• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwste Rolls is een nachtmerrie en ik hou ervan

Auteur: perry_snijders, gepost 17 juni 2016 om 14:26 – 30 Reacties

MINI en Rolls design


Gisterochtend was ik wat later uit bed en bij het wakker worden zag ik foto’s van de nieuwste Rolls-Royce en MINI. Even dacht ik dat ik in een nachtmerrie was beland.

Ik ken niemand die bij Rolls-Royce, MINI of BMW werkt en onaardig is. Niet alleen de importeurs bevallen me, ook de designers van de betreffende merken. Toen ik Giles Taylor van Rolls-Royce een kwartier kon interviewen werd het een mooi gesprek dat veel langer duurde. In de complete autoindustrie kom je waarschijnlijk geen sympathiekere ontwerper tegen dan Karim Habib van BMW. MINI-designer Anders Warming? Zelfde verhaal. En dan is er natuurlijk nog onze nationale trots, Adrian van Hooydonk. Hij komt weliswaar uit Limburg, dus een echte Hollander is het niet, maar toch. Hij is aardig en als je met hem praat dan vertelt hij mooie verhalen en geen marketinggeleuter. Bovendien is hij een ware autoliefhebber, die je per minuut enthousiaster ziet worden als het over klassieke BMW’s gaat.

Met zulke mensen wil je een goed gesprek voeren. Als het even kan met een glas wijn erbij, op een prettige plek. Het laatste wat je wilt, is zeggen dat je hun nieuwste creaties onooglijk vindt. Toen ik met Giles Taylor over de Dawn sprak, zei hij dit: ‘Hij heeft al die kenmerken die een Rolls-Royce tot een Rolls-Royce maken. In de eerste plaats natuurlijk de grille, maar ook de eenvoudige vormen die zorgen voor een elegant silhouet. Bij sommige merken zie je een scala aan lijnen, bollingen en rondingen over de flanken van de auto, maar dat past een Rolls-Royce niet.’ Toen ik gisteren opstond en de Rolls-Royce 103EX zag, was wat ik zag precies dat wat Rolls-Royce niet zou zijn: dat scala aan lijnen, bollingen en rondingen over de flanken van de auto.

De BMW, die al wat eerder gepresenteerd werd, lijkt op soortgelijke wijze ontdaan van alle kenmerken die een BMW tot een BMW maken. Dikke zescilinder? Nee, hij is emmissievrij. Die lange, kaarsrechte motorkap? Verdwenen. Dubbele ronde koplampen? Doei.

En dan die MINI. Komende week zie ik hem in het echt, op het Goodwood Festival of Speed. Ik zit nu al te bedenken welke beleefdheden ik kan oplepelen als iemand daar vraagt wat ik van de auto vind. Het kost je zelfs tijd om er een MINI in te herkennen. Iedereen kan een MINI uittekenen: vierkant, rechte motorkap, grote ronde koplampen, twee smalle staande achterlichten. Verrassend genoeg is de MINI van de toekomst rond, heeft ‘ie nauwelijks een motorkap, ontbreken de grote ronde koplampen en zijn de achterlichten veranderd in een horizontale streep. Desondanks spreekt het merk zelf van ‘een compacte carrosserie die niet veel afwijkt van die van de originele Mini uit 1959’. Toen ik mijn best deed om het te zien, moest ik toegeven dat recht van opzij gezien de vorm van de motorkap wel wat weg heeft van die van een MINI.

De toekomst van BMW

En hoe lelijk de Vision Next 100 concepts van BMW ook zijn, toch vind ik ze tof. Want we klagen altijd en allemaal dat auto’s steeds meer op elkaar lijken. Nou, hier heb je auto’s die anders zijn. BMW heeft de ballen om iets écht anders te laten zien. Ook al is het zo lelijk dat je ze alledrie het liefst bij de ventieldoppen af wil zagen, je kunt niet anders dan er respect voor hebben. Tenminste, dat zegt mijn hoofd. Nu het hart nog.

Ook interessant!

  • Video: idioot in BMW 5 Serie rijdt Mini en bomen aan
  • BMW i Vision Circular kijkt verder dan je neus lang is
    Warempel, BMW i Vision Circular heeft een normale grille
  • Gefacelifte MINI
    BMW wil van MINI een volledig elektrisch merk maken
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Columns, concept, MINI

Vorig bericht: « Tragisch ongeval in Gelderland: autodief rijdt gezin aan
Volgend bericht: Nieuwe sportwagen van Bentley heet waarschijnlijk Barnato »

Lees Interacties

Reacties

  1. JamesBond007 zegt

    17 juni 2016 om 14:29

    Helemaal met je eens! Nou is het niet moeilijk om nog lelijkere BMW’s te maken dan dat ze al doen. Maar toch fijn dat ze iets proberen:)

    Login om te reageren
  2. martinus zegt

    17 juni 2016 om 14:33

    Elektrisch rijden is de toekomst,
    Niet alleen voor de elite, maar voor iedereen.

    Dit idee doet mij een beetje denken aan een schip op wielen,
    Anders dan de bestaande rolls, maar zo heel gek is het niets.
    Rolls is een merk van extremen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 juni 2016 om 14:45

      @martinus:

      Nope .. Rolls is zeker geen merk van extremen ..
      Nooit geweest ook ..

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        17 juni 2016 om 15:15

        @lincoln: Ondanks dat het oerconservatief is, is het dat zeker wel.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          17 juni 2016 om 16:33

          @martinus:

          Toekomst of verleden ..
          Je snapt er geen reet van iig ..

