• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De opmars van de Koreaanse merken

Auteur: sir_smokalot, gepost 11 december 2013 om 19:10 – 35 Reacties

Thumbs up voor de Kia Pro


Korea doet het afgelopen jaren goed op onze automarkt, waar gaat dat heen?

In navolging van ons artikel over de Nederlandse algehele automarkt gaan we vandaag dieper in op de rol van de Koreaanse merken in ons land. Hierbij laten we het zieltogende Chevrolet buiten beschouwing, want ondanks de Koreaanse wortels is dit merk Amerikaans.

Hyundai zag zijn marktaandeel vanaf 2008 stelselmatig vergroten, van 3,5 tot 4,3 %, maar een zwak 2013 (3%) houdt ze voor nu uit de top 10. Dit jaar noteert het voorlopig een 13e plaats, op de hielen gezeten door Skoda en Mercedes (beide 2,8 %). Volgend jaar zou dit door een verjonging van het modellenaanbod (i10) echter zo weer anders kunnen zijn. Sowieso schijnt er een modellenoffensief te komen.

Marktaandeel Nederlandse middenmoot

Kia daarentegen is de Koreaanse lieveling in Nederland. Vier jaar geleden had het merk nog geen 2 % van de Nederlandse markt in handen, tegenwoordig is dit uitgegroeid tot 6,1%, goed voor een voorlopige zesde plaats, en een felle concurrentie met Toyota om de titel ‘grootste Aziatische merk op de Nederlandse markt’.

De krachtsverhoudingen tussen Kia en Hyundai liggen op onze markt anders dan op de wereldmarkt. In 2012 verkocht Hyundai mondiaal 4,4 miljoen auto’s, Kia deed er 2,7 miljoen.

Hoewel de Koreanen zelf absoluut niet bij elkaar opgeteld willen worden is het gezamenlijke marktaandeel van de Hyundai en Kia door de jaren heen als volgt ontwikkeld:

2008 – 6 %
2009 – 5,3 %
2010 – 6,9 %
2011 – 8,4 %
2012 – 9,7 %
2013 – 9,1 %

Hiermee hebben de Koreanen marktaandeel weggesnoept bij met name de Franse merken, maar ook bij Opel. Laatstgenoemde fabrikant zag zijn marktaandeel dalen van 8,2 % in 2008 tot 5,7 % dit jaar.

Waar gaat het naartoe?

Koreaanse merken zijn overduidelijk wereldwijd met een opmars bezig. Een zwakke plek is dat er wel erg enthousiast verjongd wordt, waardoor pas aangeschafte modellen al snel verouderen, wat ongunstig is voor de restwaarde. Door hun omvang, maar waarschijnlijk ook deels uit principe hebben de Koreanen veel productie in eigen hand.

Motoren en versnellingsbakken worden bijvoorbeeld allemaal in eigen beheer gemaakt, waar andere partijen op het lastste vlak ook nog wel eens bij toeleveranciers inkopen. Veel hangt af van het vermogen met de tijd mee te gaan. Een 10-bak is in ontwikkeling en designtechnisch lijkt Peter Schreyer het aardig in de vingers te hebben, maar je moet in een moordende markt als de autobranche altijd op je hoede zijn natuurlijk.

Update 12-12: Volgens een zojkuist binnengekomen persbericht heeft Kia ook nog eens de meest tevreden leaserijders van Nederland. Dit is de uitkomst van een jaarlijks onderzoek van de Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ) onder meer dan 5.000 leaserijders.

Foto: autojunk.nl

Ook interessant!

  • Apple auto niet langer via Hyundai of Kia
  • Kia EV6 vs Hyundai IONIQ 5 rijtest
    Kia EV6 vs Hyundai IONIQ 5 rijtest
  • Hyundai Staria
    Hyundai Staria komt naar Europa met 431 Nm
  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Hyundai, Kia, lijstjes, top5

Vorig bericht: « ‘Opel plant model onder de Adam’ [2015]
Volgend bericht: Audi Sport Quattro komt in 2015, pas later als hybride »

Lees Interacties

Reacties

  1. gearhead zegt

    11 december 2013 om 19:13

    Peter Schreyer plempt Duitschen roots in het design (zie daklijn Audi, rode accenten van de GTI, gelijkvormige afwerkingstopics als de “touch” delen als interieur, handgrepen etc) en dat slaat aan in NL. Zeker tegen een zachte prijs.

