De nieuwe Volkswagen Tiguan is hier

Auteur: , 71 Reacties

Gooi al je vooroordelen over de Tiguan maar de deur uit. Het SUV'tje van Volkswagen heeft opeens een stoer uiterlijk gekregen.

De nieuwe Volkswagen Tiguan is hier

Althans, stoer voor Volkswagen-begrippen. Het blijft natuurlijk een behoudend design, maar oogt desondanks een stuk strakker dan zijn voorganger. Een soort mini-Touareg. De verse Tiguan is daarnaast 60 mm gegroeid, 30 mm breder en 33 mm lager gemaakt. De wielbasis nam toe met 77 mm. Ruimte die vooral de achterpassagiers ten goede komt, waar 29 mm extra ruimte beschikbaar is.

De Tiguan is geschoeid op het MQB-platform, waar tegenwoordig iedere hatchback, station of MPV van VAG op staat, en komt met motoren die in kracht varieren van 115 tot 240 pk. Vierwielaandrijving is optioneel, dat met 4MOTION Active Control kan worden aangepast aan de rijomstandigheden.

Volkswagen geeft ‘m standaard de nodige veiligheidsfeatures mee, zoals Front Assist met City Emergency Braking, Pedestrian Monitoring, Lane Assist en Automatic Post Collision Braking. Zijn debuut is morgen op de IAA, maar vanavond zullen we hem al in beeld krijgen tijdens de Volkswagen Group Night.

Volkswagen Tiguan GTE Concept
Volkswagen Tiguan GTE Concept
Volkswagen laat ook een GTE-versie zien die nog in de conceptstatus zit. De Tiguan GTE Concept heeft een 1.4-liter viercilinder aan boord, gekoppeld aan een elektromotor. Het is de aandrijflijn die ook in de Passat GTE ligt, en een vermogen van 218 pk ophoest. De CO2-uitstoot van deze plug-in SUV ligt op 42g/km.





71 reacties

De normale versie is wel aardig gelukt, alleen die kerstverlichting onderaan de koplampen is een beetje wennen. Die R-Line anderzijds ziet er echt niet uit!
Het blijft een suffertje.

Vraagje, hoeveel olie zal hij verbruiken?
@kylian: De olie zal in ieder geval vaker ververst worden dan de inhoud van jouw moppentrommel.
@granlusso: Au.. Dat doet wel zeer..
@granlusso:
Daar heb je een punt, met dat verbruik hoef je in principe nooit te verversen.
Dus 2 flauwe grappen in evenzoveel zinnen was meer dan voldoende.

Mijn excuses dat ik je zo hard op je tere zieltje heb getrapt, dat geldt ook voor al je ➕ drukkende vriendjes.
@kylian: diegene die hier het meest overkomt alsof ie op zn teentjes is getrapt ben jij met zo’n reactie..
@sr20det:
Ah, we hebben een mislukte psycholoog in da house.
Nee knul, ik krijg exact de reacties waar ik om vroeg, its like taking candy from a baby.
@kylian: je hebt dus gewoon geen leven…
@kylian:

Laat je niet gek maken hoor ..
Was by far de beste grap ooit ter wereld op deze planeet op aarde door de menschheid gemaakt ofzo ..

Keep up the good work ..
@kylian: Het was een leuke grap, totdat de grap zo vaak was gebruikt dat ie nu erg flauw is en getuigt van extreme onoriginaliteit.
@kylian: Ik word niet snel boos, dus op m’n zieltje getrapt? Nee hoor ;)
Dan had ik wel een andere reactie gegeven, zie het met een knipoog :)
@granlusso: 👍🏼
@kylian: hahahahahahaha! Die kende ik nog niet!
Niet gek toch? Al vond ik de oude in het wit ook niet beroerd.
@dutchdriftking: zoals in TopGear?
@gtwillem: ja precies. Een witte R-line met mooie wielen. En dan een 2.0 TDI 177pk of 2.0TSI met 200pk. 4 motion. Stukken beter gelukt dan de 2e generatie Touareg. Alleen kost hij in deze uitvoering ook net zo veel als een Golf R. En dan wordt de keuze weer snel gemaakt.
@dutchdriftking: idd niet gek! Wel jammer dat het interieur niet spannend is. Weer een standaard VW ontwerp, gemiste kans!!!
Ik moet zeggen dat me deze reuze mee valt.
Vind hem eigenlijk wel gaaf, nou ja, niet super lelijk. R pakket is minder imo.
Krijg nou wat, dit ziet er goed uit zeg!
Goed gelukt! De oude was ook al niet lelijk, maar was wel erg burgerlijk en braaf. Deze is wat stoerder. De 2.0 TDI BiTurbo erin en je hebt een prima auto.
Ziet er uit als elke VW… alleen wat hoger.
De oude had nog een beetje een suffe uitstraling. Dat valt bij deze volledig weg. Mooi apparaat! Waarschijnlijk net zo duur als de oude (zo niet duurder), maar hij heeft nu iig een bijbehorende uitaraling
Ik vind dit dus echt niet een rare auto. Zo veel beter dan zijn voorganger. Stiekem nog best mooi ook.

