Een aantrekkelijke sedan van Franse komaf.
Ik durf het woord gelekt niet meer in de mond te nemen. Het lukt maar weinig autobouwers om de boel ‘geheim’ te houden. Peugeot is het klaarblijkelijk ook niet gelukt, want zie hier de gloednieuwe 508.
We zagen al eerder een klein stukje van de Franse auto, maar nu ligt de complete gallery met persfoto’s op straat. De sedan is flink gemoderniseerd en daardoor een stuk aantrekkelijker geworden. De doorlopende ‘huilende’ koplampen zijn gedurfd, al wil ik het woord mooi niet in de mond nemen. De achterkant met twee uitlaten is een dikke prima. Met de grote velgen kun je zowaar spreken over een sportief ontwerp. Ja, we hebben het nog steeds over een Peugeot 508.
Het interieur is op de foto’s wat saai te noemen. Dit heeft grotendeels met de kleur, of het gebrek hiervan, te maken. De daadwerkelijke onthulling zal niet lang meer op zich laten wachten. De officiële presentatie is over enkele weken op de autoshow in Genève (begin maart).
UPDATE: de Peugeot 508 is inmiddels officieel.
Nette, frisse verschijning, maar hij oogt wel een beetje.. Goedkoop. Alsof je ‘m nu al voor 8000 euro van marktplaats kan oppikken met een niet-helemaal rookvrij interieur.
@Jochempie: het KIA Optima syndroom?
@eklasse: nou ik vind een kia optima toch een stuk mooier dan dit. Deze is wel heel simpel vormgegeven en saai. Kia optima (vooral de station) is echt een fraaie auto
@daaf242: station is juist lelijk de sedan van de optima is een beauty
@eklasse: de KIA Optima is een auto die je echt in het echt moet zien. Knappe auto, fijne stoelen, rijdt goed… echt een prima ding
@volvo480gtt: Optima: nette frisse verschijning, zoals Jochem hem beschrijft. Maar die vind ik nieuw al verouderd lijken. Alsof hij uit 2010 komt. Heb ik bij deze Peugeot minder. Zeker dankzij dat futuristische dashboard. Of dat laatste vervolgens praktisch is heb ik nog niet ervaren.
@eklasse: de schrijver denkt anders over het dashboard. Waarschijnlijk even in verwarring geweest met een Vag dashboard.
@Jochempie: Dat is precies het gevoel wat ik er ook bij krijg. Kan wellicht ook te maken hebben met de vage foto’s.
Jammer dat Peugeot nog steeds van die zielige kleine stuurtjes levert , verpest naar mijn inzien het interieur compleet..
@simonferrari: stuurt prima hoor!
Ah, hij is zijn saaiheid wel een beetje verloren zo te zien. Vanaf de zijkant gezien vind ik het een knappe wagen om te zien. Mooie lijnen en scherpe hoeken. Jammer is dan weer dat ze ook bij de grote modellen vasthouden aan het kleine stuurtje. Dat weerhoud mij om ook maar te overwegen deze auto te kopen. Jammer, want vind het an sich best een mooie auto.
@viezefreddyw: wat moet je met een Peugeot 508, als je een Ferrari kunt rijden?! Oh trouwens, heeft die een groot stuur? ? overigens zijn het echt fijne stuurtjes. Dat was, voor mij, één van de redenen om een 308 te kopen.
@rikus: Zo’n 508 vind ik best mooi anders. Aan die Ferrari heb ik niks met dit koude weer dus vandaar.
Zo zie je maar. Iedereen heeft zo zijn/haar voorkeuren. Jij vind het prettig maar ik kon er niet veel mee. Ik kon er maar niet aan wennen.
@viezefreddyw: Nu moet ik zeggen, in een 308 is het fijn. Vorige week had ik een week lang een 3008, en dan valt het stuur wel een beetje in het niets in zo’n forse auto.
@viezefreddyw: Hoezo niks met dit koude weer?
@lekkaah: Geen pretje met dat kreng. En spul als pekel hoef ik er niet op te hebben.
@viezefreddyw: Lagge man, wil wel ‘ns die cold start horen met -5 ;p
@lekkaah: Dan klinkt het wel lekker inderdaad maar dat zal voorlopig niet gebeuren. De auto staat toch binnen ghehe.
@viezefreddyw: Keurig!
@viezefreddyw: ik vind de kleine stuurtjes ook heerlijk! Het is even wennen maar dan is het echt ideaal!
