Waarom we in Australië meer inhaalacties zullen zien

Auteur: , 32 Reacties

En waarom dat heus niet fijn zal zijn.

Waarom we in Australië meer inhaalacties zullen zien

Het seizoen is nog niet begonnen of de FIA heeft alweer besloten als een bezetene aan knoppen te gaan draaien waarvan ze niets begrijpt. In een poging om meer sensatie in de Formule 1 te proppen, krijgt Albert Park, het toneel van de Australische Grand Prix, maar liefst drie DRS-zones.

Je houdt van ze, of je veracht ze. De DRS-zones zijn al jaren een groot punt van conversatie, maar dankzij de keuze van de FIA om het aantal DRS-zones op te schroeven tot een ongekend aantal, zal de discussievuur hoogstwaarschijnlijk weer eens oplaaien. In het verleden kregen de circuits nooit meer dan één of twee DRS-zones.

Waarom we in Australië meer inhaalacties zullen zien

De nieuwe DRS-zone in Albert Park wordt geplaatst bij het uitkomen van Bocht 11 en 12, de snelle links-rechts knik. Het idee is om de coureurs een kans te geven dichterbij te komen of zelfs een inhaalpoging te doen voor de scherpe rechter knik, Bocht 13. Lukt ze dit niet, dan zijn ze (hopelijk) dichtbij genoeg om het op het rechte stuk nog eens te proberen.

Hoewel het in eerste instantie misschien niet per se als een verkeerde zet klinkt, zal ik je vertellen waarom dat wel degelijk het geval is. Het gedeelte van het circuit dat de DRS-zone krijgt, was tot op heden juist een punt waar we spectaculaire en ongemanipuleerde close-racing mochten aanschouwen. De aanloop naar de snelle combinatie gaf al voldoende slipstream, waardoor coureurs zich regelmatig recht op de achtervleugel van hun voorganger bevonden en een inhaalpoging konden doen. Misschien moet de FIA toch eens naar onze tips kijken.



32 reacties

Als je dit soort dingen nodig hebt om de snelste sport spannend te maken gaat er iets goed mis. Wellicht moet men daar eens wat tijd aan besteden…
@E34M5Touring: Meer inhaalacties willen maar vervolgens coureurs wel penalty’s geven als ze dit doen op een niet DRS locatie; dit lijkt een beetje de FIA richtlijn te worden. Snap nog steeds die beslissing in Amerika niet toen Max iedereen op de banken kreeg maar vervolgens 5 seconden straf moest incasseren.
@wif1: Leaving the track and gaining an advantage
@Joerek: Hecht toch nog steeds meer waarde aan de opmerking van oa Niki Lauda dat het een belachelijke beslissing was die tegen alles in gaat waar de sport voor moet staan.
En voor wat betreft jouw opmerking; waarom dan meten met twee mate , het hele weekend is er niet 1 rijder bestraft voor dat vergrijpt, terwijl er continue coureurs buiten de racelijn reden en “voordeel” pakten.
@wif1: Joh ik verzin de regels niet en leef ze niet na… Jij snapte niet waarom die 5 sec penalty was

Tijdens de race was er maar 1x iemand die dat deed. Dat was Sainz of Hulkenberg en die had er geen voordeel bij. Het voordeel bij uitkomen van bocht 1 en ietsje wijd gaan was nogal discutabel of dat echt voordeel opleverde. Nog steeds niet heel consistent, maar het voordeel van Max was daar wel enorm: een podium plek of niet met bijbehorende punten.
@Joerek: Als je zo vast houdt aan regels moet je iedereen straffen, want er staat nergens dat het gaining an advantage van een positie is.
@joerek: een vergrijp waar dat bewuste weekend zo’n beetje het hele veld zich aan had schuldig gemaakt, maar alleen Max voor werd bestraft…
@E34M5Touring: misschien moeten ze gewoon kappen met 1x wisselen van lijn en die track limits. The sky is the limit. Of gewoon een grasveld ernaast, dan laten ze het wel uit hun hoofd.
Het enige wat je nodig hebt is een langere remweg en minder turbulentie achter de auto. Met andere woorden gewoon weer minder downforce en smallere/hardere banden. Wat een gekunstel dit zeg.
Nog ‘ff af en toe een bananenschil op de baan leggen of paddenstoel voor extra boost, en het wordt weer écht spannend…
Ben toch wel benieuwd wat voor effect dit gaat hebben tijdens de race. Op het eerste gezicht ben ik het met @ikschrijfookoverautos eens. (kon je niet een kortere naam bedenken?) Maar wil het wel graag zien voor ik een definitief oordeel geef. Wie weet wordt het juist wel wat. Net dat extra beetje boost om dichterbij te komen voor een actie lijkt me prima. Maar als iedereen er daar op het rechte stuk langs blaast voegt het niet veel toe.
Ja wauw kunstmatig inhalen. Dat is precies wat het publiek wil zien.
Ik heb een voorstel voor de F1.

Hou de huidige brede banden en gigantische vleugels voor de qualificatie.

Gedurende de race mag een wagen max 20 ronden rijden met deze vleugels. De rest moeten ze rijden met standaard vleugels ontworpen door de FIA. Deze hebben bijna geen downforce waardoor het volledig van de mechanische grip afhangt.
@lljw: hierdoor heb je gigantisch agresssieve en snelle auto’s voor quali. Tijdens de race gaat het tactiqche spzl belangrijker worden. Ga je gigantische snelheids verschillen hebben en dus veel inhaal acties.