Off-topic: geen rijtest vandaag heren? Maandag 16:00 uur is toch altijd het hoogtepuntje van de maandag.
@viezefreddyw: Iets met IAA ofzo ;)
@Novo: Dat begrijp ik, maar rijtesten worden al aardig ruim van te voren opgenomen.
@viezefreddyw: Mee eens. Als je echter naar de historie kijkt, worden er nooit rijtesten gepubliceerd voorafgaand aan een groot event.
Wow, wat een bijzonder vooruitstrevend ontwerp…..hier zullen de 50+ stelletjes (man/vrouw, allebei kort kapseltje met bril) en in het bezit van een caravan, wel wild van worden…
@maarten020:
Zou granlusso aan dat signalement voldoen, die zat bij het eerste grapje wel erg hoog op de kast.
@kylian: je kunt ook gewoon accepteren dat iemand een zeer gevatte reactie op je toch wel wat afgezaagde grapje maakte :)
@knipperlichtje:
Gelukkig, nog eentje die uit de kast komt, gefeliciteerd.
@kylian: je probeert je ‘grap’ goed te praten om zieltjes bij anderen te winnen…

Tip: niet doen, je bent bij voorbaat al kansloos
@87sandyd:
Zo, zo knul, jij reageerd wel heel agressief, heb ik je knuffel afgepakt?
@kylian: knul, dat zeg je niet tegen een volwassen iemand als mannetje die nog veel van de wereld moet zien en nog veel te leren heeft…
@kylian:

Mooie snedige opmerking .. Chapeau ..
Zijn allemaal zure jaloerse hufters die balen dat hun die grap niet verzonnen hebben ..
@kylian: je bedoelt het eerste grapje in een reeks van 236537772197457 oliegrapjes?
Gaaf ding! De doorlopende grill komt er mooier uit dan bij de Passat imo. De Passat kijkt een beetje nors, net zoals de bestuurders ervan tho’.
Het design is dan wel niet spannend, maar dat hoeft ook niet altijd. Zo slaat Lexus er momenteel in door imo. Al met al een mooie strakke auto. Het zelfde geldt voor de Passat.
Zonder te kijken, nieuwe koplampen, nieuwe achterlichten, verder niet veel veranderd.
Zijn dit foto’s van de nieuwe?
@norge: Nee, het zijn olieverfschilderijen…
@norge: Hier nog een met een geweldig gevoel voor humor maar langs de andere kant ben je mss ook echt blind, en zoja een wel gemeende sorry voor je gezondheid!
@leeno: nounou, rustig ,was maar een vraag.Vind de auto er ouderwets uit zien en heb de oude nooit goed bekeken…
Ik vind het een hele nette auto geworden. Met name de proporties lijken nu veel beter in balans te zijn. De vorige had nog een ‘hoog’ dak, de helft van het zijaanzicht in hoogte was raampartij.

Deze zit er veel beter uit, maar dan niet een R-Line: alle aanpassingen zijn geen verbeteringen.
Next
Saai!
Auto voor bejaarden.
Zoals de eerste reactie zegt zijn de lichtunits vooraan too much. Die dikkere chroomstrip bovenlangs had net zo smal moeten zijn als de grille zoals onderlangs het geval is. LED-jes staan met dimlicht toch uit, maar 80% van de berijders rijdt straks standaard met die lelijke rij kerstverlichting rond. Het had mooier weggewerkt kunnen worden.
Afgezien daarvan een puike bak geworden. Op de foto’s lijkt hij minder hoog/groot dan een Quashqai en ik ben benieuwd hoe groot de kofferruimte onder het zeil is. Als dit mee valt zou ik er best in gezien willen worden. 180pk TDI er in en het terrein (*kuch* de file) in. Leuke auto.
Oke. Dit maakt het moeilijk. De Tucson of toch de Touran. De klasse van compacte SUVs wordt zowaar leuk.
@mashell: niet Touran, Tiguan. Die SUV met het dashboard uit de Touran.
mooi! en dat voor een VW, alleen de pheaton komt bij mij zo dichtbij mij als deze wagen,
Jajajajaja! Dit gaat ‘m worden……..Net op tijd want was al naar de Hyundai Tukzon aan het loeren…….
Lekkâh in het Candy White kan ik m’n zwarte velgjes laten overzetten……joepie.
En trust me boys and girls: dit karretje stuurt echt bovengemiddeld goed voor een sufje.
Ga nou geen flauwe vergelijkingen maken met echte auto’s…..Tuurlijk droom ik ook van een Djèk F-taaip of iets wat daar op lijkt…..maar dit is tenminste nog bereikbaar. Mits VW de prijzen niet teveel opwaarts heeft aangepast. Tinus gaat sparen.
@tinustiguan:

