• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Special: Opel Vectra 2000 (A)

Auteur: willeme, gepost 14 januari 2018 om 22:53 – 74 Reacties

Opel Vectra 2000


Een ode aan een absoluut muurbloempje.

Onlangs hield jullie aller @CasperH een heuse rant over de crossover. Mocht je het nog niet gelezen hebben, hij was er niet heel erg over te spreken. Al het kwaad in de wereld, al het onrecht en alle ellende komt door de crossover. Het is met name de valse illusie van veiligheid, milieuvriendelijkheid, terreinwaardigheid en coolheid die zo’n auto biedt. Daarom besteden we vandaag aandacht aan een zeer nuchtere auto, die niet meedeed aan ‘lifestyle’-onzin. Het was gewoon een auto waar we vroeger allemaal in reden. Die auto is de Opel Vectra.

De Opel Vectra is de grootst mogelijke rijdende middelmatigheid der dingen, laten we dat vooropstellen. Daarmee zou je kunnen verwachten dat het een bijzonder slechte auto is, maar dat is niet waar. Het is misschien zelfs de beste auto ooit gebouwd, als je in ogenschouw neemt dat ze voor zeer aanvaardbare prijzen de dealers uitrolden. Ondanks alle onzin die in de folder stond, was de Opel Vectra ontworpen om zo middelmatig mogelijk te zijn. Althans, daar leek het sterk op.

Opel Vectra GLS

De Opel Vectra kwam in 1988 op de markt als opvolger van de Opel Ascona. Het mooie aan de eerste generatie Vectra was dat alles zo eenvoudig en doelgericht mogelijk ontworpen was. De koplampen waren gewoon koplampen, er kwam licht uit en ze zaten aan de voorkant: precies goed. Ze waren rechthoekig, want dat was voor fabrikant Hella het goedkoopste om ze te fabriceren, waarschijnlijk. Daartussen zat een grille en daaronder een voorbumper. De openingen van de grille en bumper waren vrij beperkt. Dat was expres gedaan, om zo de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Daar was Opel ijzersterk in destijds.

Opel Vectra

Waar Opel ook erg goed in was, was het bouwen van benzinemotoren. Ze waren redelijk pittig en betrouwbaar. Als er iets misging kon je tante er nog aan sleutelen. Aanvankelijk waren alle motoren achtkleps viercilinders. Diesels waren eind jaren ’80 nog niet top en Opel was geen uitzondering. De Isuzu-blokken waren luidruchtig, traag en niet eens zo heel erg zuinig. Topuitvoering was de Vectra GT met 115 pk sterke 2-liter motor. In het begin kon je alle Vectra’s zowel als vierdeurs sedan als vijfdeurs hatchback bestellen.

Opel Vectra GT

In 1989 komt er een bijzonder gave variant van de Vectra op de markt, de Vectra 2000. Aan het uiterlijk kon je meteen zien dat je met een dikkere variant te maken had. Denk aan de vijfgaats velgen van maar liefst 15″, dikke voorbumpers, gewijzigde grille, mistlampen, gewelfde side-skirts en een bescheiden achterspoiler. De Vectra 2000 had de C20XE– motor onder de kap, het 150 pk sterke tweeliter blok uit de Calibra 16v en Kadett GSI 16v. Mede dankzij die motor kon je bij de lokale pomp zonder schuldgevoel ‘16v’ plaatjes kopen. Met voorwielaandrijving ging de Vectra 2000 in 8,5 seconden naar de 100 km/u terwijl een topsnelheid van 215 km/u tot de mogelijkheden behoorde.

Opel Vectra 2000

We leggen de nadruk op ‘met voorwielaandrijving’, want de Vectra was ook leverbaar met vierwielaandrijving. Dit kon besteld worden op de 1.8 S, 2.0i GL en dus ook de 2000. De Vectra 2000 4×4 was iets langzamer dan de voorwielaangedreven variant. 0-100 km/u duurde 9,5 seconden en de topsnelheid bedroeg 205 km/u. In Nederland was deze variant weliswaar leverbaar, maar ze zijn slechts mondjesmaat verkocht. De meeste 4×4’s ronden aftrek in Alpenlanden als Oostenrijk en Zwitserland, alwaar men daadwerkelijk de integrale aandrijving kon waarderen. Een crossover was toen nog niet nodig, met een Vectra kwam je een heel eind.