@rufctr01: het stuurtje is misschien fijn, maar (mijn persoonlijke ervaring) in alle moderne Peugeots zit de bovenrand van het stuur precies in het beeld van de verhoogde klokken/meters van de cockpit. Als ik in een auto stap stel ik eerst de ztting af (afstand tot pedalen, zithoogte, helling van de rugleuning) en daarna het stuur (hoogte en afstand) tot ik lekker zit. En prompt zit dat verdomde stuur dan precies voor de snelheidsmeter… Ja, ik kan de zitting verlagen, of het stuur, maar dan zit ik gewoon niet lekker in de auto. Ik vind (let op: persoonlijke mening) het dus erg onhandig rijden in een Peugeot. In andere merken heb ik daar geen last van, omdat (zoals het naar mijn mening hoort) de klokken gewoon zichtbaar zijn door je stuur heen.
Voor mij geen moderne Peug dus…
@Henk_he: Klopt. En dat is hetgeen waar iedereen die in een moderne Peugeot over valt. Ze hebben een bepaalde zitpositie, je houdt er van of je vind het verschrikkelijk. En als je eenmaal de ideale positie gevonden hebt, garandeer ik je dat je stuur voor je teller zit. En echt iedereen die in m’n auto rijd, die begint erover. Het is het enige waar ik me echt aan stoor in de moderne Peugeot’s.
@rikus: Al decennia lang verzinnen fabrikanten van alles om tellers zichtbaar te houden, tot verstelbare klokken toe, maar waarom? De agent heeft toch altijd gelijk.
@henk_he: haha. Moet hier smakelijk om lachen. De zitting lager zetten? Wil je door het stuur heen naar je tellers kijken? Het idee is dat je tellers boven het stuur uitkomen. Gewoon stoel instellen en dan hoogte van stuur instellen. Werkt ook als je 1m50 bent. En als het even niet is zoals je gewend bent, even doorbijten joh. Het enige nadeel wat ik vind is dat alle andere sturen voortaan zo massaal groot lijken :-)
@rufctr01: eens!
@viezefreddyw: ik zou je graag een proefrit aanbieden. De 508 komt in mei naar Nederland. Maar het stuurwiel zit ook in de 3008/5008 en nog meer modellen. Wij krijgen over het algemeen posetieve reacties op.
@kara: Bedankt voor het aanbod. Ik neem hem met liefde aan. Maar ik vrees dat mijn mening over het kleine stuurtje aanblijft. Heb een paar keer in Peugeot modellen gereden en ik kon er maar niet aan wennen. En dat vind ik best jammer, ik vind de huidige Peugeot’s qua interieur best mooi.
@viezefreddyw: Peugeot heeft een ledstrip in zijn klokken. En als je de bovenrand daarop aflijnt van je stuur. Zorgt dat voor een fijne rijbeleving. En de gedachte erachter is: stel dat je op de snelweg rijd dan zie je zo wel de weg voor je als hoe hard je rijd in 1x. En zo past Peugeot wel meer dingen toe in zijn auto’s.
@kara: Daar hadden ze ook een head-up display voor kunnen verzinnen. Sterker nog, dat is in mijn optiek juist een mooie en veilige toevoeging. Peugeot heeft ongetwijfeld goede bedoelingen voor het kleine stuurtje in hun interieurs maar mij krijgen ze er, helaas, niet mee om.
@kara: Ik heb persoonlijke ervaring met een 508 uit 2013. Dit heeft me genezen van nog ooit serieus overwegen van een Peugeot (D
de 206 is en blijft een topper overigens ?).
Van het meermaals niet meer schakelen van de automaat, tot het vastzitten van het panorama schuifzeil. Van het niet koppelen van de iPhone tot extreme tail-happiness bij stevig remmen. Misschien ben ik verwend met mijn ervaring in wegligging met Alfa’s, BMW’s en VW’s?
Daarnaast krijg ik ook niet de goede zit gevonden in de nieuwe cockpits van Peugeot.
Maar ik wens je veel verkopen toe, gaat de eerste 2 jaar zeker goed komen, daar ben ik van overtuigd! En dan hopen op een spoedige introductie van een nieuw model.
@bischero: oh ja, de 508 had 14km op de teller toen ik hem kreeg en 14000 toen ik hem 2 maanden later weer inleverde.
Goeie kont! Zeker op foto 9 lijkt het een sportwagen. De rest ben ik nog niet zo over uit…
Eindelijk een waardige opvolger voor de 405, qua uitstraling. De 406 was echt niet lelijk maar oogde meer… sierpaard dan het familie werkpaard dat het eigenlijk was. Dit straalt meer no-nonsense uit. Wat robuuster. En dat hebben ze met wat franjes uitgebuit zodat het een mooi geheel werd.
Je zou bijna een Peugeot kopen.
@crashingduke: bijna. Of toch nieeeet.
@str8six: Ik heb twee keer jou op het pad en in de garage staan. Daar bevalt me toch beter.
