dan mag het vermogen en de sprinttijd wellicht geen indruk maken, het uiterlijk is wel lekker dik. Stoerdere bumpers, Brembo-remmen en 20-inch velgen op Michelin Pilot Sport 4-banden laten zien dat dit geen reguliere Insignia betreft. Informatie over prijzen en beschikbaarheid volgen in een later stadium.



60 reacties

Ziet er stoer uit, helaas dat de wagen niet echt de “go” heeft om de “show” waar te maken.
@motherlover: geldig voor de meeste wagens tegenwoordig
@onehp: klopt, ik vind dat eigenlijk best wel jammer. Vind deze Opel bijvoorbeeld best mooi en sportief ogen in deze trim. Alleen jammer dat het dan niet helemaal waar gemaakt wordt qua prestaties.
@motherlover: 260 pk en 400 Nm op 1550 kg gaat nog best aardig. Deze “show” is nog steeds de milde sportieve variant. Geen wide body of zulke toestanden.
@Jochempie: 260 pk is niet misselijk, en hij ziet er ook nog eens goed uit!
@bmwfreak038: ben ik met je eens. Als ‘ie rond de 45 mille moet kosten is het een interessante optie.
@motherlover: een A180 met AMG pack ook niet.
@boomhauwer: 109 hele PK’s jonge. Vroem Vroem.
@viezefreddyw: De benzine 180 zelfs 122!

122! Bizar dat de voorwielen het kwijt kunnen.
@granlusso: oooit was het anders … 😜
@motherlover: Een dergelijk blok zou ook zonder het hele plastic pakket te bestellen moeten zijn, zeker met de diesel. Een 320d wordt ook niet standaard met M-pakket geleverd.

Dat gezegd hebbende zijn het mooie toevoegingen. Een beetje vlotte diesel was ook welkom. Geen strepentrekker maar hopelijk wel sterk zat om comfortabel met de 2.0 TDI’s en 20d’s mee te komen.
@motherlover: Ja want 260pk is echt behelpen…
@werf76: Dat heb ik niet gezegd… de prestaties zijn alleen ook met de 260pk benzine motor niet echt super heftig.. 7.5 tellen naar de 100 is niet echt super snel. En in deze tijd van hothatches die al tegen de 300 pk, zoniet dik daarboven zitten, die over het algemeen een klasse lager gepositioneerd zijn, is 260pk niet behelpen maar ook geenszins heel sportief te noemen…
@motherlover: Er is meer dan 0-100. De tussenacceleraties zullen best leuk zijn.
De nieuwe auto van de Stig.
Whahaha de fransozen denken ook een raceauto gemaakt te hebben (laatste foto)
@towi1989: en helm maakt nog geen raceauto, enkel dat je misschien eens op circuit komt.
@onehp: en een raceoveral en handschoentjes dan?
@towi1989: dus als ik in een Fiat Panda uit 1984 een race overall, handschoenen en een helm leg bestempel jij het als raceauto?
Uit je reactie begrijp ik dat jij Franse auto’s maar niks vindt?
@rufctr01: Wat ik wil zeggen is dat opel ook eens met een beetje sportieve auto komt en ze gelijk menen een racewagen te hebben.
@towi1989: tja, ze maken ook Ferrari petjes, wat zegt dat dan? ;)
@towi1989: Hoezo fransozen? Opel is dan wel overgenomen door PSA maar deze is gewoon nog gepland, ontworpen en gebouwd door Opel. Daar is niks van PSA aan te pas gekomen…
@towi1989: check nog even de Chevrolet Malibu, heel erg Frans he.
Ik vind hem echt onwijs mooi! Prachtige auto man. Samen met de Kia Optima en Mazda 6 SW de mooiste in zijn klasse. Netjes gedaan Opel!
@viezefreddyw: Ik vind hem inderdaad ook heel erg mooi. Maar die chromestrip boven langs de ramen, deed me altijd nog ergens aan denken. Kon het niet thuis brengen, tot ik een lijkenwagen zag. Nu krijg ik die gedachten er niet meer uit.
@aeromax: Dat heb ik dus met de huidige BMW’s. 5- en 7-serie bijvoorbeeld. Het is net of ze een hockeystick op de auto hebben geplaatst… Vreselijk!

http://bmw.nl/dam/brandBM/common/newvehicles/7-series/sedan/2015/flash/g11g12_7sedan_highlights_assets/carbonslider/img/7-series-sedan.jpg
@viezefreddyw: Haha. Ja laten we het over de designtaal van BMW maar niet hebben inderdaad;)
@viezefreddyw: grappig. Bij een van de afleveringen van Head2Head (oa op Netflix) hebben ze ook echt een hockeystick tegen de zijkant geplakt en het viel niet eens op! :-D
@aeromax: yeps, gelijk met de astra. Heel smerig. Daarnaast heet de insignia in het echt ook nog eens een rare verhouding/lijn aan de zijkant. Van de vakantie had ik t genot dat de buurman er net eentje heel trots van de leasemaatschappij had.

Gelukkig deze vakantie geen kilo’s aangekomen doordat elke ochtend het half verteerde bbq antiperistaltisch omhoog kwam zeilen, na een blik op dat stuk blik.
Knappe auto, zal vast prima rijden ook.

