De nieuwe Opel Corsa GSi is te duur voor Nederland [updated]

Auteur: , 43 Reacties

De compacte hatchback krijgt ook de legendarische GSi-benaming. Wij hebben er echter weinig aan.

Opel Corsa GSi

Een fel kleurtje, fraaie velgen en een uitgesproken uiterlijk. Deze Opel Corsa smoelt behoorlijk lekker. Normaal gesproken zou je een blauwe kleur verwachten bij zo’n auto, maar we hebben hier te maken met de Corsa GSi en niet de OPC.

De Corsa GSi is de tweede moderne Opel die de GSi-naam mag dragen. Eerder kwam de huidige Insignia als sportief GSi-model op de markt. Wat je ziet is eigenlijk een OPC. Dat geeft Opel ook toe in het persbericht. Zo staat de Corsa GSi op een OPC-chassis, dat is afgesteld naar aanleiding van tests op de Nordschleife.

De hete hatchback herken je aan een aantal punten. Check bijvoorbeeld de grotere luchthapper, de aangepaste motorkap en een kekke achterspoiler. Daarnaast hebben de spiegels een carbon-look gekregen. Ja, je leest het goed. Helaas zijn het geen échte carbon spiegels, maar koos Opel voor de Ali Express variant. Verder herken je de Corsa GSi aan de rode remklauwen en 18-inch velgen. Optioneel kunnen Recaro-stoelen worden aangevinkt en beschikt de gepeperde hatchback over een sportstuur en aluminum pedalen.

Niet voor Nederland
Welk feest we onder de motorkap mogen verwachten is niet bekendgemaakt. Wel is duidelijk dat Nederlandse consumenten de auto enkel via import kunnen kopen. Opel Nederland brengt de Corsa GSi namelijk niet naar ons land. Dit is een kostenbesparende maatregel geweest. De Corsa GSi gaat volgens Opel Nederland een te dure hatchback worden, indien deze op een geel kenteken wordt gezet. Bedankt hè, Den Haag!

GSi

UPDATE: de specs van de GSi zijn inmiddels bekend. De auto krijgt dezelfde motor als de (eveneens niet in NL leverbare) Corsa S onder de kap, een geblazen 1.4 met 150 pk en 220 Nm. De auto sprint daarmee vanuit stilstand naar 100 km/h in 8,9 seconden. De GSi onderscheidt zich echter van de S door het scherpere onderstel dat afkomstig is van de niet meer leverbare Corsa OPC. De sterkste in Nederland leverbare Corsa blijft de 1.0 driepitter met 115 pk.



43 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
De Corsa is het voor mij altijd gewoon net niet, zeker in vergelijking met zijn concurrenten. Die spreken me altijd meer aan. Daar gaat een GSI-label helaas niks aan veranderen.
@berlinetta: Het 1.0 turbo motortje is één van de betere op de markt.
@silverarrow: Het gaat me ook niet zozeer om de techniek, maar om het uiterlijk. Ik vind hem veel te smal. Daardoor krijgt hij een bejaardenmobiel-uitstraling. Bovendien heb ik het gevoel dat deze al veel te lang op de markt is. Tijd voor een nieuwe!
@berlinetta: Dat kan. Maar pakt zo’n GSi label niet precies die punten aan die jij minder vindt?
@silverarrow: Het ziet er niet verkeerd uit, maar ik word er ook niet echt warm van. Een Clio of Fiesta vind ik veel leuker.
@berlinetta: en ook niet onbelangrijk, het interieur van een nieuwe Corsa stinkt. Je kunt me voor gek verklaren, maar in vergelijking met de concurrentie (Clio, 208, Polo, Fiesta) vind ik de Corsa het minst “lekker ruiken”. Toch niet onbelangrijk als je er lang in moet zitten.
@silverarrow: het zal niet het 1.0 torrentje zijn, anders was het wel rendabel geweest het ding te importeren.
@lebeaunl: Maar er werd door berlinetta ook niet alleen naar de GSi gerefereerd, maar de Corsa in het algemeen.
Jammer. De vorige OPC was wen heerlijk bommetje. Niet dat iemand hem kocht, maar toch…
Dus de OPC komt al helemaal niet? Of verwachten ze daar meer van te kopen omdat het het echte topmodel is en geen warme hatch?
@gulli: De Corsa E OPC van dit model is er al een lange tijd hoor, gewoon te koop in NL, voor een achterlijk bedrag.
@visje66: Edit: Uit de verkoop gehaald zie ik, dus niet meer te koop. Wel logisch ook, 40k voor een Corsa.
@visje66: Wtf? 40k???
@gulli: zoals het hier staat is dit inderdaad de nieuwe ‘opc’ met een andere badge.
Overigens was er van de Corsa D ook al een GSi te krijgen, is dus technisch gezien de derde moderne Opel.
Als ik Opel Nederland was geweest zou ik hem juist wel naar Nederland halen, liefst met honderden tegelijk…

Al zou ik er als importeur geen cent op verdienen of zelfs heel iets op toe zou moeten leggen…

