• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe Mazda EZ-6 is spotgoedkoop

Auteur: jaapiyo, gepost 29 september 2024 om 17:32 – 22 Reacties

DEZ6 sportieve Mazda EZ-6 blijkt niet peperduur maar spotgoedkoop te zijn.

Onze @720s is fan van de Mazda6 en dat is eigenlijk ook niet zo gek. De Mazdarati is namelijk behoorlijk kloek en je spelt geen kloek zonder Loek. De vreugde van deze ambtsgenoot was dan ook groot toen bleek dat de Mazda EZ-6 naar Europa komt. De EZ-6 moet namelijk de nieuwe, (half-)elektrische opvolger worden van de inmiddels van de markt verdwenen vorige Mazda6.

Stiekem een Chinees

Nu is het wel zo, dat de nieuwe Mazda6 stiekem een Chinees is. Zoals @720s ons onlangs zelf vertelde, is de auto eigenlijk een product van Babi Pangang Changan, waarmee Mazda in China een joint venture heeft. Je kent het bedrijf wellicht van haar Cayenne-kopie. Maar Changan heeft onder de merknaam Deepal een sedan in de aanbieding, die als basis geldt voor ‘de nieuwe Mazda 6’, genaamde de EZ-6.

Onderhuids is het dan ook dezelfde auto, met een elektrische dan wel hybride aandrijflijn. De elektrische varianten hebben een accu van 56,1 of 68,8 kWh en de ‘EREV’ (range extender) heeft een 1.5 liter groot torretje gekoppeld aan elektropower. Allemaal redelijk bescheiden aandrijflijnen dus. De actieradius van de volledig elektrische versies zou 480 respectievelijk 600 kilometer zijn. Maar, dan gaat het om de ‘CLTC’ range die in China gebruikelijk is. In WLTP termen blijft daar een stuk minder van over.

Spotgoedkoop

Maar, de bescheiden specs hebben ook een voordeel. Volgens Chinese publicaties gaat de auto namelijk slechts 160.000 Yuan kosten. Dat is momenteel 20.432 Euro en 14 cent. Spotgoedkoop dus. Heb je in Nederland nog geen Mazda2 voor. Of dat nu geldt voor de EV of voor de ‘EREV’ is helaas niet geheel duidelijk. En uiteraard zal de ‘nieuwe Mazda6’ als hij hier eenmaal is hoe dan ook duurder zijn dan dat. Maar goed, deze vanafprijs belooft wat. Waarvan akte.

Ook interessant!

  • Mazda 6 wordt EZ-6 en komt naar ons toe!
  • Mazda EZ-6: achterwielaandrijving voor de sedan
  • Mazda Iconic SP is voorbode voor nieuwe sportwagen
  • Weg met de Mazda 6, leve de cross-over!

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Elektrisch, Mazda, mazda6

Vorig bericht: « BMW 5-Serie mist nog een belangrijke variant
Volgend bericht: Dit is de goedkoopste Lexus LC van Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. cdlop01 zegt

    29 september 2024 om 18:00

    Kijk eens op Alibaba, meeste Chinese EV’S, ook nieuw tussen de 10k en 20k voor full spec modellen….daar valt niet tegen op te boksen voor de ‘Europeanen’. Zwaar gesubsidieerde autoindustrie en markt maakt dit o.a. mogelijk.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      29 september 2024 om 19:49

      Gebrek aan veiligheidsystemen en consumentenrecht bespaar ze ook flink op hoor.

      Login om te reageren
    • Lambrusco zegt

      29 september 2024 om 20:12

      Ik denk dat vooral de Europese (Lees NL) belastingen onderdeel van het probleem zijn. Zonder BTW en BPM zijn onze auto’s ook een stuk vriendelijker geprijsd. Op een C-segmenter zit gemiddeld 4-6000 euro BPM..

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        29 september 2024 om 22:10

        Klopt en vervelende zaken zoals mensenrechten enzo.. Toen er nog slavernij was er geen drang naar automatisering. Arbeid was simpelweg spot goedkoop. Tegenwoordig mogen zelfs kinderen al niet meer werken in de fabriek. Daar worden al die spulletjes toch maar duur van zeg..

        Login om te reageren
        • roadster zegt

          30 september 2024 om 12:01

          Probeer je nu een link te leggen tussen bpm en het ontbreken van kinderarbeid? Dan zullen VW’s ook wel door kleuters gebouwd worden, aangezien ze in Duitsland ook geen BPM kennen.

          Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    29 september 2024 om 19:11

    Prijzen in China zijn niet normaal. BMW verkoopt er een volledig elektrische 3 serie voor 27k dollar oid. Kan toch niet dat ze daar geen geld op toeleggen.

