Aan de vooravond van de autobeurs in Detroit gooit Mercedes er wat officiële ‘spyshots’ uit die weinig aan de verbeelding overlaten.
Misschien wordt het naar buiten brengen van officiële spyshots een nieuwe trend in de autowereld? We hebben het in het verleden al weleens vaker gezien, maar na de Ford Focus van laatste doet Mercedes nu al hetzelfde met de G-Klasse. Ik zie tekenen van een stroomversnelling.
Enfin, we hadden al kennis gemaakt met het interieur van de nieuwe G-Klasse en op eerder uitgelekte foto’s konden we al duidelijk zien dat het exterieur ook geen revolutie zou worden. Dat is eigenlijk wel prettig, want als Mercedes van de G een halve GLS gemaakt had zou het model nog maar weinig bestaansrecht hebben, dunkt ons. Hoewel de nieuwe G volledig nieuw is, lijkt Mercedes er bewust op te mikken je het gevoel te geven dat het gaat om een ingrijpende facelift.
Daar hoort ook bij dat de nieuwe G-wagon zijn mannetje staat in het terrein. In tegenstelling tot de nieuwere generaties Range Rover krijgt de G gewoon weer een ladderchassis. Tevens beschik je over de mogelijkheid om drie diffs honderd procent te locken. De auto kan door nog dieper water waden (70 cm), iets scherpere klimhoeken maken (31 graden), verder overhellen zonder omver te tuitelen (35 graden) en tussen de assen zit er meer ruimte tussen de grond en bodem van de auto. Kleineer de G dus niet met de term SUV: dit is een echte terreinwagen. Op 15 januari gaat de wrap eraf en staat de G-Klasse in vol ornaat te pronken op de NAIAS.
UPDATE 1: Check hieronder een video van de testwerkzaamheden die Mercedes met de nieuwe G uitvoerde op de Schökl.
UPDATE 2: De auto is ‘gelekt’. Check de nieuwe G zonder spy-verpakking HIERR.
UPDATE 3: De nieuwe G-klasse is officieel. Alle info lees je HIER.
Wat is er nieuw? De nummerplaat?
@cossiekiller: Grootste uiterlijke verschil is de breedte van de auto. De huidige G klasse is ongeveer even breed als de huidige A klasse. Hierdoor is hij krap van binnen, wat het prijskaartje niet rechtvaardigt.
@Breinstein: precies. Ding is nu echt smal.
@cossiekiller: indien serieus bedoeld: wat had je dan verwacht? Indien een grap: giller man, je moet stand up gaan doen.
@superhans: Badum tsss ;-)
Is de PC Hoofdstraat verhoogt? Zie niet het nut in van betere hellingsgraad waar ie tegen op kan of in dieper water-mogelijkheden als je weet dat dit ding enkel op bekende avenue’s komt te rijden.
@ericc: De wereld is groter dan Nederland hoor. Nederland is een slechts een druppel in de automarkt en al helemaal voor de G klasse. In de markten waar deze auto met name wordt verkocht, wordt hij wel degelijk gebruikt voor off-roaden.
@superhans: Één van de markten waar deze als zoete broodjes over de toonbank gaan is Nigeria. Lagos is vergeven van de G550/G63/G65 en geen van allen ziet ooit ruw terrein hoor. Het spannendste waarvoor ze ingezet worden is wanneer de eigenaar een ritje met de koersfiets wil doen, dat rijdt er eentje voor hem en eentje achter hem. Dit is in vele andere landen net hetzelfde. Alhoewel de G een capabele off-roader is wordt hij voornamelijk gekocht omdat je er nu eenmaal eentje moet hebben indien je de poen hebt, maak je geen illusies.
@ tocae: Nigeria is een nog onbeduidender markt dan NL. De meeste G’s worden aan Arabieren verkocht. Alle (ok veel) Arabieren (en dan bedoel ik geen Noord-Afrikaanse rappers) gaan off road en alle (ok veel) Arabieren kunnen dat ook.
@superhans: Misschien even je kop uit het zand halen dan!En Arabieren hebben daar Landcruisers voor.
@tocae: Landcruisers zijn populair, oude Patrols nog meer. Doet niks af aan het feit dat Nigeriaanse oliecriminelen irrelevant zijn en dat de meeste G’s in Dubai worden verkocht (andere Emiraten niet eens meegerekend). 100 per maand, zoveel zijn er niet eens in F**cking Lagos.
@superhans: Ga er eens kijken dan, ben je van die onwetendheid af.
