• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe Porsche Cayman & Cayman S [officieel]

Auteur: autoblogger, gepost 28 november 2012 om 21:56 – 37 Reacties

Afbeelding De nieuwe Porsche Cayman & Cayman S [officieel]Afbeelding De nieuwe Porsche Cayman & Cayman S [officieel]Afbeelding De nieuwe Porsche Cayman & Cayman S [officieel]Afbeelding De nieuwe Porsche Cayman & Cayman S [officieel]Afbeelding De nieuwe Porsche Cayman & Cayman S [officieel]Afbeelding De nieuwe Porsche Cayman & Cayman S [officieel]Afbeelding De nieuwe Porsche Cayman & Cayman S [officieel]Afbeelding De nieuwe Porsche Cayman & Cayman S [officieel]

Porsche Cayman 2013
Alle info over de nieuwe Porsche Cayman, plus een volledige gallery!

De tweezits sportcoupé met middenmotor is volledig nieuw ontwikkeld, zo claimt Porsche. Hij is tot 30 kg lichter dan zijn voorganger. Samen met grotere wielen en een toegenomen wielbasis en spoorbreedten zou dit moeten leiden tot betere rij-eigenschappen. En ja: de nieuwe Porsche Cayman is uiteraard ook zuiniger. De Cayman verbruikt tot 15 procent minder brandstof dan voorheen.

De nieuwe Porsche Cayman is aan de voorzijde te herkennen aan de grotere luchtinlaten… Een andere niet te missen “designfeature” is de luchtinlaat aan de zijkant van de auto, die voor luchttoevoer naar de zescilinder boxermotor zorgt. De kortere overhangen, de langere wielbasis en de grotere wielen moeten zorgen voor een krachtigere uitstraling.

De motor van de Porsche Cayman heeft een inhoud van 2,7 liter. Ondanks deze geringere motorinhoud (voorheen 2,9 liter) levert de achterwielaangedreven Cayman meer vermogen: 275 pk bij 7.400 t.p.m. in plaats van 265 pk bij 7.200 t.p.m. Het maximumkoppel bedraagt 290 Nm bij 4.500-6.500 t.p.m. De topsnelheid is 266 km/uur. In 5,7 seconden bereikt de Cayman vanuit stilstand een snelheid van 100 km/uur.

De 3,4-liter zescilinder boxermotor van de Porsche Cayman S levert 325 pk bij eveneens 7.400 t.p.m. Ook dat is meer dan zijn voorganger, die 235 kW (320 pk) leverde. Het maximumkoppel is met 370 Nm bij 4.500-5.800 t.p.m. gelijk gebleven. De topsnelheid van de Porsche Cayman S ligt op 283 km/uur. In 5,0 seconden accelereert de Cayman S vanuit stilstand naar 100 km/uur.

Porsche rust de nieuwe Cayman en Cayman S standaard uit met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Voorzien van de optionele Porsche Doppelkupplung (PDK) met zeven versnellingen zetten beide sportwagens vanuit stilstand nog betere acceleratiecijfers neer (5,6 en 4,9 seconden naar 100 km/uur). Met het optionele Sport Chrono Pakket accelereren de Cayman en Cayman S nog 0,2 seconden sneller.

De nieuwe Porsche Cayman en Cayman S staan vanaf maart 2013 bij de officiële Porsche-dealers. De prijzen (incl BPM/BTW) beginnen dan bij 67.000 euro voor de handgeschakelde Cayman (68.200 Euro met PDK) en 81.800 euro voor de handgeschakelde Cayman S (82.100 euro met PDK).

Ook interessant!

  • Cayman GT4 crasht hard in Enschede
  • Waarom de Porsche Cayman GT4 knaak remt
  • toekomst Porsche 718
    Toekomst Porsche 718 bekendgemaakt
  • Een onderhuidse blik op de volgende Porsche Cayman
    Een onderhuidse blik op de volgende Porsche Cayman

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

981, cayman, cayman-s, la-2012, Porsche

Vorig bericht: « ABT AS3 is spookachtig mooi
Volgend bericht: ABT maakt buikschuiver: AS5 Coupé »

Lees Interacties

Reacties

  1. bigcar zegt

    28 november 2012 om 21:59

    de vorige versies waren (om het maar even zo oneerbiedig te zeggen) de goedkope variant van de 911, zoiets dat de wannabee porsche rijders zonder budget kochten. maar tegenwoordig ziet het er behoorlijk goed uit!