Opel Vectra 2000

De Vectra wordt in 1992 gefacelift. Zoals je kunt verwachten stelde het niet veel voor. Het was met name een update om het ontwerp een klein beetje meer sjeu te geven. De Vectra kreeg een iets frivolere neus, de velgen waren anders (maar nog steeds cool), de bumpers waren wat geprononceerder en de achterlichten kregen er een stripje bij. De Vectra 2000 werd met de facelift helaas overboord gekieperd. In plaats van de Vectra 2000 kwam de Vectra GT, met dezelfde 2.0 motor. Qua uitrusting en prestaties scheelde het niet veel met de Vectra 2000. Wat wel een verschil was: je kon de Vectra GT ook als hatchback krijgen. Nu was het dus mogelijk om een vijfdeurs Vectra te combineren met 150 pk. Dat lijkt niet zo veel vermogen, maar het gewicht (nog geen 1.200 kg) veel erg mee. Mede dankzij de lage luchtweerstand haalde de GT een topsnelheid van 225 km/u!

Opel Vectra GT

Er kwam ook een nieuw topmodel, de Vectra Turbo 4×4. Deze had een viercilinder turbomotor met 204 pk en 280 Nm onder de kap. Ook dat lijkt tegenwoordig overdadig, maar op de M3 na kon je elke 3 Serie uit die tijd wel hebben op de Autobahn. Het mooiste was nog dat niemand ervan af kon zien hoe snel deze Vectra was. 0-100 km/u in 6,8 seconden en een top 240 km/u is naar hedendaagse maatstaven nog altijd zeer vlot, maar in 1992 was dit een raszuivere sleeper. Ook in 2018 kun je nog steeds voor een verrassing zorgen.

Opel Vectra Turbo 4x4

Die cijfers geven maar een gedeelte van de prestaties weer. Er zijn tegenwoordig meerdere middenklassers met een 2.0 turbomotor die dergelijke prestaties halen. De zesbak was vrij kort gespatieerd. Meer afgesteld op acceleratie dan op maximale zuinigheid. Omdat de verhoudingen zo dicht bij elkaar lagen, was de tussenacceleratie ook indrukwekkend. Ook het geringe gewicht (iets meer dan 1.350 kg) droeg bij aan de feestvreugde. Helemaal als je bedenkt dat de Vectra Turbo 4×4 er nauwelijks sneller uitzag dan de gewone Vectra GT. Het plaatje ’turbo’ aan de achterkant was een weggevertje. Wist je meteen waarom je die verdraaide Vectra niet kon bijhouden.

Opel Vectra Turbo 4x4

In 1993 komt daar nog eentje bij, de Vectra met V6 in CD(X)-uitvoering. De Vectra V6 krijgt standaard een automaat, passend bij het relaxte karakter van de auto. Ook hier ziet niemand eraan af dat dit een bijzonder luxe en vlotte automobiel is. Ok, de badge heb je niet mee, maar de Vectra V6 in CDX uitvoering was zeer compleet met lederen bekleding, airco, houtafwerking en unieke velgen waarmee de hele straat kon zien dat jouw Vectra net even een beetje meer in huis had dan andere Vectra’s. Sterker nog, qua prestaties kon de Vectra V6 zich met gemak meten met een Audi 80 2.6 of BMW 320i. Gelukkig zien we we ze nog eens voorbijkomen.

Opel Vectra V6

De Vectra was nooit een bijzondere, stoere of avontuurlijke auto. Het was een auto waarmee je alles kon doen. Wilde je droog, warm en betrouwbaar transport om van A naar B te gaan met de hele familie? Dan was de Vectra de trouwe vriend die altijd voor je klaar stond. Maar omdat de Opel Vectra net zo veel charme had als een frituurpan, wasmachine of koelkast zijn de meeste al uit het straatbeeld verdwenen. Voor 1.000 euro kun je een prima exemplaar op de kop tikken. Een GT of 2000 vind je al vanaf 3.500 euro en voor 10 mille heb je een redelijk nette Turbo 4×4. Natuurlijk, niet zo bijzonder als die Lancia Delta HF Integrale die tegenwoordig 50 mille of meer kosten, maar in zo’n Vectra Turbo 4×4 blijf je zo’n Italiaanse macho wel voor op de snelweg.

Opel Vectra Turbo 4x4

Ook interessant!