In eerste instantie, want deze dikke Corsa kan de Insignia helpen bij het weer begeerlijk maken van het merk bij het grote publiek. Live laten zien werkt veel beter dan een duur suf reclamefilmpje of advertentie waar bijna toch niemand meer naar kijkt.
@moveyourmind: met honderden tegelijk? Het is geen is een pakje sigaretten.
@moveyourmind: Ik denk dat je meer dan “iets” zou moeten toeleggen om honderden van deze dingetjes te verpatsen. En PSA wil wel dat die Duitse deal gaat opbrengen he…
De enige fatsoenlijke Opel is een GT. De rest is, tja, een Opel…
@bfvo: ik mag hopen dat je de fraaie GT bedoeld van begin jaren 70?
@406_v6: juist!
Het is geel en 200 kilo te zwaar: de Corsa GSI
@jochempie: en waar haal jij die 200 kg vandaan???
@406_v6: De OPC weegt ruim 1200 kilo droog. De GSI zal daar niet veel onder zitten i.v.m. goedkopere componenten.
Motorisch nog iets speciaals?
@dutchdriftking:
Of je leest de tekst even . . . Hint : laatste paragraaf, eerste regel.
Als je hem echt wil hebben koop je hem in DE en voer je hem in. Betaal je de belachelijk hoge BPM en heb je hem in Nederland nieuw op kenteken. Zie dus het probleem niet zo.
@kilum: je vergeet de BTW…bij import nieuwe auto ALTIJD een instinker; als je niet uitkijkt betaal je btw in Duitsland én in Nederland. Ligt aan het feit of de Duitse dealert zonder BTW wil verkopen.
@406_v6: je kunt nooit twee keer btw betalen over een particuliere aankoop binnen de EU:

Koop je een auto in Duitsland en ga je de auto privé rijden? Dan ben je geen BTW meer verschuldigd voor een gebruikte auto bij import in Nederland. Vaak levert dit een klein voordeel op gezien de lagere BTW tarieven in andere Europese landen. In Duitsland is het BTW (mehrwertsteuer) tarief 19%.
bron.
@RRRobert: https://www.dasimport.nl/kosten/btw
@406_v6: dat geldt dus feitelijk alleen voor ‘zakelijke’ import. En dan ook nog voor (bijna) nieuwe auto’s.
De Yaris GRMN was ook te duur maar toch binnen no-time uitverkocht! Ook hiervoor zijn er liefhebbers
Het is een Opel …
en blijft een Opel …
Dat is toch wel een redelijk slap argument van Opel. Zo’n Corsa GSi bied je niet aan voor het grote publiek, die bied je aan voor de liefhebber die vervolgens in een geweldige imagobuilder van je bedrijf rondrijd. Als Fiat/Abarth, Mini, Toyota, Renault en Volkswagen (om er maar even een paar te noemen) ermee wegkomen, waarom zou Opel dat dan niet kunnen?
@Edge: Omdat Opel door de verkoop Peugeot kan domineren, en de Fransen lijken mij enorm gevoelig daarvoor. (Baseer ik op het feit dat ze intern bij Renault helemaal niet zo blij waren met het succes van Dacia in West-Europa en al helemaal niet omdat ze werden betiteld als ‘de Renault die wel start’. Interne concurrentie vonden ze slopend)
@edge: Hoeveel liefhebbers zijn er dan? Er zijn vast wel wat kosten aan verbonden om een bepaald product in te voeren. Kosten die je moet terugverdienen over de aantallen die je verkoopt. En als je aantallen die je kwijtraakt zeer klein blijven, is het dan de moeite? Gaat iemand echt een Opel kopen omdat er een paar GSi’s rond rijden? Ikzelf ben geen Opel liefhebber, dus ben natuurlijk een slechte referentie. Of misschien net een goeie! Kan ik overtuigd worden om een Opel te kopen als mijn buurman plots een “image builder” van Opel voor de deur staan heeft? Ik denk het niet…
Misschien moet Opel er een LPG tank ingooien, scheelt massa’s BPM.

Als vergelijk:

Dacia Logan MCV Bi-Fuel (LPG) is € 700,00 goedkoper dan exact dezelfde auto op benzine… Het verschil van € 22,- aan MRB per maand is te verwaarlozen als je de LPG en benzineprijs naast elkaar zet.

OF

Opel moet eens eindelijk de juiste motor bouwen met minder uitstoot.
@erik2907: Geef het nou maar gewoon toe, jij werkt voor Dacia hè?
@lekbak: nee hoor, net zoals er Ferrari, Mercedes en BMW fanaten zijn, zijn er ook Dacia fanaten.

Kijk hier maar eens http://www.dacianer.de.
Ik kan nergens online aan specificaties komen, jammer :(
Ik heb hier in Belgie vorig jaar eentje geconfigureerd en getest. Een blauwe met panoramadak, sportstoelen, 18″ wielen, sportpakket met sper,… Heerlijk autootje, helaas geraak je niet deftig op de achterbank omdat die sportstoelen niet genoeg naar voren kunnen kantelen.
Kwam uit op 25.500 euro, btw incl.

Uiteindelijk een Astra OPC gekocht van een paar jaar oud met weinig km, voor 7500 minder… Groter, sneller, leuker en mooier…
3 de moderne opel die de Gsi naam draagd, er was ook een corsa d Gsi

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).