Opel scheurt de Insignia GSi op je beeldscherm

Auteur: , 76 Reacties

Wel een gemiste kans om het model niet te presenteren met een likje felgroene verf...

Het toetsenbord van collega @mauritsh smeult nog na van het ontzettend hete nieuws dat Opel de aanduiding ‘GSi’ nieuw leven inblaast, maar Opel knalt er direct nog eens overheen met de onthulling van de Opel Insignia GSi! Dit is ‘m dan, de auto die voor het eerst sinds de Corsa GSi uit 2010 de legendarische GSi-badge weer mag dragen.

Onder de kap huist een 2.0 liter grote turbotor met 260 pk, die gekoppeld is aan een achttraps automaat en vierwielaandrijving. Opel claimt dat de auto daarmee sneller is op de ‘Ring dan de goede oude Insignia OPC (rijtest), onder andere omdat de nieuwe GSi 160 kilo lichter is dan die blepper. Opvallend is trouwens dat Opel de Insignia OPC van de vorige generatie betiteld als de ‘voorganger’ van deze Insignia GSi.

Dat roept bij ons de vraag op waar het OPC-label blijft. Opel biedt namelijk nog wél de OPC-line aan, die je reguliere Opel een wat sportievere look geeft. Komt er boven de Insignia GSi ook nog een heuse Insignia OPC, of sterft het begrip ‘OPC’ een stille dood? Dat zal de toekomst uit moeten wijzen, eerst maar eens in de kleine details van deze GSi duiken.

De auto staat op 20-inch velgen en de specs lezen als een verzameling van puike namen. Brembo verzorgt de remmen, Michelin de banden. Speciaal voor de GSi ontwikkelde sportstoelen zorgen ervoor dat je je rug recht kan houden als er een dikke BMW naast je komt staan bij het stoplicht. Uiteraard zijn er ook de nodige sportieve addenda, onder andere een spoiler die volgens Opel zorgt voor ‘extra neerwaartse druk op de achterwielen’.

Kortom, kratje pils onder je kneie en raggen met dat ding alsof het 1983 is en je in een Kadett GSi zit! Of moeten we zeggen raggen met dat ding alsof je in 1999 in een Kadett GSi uit 1983 zit? Enfin, de auto in het echt begluren kan in september op de IAA in Frankfurt.

Wij vragen, @potjak draait en gooit een blik digitale groene verf over de Insignia GSi. Zie hier de auto in Maaskantje-spec:

GSi

Bedankt Luc voor de heads up!



76 reacties

10x beter dan een Giulia!
@snorrewietskie: Als je een jaren 80 porno-snor laat staan en van aandrijving op de verkeerde wielen houd wel ja…
@trustmeiamanengineer: vergeet het matje in de nek niet
@lekkerlinksrijden: en ketting + armband in goud gespoten staal.
@cpp1: Maar wel rijden met matje wapperend in de wind en niet voor lul rijden in een leen-panda omdat de Alfa weer eens met een storing in de garage staat.
@snorrewietskie: Mjuh, oude vooroordelen over betrouwbaarheid zou je anno 2017 wel een broertje dood aan moeten hebben, hoor.

https://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/pannenstatistik_einzelergebnisse_2014/untere_mittelklasse_opel_astra.aspx

Opel scoort al decennia erg laag in vergelijking tot zijn landgenoten. Zegt allemaal niks over de huidige modellen natuurlijk, maar om Opel nou zo op te hemelen naast Alfa…
@musje83: mensen die opkomen voor merken, terwijl die merken datzelfde nooit voor jou zouden doen….
@musje83: In de TUV lijsten komt Opel redelijk uit de bus. Fiat, Alfa en Lancia staan er niet eens in.
@musje83: Ja maar ik vertrouw de cijfers van de ADAC in elk geval niet meer. https://www.autoblog.nl/nieuws/adac-voorzitter-stapt-op-na-verkiezingsfraude-vw-golf-64954
@snorrewietskie: vandaar de bijnaam “Slopel”
@rhellema: toch is opel betrouwbaarder dan alfa.
@snorrewietskie: toen alfa opel motoren ging monteren, kregen ze inderdaad de vervelende opelkuren er bij .
@snorrewietskie: daar is dan ook niet veel voor nodig
@snorrewietskie: ik moest een heel klein beetje lachen
@dondeboer: Volgens mij zijn heel veel mensen het hier met me eens.
@snorrewietskie: Heeft niks met wel of niets eens te maken. Je roept dat een auto die nog niemand heeft gereden 10x beter is dan een auto die door journalisten wordt bejubeld om z’n rijgedrag? Op z’n zachtst gezegd ongefundeerd.
@dondeboer: Ik fluisterde. En zoals eenieder, behalve een enkele verstokte Alfaboy, zal begrijpen doelde ik op het uiterlijk.
@snorrewietskie: gezien de andere reacties (die er pechstatistieken etc bijhalen), begrijpt lang niet iedereen dat je het alleen over het uiterlijk hebt. Maar toegegeven, de Insignia is een mooie auto.