  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds
  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Opel, vectra

Vorig bericht: « Noorse milieu-gekkies klagen Tesla aan
Volgend bericht: De nieuwe Mercedes G-Klasse is officieel »

Lees Interacties

Reacties

  1. desjonnies zegt

    14 januari 2018 om 23:04

    Nederland toen.
    Iedereen een Opel, een Philips televisie en een spaarrekening.
    We waren toen nog niet zo gek om boven onze stand te gaan leven.
    Een vaste baan was toen ook heel gewoon.
    Bij Opel in Antwerpen hadden ze het stervensdruk om Vectra’s te maken en GM had na de val van de muur de Trabantfabriek gekocht om nog meer Vectra’s te kunnen maken.
    Dit was de middenklasser, tegen de Sierra, de BX en de 405. Austin probeerde het ook met de Montego en Volvo met de 440.
    Je wilde eigenlijk liever geen Passat, die was zo karig uitgerust, dat je serieus dacht dat’ie nog niet af was toen’ie de fabriek verliet.

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      15 januari 2018 om 00:29

      @desjonnies: amen

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      15 januari 2018 om 07:20

      @desjonnies: De jaren’90 ,de tijd dat kredieten en pesoonlijke leningen hoogtij vierde, Jan met de Pet financierde alles aan elkaar vast, vraag dat maar aan ome Dirk, ook toen leefden wij al boven onze stand.

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        15 januari 2018 om 08:11

        @toniominestrone: inderdaad! De persoonlijke lening vaak op basis van de overwaarde van de woning. Daarvan op vakantie of anders volle bak aandelen Ahold kopen. Totdat bleek dat Anders Moberg jaren later niet de Messias van BV Nederland was en pa en moe al hun gefinancierde centen kwijt waren maar er nog wel rente en aflossing moesten betalen….

        Login om te reageren
      • fanboy zegt

        15 januari 2018 om 13:11

        @toniominestrone: Nee dat kansloze gezeik van “vroeger alles beter” moet maar herhaald blijven worden. pff

        Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      15 januari 2018 om 07:26

      @desjonnies: Toen een klein Jochempie op de achterbank van een Ford Escort zat, terwijl mama naar een loket in het bankgebouw moest om geld op te nemen.

      Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      15 januari 2018 om 07:38

      @desjonnies: je vergeet de mazda 626, daarmee was in 1 klap die hele opel vergeten.

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        15 januari 2018 om 08:14

        @blo3to3t: Wij of jij?, wat was die Mazda lelijk!

        Login om te reageren
  2. toyotaprius zegt

    14 januari 2018 om 23:18

    Ahhh mijn eerste auto was een Vectra, nu een Prius.

    Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      14 januari 2018 om 23:28

      @toyotaprius: spijtig

      Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      15 januari 2018 om 00:29

      @toyotaprius: arme jij

      Login om te reageren
    • blaze3027 zegt

      15 januari 2018 om 08:01

      @toyotaprius: dan miss je je oude Opel zeker

      Login om te reageren
    • sanderz28 zegt

      15 januari 2018 om 09:36

      @toyotaprius: het begon al niet goed maar het is in de loop der jaren alleen maar slechter geworden…

      Login om te reageren
    • dijan zegt

      15 januari 2018 om 11:56

      @toyotaprius: Dus nog steeds geen smaak?

      Login om te reageren
  3. hans33sw zegt

    14 januari 2018 om 23:23

    Toch van de zotte dat je door de hedendaagse abnormaliteit terug verlangt naar de normaliteit van een Vectra.

    Login om te reageren
    • autodrop zegt

      14 januari 2018 om 23:24

      @hans33sw: @viezefreddyw over cleane lijnen en ontwerpen gesproken.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        15 januari 2018 om 07:51

        @autodrop: Zeker weten. Mooie auto man, vooral het front.

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          15 januari 2018 om 08:01

          @viezefreddyw: denk dat dat deels de kracht is van de Vectra. Het is eigenlijk zo nuchter ontworpen dat er gewoon evenveel mooi als lelijk aan is. Het is niet echt tijdloos, het straalt zoveel jaren ’90 uit als mogelijk, maar het is wel een herkenbaar en op een manier onderscheidend. Heb hier nog een paar modelautootjes staan, waaronder een Vectra uit ’94 en een Insignia uit ’09, beide als hatchback. Het is leuk om te zien dat de Insignia geprobeerd is veel spannender gemaakt te zijn zonder het effect van die Vectra. Hij klopt gewoon. Bijzonder is dat.