@ tocae: ik zit er volgende week weer, sukkel
@superhans: Kort lontje? Ik weet waar ik over spreek hoor. Prettige avond nog.
Nu nog inhoud. Olx zegt 2 gebruikte G’s in Lagos, 8 in De rest van Nigeria. dubizzle heeft er 164.
@superhans: Nogmaals… doe je ogen open als je er bent.
Deze ‘sukkel’ heeft de voorbije 6 jaar 4 jaar in West-Afrika gespendeerd dus ik heb geen cijfertjes van een of andere website nodig dank u. Tweede en laatste maal… prettige avond!
sorry voor de vertraging. Was even aan het frisbee-en met mijn hond. 4 jaar, goed hoor. Wordt het niet tijd voor een betere assignment? Hoop dat je IPF hoog genoeg is. Gaan we morgen verder?
@tocae: Je weet duidelijk niet waar je het over hebt, ik zit nu in dubai en struikel werkelijk over de g klasses. Ok er zullen er een paar in Nigeria in de rondte rijden maar dat haalt het niet bij het aantal wat hier rond rijd. Ik zou zeggen steek je kop is in het zand in dubai dan piep je wel anders.
@thedoc: Begrijpend lezen is blijkbaar niet voor iedereen weggelegd.
@tocae: Het lijkt er inderdaad op… Nigeria is niks vergeleken met Dubai qua afzetmarkt voor g klasses en nee ze staan hier niet alleen bij de mall of de hotels er word goed mee gereden door de Arabieren in de zandbak zoals het ook hoort.
Tja, het ziet er van buiten uit als een G. Met uitzondering van de voorbumper niet zo veel mis mee.
Efkes een porscheke doen zeggen ze bij Mercedes
@trolle: nog completer dan dat die al was!
Prachtige bak nog steeds na al die jaren en op afstand de beste keus als je een echte off roader wilt en tegelijkertijd al het luxe niet wilt missen.
@moewat: de Cayenne, of waar heb je het over?
Ik moet dringend naar Specsavers, Hans Anders of Pearl toe.
Ik zie gewoon een oude gepimpte G op de plaatjes.
@desjonnies: evolutie in het design is absoluut bewust gedaan, omdat het een icoon is (…) Bij sommige auto’s mag dat.
Zo op t eerste gezicht is de ‘nieuwe G’ modern zonder een complete makeover van zijn looks en zonder soft te ogen. Een grote pluspunt dus.
Het is een heel nieuw model, maar wel eentje dat als twee druppels op de oude lijkt. Bij veel auto’s vind ik dat een probleem, maar bij een icoon als de G-klasse vind ik dat juist een sterk pluspunt. Kijk JLR, zo hadden jullie de Defender ook in leven kunnen houden!
@edge: Overigens, wat is het punt van het camoufleren van het Mercedes logo als deze shots door Mercedes zelf gemaakt en verspreid zijn?
@edge: Terechte vraag. Tevens kun je je afvragen wat camouflage überhaupt toevoegt op een G Klasse ;)
@mielie:
Die laatste vraag kun je beter aan iemand van Defensie stellen ;)
Hij oogt wat breder
Geweldig toch!? Uniek model, met een unieke geschiedenis. Het enige model van Mercedes waar Audi en BMW niet met een concurrent kunnen/durven komen. Ook al rijden G’s niet zo vaak in de modder hier…ze kunnen het uitstekend. Hier in NL hebben we ook prima wegen en een short cut door een bos, park of sloot, is ook simpelweg verboden hé :p
Misschien is dit geen Mercedes maar zit er een Tata logo onder die camouflage ?
@duittenb: ze gaan helemaal retro en daarom komt het logo van Puch er op ?
@deora:
Die blauwe plaat is idd een Oostenrijks handelaars kenteken en het meeste werk zal wel door Steyr Puch gedaan zijn wat aandrijving betreft.
Niets nieuws dit soort pré-presentaties, Skoda ging door zuid Frankrijk toeren met de Superb, BMW met de 5 ook door een mooi landschap. Veel tekst maar weinig plaatjes, misschien wordt Autoblog gewoon niet uitgenodigd…
–edit: dank u, update geplaatst–
Ziet er als vanouds super uit zoals een G hoort te zijn! Ik ben nu al benieuwd naar jullie proefrit ?
Hopelijk komt de G ook weer als Professional. De ‘normale’ 500 en AMG’s zullen waarschijnlijk nooit verder komen dan een zandpad.
@deora: Daar vergis je je in. Deze auto wordt met name in de Arabische wereld verkocht en diesel is daar “not done”.
Het kan mijnbiet bekoren, facelift of niet