Vraagjes
– De kofferinhoud zonder neergeklapte achterbank
– Wat weegt ie (eu)?
@Onehp: De bagageruimte is 532 liter en wanneer de achterbank is neergeklapt 1638 liter. Best ruim dus.
@viezefreddyw: Vind je? Een Astra Station doet 540 liter en met platte achterbank 1630 liter. Dat is meer dan deze grote broer dus.
@straatzakelijk: Potver, zo groot? Ik kan me niet voorstellen dat de Insignia met achterbank omhoog minder ruimte biedt en met achterbank ingeplakt maar 8 liter meer.
@viezefreddyw: een seat leon iets van 590 en een golf 610. Dus die insignia is gewoon klein voor z’n segment.
@sjonniedeluxe: tja, het Insignia segment is eigenlijk niet groter qua koffer dan het Golf segment. E-klasse buiten beschouwing gelaten. Maar qua comfort liggen zo op het niveau van menig limousine van weleer… Ik heb geen limo nodig, liever een lichtere Golfklasser, comfort genoeg…
@viezefreddyw: De laatste vectra doet 610 vs 18xx liters. Dat is een hele klasse groter.
@Onehp: 1550 kg las ik een reactie hierboven?
@bmwfreak038: ik ben sceptisch, een Passat met gelijkaardige set up weegt al snel een echte 1700kg eu..
Echt een toffe bak! Heerlijk ook dat de GSI badge terug is!
@jaso013: Alleen deze auto met deze specs is die Badge niet waardig, een oude kadett GSI 2.0 16v is sneller.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Al draagt een aap een gouden ring het is en blijft een lelijk………
@4wheels: Je moet geen slechte dingen over je vrouw zeggen:o
Hoog verbruik boor die diesel
@marvin1608: of meer realistisch
@marvin1608: Nee hoor, gewoon realistisch verbruik aangegeven. Niemand gelooft namelijk de 5,3 liter wat alle andere merken ongeveer opgeven.
@viezefreddyw: Haal je ook nooit wanneer je boven de 110 km/h komt. Zuinigste auto die ik heb gehad was een Ford Mondeo 2.0 tdci daar behaalde ik met snelweg verkeer en redelijk doorrijden 1:17,5 mee en dat vind ik voor zo’n slagschip al zuinig zat. Als je echt zuinig wilt auto rijden neem lekker de provinciale weg waar je nauwelijks boven de 100 uitkomt. Zelfs men XC70 haalt daar de 1:20
@dieselkameel: Ja joh. Ik heb 2 maanden geleden een DS5 opgehaald. Een hybride-versie (ouwe lullenbak maar ik vind het een heerlijk ding). Het ding moet natuurlijk vreselijk zuinig zijn. Volgens het boekje moet hij gecombineerd 3,4 liter op 100 kilometer verbruiken. Dat is 1 op 29. Nou ben ik wel een stevige doorrijder en maak ik altijd snelwegkilometers, maar mijn verbruik ligt een stuk hoger. 6,4 liter op 100 kilometer dus 1 op 15 doet hij onder mijn rechtervoet. 1 op 18/20 is best mogelijk maar niet onder mijn rechtervoet ghehe..
@viezefreddyw: Haha netjes gedaan! Heb wel gemerkt dat elke motor een beetje een sweet spot heeft waarop hij echt het zuinigste rijdt. Nou ben ik anyway niet echt gecharmeerd van een hybride als het op zuinigheid aan komt. Heb ook nog gekeken naar een DS5 hybrid, maar vond hem te laag. Mevrouw hier thuis heeft vroeger gevolleybald en heeft daar nog steeds last van..
@marvin1608: viel me ook al op. Komt neer op 1:14 gemiddeld. Bbehoorlijke tegenvaller. Mijn 308 sw doet bij rustig rijden 1:24, en bij heel stevig doorrijden 1:19
Dikke wagen hoor

Maar ligt het aan mij of lijkt hij enorm op de Mazda 6?
@peke: Ligt aan jou.
Komt Opel weer terug op het Friese platteland?. Dit model lijkt er weer op na een lange periode van lang wachten. Vroeger zag je niks anders scheuren dan Manta’s en Kadetjes over de smalle weggetjes. Een dorpsgenoot rijdt nog steeds een Kadet C 3 deurs station uit ’74, prachtig.
Net gelezen dat ie een gelijlaardig 4wd systeem krijgt als de Focus RS. Vind ik wel noemenswaardig, hem misschien toch eens gaan bekijken…
GSI badge totaal niet waardig met deze specs, niets bijzonders.
Nu dat 2l blok in de Zafira aub… da’s een combo die ik zou kopen.
Komt er ook nog een overtreffende OPC variant?
Prestaties van de diesel zijn matig 8,9 naar de 100 deed mijn oude Insignia BiTurbo ook met 195pk, met een 318d moet je al flinke moeite doen om die voor te blijven. Meer show dan go
Zeker geen onaardige uitvoering. Vooral zo in t rood!!
5 p en 1665 l. ?!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).