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            15 januari 2018 om 08:03

            @720s: Mooi gezegd en het is ook gewoon waar wat je zegt.

            Login om te reageren
            • Loek zegt

              15 januari 2018 om 08:06

              @viezefreddyw: voor de geïnteresseerden, de Opels in mijn “showroom”:

              Login om te reageren
              • autodrop zegt

                15 januari 2018 om 09:49

                @720s: haha gaaf!

              • Loek zegt

                15 januari 2018 om 11:39

                @autodrop: mijn trots totdat ik echte auto’s kan betalen ;) kan de hele collectie wel op AJ mikken als je wilt…

              • esprit84 zegt

                15 januari 2018 om 15:54

                @720s: wel eerst even het schaamhaar uit de rechterportier van de Vectra halen

    • seicilindri zegt

      15 januari 2018 om 18:13

      @hans33sw: ik mocht als buitendienst medewerker destijds kiezen uit een Sierra of Vectra. Het werd uiteindelijk, na veel gedonder met mijn baas een : 33 Sportwagon want ik zo’n Opel of Ford wilde ik niet gezien worden !

      Login om te reageren
  4. autodrop zegt

    14 januari 2018 om 23:23

    2 x een Vectra B gehad thuis, 1 sedan en 1 station. Met de Station op vakantie geweest toen ik net mijn rijbewijs had. Magistrale wagen (vond ik toen). Nog steeds vind ik het ontwerp van de lijn in de motorkap die doorvloeit in de spiegels geweldig. De Vectra, de auto die uitroept “doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg”.

    Login om te reageren
    • thesis zegt

      15 januari 2018 om 00:33

      @autodrop: de eerste auto blijft toch een soort eerste liefde

      Login om te reageren
      • kle500 zegt

        15 januari 2018 om 11:46

        @thesis: blijft toch raar dat ik nog steeds een warm gevoel krijg bij het zien van een 306 break.. mooie tijden mee beleefd!

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          15 januari 2018 om 13:05

          @kle500: oei, wij hadden zo een, XS 1.6 Benzine. Daar kijken we niet zo positief op terug… de auto die voor mij een warm plekje heeft is zijn opvolger, de 307 SW. Van 2004 tot 2015 hele mooie avonturen mee beleefd. Heeft na 550k kilometer helaas het loodje gelegd. Nu een 308 SW, niet geweldig, maar je mist ook niks.

          Login om te reageren
    • bassx zegt

      15 januari 2018 om 09:47

      @autodrop: Dat van die lijn over de motorkap die over gaat in de spiegels is vandaag de dag nog steeds een mooi design. Als je dan kijkt hoe Volvo destijds het hoogte verschil tussen motorkap en onderkant van de zijramen proberen een vloeiende lijn te geven is dat gewoon compleet mislukt.

      Login om te reageren
    • eelco74 zegt

      15 januari 2018 om 11:51

      @autodrop: de spiegel die je noemt zat op de volgende generatie Vectra en niet op degene die in dit artikel staat. Dat was rond 2000 echt een vertegenwoordigers auto, naast de fase 1 Laguna.

      Login om te reageren
      • autodrop zegt

        15 januari 2018 om 12:33

        @eelco74: dat klopt, de Vectra B zoals ik aangeef.

        Login om te reageren
  5. Forza zegt

    14 januari 2018 om 23:26

    Rijbewijs behaald in een Vectra dus een emotionele band met dat ding. Bovendien heeft opa zo’n beetje alle generaties Vectra versleten. Met name de Vectra B was met die gave buitenspiegels toch een uiterst keurige automobiel. Ah, de goede ouwe tijd…

    Login om te reageren
  6. paulvtec zegt

    14 januari 2018 om 23:28

    Mijn tweede auto was een Vectra 2000 uit 1990. Helaas gekocht bij een onbetrouwbare garage. Vaak uitvallen en zo rot als het maar zijn kan. Maar vind het wel stoer dat ik er 1 gehad heb. Kon het uiterlijk wel waarderen als hij me weer in de steek had gelaten haha.

