• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De opvolger van de Bugatti EB110 gaat weer in productie!

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 24 januari 2018 om 14:46 – 28 Reacties

Afbeelding De opvolger van de Bugatti EB110 gaat weer in productie!Afbeelding De opvolger van de Bugatti EB110 gaat weer in productie!Afbeelding De opvolger van de Bugatti EB110 gaat weer in productie!Afbeelding De opvolger van de Bugatti EB110 gaat weer in productie!Afbeelding De opvolger van de Bugatti EB110 gaat weer in productie!Afbeelding De opvolger van de Bugatti EB110 gaat weer in productie!Afbeelding De opvolger van de Bugatti EB110 gaat weer in productie!Afbeelding De opvolger van de Bugatti EB110 gaat weer in productie!

De opvolger van de Bugatti EB110 gaat weer in productie!
Drie hoeraatjes voor deze overwinning.

Nadat Bugatti in 1995 op onfortuinlijke wijze tenonder ging, bleef er een hoop onvoltooid werk achter. De Fransen bevonden zich immers middenin het bouwproces van de legendarische EB110. Een klein groepje ingenieurs zag hierin een gouden kans om de EB110 ze maken zoals zij hem altijd al voor ogen hadden gehad. Binnen enkele jaren zouden zij hun weergaloze interpretatie van de extreme Bugatti aan de wereld presenteren.

De Edonis, zoals de auto voluit heette, werd een kleine vijf jaar na de tenondergang van Bugatti gepresenteerd op een manier zoals dat alleen voor een auto van zijn kaliber gepast is. De eerste Edonis werd onthuld tijdens de millenniumwisseling, rond middernacht. Hiermee werd het niet alleen de eerste onthulde auto van het nieuwe millennium, maar ook een van de krachtigste auto’s die het aankomende decennium zou zien.

Dit heeft alles te maken met het feit dat de ex-Bugatti ingenieurs hun eigen creatie nagenoeg een volledige metamorfose gaven. Zo werd de 3,5-liter quad turbo V12 uit de EB110 uitgeboord totdat deze een inhoud had van 3,8 liter. Vier turbo’s maakten plaats voor ‘slechts’ twee stuks. De twist zat hem echter in de grootte van de turbo’s; de nieuwe exemplaren waren namelijk behoorlijk wat forser, waardoor ze er meer vermogen uitbliezen. Het resultaat sprak boekdelen: waar de originele EB110 ongeveer 600 pk produceerde, overtrof de Edonis hem alsof het niets was. Op volle toeren was de V12 in de Edonis goed voor ruim 730 pk, en dat enkel en alleen op de achterwielen.

De opvolger van de Bugatti EB110 gaat weer in productie!

Voor wie hier al langer dan vandaag komt klinkt het wellicht als een bekend verhaaltje. Onze waarde ex-collega @mauritsh schreef er enkele jaren geleden immers al over. Destijds kwam hij echter tot de tragische ontdekking dat B Engineering, de bedenkers van de Edonis, hun project nooit volledig tot bloem hadden laten kunnen komen.

Daar lijkt nu verandering in te komen. De overblijfselen van wat een fantastische wederopbouw had moeten worden, zijn recentelijk overgenomen door het Amerikaanse Casil Motors. Het bedrijf heeft in het verleden naar eigen zeggen al vaker gewerkt met kleinere supercar bedrijven, en hoopt nu ook dit project te laten kunnen floreren. 17 jaar na de val van B Engineering nemen zij het stokje over, in de hoop de productie van de Edonis te voltooien. Gekeken naar de lovende woorden die de auto destijds kreeg, kunnen we alleen maar dromen dat het daadwerkelijk een succes wordt.

“The Edonis is a classic Modenese supercar, with a striking body fashioned from hand-beaten aluminium, rear-drive only and a phenomenally potent, 3.8-litre, twin-turbo development of the Bugatti V12. It’s an altogether rawer take on the supercar theme, possibly the most raw there has ever been…” – EVO

Je zou een twijfelballonnetje op kunnen laten met de vraag of de 1.400 kg wegende SP-110 Edonis, zoals hij nu heet, vandaag de dag nog wel thuishoort in het landschap der supercars. Het design is duidelijk blijven steken in de jaren ’90, om nog maar niet te spreken over de ‘ouderwetse’ krachtbron die tegenwoordig bij vrijwel iedere fabrikant de deur gewezen wordt. Aan de andere kant kun je beargumenteren dat dit juist zijn charmes zijn. Zeker als je het uiterst puristische karakter en zijn prijskaartje van 690.000 euro meerekent, zullen er vast genoeg liefhebbers zijn die een Edonis in hun garage willen zien staan. Aangezien er slechts 15 chassis over zijn, zou het met niet verbazen als ze binnen een mum van tijd uitverkocht zijn.

Ook interessant!

  • Bugatti van Schumacher
    Bugatti van Schumacher totall loss door vloed
  • Nederlander koopt Bugatti EB110 voor €2,2 miljoen
  • Bugatti wielen
    Bugatti wielen voor een schijntje te koop
  • Vergeten raceauto: de Bugatti EB110 Sport Competizione

Nieuwste artikelen

  • Meer dan 16.000 C3's en DS3's staan met stof op de oprit
    Meer dan 16.000 C3’s en DS3’s staan met stof op de oprit
  • Binnenkijken in de gaafste onverwachte supercar op Goodwood
    Binnenkijken in de gaafste onverwachte supercar op Goodwood
  • Gespot – 1 van de 200 M4 DTM Champion Editions
  • Fysieke knoppen sterven uit en dat komt door jullie!
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, eb110, Klassiekers

Vorig bericht: « Hyundai onthult prijzen voor de i30 Fastback
Volgend bericht: “625 pk voor BMW M5 Competition Package” »

Lees Interacties

Reacties

  1. berlinetta zegt

    24 januari 2018 om 14:56

    Er zal vast wel een of andere rijke adonis uit de Emiraten wam worden van deze edonis.

