
DEZ6 sportieve Mazda EZ-6 blijkt niet peperduur maar spotgoedkoop te zijn.
Onze @720s is fan van de Mazda6 en dat is eigenlijk ook niet zo gek. De Mazdarati is namelijk behoorlijk kloek en je spelt geen kloek zonder Loek. De vreugde van deze ambtsgenoot was dan ook groot toen bleek dat de Mazda EZ-6 naar Europa komt. De EZ-6 moet namelijk de nieuwe, (half-)elektrische opvolger worden van de inmiddels van de markt verdwenen vorige Mazda6.
Stiekem een Chinees
Nu is het wel zo, dat de nieuwe Mazda6 stiekem een Chinees is. Zoals @720s ons onlangs zelf vertelde, is de auto eigenlijk een product van Babi Pangang Changan, waarmee Mazda in China een joint venture heeft. Je kent het bedrijf wellicht van haar Cayenne-kopie. Maar Changan heeft onder de merknaam Deepal een sedan in de aanbieding, die als basis geldt voor ‘de nieuwe Mazda 6’, genaamde de EZ-6.
Onderhuids is het dan ook dezelfde auto, met een elektrische dan wel hybride aandrijflijn. De elektrische varianten hebben een accu van 56,1 of 68,8 kWh en de ‘EREV’ (range extender) heeft een 1.5 liter groot torretje gekoppeld aan elektropower. Allemaal redelijk bescheiden aandrijflijnen dus. De actieradius van de volledig elektrische versies zou 480 respectievelijk 600 kilometer zijn. Maar, dan gaat het om de ‘CLTC’ range die in China gebruikelijk is. In WLTP termen blijft daar een stuk minder van over.
Spotgoedkoop
Maar, de bescheiden specs hebben ook een voordeel. Volgens Chinese publicaties gaat de auto namelijk slechts 160.000 Yuan kosten. Dat is momenteel 20.432 Euro en 14 cent. Spotgoedkoop dus. Heb je in Nederland nog geen Mazda2 voor. Of dat nu geldt voor de EV of voor de ‘EREV’ is helaas niet geheel duidelijk. En uiteraard zal de ‘nieuwe Mazda6’ als hij hier eenmaal is hoe dan ook duurder zijn dan dat. Maar goed, deze vanafprijs belooft wat. Waarvan akte.
Kijk eens op Alibaba, meeste Chinese EV’S, ook nieuw tussen de 10k en 20k voor full spec modellen….daar valt niet tegen op te boksen voor de ‘Europeanen’. Zwaar gesubsidieerde autoindustrie en markt maakt dit o.a. mogelijk.
Gebrek aan veiligheidsystemen en consumentenrecht bespaar ze ook flink op hoor.
Ik denk dat vooral de Europese (Lees NL) belastingen onderdeel van het probleem zijn. Zonder BTW en BPM zijn onze auto’s ook een stuk vriendelijker geprijsd. Op een C-segmenter zit gemiddeld 4-6000 euro BPM..
Klopt en vervelende zaken zoals mensenrechten enzo.. Toen er nog slavernij was er geen drang naar automatisering. Arbeid was simpelweg spot goedkoop. Tegenwoordig mogen zelfs kinderen al niet meer werken in de fabriek. Daar worden al die spulletjes toch maar duur van zeg..
Probeer je nu een link te leggen tussen bpm en het ontbreken van kinderarbeid? Dan zullen VW’s ook wel door kleuters gebouwd worden, aangezien ze in Duitsland ook geen BPM kennen.
Prijzen in China zijn niet normaal. BMW verkoopt er een volledig elektrische 3 serie voor 27k dollar oid. Kan toch niet dat ze daar geen geld op toeleggen.
Of de prijzen bij ons zijn niet normaal.. in China en ook in de VS, zelfs in Duitsland zijn auto’s vele malen vriendelijker geprijsd dan hier. Niet normaal wat B- en C-segmenters hier moeten kosten helaas.
Andere dingen zijn in die landen weer niet normaal.. Denk aan zorg, sociale en arbeidsrechten.. Ondanks dat ik helemaal met je eens ben dat auto’s/rijden hier echt wel te duur aan het worden is, vind ik eerdergenoemde belangrijker.. Het zal maar wat minder goed met je gaan..
Was het niet al jaren geleden zo dat rijke Chinezen hun auto’s importeerden uit Duitsland omdat de Chinese variant niet hetzelfde was?
@Johanneke Die worden daar gebouwd, met lage lonen en lage energie kosten, nauwelijks transport kosten of belastingen.
Bij ons komen er nog inport heffingen, transportkosten, BTW en hogere absolute marges bovenop (misschien dezelfde marge procentueel, maar absoluut is dat dan hoger). De dealer in Nederland verdient waarschijnlijk ook beter dan in China.
Wat is er met die zijkant gebeurd?
Denk dat iemand het 1:10 “eerste fase” kleimodel heeft verplaatst en iets te hard heeft geknepen met ze duim- en wijsvinger.
Volstrekt kansloos in (West-) Europa, als er geen stationwagen variant van wordt uitgebracht. De huidige Mazda 6 wordt (werd) in onze contreien tenslotte ook bijna altijd in wagon uitvoering verkocht.
Hij werd helemaal niet verkocht welke variant dan ook..
Klopt, ik heb ook best lang moeten zoeken naar een betaalbaar exemplaar. Maar mijn volgende auto wordt weer een Mazda. Inmiddels tikt de SkyActiv motor bijna de tweeënhalve ton in km’s aan, zonder een centje pijn. Kom daar maar eens om bij al die Ecoboost / Puretech / TSI / THP al andere downsize turbotorrertjes; die zijn nog véél zeldzamer.
Ik ben een Mazda rijder en ik vind deze evolutie toch een beetje zorgwekkend..
Ik trek toch nog altijd de kwaliteit in twijfel van dat chinees spul. Kijk maar naar de betrouwbaarheidscijfers.
Als Mazda in iets goed was, naast design, dan was het dat het toch vrij betrouwbaar was.
Als ze even betrouwbaar worden als een Polestar dan stap ik wel over naar een ander merk.
Heeft dus niets met Mazda te maken, behalve wat designkenmerken..
Mazda-showroom wordt steeds meer een rariteitenkabinet. Wilt u een Yaris met Mazda-logo of toch liever een verbouwde Chinees?
Yes, weer een EREV. Mijns inziens is dit vele malen beter dan PHEV. De voordelen van een EV-bouwmethode (veel binnenruimte, vlakke vloer, motor vlak bij de wielen), zonder de nadelen van veel PHEV modellen (vaak veel minder vermogen tijdens EV modus, zware transmissie nodig voor de ICE met inefficiëntie door toerental schommelingen, etc).
Ik denk dat de EREV de ideale manier is ook voor de Europese merken om hun EV platformen beter te verkopen. Ook kan je die range extender op waterstof laten draaien middels een fuel cell.
Een aandrijflijn vergelijkbaar met de MX-30 R-EV zie ik wel zitten. Al schijnt die rotatiemotor niet heel verfijnd te klinken; het ding blijkt volgens meerdere reviews qua geluid nogal ‘aanwezig’ te zijn.
En ook nog eens best onzuinig te zijn. En zou Mazda het befaamde olieverbruik drastisch verminderd hebben?
Ja die rotatiemotor is een gemiste kans. Ook is de elektrische actieradius wat te krap, en kan je niet snelladen. Maar het concept is mijns inziens wel goed.