    Login om te reageren
    • meneersander zegt

      28 november 2012 om 22:20

      @bigcar: zonder budget? Die auto kosten nog altijd dik 70 ruggen…

      Login om te reageren
      • t00n zegt

        29 november 2012 om 10:31

        @meneersander: In belgie zijn ze toch een stuk goedkoper :p Cayman: 53,482

        Login om te reageren
        • voytekbe zegt

          29 november 2012 om 15:52

          @t00n: Voor een standaard cayman zonder enige opties… Wil je een Cayman uitrusten met deftige zetels, navigatie, … ben je MINSTENS 20.000 euro aan opties kwijt

          Login om te reageren
  2. xiran zegt

    28 november 2012 om 22:04

    dat is bijna hoog toerig 7400 toeren en een stuk zuiniger, ik vermoed directe injectie zoals de meeste porsche’s tegenwoordig.

    Login om te reageren
    • 4991 zegt

      28 november 2012 om 22:45

      @xiran: nee, het is gewoon een turbo diesel.

      Login om te reageren
  3. 911GT2 zegt

    28 november 2012 om 22:06

    Ik denk dat ik deze cayman s liever zou hebben dan een standaard 911. Ik ben ook nog steeds wel erg benieuwd naar wat het ding nou echt kan… GT2 blokkie er in en gaan!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      29 november 2012 om 05:20

      @911GT2:
      Met een GT3 blokje heb je denk ik meer lol in een Cayman.
      Met een meer lineaire vermogens opbouw rijdt een MR auto lekkerder dan met enorm veel koppel onderin.

      Login om te reageren
      • xiran zegt

        29 november 2012 om 07:14

        @jrk68: en een gt3 blok is iets kleiner en hoeft geen intercoolers weg te werken.

        Login om te reageren
  4. jordy14 zegt

    28 november 2012 om 22:07

    Ik vind die interieurs van porsche altijd wel erg mooi, vooral dat stuur. Verder zou ik hem graag in het blauw zien, dat geel is me iets te opvallend en het grijze is te saai.

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      28 november 2012 om 22:13

      @jordy14: Euh volgens mij is het wit…

      Login om te reageren
  5. Diesel zegt

    28 november 2012 om 22:09

    Dat we een geheel nieuwe auto al moeten herkennen aan een nieuwe luchtinlaat…

    Login om te reageren
    • t00n zegt

      29 november 2012 om 10:30

      @Diesel: Het is geen nieuwe auto. Het is de volgende generatie van een bestaand model. Snap je?

      Login om te reageren
  6. Rick-dos zegt

    28 november 2012 om 22:14

    Als die Autowiki gegevens kloppen dan is de nieuwe Cayman S even 15000 euro goedkoper dan z’n voorganger.

    Interessante optie geworden…

    Heb een paar maanden geleden een Cayman S gereden, moet zeggen dat ik onder de indruk was. Hele fijne auto om te rijden.

    Login om te reageren
  7. LookMyCar zegt

    28 november 2012 om 22:21

    Zoals bij de recente Boxster:

    Wat een super vooruitgang! Ziet er top uit! +1 voor Porsche

    Login om te reageren
  8. fiets zegt

    28 november 2012 om 22:30

    HAHA! toch nog best netjes van mij

    ” fiets [ reply ]
    28-11-2012 om 19:33
    Verwachte specs:
    20 kilo lichter dan zijn voorganger, stukje stijver, meer ledjes, stukje grotere afmeting, wielen iets meer op de hoeken, 15 pk’s extra, 20 gram co2 minder, 10 millimeter lager, 0.4 sneller naar de honderd.
    Benieuwd zeg! ”

    Login om te reageren
  9. salberts93 zegt

    28 november 2012 om 22:41

    vink de handbak maar aan, is tenminste niet 20.000 euro duurder zoals Audi flikt bij de R8, laat de echte stuurmannen lekker die bak bedienen! verder ja, net als de oude he, een dichte Boxster, zou ik misschien eerder toch voor de gewone Boxster S gaan

    Login om te reageren
  10. SpoonM5 zegt

    28 november 2012 om 22:54




    Geen led-stripje als dagrijverlichting?? Jammerrr Porsche!

    Login om te reageren
    • tttooommm zegt

      28 november 2012 om 23:51

      @SpoonM5: Maar die grille/voorbumper van de cayman is wel veel mooier! Spitser, aggresiever en minder blij als bij de boxster! Dan maar geen ledstrip

      Login om te reageren
    • tttooommm zegt

      28 november 2012 om 23:55

      @SpoonM5: Maar die grille/voorbumper van de cayman is wel veel mooier! Spitser, aggresiever en sportiever als bij de boxster! Dan maar geen ledstrip;) Ik vind de nieuwe cayman echt veel mooier dan de vorige generatie. Mensen die zeggen dat er niets veranderd is moeten langs Hans Anders

      Login om te reageren
      • tttooommm zegt

        28 november 2012 om 23:56

        @tttooommm: pff, blijft irritant. Mijn app geeft aan dat mijn reactie niet geplaatst kan worden en doet het toch…voila! Twee reacties…

        Login om te reageren
    • CasperH zegt

      29 november 2012 om 00:05

      @SpoonM5: moet je nagaan hoeveel goedkoper Porsche NL die PDK’s dus zouden kunnen maken in NL, want er zit toch echt minder milieutax op dan op een handbak…

      Login om te reageren
  11. Supreem zegt

    28 november 2012 om 23:13

    In zijaanzicht, en zeker van A- tot C(?)-stijl heeft hij iets weg van een Ferrari 456 GT.

