De nieuwe Volkswagen Touareg is hier!

Auteur: , 102 Reacties

De opper-SUV van Volkswagen komt zijn dikke neus in je gezicht drukken.

Het is eindelijk zo ver: de nieuwe Volkswagen Touareg is hier. Hoewel Volkswagen het voor de verandering voor elkaar heeft gekregen niets drastisch uit te laten lekken (goed, op deze na dan), konden we de vormen van de derde generatie Touareg al enigszins opdromen. Desalniettemin is het interessant om te zien welke weg Volkswagen nu precies inslaat met haar nieuwe bolide.

De focus ligt bij de nieuwe Touareg vooral op digitalisatie. Daarnaast zijn zowel de wegligging als het niveau van comfort op de schop gegaan en krijgt de SUV een veelvoud aan slimme assistentiesystemen.

Eerst even over die digitalisatie. Dankzij de toevoeging van een tweetal gigantische schermen in het interieur, hoopt Volkswagen de Touareg klaar te hebben gestoomd voor te toekomst. De zogenaamde Innovision Cockpit plaatst een 15″ infotainmentscherm in het midden van het dashboard. Hoewel dit betekent dat er dus niet twéé afzonderlijke schermen zijn, is het systeem groot en duidelijk genoeg om alle benodigdheden in te verwerken. Achter het stuur bevindt zich dan weer een 12″ scherm die volledig is in te richten naar de voorkeuren van de bestuurder. Gezamenlijk vormen ze één geheel, waardoor het in feite een groot scherm is. De Innovision Cockpit kan overigens nog uitgebreid worden met een head-up display.

De nieuwe Volkswagen Touareg is hier!

Aan de buitenzijde is de nieuwe Volkswagen Touareg flink veranderd, al zal de schok niet enorm zijn, daar de auto verschillende designelementen deelt met wagens als de T-Roc. Dat gezegd hebbende zorgt de nieuwe Touareg wel voor een blijvende indruk, met name dankzij de enorme grille waarvan de chromen delen van zij naar zij lopen. Niet alleen dat, want hij is ook fors gegroeid. De Touareg is voortaan 4,88 meter lang, 1,98 meter breed en 1,70 meter hoog. Dit terwijl hij juist 106 kg minder weegt dan voorheen! De Touareg heeft zowel voor als achter LED-lampen en krijgt gespierde flanken om zijn aanwezigheid kenbaar te maken. Standaard 18″ velgen, uitbreidbaar tot 21″, helpen daar overigens ook een handje bij.

De Touareg is daarnaast leverbaar in drie verschillende trims, die ieder hun eigen draai geven aan de SUV. Atmosphere geeft de wagen allerlei houten interieurdelen, terwijl metaal en chroom juist de boventoon voert bij Elegance. Uiteraard maakt ook de R-Line zijn opwachting. Deze lijn geeft de auto, zoals gebruikelijk, een iets sportiever (en zwarter) sfeertje.

De nieuwe Volkswagen Touareg is hier!

Onder de motorkap van de op het MLB-platform gebouwde Touareg komen in eerste instantie alleen geblazen 3-liter V6-motoren. Volkswagen laat de diesel nog niet gaan. De Touareg krijgt twee nieuwe V6 diesels, die respectievelijk 231 pk en 500 Nm en 286 pk en 600 Nm leveren. De enige benzinemotor, eveneens een V6, produceert 340 pk en 450 Nm koppel. Het drietal wordt later gevolgd door een 4-liter V8 diesel die goed is voor 421 pk en 900 Nm koppel. Tenslotte komt er een plug-in hybride, al zal deze aanvankelijk alleen voor China zijn.

De nieuwe Touareg krijgt standaard een achttraps automaat, evenals 4MOTION. Het vierwielaandrijvingsysteem kan het centrale differentieel op verschillende manieren vastzetten, waardoor het koppel handig verdeeld kan worden. Zo kan maximaal 70 procent van het koppel naar de vooras en zelfs 80 procent naar de achteras. Daarnaast kan de bestuurder nog allerlei instellingen aan het onderstel aanpassen middels 4MOTION Active Control.

Bekijk hieronder onze video.