    Login om te reageren
  7. Citrofieleviltwin zegt

    14 januari 2018 om 23:49

    Hulde. Wat was het heerlijk om destijds met mijn ouders mee te zingen toen we met deze auto naar het zuiden van Frankrijk reden en continu de casette aan het rewinden waren, we nog konden genieten van het omlaag slingeren van de ramen, het stoffige interieur, … Vader was zo trots toen we deze aanschafte en heel de straat kwam kijken naar de nieuwste aanwinst. Ik weet nog dat we op straat naast onze buren stonden en zij net een Nissan Primera hadden gekocht. Toen werd er nog niet opgeschept welke technologie er al dan niet aan boord zat. Het was gewoon rijden, puur rijden. Sweet old memories.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      15 januari 2018 om 07:28

      @citrofieleviltwin: Dat heb ik gelukkig overgenomen van die tijd. De enige technologie waar ik om geef zijn cruise control en spotify afspeelmogelijkheid. Oh, en misschien instelbare dempers als ik in een hele luxe bak zit.

      Login om te reageren
  8. turbotoll zegt

    14 januari 2018 om 23:59

    Paar maanden gehad als invaller toen is SEAT’s reed als leasels. Wat een hok van een auto. Bijna net zo erg als de Laguna’s die ik wel eens als leenwagen meekrijg. Geen wonder dat Opel nog maar een schim van vroeger is en daarom GM de hele Europese markt maar gewoon heeft afgeschreven

    Login om te reageren
  9. rtnet zegt

    15 januari 2018 om 00:19

    Mijn schoonvader rijdt er nog steeds in. In 92 nieuw gekocht, toen een van de duurste en meest luxe versies. Een 2.0 CDX. Inmiddels 25 jaar en 460.000 km verder en nooit iets anders gehad dan regulier ondehoud en 2 jaar geleden schade aan het voorscherm door een achteruit rijdende dame.

    Login om te reageren
    • ronald_verwijmeren zegt

      15 januari 2018 om 09:01

      @rtnet: cdx kwam pas ergens in 1994. tot 1994 was de benaming CD, die was iets luxer dan de CDX

      Login om te reageren
      • rtnet zegt

        15 januari 2018 om 11:58

        @ronald_verwijmeren: Excuus, je hebt gelijk. Het is een CD

        Login om te reageren
  10. noosaheads zegt

    15 januari 2018 om 00:33

    De vader van mijn eerste echte vriendinnetje had in 94′ een zwarte Vectra 2000 Ik weet tot op de van vandaag niet of hij nu altijd zo boos keek omdat hij in een opel reed, of dat ik met zijn dochter de bloemetjes buiten ging plukken. Mooie 18:00 zaterdagspecial @willeme

    Login om te reageren
  11. thomasthomas zegt

    15 januari 2018 om 02:13

    Vectra 2000 was best een gaaf ding hoor toen ie uit kwam. Met de bekende 2 liter 16v motor. Maar snap wel als je jong bent dat je nu ook denkt wat een gebakje.

    Login om te reageren
  12. 9000cse zegt

    15 januari 2018 om 04:38

    Dank @willeme voor deze lofzang over een “simpele” Opel! Een artikel, dat mij terugbrengt naar de tijd, dat Opel nog het best verkochte merk in ons land was. Toen mensen zich bij de aanschaf van een auto nog niet lieten leiden door de dwang naar prestige. “Men” wilde voor z’n geld iets degelijks, betrouwbaars, moois en betaalbaars. En dat was deze Vectra! Een schot in de roos!
    Helaas kregen de boekhouders van GM weinig later het zeggen en kwam de klad erin. Vanaf die tijd kregen de lieden, die nu nog over Opel praten als slopel, het gelijk aan hun kant. En dat doet mij als fervent fanboy nu nog pijn!

    Login om te reageren
  13. sanderm3 zegt

    15 januari 2018 om 06:26

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  14. moveyourmind zegt

    15 januari 2018 om 06:34

    Twee van gehad van die Vectra’s, een hatchback en een cabrio…

    Beide erg degelijke wagens, de cabrio had zelfs ruim 3,5 ton aan kilometers op de teller staan toen ik hem weg deed… En voelde nog steeds aan alsof hij net uit de fabriek gekomen was…

    Waren dan ook de beste Vectra’s ooit… De één gebouwd in Trollhättan in Zweden, de andere bij Valmet in Finland op de lopende band naast die waar Porsches gebouwd werden…

    En dankzij hun turbo waren die Vectra’s ook nog eens behoorlijk vlot, echte wolven in Saabskleren…

    Login om te reageren
    • ronald_verwijmeren zegt

      15 januari 2018 om 09:02

      @moveyourmind: een vectra a cabrio? die bestaan niet man

      Login om te reageren
      • mstiic zegt

        15 januari 2018 om 11:02

        @ronald_verwijmeren: Echt he en toch krijgt hij likes?