    Login om te reageren
  12. jrmpower24 zegt

    28 november 2012 om 23:49

    Ik vind dit een van de mooiste Porsche’s.
    mooier dan de nieuwste 911 naar mijn mening.
    Heerlijk ding!

    Login om te reageren
  13. Lucb zegt

    29 november 2012 om 00:05

    Gewoon nog mooier geworden

    Login om te reageren
  14. CasperH zegt

    29 november 2012 om 00:09

    Waarom is deze Boxster met dak vier ruggen duurder dan de versie met dure cabrioconstructie? Alleen die tien pk kunnen dat toch niet rechtlullen of wel?

    Login om te reageren
    • bungabungastig zegt

      29 november 2012 om 02:33

      @CasperH: Waarom is (was) een 911 turbo duurder dan een Panamera turbo met dikke V8? Idemdito gevalletje marketing. Boxter is slap instapmodelletje, Cayman stijve mannenwagen (relatief bekeken natuurlijk). Porsche schijnt een goed oog te hebben voor wat welke markt waard is.

      Login om te reageren
      • bungabungastig zegt

        29 november 2012 om 02:34

        @bungabungastig: oog te hebben op of gevoel voor.

        Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        29 november 2012 om 07:46

        @bungabungastig: ik denk dat het verschil tussen een boxster enceen cayman nihil is, misschien eencklein tikkeltje torsie en/of gewicht dus.
        Dat merken alleen misschien de Paul Vlasblommen onder ons..

        Login om te reageren
        • bungabungastig zegt

          29 november 2012 om 14:10

          @kaasboerin: quote Porsche (gaat nog wel over de 987):
          “The fixed roof also increased torsional rigidity by an astonishing 150 percent” (en “The stiff chassis allows Porsche to tune its suspension springs and dampers more precisely”).
          Maar als die van jou als een Boxster is denk jij ook nooit aan Viagra.

          Is dat trouwens Black Pack Orange?

          Login om te reageren
      • CasperH zegt

        29 november 2012 om 08:01

        @bungabungastig: net zoals bij alle coupe/cabrio modellen. Maar dan is toch meestal de cabrio de duurste ;)

        Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    29 november 2012 om 09:39

    Eigenlijk begrijp ik niet waarom je nog een 911 zou kopen.
    Waar ene Mijnheer Clarkson ooit beweerde dat het nadeel van deze en de Boxter was “Dat je jezelf geen echte 911 kon veroorloven”, kun je dit nu gevoeglijk omdraaien :
    “Waarom zou ik nog een 911 willen kopen?”
    Uitstekende prestaties, zeker om in de file mee te sukkelen met de rest en verder een fraaie wagen om te zien.
    En als cherry on the cake : Deze heeft een middenmotor, een groot voordeel qua balans en rij-eigenschappen tegenover de 911.
    Eigenijk zie ik deze Caymannen en Boxters als dat waar de 911 bij zijn lancering voor bedoeld was : betaalbaar en fun.

    Login om te reageren
    • voytekbe zegt

      29 november 2012 om 15:55

      @desjonnies: Gohja ik ben ook een enorme fan van de Cayman maar Jan modaal kan deze niet betalen hoor. Cayman S met opties en je zit snel aan de 90k euro.

      Nieuwe generatie boxster rijdt alleszinds geweldig dus ben enorm benieuwd naar deze daar de vorige cayman ook al fantastisch was om mee te rijden.

      Login om te reageren
  16. berlinetta zegt

    29 november 2012 om 10:19

    De sprinttijden vallen me best tegen met handbak. Een 328i doet al 5,9 tellen.

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    29 november 2012 om 17:47

    Door dat zijruitje net iets groter te maken is het model dramatisch veel harmonieuzer geworden.

    Login om te reageren
  18. paulaner zegt

    29 november 2012 om 18:03

    Koopt Kia pro ceed GT, chipt deze en pest Porsche.

    Login om te reageren
  19. ropbp zegt

    29 november 2012 om 18:27

    Ik heb niet zoveel met Porsge, maar ik moet toegeven dat deze wel heel erg mooi is! De 911 is inderdaad bijna overbodig!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North