102 reacties

Word er niet warm of koud van. Groot scherm, dat wel.
@str8six: D’as niet de bedoeling, bedoeling is je achter het stuur te krijgen en dan zal je moeten toegeven dat alles klopt en magistraal rijdt.
@wimof: van wie moet dat?
@str8six: Gewoon als antwoord op:word er niet koud of warm van.
@wimof: Moeten toegeven dat alles klopt en magistraal rijdt? Op basis van wat?
@viezefreddyw: Op een jarenlange ervaring met hun producten en de wetenschap dat ze zich nu ook weer overtroffen hebben, je zal het zien, maak eens een proefrit.
Bij de officiële voorstellingen volgde die altijd, kwestie van ons compleet te brainwashen en als toetje een vergelijk met de concurentie, best leuk.
@wimof: heb je er al mee gereden dan?
@rhellema: Nog niet.
@wimof: ga je er één rijden?
@wimof: heb regelmatig in het vorig model gereden maar vond dat nou niet een bijzonder indrukwekkende ervaring ofzo.
@str8six: Ik hoop dat je niet met de 2.5l tdi hebt gereden.
@wimof: de laatste keer dat ik in een vw zat was de slechtste ervaring met een auto tot nog toe. Het was een polo, dus misschien moet je minder verwachten, maar de stoelen waren kneiterhard (kon er nog geen uurtje op zitten), ik vond ‘m gewoonweg krap en ik ben zeker de grootste niet en verschillende functies vh infotainment werkten gewoonweg niet. Een polo uit 2014 met nog geen 25k op de teller. Dan is vw echt niet magistraal, zeker niet als ik in een aygo wel een rit van 15uur kan maken en er niet gebroken uit kom.
@thijsj: Stoelen kneiterhard? Dan vraag ik mij af wat voor stoelen er in zitten. Rijd zelf wel eens een polo, maar niks mis met de stoelen.

In de audi/vw passat, beiden uitgerust met sportline pakket, dat zijn pas harde stoelen.

Maar ieder zo zijn ervaring natuurlijk, kan mij er niet echt in vinden.

@unknown234: wellicht persoonlijke voorkeur. Gewoon de standaard gestoffeerde stoelen zaten erin. Ik was er niet weg van. Bij oudere/andere vw’s geen last van gehad overigens.
@wimof: Dus op basis van jóuw jarenlange ervaring moet hij toegeven dat die magistraal rijdt
@wimof: Ik begrijp niet zo goed dat iemand op basis van jouw ervaring met een merk moet toegeven dat het magistraal rijdt en dat alles klopt. Een ieder ervaart dat op zijn/haar eigen manier en bepaalt dat op zijn/haar eigen manier.
@viezefreddyw:

Elke auto van na 1996 rijdt “magistraal” ..

Impotent gelul van een autoverkopertje dus ..
@lincoln: ik rij in vrije tijd Mercedes W108 280SEL 4.5… da’s magistraal, zelfs zonder de luchtvering 😉 PS: Lincoln rijdt ook magistraal. Je doet je naam alle eer aan
@crosske:

Dit ding weegt anno nu ook dik 2 ton !!
En zuipt hetzelfde als onze ouwe grafbakken ..

Lekkere evolutie ..
@lincoln: Hoe oud ben je? Bij mij kon je het zien op mijn profiel.Je kent mij niet, weet niet wat ik doe en toch moet je altijd denigrerend doen.
Hopelijk komt de dag dat al je kwetsende opmerkingen recht in je figuur terechtkomen.
@wimof: Zal wel iets te compenseren hebben. Geen aandacht geven dan druipen ze vanzelf af.
@wimof:

Standaard auto van een standaard fabrikant met een standaard aandrijflijn ..

“Magistraal” is wollig gelul ..

Livery Heritage pedigree drivability normen en waarden Yes we can ..
@lincoln: ik heb graag met mijn 4 Amerikaanse wagens gereden.
Vroeger verdeelde we Jaguar en ondanks alle problemen , als ze reden deden ze dat ook heel statig.
Mijn compleet binnen en buiten gekeerde Citroën DS ’67 doet dat ook.
Telkens als VW aan bod komt lijkt hetb steeds of ze niets kunnen, en dat is zeker niet waar.
En als Herta in de supermarkt magistraal op hun verdomme slechte ham mag plakken, dacht ik mag ik dat ook.
@wimof:

Elke auto die nieuw op de markt kont is “magistraal” .. maar blijkt onder aan de streep gewoon een auto waar je mee in de file staat te wachten op nix ..

Of het nu een alom geprezen Giulia of GT86 is of deze mastodont ..

