Het Zwitserse Sauber werkt hard om van de laatste plaats af te komen. Men Alfa Romeo aan zich te binden als titelsponsor, verzekerde zich van Ferrari-motoren én de diensten van Ferrari protegé Charles Leclerc en kondigde de afgelopen 24 uur nog eens vier nieuwe sponsoren aan.
Gisteren presenteerde de renstal haar meest recente wapenfeit in de strijd tegen de laatste plaats: de Alfa Romeo Sauber C37, waarmee Leclerc en Marcus Ericsson aan de slag mogen. Wanneer we de foto’s van de neus bekijken valt direct op hoeveel deze verschilt van de C36 van vorig jaar. Het team heeft gekozen voor een neus met twee gaten, vergelijkbaar met die van Force India van de afgelopen jaren. De gaten in de neus van de C37 zijn echter significant kleiner, waardoor de neus zich nog het beste laat omschrijven als die van vorig jaar, maar dan met dichte onderkant om de lucht te sturen.
Sauber is het eerste team dat vlak voor de S-duct een klein deukje in het bodywork heeft aangebracht, op de foto te zien onder het Pirelli-logo. Hierdoor wordt de hoek van de lucht die over de S-duct heen gaat groter, daardoor zou de S-duct ook net even iets beter moeten werken.
Wanneer we iets links en rechts van de S-duct kijken, zien we dat Sauber net als Red Bull ervoor heeft gekozen om de bovenste wishbones van de ophanging hoger te plaatsen, zodat de lucht vrijer kan doorstromen naar de bargeboards en sidepods. Dit concept werd vorig jaar al succesvol ingezet door Mercedes en Toro Rosso. Eén van de meest interessante elementen zijn toch wel de bargeboards. Helaas weet Sauber die met vakkundige fotografie goed te verbergen. We zien een vrij conventioneel bargeboard –vergelijkbaar met die van zijn voorganger- met een aantal sleuven om de lucht richting de drie flow conditioners te sturen, maar wat er tussen de neus en dat paneel schuilgaat blijft voorlopig gissen.
De sidepods volgen een andere filosofie dan we bij de teams van Red Bull, Williams en Haas gezien hebben. Net als bij hun concurrenten kiest Sauber voor een zichtbare crashstructuur, maar in tegenstelling tot de concurrenten is de sidepod-inlet vrij hoog. Boven de crashstructuur zien we een tweede inlet die vermoedelijk wordt gebruikt om de turbo’s van lucht te voorzien.
Bovenop zien we de gesplitste airbox terugkeren, met ditmaal maar liefst vier openingen aan weerszijden. In combinatie met de relatief hoge sidepod-inlets wekt dit het vermoeden dat de Ferrari-krachtbron vrij veel lucht nodig heeft om te koelen. Het feit dat de Haas VF18 ook relatief grote sidepod-inlets en een grote airbox heeft, versterkt dat vermoeden alleen maar. De hoogste inlets zijn iets verder naar achteren geplaatst, waarschijnlijk om te voorkomen dat de van de Halo afkomstige wervelingen de luchttoevoer teveel in de weg zitten. Sauber is overigens het eerste team dat laat zien gebruik te maken van de mogelijkheid om de Halo aan te kleden met aerodynamische elementen. Alsof dat nog niet genoeg is, zien we op de rugvin nog eens een tweetal kleine openingen zitten.
Kijken we naar de achterkant, dan zien we eigenlijk niet zo heel veel spannende dingen. De achtervleugel lijkt rechtstreeks overgenomen van de C36, met als enige verschil dat hij ditmaal in het midden ondersteund wordt door twee staanders. Het opvallende daaraan is dat die staanders tussen de uitlaatjes doorlopen, terwijl de andere teams er veelal voor kiezen om ze om de uitlaatpijpen te leiden. Wat ook wel opmerkelijk is, is de crashstructuur aan de achterzijde. Hier zien we dat rondom het achterlicht het naar boven gerichte vleugeltje zit, zoals dat ook bij de concurrentie het geval is. Het interessante is echter dat Sauber er ook nog naar links en naar rechts gekromde vleugeltjes aan heeft toegevoegd.
Sauber heeft de afgelopen winter niet stilgezeten en heeft gekozen voor een aantal interessante en unieke concepten, maar ook met een aantal beproefde concepten van de concurrentie. Tel daarbij op dat Sauber aankomend seizoen met up-to-date Ferrari motoren rijdt en de financiële armslag heeft om de auto door te ontwikkelen, dan zou het zomaar kunnen dat ze wat vaker in de punten rijden.
viezefreddyw zegt
Gefeliciteerd @Edge. Eindelijk gekregen wat je verdient, een plekje tussen de auteurs. Je reacties over de Formule 1 zijn een toevoeging aan de site, mooi om te zien dat je beloont wordt.