Fijn voor je.

En dat meen ik echt en oprecht.

Me wou dat ik net zo enthousiast zou kunnen worden van iets nieuws.
De voorkant is er wel flink op vooruit gegaan, hij was eerst een beetje lullig, nu juist stoer. Ongeveer hetzelfde effect als de facelift-Outlander. Ik denk dat deze nieuwe Tiguan wel mensen bij de cx-5 weg gaat trekken.
@knipperlichtje:
Gewoon blijven dromen, dit gaat niks wegtrekken bij Mazda, Mazda klanten willen kwaliteit.
@kylian: in zijn nadagen verkocht de Tiguan beter dan de CX-5. Daarbij is het heus niet zo dat alles aan de Mazda perfect is en dat de Tiguan volkomen bagger is.

Daarbij is ‘kwaliteit’ een specifieke perceptie. Als je er betrouwbaarheid bedoelt, dan scoort de Mazda denk ik iets beter. Maar als je kijkt naar de bouwkwaliteit, vind ik VW’s vaak net wat mooier.

Ik heb ervaring met diverse Volkswagens gehad, en eigenlijk nergens problemen mee gehad. Zelfs mijn geliefde licht getunede Golf V heeft mij nooit in de steek gelaten.
Eerlijk is eerlijk, een mooie wagen geworden die zijn ietwat ielige voorganger snel doet vergeten. Zelfs het interieur doet in die lichte uitvoering nog aardig sfeervol aan.

Denk dat Volkswagen hiermee wel eens goed kan scoren, omdat deze Tiguan qua uitstraling en afwerking dicht tegen de duurdere merken aanzit, maar voor een lagere prijs. Én ook weer niet extreem veel duurder dan aanbieders aan de onderkant van het segment, zoals Kia en Hyundai. Zeker als je de afschrijving meeneemt in de berekening.
@moveyourmind:

Yep .. Vind de totale line-up van VW er cosmetisch enorm op vooruit gegaan ..
Blijft toch nog steeds een leasebak voor de gepromoveerde golf rijder ..
Ik vermoed dat deze in het zwart best indrukwekkend is!
Ik vond de gefacelifte voorganger al best aardig, maar deze is gewoon netjes. Vooral het interieur is er stappen op vooruit gegaan.
De definitie van ‘een plork’ slaat imo op deze auto. Prettig lichaam met een ontzettende rotkop.

Is net zoals een vrouw van achter benaderen. Eerst denk je: lekker kontje, mooi lichaam, lang blond haar, niet gek. Totdat ze omdraait….

De auto ziet er prima uit, maar de neus vind ik om te janken
Mooie wagen. Strak interieur. Ze gaan het leren.
Ja, ultieme off-road wagen.
Op zich wel aardig, maar waarom zitten er van die disproportioneel grote wielen op?? Ziet er niet uit zo..
Volgens mij moet hier iemand op reken les: De wielbasis is 77 mm gegroeid, waarvan 29 mm voor de achter passagiers. Dat is toch echt minder als de helft.
Dus het blijft behelpen achterin.
Uhhh ziet eruit alsof…….er een cobra 6 in een passat ontploft is ;)
Mooi man! En dan staat hij bij de buurman op z’n oprit met 16″ wielen en dan is het een ouwe l*llen bak.
Ik snap niet dat ze dit frontje doorzetten. Hij ziet er zo simpel uit van de voorkant, niet normaal. Voor de rest en ook de achterkant is goed gelukt!
De huidige is gelijk wel een sterk verouderd beestje bij deze nieuwe. Mooi ding!
Vind ‘m niet mooi. Niet gewoon saai, maar lelijk. Grille en lichten zijn veel de druk belijnd, te veel overbodige details, waardoor niet elegant. GTE versie maakt het dan nog eens erger.

En de achterkant zou zo een next gen BMW X1 badge kunnen krijgen, zeker als je de zijkant meetelt…
Morgen komt de on-road versie nog.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).