Da’s toch nie normaal!
De wereld steekt niet eerlijk in elkaar, zo simpel is het nu eenmaal. In een nieuwe editie van “waarom de regels weer eens in ons nadeel vallen” hebben we te maken met buitenlandse vrachtwagens die doodleuk over de Maasvlakte rijden, zonder dat er aandacht wordt geschonken aan onze milieunormen. Dit terwijl Nederlandse vrachtwagens juist streng gecontroleerd worden, en zodoende de dupe zijn.
Alle trucks die zich in de Gemeente Rotterdam of op de Maasvlakte willen verplaatsen, moeten in principe aan de milieunormen voldoen. Deze houden o.a. in dat de vrachtwagens een motor moeten hebben die voldoet aan de eisen van de Euro 6-norm. Middels een registratie moeten de vrachtwagens van tevoren in het systeem worden gezet, zodat is vastgelegd dat ze daadwerkelijk aan die eisen voldoen.
Je voelt hem al aankomen, niet? Exact, inmiddels is gebleken dat zo’n 44 procent van alle buitenlandse vrachtwagens die een bezoek brengt aan de Maasvlakte niet geregistreerd is. Niet alleen dat, want naast het feit dat de Oost-Europese truckers goedkoper zijn, worden diezelfde overtredende vrachtwagens ook niet eens gecontroleerd. De camera’s die de nummerborden controleren, om te kijken of de regels overtreden worden, hebben geen oog voor de buitenlandse platen.
Daarbij komt dat de overtredende buitenlandse vrachtwagens alleen op hun wanpraktijken gewezen kunnen worden door middel van handmatige controles. Nu is dat al geen waterdichte manier om in te grijpen, maar doordat het aantal controleurs de afgelopen jaren ook nog eens is afgenomen, wordt de oneerlijkheid alleen nog maar groter. Nederlandse transportbedrijven hebben immers massaal in schone motoren moeten investeren, maar als de concurrentie dit niet hoeft te doen en ermee wegkomt, zijn de verliezen tamelijk groot. (Bron: Algemeen Dagblad)
Image-Credit: onschuldige(?) trucks via autojunk
pier zegt
Typisch Nederlandse regelgeving, niet verder kijken dan de landsgrenzen en je eigen mensen benadelen.
mashell zegt
@pier: er zijn ook anders zat Nederlanders die er voordeel van hebben dat de Nederlanse trucks minder vies zijn.
epimetheus zegt
@mashell: en nog maar niet te spreken over de chauffeurs zelf!
pier zegt
@mashell: klopt, alleen zit daar dus nog 40% verbetering in
v8rules zegt
@mashell: serieus? Die niet onder de rook van Pernis of de vliegroutes van Zestienhoven liggen dan zeker.
dutchneon zegt
@pier: Helaas de papieren werkelijkheid waar Den Haag graag in blijft hangen…. mileuzones bannen van oldtimertjes, groene biomassa centrales op spaanders waar de halve keten maar is meegenomen in de CO2 berekening, scheepvaart die niet word getemd, maar denk ook eens kleiner, die ellendige drempels en rotondes die niet alleen fijnstof van remmen produceert maar daarna ook nog bij het optrekken ellende veroorzaakt.
We doen het al 20 jaar en we hebben er nogsteeds niet van geleerd… wat zullen mijn kinderen ons toch verschrikkelijke domkoppen vinden dat we dit allemaal laten gebeuren!
lincoln zegt
Geweldig ..
Meer discriminatie racisme en apartheid .. goed idee dat 1 Europa ..
stijnvermeersch zegt
hier is het toch echt Nederland die faalt. Of denk je nu echt dat er zonder Europa enkel NL vrachtwagens door het land zouden rijden?
Europa zou er net moeten voor zorgen dat elke tachograaf ook een transponder heeft gekoppeld aan het VIN. Zodat die ook gebruikt kan worden voor alle tolwegen en milieuzones. Nu heeft elk land zijn eigen toestelletje voor tolwegen.
lekbak zegt
@stijnvermeersch: Europa faalt in het één maken van administratie en regels. En dankzij europa is het makkelijker om hier met oost Europeaanse vrachtwagens te werken.
9000cse zegt
@lekbak: Ja! Die Europeaanse Unie heeft ’t maar wat moeilijk met ’t maken van Europeaanse regelgeving. Als ze nou eens zouden beginnen met Europese regelgeving! Misschien zou dat een veel beter resultaat geven?
lekbak zegt
@9000cse: Heb je soms hè, dat je een zin halverwege verandert en er dan een foutje in sluipt. Gelukkig hoef ik geen wetten en regels op te stellen…
peug206 zegt
Stichting open deur? Dit zijn van die dingen die gebeuren overal… waarom zijn wij dan toch zo naïef en geloven dat het hier niet zou gebeuren…
maotje zegt
Ik ben voorstander van een “goede” milieuzone in een stadcentra. Maar een milieuzone in een havengebied gaat echt compleet nergens over.
desjonnies zegt
@maotje:
Dat was toen al besloten als symboolpolitiek om de havenbaronnen hun zin te geven om de havens naar zee uit te breiden. Vooral voor container terminals en die zgn werkgelegenheid.