        Login om te reageren
        • autodrop zegt

          15 januari 2018 om 12:35

          @mstiic: @ronald_verwijmeren beter lezen heren….. dan wordt het vanzelf duidelijk wat @moveyourmind bedoelt..

          Login om te reageren
        • sjaak_aben zegt

          15 januari 2018 om 13:45

          @mstiic: hij doelt op een Saab 9-3 ?

          Login om te reageren
  15. Dizono zegt

    15 januari 2018 om 07:08

    Bizar eigenlijk dat Opel het niet eens nodig achtte een ‘combinatiewagen’ te bouwen, zoals een station of Caravan destijds genoemd werd in de blaadjes.

    Login om te reageren
  16. schrik zegt

    15 januari 2018 om 07:55

    Heb dit met plezier zitten lezen, top!

    Login om te reageren
  17. tristan114 zegt

    15 januari 2018 om 07:59

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  18. ronald_verwijmeren zegt

    15 januari 2018 om 09:04

    In 1989 komt er een bijzonder gave variant van de Vectra op de markt, de Vectra 2000. Aan het uiterlijk kon je meteen zien dat je met een dikkere variant te maken had. Denk aan de vijfdaags velgen van maar liefst 15″, dikke voorbumpers, gewijzigde grille, mistlampen, gewelfde side-skirts, en een bescheiden achterspoiler. De Vectra 2000 had de C20XE– motor onder de kap, het 150 pk sterke tweeliter blok uit de Calibra 16v en Astra GSI 16v.

    -Edit: thanks! klopt helemaal. Is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • 480turbo zegt

      15 januari 2018 om 11:39

      -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

      Login om te reageren
  19. peterr zegt

    15 januari 2018 om 09:50

    Mooi stukje! Leuk dat er ook nog naar die van mij gelinkt wordt. Inderdaad niet de meest spannende auto, wel zeldzaam inmiddels, zeker als V6.

    Login om te reageren
  20. peterr zegt

    15 januari 2018 om 09:53

    Leuk stuk! Grappig dat er ook nog wordt gelinkt naar mijn V6 :)

    Login om te reageren
  21. bouwt zegt

    15 januari 2018 om 10:06

    Ik rijd nog elke dag met plezier in mijn A. Ik vind de eenvoud van het ontwerp juist heel mooi, iets wat je tegenwoordig gewoon niet meer tegenkomt. Wat rijden betreft nog ouderwets, maar op de snelweg nog verbazend relaxed cruisen! Leuk er eens een artikeltje over te lezen hier!

    Login om te reageren
  22. cossiekiller zegt

    15 januari 2018 om 10:15

    Mijn ouders hadden zo’n luidruchtige 1.7D van Isuzu. Niet vooruit te branden dat ding, maar ook nooit geen problemen mee gehad. DE middelmatigheid dus.

    Zo’n turbo 4×4 vind ik overigens wel dik met z’n Calibra turbo velgen!

    Login om te reageren
  23. crashingduke zegt

    15 januari 2018 om 10:42

    Ach, toen grijze muizen nog pretentieloze auto’s reden. En schande spraken van die tekenaar met zijn Chevrolet Impala.

    Login om te reageren
  24. lexaudi zegt

    15 januari 2018 om 10:56

    En nu wil ik dus een vectra..

    Login om te reageren
  25. sjaak_aben zegt

    15 januari 2018 om 11:48

    Inmiddels heb ik alweer dik jaar zo een “middelmatige” auto in mijn bezit.

    Nu is het een sedan met V6 en handbak, daar zijn er maar 7 van verkocht.

    Aardig aangepast en zit inmiddels over de 200 pk grens heen. Na verschillende circuitdagen ga ik in maart met de Vectra naar de Noordkaap.

    @willeme misschien leuk om daar ook foto’s, na afloop, van te plaatsen?!