@crashingduke: tja, dat is een absolute no-brainer. Je vriendin schijnt ook gek op me te zijn ;-)
@str8six: Ze vindt het alleen vaak lastig te kiezen tussen de automatische jij of de handmatige jij.
@crashingduke: zolang ze aan m’n pook zit vind ik alles prima.
@crashingduke: leasen dan Maar?
@sjonniedeluxe: Ik ben freelancer, dus geen vaste lasten aan mijn enkel.
Ik vind de doorgetrokken dagrijlichten bij de nieuwe Mégane al niet mooi. Jammer dat hier ook zoiets wordt gedaan en een Frans dingetje wordt. Storende, overbodige factor in het ontwerp wat mij betreft
@coffeecup: helemaal mee eens
@lekkerlinksrijden:
Behalve als Audi zoiets toepast uiteraard !
@desjonnies: nu je het zegt lijkt die achterkant wel erg op de A7.
@desjonnies: heeft Audi dat ook? Welk model? ?
@coffeecup: yup, past voor geen meter bij de rest van het ontwerp. Zat te kijken of het geen gefotoshopte glans was ofzo
@coffeecup: precies mijn idee. De Megane ziet er van voren met dagrijverlichting uit als een norse waterbuffel. Mooie auto, maar dat overbodige detail verpest de looks imo. Zie hier nu hetzelfde.
Peugeot verder mooie wagen, maar zal hier wel weer niet aan de straatstenen zijn te slijten.
@560pk: haha
@560pk: wedje leggen? Dit verkoopt als een malle!
Te saai zonder die huilende koplampen, maar te lelijk mét die lampen. Elke 508 heeft iets waarvan je denkt: het is em net niet.
Ziet er netjes uit. De schakelaars en het”hout”op het dashbord gejat van Alfa Romeo?
@Alfarobert: Klopt. Elk groot merk houd Alfa Romeo nauwlettend in de gaten. En proberen het ook te kopiëren, in de hoop de verkoopcijfers van Alfa te kunnen benaderen.
Schitterende auto om te zien! Dashboard oogt totaal niet saai, als dit al saai dan vraag ik mij af wat je dan van een Vag dashboard vindt?????
Mooie boos kijkende koplampen, dat had de 505 ook vroeger.
Met de motoren zal het wel prima zijn, zeker de Franse diesels zijn erg degelijk en lopen mooi rustig.
@rufctr01: inderdaad, als deze wagen goede stoelen heeft en een echt schuifdak (beide gaan wel eens mis bij Peugeot) dan is het een topper.
Ik vind de koplampen net een soort slagtanden, maar zeker niet lelijk. Past in zekere zin wel bij Peugeot.
Mooi Frans alternatief zoals de Talisman ook was/is. Toch jammer dat ik ze weinig op straat zie. Ze lossen elkaar ook altijd af lijkt het.
C5> Laguna/Talisman> 508… de opvolger maakt die ‘voorgangers’ van de concurrent weer minder interessant.
@Rubenpriest: “gemoderniseerd”???
Dit is toch geen Volkswagen? Dit is een compleet nieuwe auto neem ik aan…
@w0o0dy: helemaal met je eens!
Auteur: RubenPriest heeft duidelijk een voorkeur voor Volkswagen… of heeft zijn lenzen of bril niet beschikbaar gehad tijdens het schrijven van dit stukje. Smaken verschillen maar dit is toch niet saai te noemen.
Elle m’a l’air très bien cette nouvelle 508. Vraiment bien proportionnée et dynamique. Pas mal du tout.
@kapiteinaudi:
Wat jij wil wilt knul.
@kapiteinaudi: Nein.
Ik denk dat als je in het echt een keer in het interieur zit de rest van alle D-segmenters ineens enorm 2017 zijn. Verder mooie auto om te zien.
Sommige lijnen doen me een beetje denken aan een Ford mustang
wow, knapste fransoos sinds tijden! heerlijke bak en dito interieur. nu hopen dat er ook leuke versies komen en niet alleen maar spaarspul en ik ben fan
@allesmetturbo:
Een soort MI16? :-D
@Original_Arnoud: .508 cal Mi16 met scope.
Knappe verschijning. Stukken mooier dan z’n voorgangers maar dat is ook niet zo moeilijk.
Ziet er niet verkeerd uit voor Peugot.
Mooie bak. Bij de achterkant zie ik wel een beetje een Volvo S90 er in. Wat ik overigens een mooie auto vind.
Ik vind het wel een knappe kar zo! Even wachten hoe het oogt op 16inch schraapwielen met ballonbanden maar verder, knap ding als je het mij vraagt.
Erg mooi. Zeker als je hem naast de vorige 508 sedan (berline heet dat geloof ik) zet. De vorige 508 SW vond ik best goed ogen, dus je kan alleen maar hopen dat de nieuwe nog beter gaat worden! Interieur ziet er ook goed uit.
