• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe VW Passat grijpt in bij onwel geworden bestuurder

Auteur: sir_smokalot, gepost 26 mei 2014 om 08:10 – 11 Reacties

VW Passat B8 schets


Een auto die doorheeft dat zijn bestuurder een hartaanval, beroerte of wegtrekker heeft en actie onderneemt, dat is wat we in de toekomst mogen verwachten. Volkswagen denkt de technologie uitontwikkeld te hebben en introduceert het in de volgende Passat.

Het spel is op de wagen voor VW’s nieuwe D-segmenter; onlangs trapten de Duitsers het pad naar de introductie af met een aantal laaggelijnde schetsen, nu komt het met een Technology Preview. Onderdeel hiervan: Emergency Assist.

Zodra de auto merkt dat zijn bestuurder niet meer bij de les is omdat pedalen en stuur niet meer bediend worden geeft hij een piep en een knipperend icoon op het dashboard weer. Sorteert dit geen resultaat, dan volgt een kordate korte remactie (hopelijk wel in combinatie met een camera die achterliggers registreert), en mocht hier niets uit volgen dan neemt de auto de besturing over.

Middels Lane Assist houdt de commputer de Passat in zijn baan, terwijl tegelijkertijd langzaam vaart wordt geminderd en slingerende stuurbewegingen worden gemaakt. Dit alles onder begeleiding van de waarschuwingslichten natuurlijk. Ook doet het binnenkort verplichte eCall-systeem een belletje naar de alarmdiensten.

Is dit nieuw? Nee, er zijn heel veel fabrikanten die aan dergelijke systemen werken. Toyota (2011), BMW (2009), en Ford (2011) ontwikkelen allemaal hun eigen technieken om te detecteren dat de chauffeurs van hun auto’s iets is overkomen. Alleen VW is de eerste die zegt het ook daadwerkelijk te gaan toepassen in een productiemodel.

Overige (optionele) snufjes die we op de Passat B8 mogen verwachten zijn Area View, een 360-graden camera-overzicht dankzij; Trailer Assist; een file-assistent; Side Assist met Rear Traffic Alert; Front Assist met City Emergency Braking; Progressief stuurgedrag en Easy Close, dat je kofferdeksel automagisch sluit zodra je van je auto wegloopt.

Ook interessant!

  • Video: hoe komt deze Passat op zijn kant?
  • Nieuwe VW Amarok
    Nieuwe VW Amarok lijkt totaal niet op een Ford
  • Volkswagen met 4 uitlaten
    Koop deze Volkswagen Passat W8 voor een schijntje
  • prijs Volkswagen Multivan
    Prijs nieuwe VW Multivan is verrassend laag!

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, passat, Techniek, Volkswagen

Vorig bericht: « Mansory Panamera Turbo siert Nederlandse wijk
Volgend bericht: Nieuw contract Jeremy Clarkson, nog 3 seizoenen Top Gear? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alfarobert zegt

    26 mei 2014 om 08:24

    Zou mooi systeem zijn maar eerst zien en dan geloven,zeg ik altijd.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      26 mei 2014 om 15:26

      @Alfarobert:
      Lijkt mij de uitgelezen auto voor een dergelijk systeem, de kans dat je in slaap valt is immers vrij groot. Het is wel te hopen dat het systeem het verschil tussen slapen en onwel worden niet onderkent..

      Login om te reageren
  2. knipperlichtje zegt

    26 mei 2014 om 08:28

    Juist hardstikke goed die remingreep, het schrikt de slapende bestuurder wakker en de remlichten zetten de achterliggende voertuigen scherp voor de aankomende remactie. Wat ik wel stom vind is dat ze het niet zo ontwikkeld hebben dat ie van rijstrook wisselt en de vluchtstrook opzoekt, we hebben nota bene vorige week nog gezien wat er gebeurt als iemand midden op de snelweg stopt.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      26 mei 2014 om 08:47

      @knipperlichtje: Het gaat hier niet alleen om iemand die in slaap valt. Het systeem is meer bedoeld voor mensen die onwel worden. En een remingreep zorgt er niet voor dat je hartaanval ineens stopt.

      Login om te reageren
      • knipperlichtje zegt

        26 mei 2014 om 08:53

        @berlinetta: correctie ‘mocht de bestuurder slechts in slaap zijn gevallen, dan schrikt hij weer wakker’ :)

        Login om te reageren
    • fernie zegt

      26 mei 2014 om 08:58

      @knipperlichtje: lijkt mij lastig te ontwikkelen, is de streep rechts een tweebaans weg in de uk of een vluchtstrook of een afscheiding voor een tolpoort? Gaan ze zich niet aan wagen veel te gevaarlijk.

      Login om te reageren
      • knipperlichtje zegt

        26 mei 2014 om 10:17

        @fernie: lijkt me zelf ook verschrikkelijk lastig om dat goed en betrouwbaar te implementeren, daarom is BMW nog niet klaar met hun systeem dat de auto ook naar de vluchtstrook brengt, terwijl ze al sinds 2009 bezig zijn.

        Login om te reageren
    • timberleek zegt

      26 mei 2014 om 10:38

      @knipperlichtje:

      Daar zitten veel te veel haken en ogen aan.

      Dan moet het systeem al het omliggende verkeer in de gaten gaan houden op zoek naar een gaatje om naar rechts te gaan. Als er geen ruimte is moet er dan een keuze worden gemaakt om gas te geven (om bijvoorbeeld voor de vrachtwagen te komen) of af te remmen om achteraan aan te sluiten en dan moet er een veilig wisselpunt gevonden worden.

      En zodra je wel rechts bent, moet je de vluchtstrook gaan afscannen. Kun je hier wel op. Misschien staat er 100m verderop een auto of ander obstakel waardoor je niet op tijd kan stoppen als je de vluchtstrook op gaat. En als je wel stopt op de vluchtstrook, moet je ook nog rekening houden met de situatie dat het een spitsstrook is. Of wat als er geen vluchtstrook is (brug of tunnel bijvoorbeeld).

      Dat wordt een veel te ingewikkeld systeem wat waarschijnlijk ook veel te veel risico’s gaat hebben. Rustig tot stilstand komen is dan nog steeds de beste manier. Met rustig afremmen zullen de mensen erachter ook tijd genoeg hebben om af te remmen. En als er iemand te laat zou zijn zal het snelheidsverschil tussen de auto’s waarschijnlijk ook klein zijn, waardoor er niet veel gebeurd. Tja als ze ineens in de ankers gaan op de snelweg… dan speel je in de crashloterij

      Login om te reageren
  3. Design_Driven zegt

    26 mei 2014 om 10:34

    De nieuwe generatie passat wordt waarschijnlijk weer zo saai dat zijn bestuurders er weer massaal van in slaap vallen. Zeer nuttig systems dus.

    Login om te reageren
  4. norge zegt

    26 mei 2014 om 10:57

    Een vluggertje kan dus op de vluchtstrook eindigen..

    Login om te reageren
  5. redneckdarian zegt

    26 mei 2014 om 11:46

    Ik dacht dat de s-klasse dit al had. Op top gear toen ze in armenië waren volgens mij.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North