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: En geen woord over VES! Hulde
str8six zegt
@fmgarcia: dus begin jij er maar even over ?
acizane80 zegt
@str8six: heeft er iemand ves gezegd? ?? waar wie? OT: na al dit interesante nieuws vraag ik mij af hoe de toestand gaat zijn. Zal er eindelijk buiten de grote drie teams ook een vierde team zich ermee beginnen moeien? Hoe gaat de situatie voor redbull zijn ten opzichte van ferarri en mercedes, indien ze deze niet kunnen bijhouden hoe gaat het middenveld zijn? Aangezien meerdere teams deels verbeterde motoren hebben ten opzichte van vorig jaar. Dat geeft mij toch de indruk dat het een drukker middenveld gaat worden, en als redbull daar ook bij zit gaat er meer actie zichtbaar zijn daar ipv de eerste postities. Deels positief, maar iedereen wilt graag zijn idool winnen en liefst zo veel mogelijk. Nog ff afwachten, helaas.
joejojo2012 zegt
Een goed in-depth verhaal over de Sauber AR. Hoop dat het wat wordt dit jaar met Leclerc achter het stuur.
pier zegt
Goed artikel en eindelijk ook eentje waar de gele pijltjes echt hun meerwaarde bewijzen!
fastshifter zegt
Wat een vette bakken dit jaar zeg! Vind de Renault tot nu toe het mooist.
@Wouter: hoe vaak moeten wij als lezers die uitvaartverzekerings-pop-up nog wegklikken. Na een keer of duizend moet het toch wel duidelijk zijn dat iemand hier niet op zit te wachten?
ikleesookoverautos zegt
@fastshifter: gewoon 15 Euro per jaar betalen, dan heb je nergens meer last van.
willeme zegt
@fastshifter: Dankzij de reclame kunnen wij deze service gratis aanbieden. Zowel het lezen van de artikelen alsmede het commentaar erop ;-).
Mocht je liever geen reclame zien, dan is er een optie in de vorm van een heus AutoBlog abonnement:
https://www.autoblog.nl/autoblog-abonnementen
Joost zegt
@willeme: Betaalt de adverteerder per click of per view?
Indien het eerste, neem ik asap een abonnement. Per view? Dan willen jullie niet dat ik een abonnement afsluit :)
Dutchdriftking zegt
Straks rijden ze nog voor Mclaren..m
ikleesookoverautos zegt
Mooi artikel van @Edge. Leest lekker goed weg en veel nuttige info ook. Top debuutx
zegheteens zegt
Hoe werkt het ontwerp van zo’n auto?
Is het ook mogelijk om met een computer luchtstromen te te simuleren? Want dan zou je wellicht een programma kunnen schrijven: dit zijn de bandbreedtes, reglementen, parameters etc –> zoek voor mij het best mogelijke.
Of is het nog veel in de windtunnel? Auto in de windtunnel –> vinnetje er bij –> windtunnel –> vinnetje er af, gaatje erbij –> windtunnel etc.
Zal wel een combinatie van beiden zijn, maar ben er toch zeer benieuwd naar.
gitaarknul zegt
@zegheteens: ik weet wel dat de 3d modellen in de simulator worden geladen, de physics engine van de sim berekent dan, mede door de gegevens uit de windtunnel hoe een auto reageert op een circuit.
bassx zegt
@zegheteens: Er zijn best al veel fluid dynamics simulatie software programma’s en F1 auto’s worden hier allemaal mee ontworpen omdat testen behoorlijk ingeperkt is in F1. De goede software pakketten kunnen de stromingen van vloeistoffen simuleren over meerdere voorwerpen maar eisen zo verschrikkelijk veel rekenkracht dat het het niet te doen is om een programma te schrijven die miljoenen iteraties uitvoert om zo tot de best mogelijke voorvleugel te komen. De kans is groot dat F1 helemaal niet meer bestaat tegen de tijd dat het programma klaar is. Daarom is het beter 101 ideeën door de simulatie te halen, de beste eruit te pikken, een schaalmodel maken en in de windtunnel testen. Zijn de resultaten nog steeds veelbelovend dan in een testsessie of vrijdag gaan uitproberen.
Een ander aspect met vloeistofdynamica op een F1 auto is dat bijvoorbeeld heel veel vleugels er niet zijn voor downforce maar om lucht de geleiden voor bijvoorbeeld de achtervleugel. De bargeboards zijn niet ontworpen om downforce te creëren maar een wervelwind langs de zijkant van de auto. Hierdoor ontstaat een aerodynamische seal langs de auto die nodig is om de onderdruk onder de auto te houden zodat er geen lucht onder de auto komt via de zijkant. Dit soort concepten zullen niet uit zo’n “zelflerende” simulatie naar voren komen en moeten nog steeds worden bedacht door het menselijke brein.
meneer zegt
Interesant! Meer van dit!
berlinetta zegt
Gefeliciteerd Edge! Je hebt het verdiend vind ik. Ik las je reacties altijd met erg veel plezier.
Dizono zegt
Lekker @Edge, goede toevoeging!
hollandbest zegt
Alfa Sauber gaat boven Williams eindigen dit jaar let maar op
bluebird zegt
@hollandbest: mmmm….maar ligt dat dan aan de Sauber of aan de Williams? ? Lijkt mij dat Haas de eerste is die zich zorgen moet maken. Hoop dat het veld wat meer in elkaar schuift. Sauber zal het allicht beter gaan doen dan vorig jaar, maar dat is ook niet zo moeilijk.
hollandbest zegt
@bluebird: ik denk dat Torro Rosso de plek overneemt van Sauber en zonder punten als laatste gaan eindigen… En Idd haas is het haasje ze moeten hopen dat de Renault niet al te grote stappen heeft gemaakt. Alleen wij fans hopen natuurlijk van wel want dan heb je 3 extra teams die bovenin mee kunnen racen
galgootje zegt
Mooi stukje @Edge! Fijn debuut voor teksten boven de streep! (Comments eronder, content erboven). Nice work!!