Een woord: Sabeltandtijger.
Die achterkant met zwarte balk en dan op rode lak, geeft een beetje Ferrari gevoel :)
@saffie89: ja!
Ik vind ‘m echt dik, zet hier maar op de oprit!
Ik vind hem wel fraai! De huidige 508 is opzich ook wel mooi, maar ook wel erg saai. Deze lijkt iets strakker te zijn getekend, maar dat kan ook aan de foto’s liggen. Ik ben dan ook benieuwd naar de real life pics.
Toe maar hoor, mooie vooruitgang
> Dit heeft grotendeels met de kleur, of het gebrek hiervan, te maken.
hieraan
FIjn; zouden ze er ook nog een echte motor in stoppen dit keer? Waarschijnlijk niet.
@gregorius: wat voor een motor? De 3.0 hdi van PSA is de fijnste diesel die je kunt krijgen.
@rufctr01: nou wil ik geen azijnzeiker zijn, maar volgens mij lag dat Ford/PSA blok voor het laatst in 2011 in een Peugeot. Tegenwoordig is het max een 2.0 diesel met max 180pk en een 1.6 benzine met 165 pk voor Peugeot’s ‘grootste’.
En 0-100 tijden zeggen tegenwoordig weinig meer: maar als hij het in max 8.5-9.0 seconden kan, zegt het wel wat.
Ik zal wel old-fashioned zijn, maar ik wil meer dan een 1.6 met 165pk in mijn 4-volwassenen plaatshebbende auto.
@gregorius:
Hier ook, liever iets van een 2.4 / 2.7 erin. Rijd naar mijn mening een stuk rustiger.
@gregorius: Wat ik eigenlijk ook niet goed begrijp. In de RCZ kon je wel diezelfde 1.6 in een (beperkte?) 270 pk uitvoering krijgen. Chippen dan maar?
Wat is er nou weer saai aan dit interieur? Beetje overdreven reactie. Zeker gezien bijna geen enkel dashboard uit het D-segment echt spannend is
Exterieur ziet er wel goed uit maar de neus vind ik iets gedateerds hebben
Als ze die gekke slachttanden weggelaten hadden, was het best een aardige auto geweest.
@roland78: mijn idee
Zit ik nou naar twee verschillende auto’s te kijken? Bij de rode peugeot staat dat het een 508 GT is en bij de blauwe peugeot staat dat het een gewone 508 is. Maar helaas is er maar één foto van die auto en kan ik dus niet zien of het om twee verschillende carrosserieën gaat, zoals dat bijvoorbeeld wel bij BMW is.
Verder een erg nette auto. Peugeot is lekker bezig.
Peugeot 504: dijk van een silhouet. Peugeot 505: ditto.
Peugeot 506, eh sorry, 507 moet dat zijn.. wacheffe, hoe zag die er ook alweer uit? Juist ja. Het vergeten meer dan waard.
Peugeot 508: hey kijk, een Peugeot van een Chinees budgetmerk.
OK OK, de neus is best wel in orde. In ieder geval beter dan die FUGLY 308. Maar wat een ongelooflijk. Saai. Silhouet. Ik word meer opgewonden van een Audi. En die vind ik al zaaddodend.
Zal ongetwijfeld comfortabel rijden. Of hebben ze dat ook weten verneuken?
@BaRa: de overtreffende trap van saai heet VAG, dus meer gaat niet!
Nieuwe Lancer
@hollandbest: Wel, ik wou het niet zeggen, maar dat dacht ik ook al. Zet er diamantjes op en je zou het als Lancer kunnen verkopen. Zeker de zij- en achterkant…
Heel benieuwd naar de SW!
Buitenkant fraai, binnenkant mwah. Het kleine stuur en bovenal de peugeot dealer maken het een no go.
Ik vind hem op het zij-aanzicht een beetje hoog op de poten staan, of er zitten gewoon te grote wielen onder. Verder weet ik nog niet wat ik ervan moet vinden, sommige lijnen vind ik wel aardig, een hoop ook gewoon ‘meh’, andere ronduit lelijk (zoals de DRL)
Insignia.. ben jij dat..??
Moet zeggen dat deze plaatjes de dagrijverlichting geen eer aan doen. Op de Instagram pagina van Gillesvidal (design directeur van Peugeot) zie je een echte foto van de koplamp + dagrijverlichting, al een stuk beter te pruimen. Al met al, benieuwd naar onze eerste introductie auto’s/demo’s, zal vast weer een erg fijne cruiser worden :)
Jezus RubenPriest wat ben jij een negatieve (slecht ziende) vent. Je vindt dit dashboard serieus saai en kleurloos? Je bent zeker een VAG knuffelaar in je vrije tijd.