    Login om te reageren
  2. drdre1 zegt

    24 januari 2018 om 15:01

    Vind ’t een raar design, proporties kloppen niet helemaal volgens mij en ’t is natuurlijk een beetje gedateerd. Wel goed dat een handjevol ingenieurs besluit tot zo’n spannend proces.

    Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      24 januari 2018 om 19:49

      @drdre1: idd zo’n typische jaren ’90 concept car stijl. En die koplampen… brrr

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        25 januari 2018 om 03:42

        @coffeecup: geweldig toch

        Login om te reageren
  3. wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt

    24 januari 2018 om 15:02

    Eerst ff langs Zagato, Touring Leggera of Piniferina o.i.d. langsgaan

    Login om te reageren
  4. trust zegt

    24 januari 2018 om 15:02

    Mag dan wel als v12 door de meeste overboord gegooid maar aangezien dit ‘maar’ een 3,8 is het alleen maar leuk voor de variatie in cilinder aantal. Leuk Dat 500cc per cilinder het efficiënts/… Is. Een v10 of v12 is in mijn boekje altijd leuker/beter/aantrekkelijker/ you name it

    Login om te reageren
  5. tvklarenbosch zegt

    24 januari 2018 om 15:04

    Ziet eruit als een kitcar

    Login om te reageren
  6. StijnB zegt

    24 januari 2018 om 15:19

    Arrête de boire Jean-Luc!

    Login om te reageren
  7. roadster1976 zegt

    24 januari 2018 om 15:21

    Ik begrijp heel goed waarom Bugatti de EB110 niet heeft laten lijken op dit model. Zit geen lijn in.

    Login om te reageren
    • flashevan zegt

      24 januari 2018 om 17:02

      @roadster1976: das ook niet meer dan logisch aangezien Bugatti ook toen niet in de toekomst kon kijken. De Edonis kwam pas 5 jaar na de ondergang van Bugatti tot stand

      Login om te reageren
  8. viezefreddyw zegt

    24 januari 2018 om 15:21

    Wat een gedrocht zeg he, kolere!

    Login om te reageren
    • valentinomaxi zegt

      24 januari 2018 om 23:05

      @viezefreddyw: Dat is ook wel een flinke understatement… Had bij het lezen van de titel gehoopt op iets fantastisch, maar dat valt even tegen.

      Login om te reageren
  9. rhellema zegt

    24 januari 2018 om 15:58

    Ik vind een Libelle wel een mooi dier maar van deze auto begrijp ik echt helemaal niets. Wat een wanstaltig hok zeg!!!

    Login om te reageren
  10. koekwaus zegt

    24 januari 2018 om 16:09

    Jammer dat ie zo depressief kijkt

    Login om te reageren
  11. goodolddays zegt

    24 januari 2018 om 16:36

    Nou nee, hoeft niet hoor…

    Login om te reageren
  12. smoked zegt

    24 januari 2018 om 16:42

    Jemig, volgens mij moet je Prozac door de brandstof doen om hem minder deprimerend te laten kijken. Design van lik me vestje.

    Login om te reageren
  13. cloverleaf zegt

    24 januari 2018 om 17:00

    Bugatti Multipla….

    Login om te reageren
  14. macready zegt

    24 januari 2018 om 17:19

    Het hele concept was destijds al gedoemd te falen (ontwerp buitenkant haalt het niet bij de EB110, meer vermogen met half zoveel tractie en veel meer turbo lag), heden ten dage volstrekt kansloos.

    Login om te reageren
  15. dirkv zegt

    24 januari 2018 om 17:25

    De adonis is niet moeders mooiste maar karakter heeft hij wel.

    Login om te reageren
  16. Forza zegt

    24 januari 2018 om 17:47

    Er zit werkelijk waar niet één goede hoek aan dat mormel. Heel verstandig om weer te gaan bouwen..

    Login om te reageren
  17. jaso013 zegt

    24 januari 2018 om 17:50

    Het lijkt wel een Bugatti Multipla….. bah

    Login om te reageren
  18. supershallow zegt

    24 januari 2018 om 19:38

    Ziet eruit als een droevige, zichzelf bij voorbaat verontschuldigende kikker…

    Login om te reageren
  19. sameshitdifferentday zegt

    24 januari 2018 om 21:10

    Nou niet bepaald een waardige opvolger…

    Login om te reageren
  20. frank2b zegt

    25 januari 2018 om 00:06

    Maarrr…… het is de Multipla onder de sportauto’s!

    Jazeker ik zweer het je! Die neus komt zó van de Multipla!
    Alleen wat platter.

    Login om te reageren
  21. unavailable zegt

    25 januari 2018 om 09:13

    Gatver

    Login om te reageren
  22. gasskaas zegt

    25 januari 2018 om 11:02

    Best gaaf design, echter op een ding na. Dat randje tussen de koplampen doet me denken aan een multipla..

    Login om te reageren
  23. xiran zegt

    25 januari 2018 om 13:32

    Mix tussen een gumpert en een ultima gtr.

    Login om te reageren
  24. barry355gtb zegt

    25 januari 2018 om 20:43

    Ben ik blij met dat teiltje naast de stoel waarop ik zat en spontaan af donderde na het zien van de foto’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North