          Login om te reageren
    • Rob zegt

      17 juni 2016 om 15:07

      @martinus:
      Wat Lincoln zegt… Ze hebben eigenlijk altijd hetzelfde gedaan. Ja, het zijn decadente opvallende dingen, maar in de loop der jaren is er maar bar weinig veranderd. Zet ze maar eens bij elkaar:
      https://www.youtube.com/watch?v=Mt4pTQyso0s

      Login om te reageren
      • simonvb zegt

        17 juni 2016 om 18:18

        @Rob: wat een klote deuntje

        Login om te reageren
        • simonvb zegt

          17 juni 2016 om 18:18

          @simonvb: dat filmpje

          Login om te reageren
    • O plaat zegt

      17 juni 2016 om 16:06

      @martinus:
      Leuk dat je de toekomst kan voorspellen maar heb je geen praktischere visioenen van de toekomst gehad? Uitslagen van het EK bij voorbeeld?

      Login om te reageren
    • schuiftrompet zegt

      17 juni 2016 om 17:45

      @martinus: vreselijk die elektropropaganda

      Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    17 juni 2016 om 14:33

    Voisin ..
    Ik hou van Voisin ..

    Login om te reageren
  4. str8six zegt

    17 juni 2016 om 14:51

    Leuk stuk. Maar die Roller is gewoon “sleek”. Dikke bak!

    Login om te reageren
  5. etjeee zegt

    17 juni 2016 om 15:04

    Altijd leuk om te lezen dat limburgers niet als “echte-hollanders” worden gezien??

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      17 juni 2016 om 15:47

      @etjeee: Het zijn ook geen Hollanders. Nederlanders wel, maar Hollanders zeker niet.

      Login om te reageren
      • perry_snijders zegt

        17 juni 2016 om 16:16

        @kilum: Inderdaad, je zou Limburgers eens moeten horen als ze het over Hollanders hebben ;-)

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        17 juni 2016 om 16:50

        @kilum: Ik kom zelf uit Limburg (woon er ondertussen niet meer). Hollanders zien Limburgers inderdaad niet als Hollanders, maar daar zijn Limburgers maar al te blij mee. Limburgens willen veelal ook niet geassocieerd worden met Hollanders en omgekeerd geldt hetzelfde. Bljift ook een raar volkje, die Limburgers ;)

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          17 juni 2016 om 17:37

          @berlinetta: Totdat de Hollanders beschermd moeten worden tegen invloeden vanuit het zuiden en oosten, dan zijn die Brabo’s, Limbo’s en mensen uit Gelre (en hun grond) ineens verdomd handig…

          Login om te reageren
  6. Design_Driven zegt

    17 juni 2016 om 15:16

    Een autonome auto, eigenlijk past dat bij uitstek bij RR aangezien dat ook nu al meer een auto is om in comfort gereden te worden dan in te rijden.

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    17 juni 2016 om 15:19

    Het is wel weer eens lekker gek!

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      17 juni 2016 om 15:36

      @dutchdriftking: klopt, net zoals die 2 Serie Active prostaat!

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        17 juni 2016 om 16:52

        @autoblogger: Ik denk dat het prostaat van de kopers niet meer zo “active” is.

        Login om te reageren
  8. wouter181 zegt

    17 juni 2016 om 16:01

    Helemaal mee eens. Hoewel ik de Rolls toch wel kan waarderen, een soort moderne interpretatie van oude modellen met die losstaande wielen. Leuk!

    Login om te reageren
  9. sr20det zegt

    17 juni 2016 om 16:41

    Kheb rolls royces altijd al pauperdingen gevonden.. want moet je in godsnaam met zo’n pishok.

    Zulke auto’s worden gereden door mensen die zich te goed voelen voor anderen. Zovan “kijk mij, ik heb het beter als jou.”

    De motorkap van een phantom bevindt zich op de zelfde hoogte als een range rover.. lekker nodig.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      17 juni 2016 om 16:53

      @sr20det: Nou, veelal worden die dingen gereden door mensen die in dienst zijn van degene die zich te goed voelen voor anderen. Als je zelf wil rijden, koop je maar een Bentley ;)

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 juni 2016 om 17:38

      @sr20det: Als ik zo jouw grammaticale vaardigheden zie, kan ik die gedachtegang van je wel begrijpen…

      Login om te reageren
  10. boenderaar zegt

    17 juni 2016 om 17:01

    Allemaal met zo min mogelijk wijzigingen in productie brengen. Naar mijn mening kan de auto-industrie wel een input als deze gebruiken. Van Volkswagen zal deze in ieder geval niet komen. Met de generatie gaat de vw Golf meer op zijn voorganger lijken.

    Login om te reageren
  11. filip696 zegt

    17 juni 2016 om 17:20

    Ik design graag Bentleys en Rolls Royces. Van mij ervaring is het lastig om een nieuwe Rolls Royce te ontwerpen omdat je je moet houden aan de “Heritage design” en ja maak de auto zo simpel zonder gekken vormen. Toen ik deze RollsRoyce zag was ik wel beetje geschrokken. Bij de voorkant hebben ze het nog wel geprobeerd om wat elementen te behouden maar achter zou ik het niet meer herkennen als RR. En wat jammer van de interieur want ik hou van de details van de huidige RR, want die kleine details maken hem een echte Rolls Royce..

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      17 juni 2016 om 17:40

      @filip696: Ik herken van achteren nog wel een traditionele Rolls hoor. Denk “bespoke” en “coachbuild”… ;)

      Login om te reageren
  12. pinut187 zegt

    18 juni 2016 om 10:16

    Vind die Rolls wel wat hebben.

    Login om te reageren
  13. bas038 zegt

    19 juni 2016 om 23:58

    De stagiair auto ontwerper is slechtziend?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North