    Login om te reageren
    • Lambrusco zegt

      29 september 2024 om 20:14

      Of de prijzen bij ons zijn niet normaal.. in China en ook in de VS, zelfs in Duitsland zijn auto’s vele malen vriendelijker geprijsd dan hier. Niet normaal wat B- en C-segmenters hier moeten kosten helaas.

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        30 september 2024 om 02:28

        Andere dingen zijn in die landen weer niet normaal.. Denk aan zorg, sociale en arbeidsrechten.. Ondanks dat ik helemaal met je eens ben dat auto’s/rijden hier echt wel te duur aan het worden is, vind ik eerdergenoemde belangrijker.. Het zal maar wat minder goed met je gaan..

        Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      29 september 2024 om 22:12

      Was het niet al jaren geleden zo dat rijke Chinezen hun auto’s importeerden uit Duitsland omdat de Chinese variant niet hetzelfde was?

      Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      30 september 2024 om 10:21

      @Johanneke Die worden daar gebouwd, met lage lonen en lage energie kosten, nauwelijks transport kosten of belastingen.
      Bij ons komen er nog inport heffingen, transportkosten, BTW en hogere absolute marges bovenop (misschien dezelfde marge procentueel, maar absoluut is dat dan hoger). De dealer in Nederland verdient waarschijnlijk ook beter dan in China.

      Login om te reageren
  3. utregcity zegt

    29 september 2024 om 19:28

    Wat is er met die zijkant gebeurd? 😱

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      29 september 2024 om 20:37

      Denk dat iemand het 1:10 “eerste fase” kleimodel heeft verplaatst en iets te hard heeft geknepen met ze duim- en wijsvinger.

      Login om te reageren
  4. Robert zegt

    29 september 2024 om 21:14

    Volstrekt kansloos in (West-) Europa, als er geen stationwagen variant van wordt uitgebracht. De huidige Mazda 6 wordt (werd) in onze contreien tenslotte ook bijna altijd in wagon uitvoering verkocht.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      30 september 2024 om 02:24

      Hij werd helemaal niet verkocht welke variant dan ook..

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        30 september 2024 om 07:33

        Klopt, ik heb ook best lang moeten zoeken naar een betaalbaar exemplaar. Maar mijn volgende auto wordt weer een Mazda. Inmiddels tikt de SkyActiv motor bijna de tweeënhalve ton in km’s aan, zonder een centje pijn. Kom daar maar eens om bij al die Ecoboost / Puretech / TSI / THP al andere downsize turbotorrertjes; die zijn nog véél zeldzamer.

        Login om te reageren
  5. jensoffbutton zegt

    30 september 2024 om 00:39

    Ik ben een Mazda rijder en ik vind deze evolutie toch een beetje zorgwekkend..

    Ik trek toch nog altijd de kwaliteit in twijfel van dat chinees spul. Kijk maar naar de betrouwbaarheidscijfers.

    Als Mazda in iets goed was, naast design, dan was het dat het toch vrij betrouwbaar was.

    Als ze even betrouwbaar worden als een Polestar dan stap ik wel over naar een ander merk.

    Login om te reageren
  6. PunicaOase zegt

    30 september 2024 om 02:25

    Heeft dus niets met Mazda te maken, behalve wat designkenmerken..

    Login om te reageren
  7. Allison Burgers zegt

    30 september 2024 om 09:47

    Mazda-showroom wordt steeds meer een rariteitenkabinet. Wilt u een Yaris met Mazda-logo of toch liever een verbouwde Chinees?

    Login om te reageren
  8. audirs3 zegt

    30 september 2024 om 10:28

    Yes, weer een EREV. Mijns inziens is dit vele malen beter dan PHEV. De voordelen van een EV-bouwmethode (veel binnenruimte, vlakke vloer, motor vlak bij de wielen), zonder de nadelen van veel PHEV modellen (vaak veel minder vermogen tijdens EV modus, zware transmissie nodig voor de ICE met inefficiëntie door toerental schommelingen, etc).
    Ik denk dat de EREV de ideale manier is ook voor de Europese merken om hun EV platformen beter te verkopen. Ook kan je die range extender op waterstof laten draaien middels een fuel cell.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      30 september 2024 om 12:00

      Een aandrijflijn vergelijkbaar met de MX-30 R-EV zie ik wel zitten. Al schijnt die rotatiemotor niet heel verfijnd te klinken; het ding blijkt volgens meerdere reviews qua geluid nogal ‘aanwezig’ te zijn.

      Login om te reageren
      • Rokende Wielen zegt

        30 september 2024 om 13:24

        En ook nog eens best onzuinig te zijn. En zou Mazda het befaamde olieverbruik drastisch verminderd hebben?

        Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        30 september 2024 om 14:11

        Ja die rotatiemotor is een gemiste kans. Ook is de elektrische actieradius wat te krap, en kan je niet snelladen. Maar het concept is mijns inziens wel goed.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North