    Login om te reageren
    • sjaak_aben zegt

      15 januari 2018 om 12:17

      @sjaak_aben: dik 12 jaar in mijn bezit*

      Login om te reageren
      • Design_Driven zegt

        15 januari 2018 om 13:02

        @sjaak_aben: Ik wil eigenlijk nu wel foto’s zien.

        Login om te reageren
    • willeme zegt

      15 januari 2018 om 17:08

      @sjaak_aben: Hallo Sjaak! Leuk idee! Je kan de foto’s op AutoJunk uploaden:

      https://www.autojunk.nl/upload-foto

      Alvast bedankt!

      Login om te reageren
      • sjaak_aben zegt

        15 januari 2018 om 17:11

        @willeme: ik ga 24 maart vertrekken. Als ik het gehaald heb, zal ik ze updaten.

        Login om te reageren
        • sjaak_aben zegt

          15 januari 2018 om 17:12

          @sjaak_aben: uploaden, auto correct…

          Login om te reageren
  26. Dutchdriftking zegt

    15 januari 2018 om 12:08

    Wat een tijd!

    Login om te reageren
  27. nigelbennisphotography zegt

    15 januari 2018 om 12:21

    Mijn ouders hebben in de 90’er jaren ook nog een Vectra 2000 gehad. Misschien een leuk detail, de onze had een digitaal dashboard. Dat was destijds toch wel iets vrij unieks en trok best bekijks.

    Login om te reageren
    • sjaak_aben zegt

      15 januari 2018 om 13:47

      @nigelbennisphotography: een donker rode toevallig?

      Login om te reageren
      • nigelbennisphotography zegt

        16 januari 2018 om 09:48

        @sjaak_aben: Nee wij hadden een zwarte. Eind 90’er jaren verkocht en rond 2000 nog een keer teruggekocht omdat het iets speciaals bleef. Was ook helemaal in originele staat, helaas worden/werden al dat soort auto’s met lelijke opsmuk verknalt in die tijd al.. Ik zal eens wat foto’s opzoeken ervan en eventueel hier plaatsen.

        Login om te reageren
  28. 87sandyd zegt

    15 januari 2018 om 13:59

    Na de Opel Rekord en de machtige Opel Omega 6 in lijn diamond besloten mijn ouders voor safe te kiezen en een Opel Vectra 2.0 CDX te gaan. Grootste fout van hun leven, alleen maar problemen mee gehad. Na 2 dagen stonden we al stil met koelingsproblemen. Auto heeft uiteindelijk een godsvermogen gekost en daarna nooit meer een Opel aangeraakt…

    Login om te reageren
  29. frank2b zegt

    15 januari 2018 om 17:29

    Om de één of andere reden heb ik nooit begrepen wat mensen nu in een Vectra zagen. Ook nu niet…. Zodra ik het plaatje van de Vectra niet meer zie, ben ik meteen vergeten hoe het ding er ook weer uitzag. En als je dan per sé een Opel zou willen kopen: waarom zou je in hemelsnaam een snelle Vectra kopen als je voor dat geld ook een Omega kunt aanschaffen?

    Die Vectra was volgens mij een groot gevaar op de weg. Je zag ‘m namelijk compleet over het hoofd steeds. Zo anoniem was-ie. Het kan dus zomaar eens zijn dat de Vectra een enorm goede investering is als old-timer strakjes. Als je nu je slag slaat dan heb jij strakjes mooi de laatste van de grote peoplemover!

    Naast de Toyota Carina van die tijd, uiteraard.

    Login om te reageren
  30. vonwachowferstenberg zegt

    15 januari 2018 om 22:20

    Even lelijk als Japanse auto’s uit die tijd maar veel minder betrouwbaar en doorgaans duurder. Saab had alvast een meesterlijke designer in huis maar helaas was de kwaliteit er niet (Saabliefhebbers ten spijt, sympathiek maar slecht!)

    Login om te reageren
  31. stefan_vandewal zegt

    16 januari 2018 om 01:06

    eerste wagen was vectra 1.6i tweede 2.0 turbo 4×4 tot op heden in bezit..

    Login om te reageren
    • sjaak_aben zegt

      16 januari 2018 om 10:09

      @stefan_vandewal: voeg je anders toe op de Facebook groep Opel Vectra A Nederland. Dan kan je in contact komen met nog twee Nederlandse Turbo’s.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North