En wanneer ze bijna alleen op mechanische grip gaan rijden gaat inhalen ook makelijker moeten gaan
Tja, we gaan het zien. Eerst kijken en dan oordelen. Wellicht krijgen we zo een spannendere race, wellicht ook niet. Ik ben er eigenlijk best benieuwd naar hoe het gaat werken.
Ik hoop dat het lekker gaat regenen! DRS uitgeschakeld, Old skool fight for your place en Max the rainmaster weer in actie.
Gewoon de hele baan 1 grote DRS zone maken.
@rhellema: ja en dat de hele race door, gelijk ook zien dat ze vanop afstand bestuurbaar zijn zoals bij een simulator en op termijn enkel laten racen via de simulator. Kunstmatig natte gedeeltes toevoegen op het circuit. En iedereen de kans geven om dit thuis ook te spelen via hun playstation, wacht eens!!!
@acizane80: jammer dat je niet verder na denkt dan alleen maar sarcastisch!
Ik schrijf alvast het nieuwsbericht van 2025;

DRS actief in pitsstraat!
Nadat in 2021 het volledige circuit al als DRS-zone werd aangemerkt is de kogel door de kerk. FIA head-honcho Abiteboul heeft vanmorgen tijdens een persconferentie aangekondigd dat met ingang van de eerste Grand Prix van dit seizoen (die van Loon op Zand aan zee) ook de pitsstraten zullen worden voorzien van DRS-zones.

We stuurden kersvers-formule 1 kampioen Max Verstappen een mailtje en kregen het volgende antwoord;

“Voor de laatste keer; Ga weg! Ik ken jullie niet!”

Jack Plooij wist met een paar goede vragen toch wat los te peuteren bij zijn grote vriend Max;

“Ik vind dit een goede ontwikkeling, jarenlang is de spanning in de pits compleet weggeweest sinds we niet meer mogen tanken of banden mogen wisselen. Eigenlijk lagen die stroken asfalt er maar verlaten bij, het is goed dat de organisatie dit inziet en hier weer close racing wil gaan toepassen. En als de monteurs op tijd weg weten te springen is daar nog alle ruimte om in te halen.”

Wanneer de servicevrachtwagens elkaar mogen inhalen tijdens het oprijden van het circuit is nog niet bekend.
@gulli: Het is gewoon pijnlijk dat dat van Jack Plooij nog waar is ook..
DRS. Gezeur. Elk jaar weer. Allemaal vergeten, of te jong, dat de bolides jaren lang in startvolgorde over de circuits reden. Had je pole dan was de GP al zowat in de tas. F1 races gebruikte ik om slaap in te halen. Ik stem voor DRS!
Kunnen we niet de GT klasse tot koningsklasse uitroepen? Minder kunstmatig, mooiere auto’s etc
@rammillius:

De Balance of Performance is anders zeer kunstmatig. Maar daar zie je op de baan natuurlijk niet zoveel van. Tot Ford besloot zich er even niet aan te houden of Le Mans.
Drs altijd automatisch open op ieder (bijna) recht stuk maar dan voor iedereen. Lage downforce en dragen voor iedereen op t rechte stuk, dus de motoren met meer power hebben minder voordeel en het gaat nog harder!
@janjansen: Dat hoeft niet eens. Op dit moment wordt 60% van de downforce van een F1-wagen gegenereerd door de vleugels. 40% komt van de vloer. Pas het reglement zo aan dat bijvoorbeeld 70% van de vloer komt en 30% van de vleugels, en je turbulentie is al stukken minder terwijl je auto’s wel evenveel downforce genereren.
Maar ja, dat is niet iets wat de FIA of Liberty er even voor de komende race doordrukt. Dan lijkt 2021 een realistischer streven, gezien het feit dat praktisch de hele sport dan op de schop gaat.
Prima locatie; want het geeft een extra voordeel aan auto’s die goed met dirty air om kunnen gaan in een snelle knik (11 en 12); want die zaten er nu vaker dicht achter, maar konden net niet inhalen.
En als we nu meer situaties krijgen waar er 2 naast elkaar zitten bij uitkomen 13, kan het spectaculair worden voor 14. Nu is 13 tot 14 een saai stukkie en 14 op zichzelf ook saai.
Valt me wel op dat alle wijzigingen binnen de F1 bij voorbaat al afgeschoten worden… Althans zo lijkt het bij mij…
Nog meer redenen om de f1 voorgoed links te laten liggen te gaan genieten van MotoGP en Moto2 EN natuurlijk WTFCC .. waar ze nog vechten om elke cm en niet bang zijn voor een deukje.
@Soulmaster: Helaas ben ik het met je eens en deze trieste feitelijke constatering heeft me na het lezen van dit stukje proza, behoorlijk te pakken. De wagens hebben teveel downforce, zijn echt te zwaar en rijden op zeer brede banden, waardoor ieder inhaalaktie kansloos is omdat het inhalen makkelijker te verdedigen is. Weg kijkplezier en weg zijn de kijkers. Max raakt erg gefrusteerd dat zijn inhaalakties niet echt meer lukken en Ricciardo scoort al met al meer WK punten net als vorige seizoen.
Als je nu eens alle zou vrijlaten qua auto behalve de cilinder inhoud , wat zou er dan gebeuren

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).