Strakblauw: de nieuwe Audi RS4 Avant in het echt

Auteur: , 28 Reacties

Nogaro Blue op je beeldscherm.

Dit is ‘m dan, de RS4 zonder V8. De motor-grafiek van de RS4 ontwikkelt zich als een concave parabool. Het begon allemaal met de B5 RS4 met een dubbelgeblazen V6 met 2.7 liter inhoud. Daarna volgden de B7 en B8 RS4 met atmosferische V8 onder de kap. Inmiddels zijn we aanbeland bij de de B9 RS4, maar die heeft weer een dubbelgeblazen V6, dit keer met 2.9 liter inhoud.

Audi wil je echter graag vertellen dat dit geen achteruitgang is, want de nieuwe RS4 Avant levert net zoveel vermogen en een bak meer koppel dan zijn voorganger (rijtest). Mede daarom is de auto ook weer wat rapper geworden. Voor de beleving doen die stofzuigers echter niet per se wonderen. Dat is jammer, want de RS4 kan wel wat emotie gebruiken daar de meesten het er wel over eens zijn dat snelle Audi’s nog steeds niet de spannendste auto’s zijn in hun segment qua rijgedrag.

Waar RS Avants wel heel goed in zijn is heel snel grote stukken afleggen met een paar koters en een labradoodle achterin. De agressieve grille met dikke luchthappers zorgt daarbij voor voldoende überholprestige op de linkerbaan, zodat de slome duikelaars voor je aan de kant gaan uit vrees opgeslokt te worden. Wat dat betreft is er weinig veranderd aan de RS4. Je hoeft het kunstje met de nieuwe alleen wat minder vaak te herhalen dan voorheen. Je hoeft immers minder vaak het tankstation op te zoeken dus de slome duikelaars krijgen minder kans je weer voorbij rollen.



28 reacties

binnenkort de nieuwe plof-kraak-bende auto!
@SpiderIV: Hij maakt hem gewoon..
@e4350: ach open deur maar wel realiteit. Ook wel sprekend in de tekst “Audi’s nog steeds niet de spannendste auto’s zijn in hun segment qua rijgedrag.” dat “spannende” wordt dan door de boefjes gemaakt.
edit: fixed

Voor normaal gebruik zal deze motor misschien wel prettiger zijn dan de oude V8. Ik wil hem wel in deze kleur.
Wat een lekkere interieur heeft Audi hier weer neergezet zeg. Heerlijk. Kan BMW nog iets van leren.
@misterdrogba: Afwerking? Top, kan er niets anders over zeggen.

Het ontwerp? Vind er niets aan, echt niet. Maar ja, dat vind ik bij de BMW’s tegenwoordig ook niet.
@viezefreddyw:

Ik hou wel van zo’n futuristisch interieur.

Mijn comment hierboven is inderdaad persoonlijke smaak, maar die van BMW zijn in vergelijking met dit ronduit saai te noemen.
@misterdrogba: Ja, vind je dat? Grappig dat meningen zo gigantisch kunnen verschillen. Ik vind de interieurs van Audi altijd heel erg saai.
@viezefreddyw: helemaal met je eens! Afwerking top maar über saai. Afwerking is in het verleden ook wel anders geweest.
@viezefreddyw: ik vond die in mijn Audi saai, en die in mijn BMW nu ook. Maar het knuffelt zo lekker en de knopjes klikken zo subtiel als je eraan draait!

Zonder gekheid, beide merken maken zakelijke maar nagenoeg perfecte interieurs. Heb op allebei nog niets aan kunnen merken.
@misterdrogba: lekker interieur, maar ook deels hergebruikt. Complete stuurwiel komt volgens mij 1-op-1 uit de Q2, alleen hebben ze er hier een RS4-logootje op geplakt.
@escort77: inderdaad, maar helaas een terugkerend fenomeen bij de “Duitse Drie” interieurs worden gewoon gekopieerd en geplakt in de verschillende modellen.
@misterdrogba: ja? Dit is echt om van in slaap te vallen…
@misterdrogba: Ik vind het anders aardig wat weg hebben van een BMW-interieur.
@misterdrogba: we zien hier een RS4, dus topmodel, in een show uitvoering. En toch op de centrale schakelaarlijst prominent in het midden zien we drie niet functionele knoppen. Dat is verre van premium.
BMW gebruikt meer harde plastics maar zal zo’n design blunder niet begaan. En dan heeft de (RS/A)4 ook nog die spuuglelijke doorlopende stofnesten ehh ventilatieroosters. Qua interieurdesign heeft Audi een enorm probleem, ze zijn door BMW en Mercedes ingehaald.
@mashell: Zo had ik het nog niet bekeken. Het is dus eigenlijk gewoon een zwaar inferieur ding?
Dan blijf ik nog even in m’n Agila doorrijden.(!)
Bedankt voor deze eye-opener…
STRAKblauw? Vet!
Jammer dat ze de rode reflectie balk tussen de achterlichten niet integreren zoals bij de eerste RS2!
Graag eentje met donker getinte ramen achter
Dit doet denken aan de RS2!
Het is al allang bewezen dat als je met beide aan het trappen bent, N/A VS geblazen V6 het in de praktijk qua verbruik het geen reet uit maakt en de N/A het nog beter doet.
@nopetrolnofun: maar het is ook al lang bewezen dat wanneer je normaal rijdt een kleinere motor zuiniger is. En een turbo motor door het grotere koppel ook sneller. Atmosfersiche motoren zijn achterhaald, alleen nog leuk voor puristen die graag willen wachten tot de toerenteller bij de 6000 is voordat er wat gebeurt.
Strakblauw?! Ik dacht aan smurfin
Cool detail die lucht uitgangen naast de achterlichten
Leuk ding maar ik zie amper een verschil in design met een A4avant van 10 jaar terug. Saaaai. Natuurlijk moderner maar in de basis dezelfde saaie Audi.
Mooi om als fabrikant een duidelijk gezicht te hebben. Een leek ziet echter amper verschil tussen een oude en een nieuwe en niet tussen model A1 en A99.
@polpol33: Als je geen verschil ziet met een van 10 jaar terug, heb je ook niks met (dit soort) auto’s.
Ben dan ook erg benieuwd wat je met de loze term “saai” bedoelt, het liefst onderbouwd met wat volgens jou (deze Audi), afgaande van foto’s het geheel spannend had kunnen maken…
Ik vind ‘m weer enrom goed gelukt.
Maar ik krijg er ook schizofrene trekjes van.
Enerzijds hoop ik dat de terugkeer van de V6, de B5-era weer doet herleven, maar stiekem kan ik niet wachten tot het downsize-syndroom ophoudt.
Als Gaston eindelijk eens mijn woonadres gevonden heeft, zou ik de volgende dag naar de dealert rennen, om een RS4 te bestellen.
Die spartborden zijn wel heel subtiel opgeklopt. Niet helemaal wat ik me bij een RS voorstel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).