Dat er in de containers geen flikker wordt verdiend omdat alle grote Europese havens elkaar doodconcurreren en Antwerpen als antwoord ook een nieuwe mega terminal heeft geopend, dat verzwijgen we maar.
lekbak zegt
@desjonnies: Het boeit natuurlijk helemaal geen flikker dat de aandeelhouders geen geld opstrijken. Ondertussen zijn er een hele hoop mensen aan het werk en verdient het mkb er goed aan. Inclusief ene sjonnie uit rotterdam waarschijnlijk. Het is dan alleen nog zaak dat het niet zo slecht word dat de containerterminals weg gaan.
potver7 zegt
@maotje: Ze kunnen beter een milieuzone voor zeeschepen invoeren. Ben je in één keer van het hele gedoe af…
sameshitdifferentday zegt
Welkom in Nederland…
raoufff zegt
Welkom in Europa, wilt u even ontsnappen aan het wettelijk gezag en schijt hebben aan alles en iedereen? Dan verzoeken wij u naar Nederland te gaan, dat is een grote speeltuin waar u zich lekker kunt uitleven. Groetjes, Jean-Claude Juncker
snowbird zegt
@raoufff: Lang leve de EU….”not.”..
eirmakk zegt
Dus dit betekent, omdat de camera’s geen oog hebben voor buitenlandse platen, ook gelijk dat de Poolse, Bulgaarse, Hongaarse auto’s die dagelijks hier rond rijden niet bekeurd worden?
lincoln zegt
@eirmakk:
Whahaha ..
betaal jij wel eens een boete uit een ander Europees land ..
87sandyd zegt
@eirmakk: Nee klopt, die mogen gewoon 200 rijden over de snelweg, in tegengestelde rijrichting rijden en verkeerslichten hoeven zij niet te gebruiken. Logisch toch?
sanderm3 zegt
@eirmakk: nee joh die brave lieve mensen zijn diplomatiek onschendbaar in het Koninkrijk der Nederlanden
Hubert zegt
Nummerbord niet in het systeem, dan blijft de “slagboom” voor de maasvlakte mooi dicht.
tmenges zegt
Dus volgens de titel is elke truck zonder Nederlands kenteken gelijk een oostblokker?
desjonnies zegt
@tmenges:
Ik zie ook een Spaanse Volvo
desjonnies zegt
En Groen Links is massaal gestemd in de grote steden.
Dus, autoliefhebber, maak je broek maar nat en weescht bereid heel diep te moeten bukken.
You ain’t seen nothin’ yet
(BTO 1984)
toniominestrone zegt
@desjonnies: De bakfietsbrigade is aan de winnende hand!
Onehp zegt
Mijn logica zegt dat dit faalt juist door een te zwak europa, een sterker europa zorgt ervoor dat buitenlandse platen ook opgepikt worden.
En een slagkrachtiger VN zou ervoor kunnen zorgen dat al die vrachtschepen stoppen met hun supervervuilende zware olie met enorm veel NOx, roet enz.
postzegel zegt
“zijn de verliezen tamelijk groot” Wat? Dus omdat de Nederlandse truckers zich gewoon aan de wet houden, lijden ze verlies? Wat een kromme manier om de zaak te bekijken. Als buitenlandse truckers zich niet aan de regels houden, heeft dat niets met de winst of verlies van de Nederlandse truckers te maken. Of mag ik zeggen dat ik zojuist een flink verlies heb gemaakt bij de kassa van de Albert Heijn omdat ik wel afrekende bij de kassa en die winkeldief niet?
carman6 zegt
@postzegel: nee, doordat de buitenlanders zich niet aan de wet houden kunnen zij rijden voor goedkopere tarieven (oke dit is niet de enige reden voor de lagere tarieven, maar wel een van de). Daardoor gaat de klant naar de concurrent en dan krijg je dus verliezen.
postzegel zegt
@carman6: Nee, daardoor maak je geen verlies. Je draait hooguit minder omzet. En die verminderde omzet kan je niet meten, alleen met de natte vinger schatten.
mashell zegt
En hoeveel van die vervuilende buitenlandse vrachtwagens zijn weer eigenlijk van de Oostblok vestiging van wat eigenlijk een Nederlands transportbedrijf is? De transportwereld is door en door verziekt.
9000cse zegt
@mashell: Ach ja! Shareholder value. De God van deze tijd.
supertjeduc zegt
Ze komen ook best veel lossen op het bedrijf waar ik werk
Die oostblokkers hebben meestal best nieuwe trucks
Zo’n ding kost verrassend weinig nieuw en aan gezien ze zuiniger zijn en een nieuwe minder onderhoud nodig heeft is het voor die bedrijven best rendabel
Houthakker zegt
We kunnen raketten naar Mars schieten, maar geen roemeens kenteken inschieten, geweldig!
Houthakker zegt
Inscannen bedoel ik