    Login om te reageren
  2. bofkont zegt

    11 december 2013 om 19:13

    Tja niets mis met een Kia of hyundai, prima vervoer van A naar B, technisch meer dan oke.
    Maar dan heb je alles ook wel gehad, design is zeer overstyled, rijeigenschappen zijn oke maar niet meer dan dat, kortom een auto liefhebber loopt wordt er niet warm van.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      11 december 2013 om 19:47

      @bofkont:

      want een liefhebberaar wil dan van A naar C ofzo ??

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        11 december 2013 om 20:02

        @lincoln: lol

        Login om te reageren
    • Svda zegt

      11 december 2013 om 21:02

      @bofkont: en totdat je problemen krijgt met een Kia die 7 jaar garantie heeft…. Zitten hoop haken en ogen aan ook nog.

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        11 december 2013 om 21:33

        @dahlback:

        Eigenlijk zeg je hiermee dus dat als je 2 jaar ipv 7 wenst met dezelfde haken en ogen…go vag ;)

        Login om te reageren
  3. VeniVidiVici zegt

    11 december 2013 om 19:17

    Misschien een gekke gedachte van mij, maar ondanks dat de Nissan GT-R Japans is heeft dat ding denk ik wel voor een extra vertrouwensboost in Aziatische merken gegeven. Zo ook de Toyota GT86.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      11 december 2013 om 20:11

      @VeniVidiVici: Dat is wel een heel gekke gedachte….gekkie ;) 9 van die 10 mensen die in een Kia of Hyundai rijden weten niet eens wat een GT-R is. Die kopen die wagens gewoon omdat ze redelijk goedkoop zijn en 7 jaar garantie krijgen

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        11 december 2013 om 23:27

        @mopar: Haha ja m’n fantasie neemt soms grappige wendingen ;-)

        Login om te reageren
    • trident zegt

      12 december 2013 om 15:43

      @VeniVidiVici: best raar dat je dan de 2 merken aanhaalt die niks met korea te maken hebben en altijd al betrouwbaar zijn

      Login om te reageren
  4. jack_abarth zegt

    11 december 2013 om 19:32

    De enige die in het schema opvalt is Audi eerlijk gezegd.
    De rest kampt met dalingen, of is redelijk stabiel.

    Login om te reageren
    • mdemooistelettervanhetalfabet zegt

      11 december 2013 om 20:35

      @jack_abarth: Zeg dat wel! Wat een opmars.
      Maar even over Kia, het is eigenlijk wel logisch dat het zo lekker met ze gaat, hun nieuwe modellen zien er zeer strak uit (Europese invloed) en de prijzen zijn nog zeer acceptabel. Het is ook nog allemaal net wat spannender dan een Skoda oid.

      Login om te reageren
  5. badshah zegt

    11 december 2013 om 19:36

    Ook komt er een performance submerk van Hyundai voor Europa: http://www.autoblog.com/2013/12/10/hyundai-n-performance-sub-brand-i20-wrc/

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      11 december 2013 om 23:43

      @badshah: check anders even het nieuws van gisteren op autoblog.nl.

      ;)

      Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    11 december 2013 om 19:45

    is nix .. wordt nix ..

    ze missen passie emotie pedigree badge priemiejum ..

    en die zijn onmisbaar voor een “echte” autoliefhebberaar ..

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      11 december 2013 om 20:12

      @lincoln: Maar het ergste is nog dat ze een six figure price tag missen…..das pas echt priemieum.

      Login om te reageren
    • nickelb zegt

      11 december 2013 om 20:23

      @lincoln: en iedereen die een auto koopt is een autoliefhebber, uhhu. Laat 99% van alle mensen die een auto kopen nou kopen op merk trouw. Of gevoel. Maar zeker niet als autoliefhebber. Ze kijken alleen naar de prijs. Wat je er voor krijgt. En dan doen deze merken het heel erg goed. Ze zullen blijven groeien. Door alles zelf te maken kunnen ze voordelig blijven. En de kwaliteit blijft beter worden.

      Login om te reageren
    • jazzzo zegt

      11 december 2013 om 21:29

      @lincoln: over subjectief gesproken..