Deze auto spreekt dan het minst tot de verbeelding ..
Op autoblog komen de meesten toch niet verder dan koplampen en velgen ..
Trek het je dus niet teveel aan ..
@lincoln: oh,1996 was het kantelpunt. Ik dacht altijd 1997…
@sleurs: Dank u.
@wimof: ik hoop toch echt dat de kachel het wel warm kan maken of koud.
@wimof: dat zou dan de eerste VW zijn die “magistraal” rijdt. En tevens de eerste SUV..
@cloverleaf: Toen ik magistraal schreef maakte ik me de bedenking, t’is geen BMW is zal wat kunnen verwachten.
Dus.
@wimof: que?
@cloverleaf: ik wilde eens serieus zeggen dat VW heel ingenieuse wagens kan bouwen.
@wimof: ok. Wat is hier innovatief en / of ingenieus aan dan? Het zal best een prima auto zijn die kwalitatief redelijk in elkaar steekt maar echt innovatief kun je een paar schermpjes toch niet noemen.
@cloverleaf: Rij ermee, je zal merken dat dit wel echt kwaliteit is.
@wimof: nee dank je…
@wimof: nee bedankt
@cloverleaf: Doe het toch maar, zo te horen heb je al jaren iets gemist.
@str8six: dat hebben heel veel nieuwe auto’s. Dus wederom weer gaat de innovatie prijs niet naar VW.
@str8six: en alweer kerstverlichting
Lekker interieurtje, alleen konden ze wel wat meer doen met het stuurwiel. Alsof ze het rechtstreeks uit de Golf 7 hebben geplukt.
@misterdrogba: en wat moet je anders doen met een stuurwiel voor een duurdere wagen dan? Meer knoppen, dikker, vierkanter? Het lijkt me dat een stuurwiel een bepaald optimum heeft aan dikte, aantal knoppen, afmetingen en dat het dan voor elk formaat auto en prijs eigenlijk hetzelfde is.
@mashell: gewoon een andere design. Is niet zo moeilijk toch? Het is uiteindelijk wel een belangrijk element om de bestuurder het gevoel te geven dat hij een top of the range VW rijdt.
@misterdrogba: is dat zinvol? We hebben hier een tjdje geleden een artikel gehad over de stuurwielen van de nieuwe Mercedes A-klasse waarin het als positiefpunt door Mercedes werd aangedragen dat het topmodel het stuurwiel uit de S-klasse was. In een BMW X5M krijg je ook hetzelfde M sport stuur als ik in mijn 1 serie heb. Ik denk dat de verwachting wat te hoog is. En daarbij doet VW hier al meer dan andere fabrikanten, dit stuur heeft een chroom omlijsting waar het in een Golf in pianolak is.
@mashell: en in de 7 serie heb ik precies hetzelfde gevoel als bij deze VW: zo’n debiel lomp plastic voorwerp voor je neus, ziet er cheap uit.
@misterdrogba: dat stuur heeft me geheel in verwarring gebracht, dacht het de 25e Golf Facelift was
Leuk op die duffe badge na
Vind het front een beetje druk zo. Verder wel een nette bak!
Tja, niet lelijk maar ook niet bijzonder fraai. Had iets meer gehoopt dat hij op de nieuwe Tiguan leek, met een R-line pakket vind ik dat een bijzonder fraaie auto! Moet hem maar is in ’t echt zien.

Ergens had ik gehoopt dat hij nog steeds dezelfde pook had als de eerste generatie Touareg, zo’n vliegtuig pook voor je gevoel, gewoon omdat het kan.
Fraaie SUV die nog enigszins “normaal” is. Met zo’n V8 diesel zal die wel aardig goed van zijn plek komen. Ben benieuwt om hem in het echt te zien.
Gewoon weer zo’n saaie vw. Ziet er niet eens dik uit.
Geen zevenzitter?
Nee, niet mijn auto.
@dondeboer: ook niet mijn winkel, vriend
Wanneer komt de V10 diesel versie in de dikke-middelvinger edition?
@raoufff: wanneer Spyker het nieuwe model op de markt brengt.
Wauw! Jongens! Wat geweldig! De nieuwe Touareg! Ben je zeventig? Heb je een bootje? Kopen dan!
-edit: nutteloze bijdrage-
@w0o0dy: censuur… Triest..
@w0o0dy: 16 mensen vonden het geen nutteloze bijdrage
@w0o0dy: 23 inmiddels…en vraag me echt af wat ze en waarom ze het censureren?
Vind dat Tesla scherm van 3 jaar oud innovatiever en beter werken dan dit! Daar viel iedereen eerst over maar gaat gegarandeerd overal in geintergereerd worden! Desalniettemin lijkt deze touareg mij een geweldig auto!!
@blacksquad: hoe weet je nu al dat het scherm van Tesla beter werkt?
@mart144: Video van Wouter.
Wat een wagen zeg! De wereld is een betere plek geworden nu we massaal een nieuwe Touareg kunnen aanschaffen.
De uitstraling van “saai” is in overvloed aanwezig bij deze auto.
Dit ding ziet er zo goedkoop uit, word er bijna misselijk van. Waarom zou je dit verkiezen boven een Q7 die net ff iets meer kost maar wat maakt dat in deze prijsklasse nou precies uit? Nu rijd je in een uitgerekte Passat… Inclusief geweldig lelijke gril.
@alex1589: smaken verschillen. Deze vind ik stoerder en stukken minder lomp dan een Q7.
Schuin van achter lijkt het wel een bmw audi mix
Wat een Q7 kopie….. *zucht*
Kruising van de q7 en koleos
He een goedkopere Q7! Das handig
Supersaaie auto :-(
Alleen met de 1e generatie heeft Volkswagen een Touareg weten neer te zetten waarvan ik dacht: imposante wagen.
Hm mooie auto geworden, maar geen elektrische variant? Had dat stiekem wel een beetje verwacht. Het is 2018 VW, kom op!
Voor een wagen van dit kaliber, vind ik t maar een soft ogende bak. T enige leuke eraan is die V8 diesel
Lekker fris interieur. Had eerlijk gezegd een beetje zelfde interieur als elke andere vw verwacht. Maar eindelijk is een mooi volkswagen. Plus veel voor deze mooie auto.
Top!
Geen V10 diesel? Jammer.
Ben ik nou gek of oogt die R-line juist als de schrale instapper?
@jorden: Ik moest ook even 2x kijken wat dat nou voor een uitvoering is. Ik vind de blauwe ook beter uit zien. De R-line lijkt veel plastic te hebben.