Oh, en ik zou mezelf geen Alfa boy willen noemen. Geef mij maar een leuke obscure Japanner uit de jaren ’80.
@snorrewietskie: Als neutrale autoliefhebber, vind ik de Giulia meer emotie uitstralen dan de Insignia. De Insignia is een prima auto, een mooie aanvulling op het aanbod en onderscheidend genoeg, om het goed te kunnen waarderen.
Maar die Alfa Romeo Giulia heeft wel een extra pakket emotie meegekregen, was misschien ook wel nodig, om het merk nog te redden. Terwijl eigenlijk de Opel Insignia ook wel een pakket extra emotie had kunnen gebruiken, maar men kiest bij Opel nu eenmaal voor de mildere aanpak, misschien dat men onder de leiding van PSA een betere aanpak krijgt. Nog meer onderscheidend wordt, qua uiterlijk vertoon.

En dan bijft de vraag, komt de Opel Insignia nu ook nog als OPC, met de 3.6 V6 van de Buick Regal GS (http://www.carscoops.com/2017/07/2018-buick-regal-gs-shows-up-with-310hp.html)?
@snorrewietskie: Jij reed toch in die gele opel manta?
@snorrewietskie: en niemand hapt .. gompie
Gaat die auto nu eens eindelijk tot stilstand komen zodat ik de velgen in vol ornaat kan bekijken ja!!
* Kwijlt weg bij het idee hoe de nieuwe Saab 9-3 Turbo X eruit had gezien op dit platform…
Heb ik weer; jaren lang Opels verkocht, ik vertrek en voilà : nu gaan ze in ene dit soort apparaten in de showroom zetten.





(ok de vorige Insignia,Cascade,Astra OPC waren ook wel leuk)
@noosaheads: Vergeet ik nog m’n eigen Corsa OPC Nurburgring Edition.Uit het oog uit het hart blijkbaar…
@noosaheads: dan ga ik toch bijna denken dat de beleving niet je van het is want anders had je hem niet vergeten😉
@rhellema: Dat ligt eraan, wat hij ervoor terug gekregen heeft, misschien iets wat nog meer beleving in zit?
@noosaheads: oeh leuk spul
via Android app
@noosaheads: heb die auto ook gereden en best veel op bergwegen: fantastische auto!
@stfu: Zeker, maar man man man, wat was dat ding stug in de binnenstad. Bijna op het zelfde niveau als een Abarth 500 esseesse.
offtopic: Man, wat lijkt de neus van deze Insignia enorm op de neus van een Mazda 6!
@julez: Nie echt
@snorrewietskie: Oke, de grille dan..
Had de vorige ook niet 280pk??
Overigens, saai hok… Niks speciaals gedaan aan het ontwerp…man man man, wat voor luie ontwerpers hebben ze bij Opel. Lijkt alsof ze ex-vaggers van de grond oprapen…
Vette achterkant, maar, wordt deze nu gepositioneerd onder of boven opc
@janmetdelangeachternaam: Misschien moet je de tekst even lezen.
@noosaheads: Men noemt de auto de opvolger van de vorige Insignia OPC, maar dat geeft niet aan wat men vanaf nu met het OPC label gaat doen. Komt er nog een volgende generatie OPC-modellen, en zo ja worden die wagens boven de GSi’s of eronder gepositioneerd? Dat wordt in het artikel niet duidelijk, simpelweg omdat Opel daar zelf ook geen woord over rept. Prima vraag van Jan, maar eentje waar we vooralsnog geen antwoord op hebben.
@Edge: lijkt mij dat ze de sportieve divisie gewoon labellen als gsi inplaats van opc of zeg ik iets geks.
@bmwfreak038: Misschien wordt het huidige OPC-line label nu gebadged als GSI?
@jprc: zei ik niet exact hetzelfde? Alleen andere context?
Ziek mooie auto, maar wie gaat dit kopen boven een bijv. BMW 330i met 250 pk en achterwiel aandrijving..
@kalslasie: Ligt aan de prijs. Denk dat deze wat goedkoper wordt dan de vorige. Zeker omdat die motor nogal wat uitstoot had, dus hoge belasting. Neem aan dat deze daar een stuk minder last van heeft. Daarbij, deze zal behoorlijk in de opties zitten, bij BMW begint het spelletje pas dan. Kaal is zo’n ding gewoon kaal en met de opties die je eigenlijk wel moet hebben op zo’n ding tillen hem zo voorbij de 70k.
@kalslasie: niemand, iedereen die in deze klasse koopt en met geld wil smijten koopt een BMW 340i met xDrive. Of een Audi S4. Of een C43 AMG.
@kalslasie: Ik denk dat we eerst even op het prijskaartje van de Insignia GSi moeten wachten voordat we daar een goede keuze in kunnen maken. Op voorhand durf ik echter wel te stellen dat ik voor de Opel ga. Het verschil bij de instappers (allebei rond de 140pk) is al een dikke 5000 euro. Daar kun je heel wat leuke opties voor aanvinken bij Opel. Als dat verschil in dezelfde lijn ligt bij de GSi, heb ik mijn keuze gemaakt. In de binnenstad, op de snelweg en in de file maakt het toch geen biet uit of je FWD of RWD hebt. Dan heb ik liever een vlotte Opel die van alle opties voorzien is dan een vlotte BMW die iets kaler in de opties zit.
@kalslasie: die 330i gaat in de praktijk echt heel veel duurder zijn, in aanschaf,verzekering én in onderhoud. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat er mensen gaan voor de Opel.