      Login om te reageren
  7. Volvo_440_turbo zegt

    11 december 2013 om 20:02

    Een van onze bedrijfswagens is een cee’d van 2011, rijdt leuker als een vergelijkbare Golf van 2011, nadeel van het ding, de zetels zitten niet zo goed en de automaat is niet echt je dat…
    Maar bon, de Golf van 2011 waarmee ik eens gereden heb, kon ik niet deftig mee koppelen/gasgeven, de voetmat zat op een of andere manier in de weg, de voorophanging maakte bonkend geluid alsof ie versleten was (de auto had nog maar 70 km op de teller) en het interieur zag er maar minderwaardig uit.
    Vergeleken met mijn Skoda Octavia 2011 is hij ook een stuk baanvaster…

    Login om te reageren
  8. Volvo_440_turbo zegt

    11 december 2013 om 20:03

    ps, ik bedoel dat de Kia baanvaster is dan de Skoda…

    Login om te reageren
  9. awesome zegt

    11 december 2013 om 20:30

    Kia daarentegen is de Koreaanse lieveling in Nederland. Vier jaar geleden had het merk nog geen 2 % van de Nederlandse markt in handen, tegenwoordig is dit uitgegroeid tot 6,1%,
    Maar dit betekent niet dat ze tegenwoordig veel meer auto’s verkopen dan een paar jaar geleden.
    De markt is immers compleet ingestort.

    Login om te reageren
  10. Rick-dos zegt

    11 december 2013 om 20:36

    Tegenwoordig niks mis met een Koreaan, tenminste als een auto niet meer is dan een vervoersmiddel voor je.

    Login om te reageren
    • jazzzo zegt

      11 december 2013 om 21:28

      @Rick-dos: dat slaat ook nergens op.

      Login om te reageren
  11. lamborgfan zegt

    11 december 2013 om 20:48

    Wel mooi dat ze massaal verkocht worden, betwijfel alleen voor hoelang.. Als je prijs je usp is (en garantie die geldt op onderdelen die niet kunnen slijten)

    Sja kijk maar naar peugeot of opel..

    Waar gaan de koreanen naartoe?

    Sja kijk dan nog maar een keer naar peugeot/psa of opel..

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      11 december 2013 om 21:26

      @lamborgfan:

      Hoelang is geen Koreaan ..

      Login om te reageren
      • super zegt

        11 december 2013 om 21:35

        @lincoln:
        woo is geen chinees?

        Login om te reageren
  12. smartye36 zegt

    11 december 2013 om 21:39

    Ik zou nog niet dood in een koreaans koekblik gevonden willen worden

    Login om te reageren
    • rob68 zegt

      11 december 2013 om 22:06

      @smartye36: Waar wil je dan wel dood in gevonden worden?

      Login om te reageren
  13. snelweg zegt

    11 december 2013 om 22:19

    Kia heeft een mooie huisstyle gekregen ik denk dat het door een Nederlandse ontwerper is gekomen ? 7 jaar garantie zachte prijs en een mooi style snap ik dat mensen dat eerder kopen dan eerst.

    Login om te reageren
    • nibor zegt

      11 december 2013 om 23:46

      @snelweg: Peter Schreyer is geen Nederlander. Deutschland it is…

      Login om te reageren
  14. smartye36 zegt

    11 december 2013 om 22:26

    Niet in een crisis schraap brommobiel en koreaanse troep in crisisuitvoering en ecotroep.
    Ba daar walg ik Van

    Login om te reageren
  15. bmwe46csl zegt

    12 december 2013 om 07:43

    Die ceed is echt een gave bak, het blok is minder..

    Login om te reageren
  16. marinepower zegt

    12 december 2013 om 13:34

    Goede zaak, laat het de europeesche merken maar weten dat ze in Azië kwalitatief veel betere producten maken, verkoopcijfers liegen niet. Misschien is het design niet alles, maar degelijkheid is ook wat. Die zogenaamde duitse degelijkheid is ook brandhout. Jammer dat ze het die bescheten premium merken niet wat meer vuur aan de schenen leggen. Goedkope troep voor de hoofdprijs. En het kopieerapparaat design van deze toppers is ook bij het saaie af. Liefst in het grijs of stemmig zwart. Bah!

    Login om te reageren
  17. amgpower63 zegt

    12 december 2013 om 15:39

    Die kia ziet er echt dik uit, spannender dan een polo gti.

    Login om te reageren
  18. bmwe46csl zegt

    14 december 2013 om 21:33

    Is dit bij de oude Hummer?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North