OT: ik vind het geen verkeerde SUV, maar ik ben er ook niet weg van. Gewoon een nette SUV, niet meer en niet minder.
@jorden: R-line m’n reet, is exact dezelfde bumper partij minus een paar stukkies chroom plastic en plus twee stukkies hoog glans zwart plastic op de hoeken….. hoeveel durven ze daar extra voor te rekenen??
Wow. 3 topics over één auto in minder dan twee uur!
Heten jullie vanaf nu VAG-blog?
Het opper VAG Serieus Uilskuiken Voertuig heet ATLAS.
De Touahek, als je dat front zo ziet.
Het lijkt wel erg chinees.

Heel mooi zo’n groot scherm, maar kan het lettertype ook ingesteld worden?
Mensen die geen leesbril ophebben en dat wel nodig hebben hebben er dan nog niets aan.

Deze vw is mij wat too much met zo’n scherm en dat chinese uiterlijk. Doe mij toch maar de golf r
@allesmetturbo: De Chinese markt en de Amerikaanse markt zijn toch wel de grootste afnemers van dit ding. Vandaar al dat chroom op de voorkant.
Gaap.
Mooie wagen!
Vroeger ging het om de V10 TDi en hoe dik die was, nu een half uur gezever over het LCD scherm. Als ik dat wil koop ik wel een iMac 4k.
Lijkt meer op.audi pikes peak van q7 demo 2003 dacht ik…. en mooie stuurtje van golf erop… verder zit hij wel mooi. Uit
Kinners… het blijft gewoon een VOLKSwagen van de erven van…
Knappe auto. Waarom zou iemand nog een Q7 kopen. Ding volstaat prima en zeker in het vlakke Nederland.
Teveel chroom aan de voorzijde en de achterkant is net een Q7. Lijkt wel voor de Amerikaanse markt gemaakt te zijn.
Het is gewoon een hele degelijke auto. Niet mooi genoeg om een nekkendraaier te zijn, en ook niet lelijk genoeg om braakneigingen op te wekken. Eigenlijk heel neutraal, en dat is precies wat je van een Volkswagen mag verwachten.

Het interieur ziet er eveneens
Bij het bekijken van de foto’s bekroop me het gevoel dat het weer een Audi is. Saaie bak zo van binnen en buiten toch?
VW durft wel: 3 dieselmotoren en maar 1 benzine. Wordt lachen om nu een V8 diesel te kopen voor een ton, en dan te kijken wat er na 1 jaar nog van de waarde over is, als je met je diesel geen enkele stad meer in mag. Je kan de euro’s elke minuut horen branden….
Mooi, een VW-interieur met enige vorm van flair. Da’s nieuw.
Dikke motoren zeg! Ik had wel een geblazen 4 cilinder verwacht maar mooi dat het zo nog kan!
Geil ding jammer geen 4 cilinder, want die 6 cilinder is niet te betalen in NL
@hollandbest: en de 4cilinder wil je wel!!.. Koop dan een hele dikke Tiguan als je een 4cilinder wilt. In dit formaat hok hoort minstens een 6 cilinder
@kennone: tja het liefst heb ik er een V12 in, maarja BPM
Autoblog, is dit de vernieuwde Tiguan Allspace?
Best mooie wagen op het front na. Vind ze een beetje depressief de wereld in kijken die nieuwe vw’s
Wat fijn om te lezen dat niemand wakker ligt dat de hybride niet deze kant op komt👌🏼👌🏼

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).