Persoonlijk vind ik de Insignia ook véél mooier dan de 3-serie,maar dat is smaak. In dit segment zou ik zelf denk ik voor een Giulia Superveloce gaan, maar daar ging het hier niet over.
@dondeboer: en opties
Zo lekkere kuipstoelen hoor. Kan VAG nog wat van leren, want alleen de oude R en Clubsport hadden die gave Schalensitze. Helaas is dat nu niet meer te krijgen op een R of GTi.
Mooi rood. De walrustanden terug, maar nu beter vorm gegeven. Leuk Ducktailtje. Buitenkant eigenlijk helemaal goed. En dan een interieur donkerder dan een spookhuis? Kom op Opel, dat kunnen jullie veel beter.
Hele gave en mooie auto. Ik ben benieuwd naar de rijtest van AB!
“Of moeten we zeggen raggen met dat ding alsof je in 1999 in een Kadett GSi uit 1983 zit?” Hahaha heerlijk.

Best een mooie kar eigenlijk!
Zo te zien is ‘ie niet anders dan de Buick Regal GS die twee dagen geleden het web op geslingerd werd. Prima wat mij betreft, want ook dat was een mooie wagen.
Het is zo jammer dat we massal badge-geil zijn en voor dit geld veel liever een kalere BMW, Mercedes of Audi kopen, want als ik het zo lees is dit gewoon een hele leuke auto.
Had dan ook het Opel logo in de neus vervangen door de GSi batch.
@raymster: wat moet je met een partij GSi emblemen in de grill? Lijkt mij een beetje “too much”
@Jetlag: partij? Zie de Kadett GSI, 1 is voldoende, nostalgie…
@raymster: Een batch is een partij. Een badge daarentegen, is een embleem; -)
Ik snap de ophef niet zo, OPC is veranderd in GSi. verder niks.
Een andere bron spreekt over 260 pk en een driftmodus… krijgt ie dan 260 of 280 pk, en is er überhaupt iets bekend over een driftmodus? Lijkt me dat ie dan ietsje meer vermogen zou moeten hebben…
@jobberns: drift mode is zowiezo onzin tenzij je een tiener bent… heb de mijn nog nooit geselecteerd en gaat niet gebeuren ook.
@focusrs1: tja, ik vind het ook niet echt heel spannend. Ik snap ook niet waarom je dat op een auto als deze zou willen hebben eigenlijk.
Haakte af bij het woord automaat…
@sparks: ik zal volgende keer gewoon ‘tomaat’ schrijven.
Waarom krijgt die Buick Regal GS(zonder i) versie voor Amerika dan 310pk? Standaard chiptuning?
@jantje_555: In de Buick Regal ligt een hagelnieuwe 3.6 V6 en in de Opel Insignia GSI ligt een 2.0 4-cilinder met een Turbo, dat is het verschil, misschien dat de Opel Insignia OPC ook nog met die 3.6 V6 komt. Maar het zal de Nederlandse grens wel niet halen, in verband met onze BPM-taks en zo.
@orichy: Hoewel de Opel Insignia GSI wel meer Newtonmetertjes eruit tuft naar de wielen, 400Nm tegen 382Nm van de Buick Regal GS.
Wonderschon!.
Ik hou eigenlijk helemaal niet van Opel(en vw en alfa) maar vind deze optisch toch wel erg geslaagd
Heel gaaf. Maar nu OPC eindelijk een naam heeft moet die weer om zeep geholpen worden? Of komt er een 400pk OPC?
@dutchdriftking: Wie zal het zeggen… Laten we hopen op een versie met minstens 350pk en 4wd en station. Ik begin alvast te sparen
@jaapiyo, de Opel Insignia krijgt maar 260pk in plaats van de vermelde 280pk!
Maar waar is de trekhaak voor de sleurhut?
in 1983 heette de snelle Kadett niet GSI maar GTE:
https://www.kadett-forum.de/index.php?attachment/24213-img-7686-jpg/
Zelfde lot als alle andere Opels; 2 jaar zien ze er courant en kek uit, daarna is het design effect uitgewerkt en rijd je in een snel verouderde oude auto.
No-way dat dit op m’n longlist komt volgend jaar.
@bischero: nou kijk eens naar de vorige 3 serie en C klasse die vind ik er dan ook maar erg verouderd uitzien. Dan valt de Insignia nog mee.
@jaapiyo de auto heeft 260 pk ipv 280 pk
Lekkah! Net als de groene shop

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).