En het is een lekkere dikkerd geworden.
De snelste Macan is terug van weggeweest. Porsche introduceert de Turbo-variant met de Macan facelift. In vergelijking met het oude model is er 10 procent aan vermogen gewonnen. Een opvallend detail is dat de cilinderinhoud 20 procent minder is geworden. De Macan Turbo heeft namelijk een 2.9-liter biturbo zescilinder onder de kap. Zijn voorganger had een 3.6-liter zespitter.
De nieuwe Macan Turbo beschikt over 440 pk en 550 Nm koppel. Uiteraard komt de SUV standaard met een PDK en het snelle apparaat doet 0-100 in slechts 4,3 seconden. De topsnelheid is 270 km/u mits je het Sport Chrono pakket aanvinkt. De 2.9-liter motor kenden we al uit de Cayenne en de Panamera. Audi Sport gebruikt het blok voor de RS 4 Avant en de RS 5.
Een Turbo heeft een lekker bombastisch uiterlijk. De Porsche rolt op 20-inch jetsers, heeft drie grote luchtinlaten aan de voorkant, een vaste achterspoiler en een sportuitlaatsysteem met vier pijpen. De standaarduitrusting bestaat onder meer uit adaptieve sportstoelen, een alcantara dakhemel, een Bose surroundset en een 10,9-inch Full HD touchscreen. Dat mooie stuurtje dat je ziet op de foto’s is dan weer niet standaard. Voor het GT Sportstuur, bekend van de 992, moet je bijlappen.
Porsche heeft meteen een prijs bekendgemaakt van de Macan Turbo, want de orderboeken zijn vanaf heden geopend. Het begint bij 136.300 eurie. De eerste leveringen starten eind oktober.
Soon, wat een wagen!
Dat is een smak geld zeg, wel een lekker kleurtje dat groen.
Bijbetalen voor een hogere topsnelheid en een stuur.
Mensen laten zich wat aanpraten. Ik zou het gevoel hebben dat ze de hele wagen in mijn reet willen steken.
@pa045: ja ik vind dat ook wel een ding. Natuurlijk zetten ze m lekkerder op de persfoto’s dan dat ie in de ‘basis’ is, maar als je al €136K erop kapotslaat klinkt bijbetalen voor een stuurtje van de foto wel zuur..
@pa045: zoo ben je wakker
0-100 net zo snel als een 718 Cayman GTS, moet niet gekker worden.
Toch liever een Stelvio Q, dan blijft er zelfs nog geld over voor een leuke uitlaat en chip
@allesmetturbo: maar deze blijft heel en rammelt/kraakt niet. Daarnaast schrijft een Alfa zo hard af dat je wel heel erge liefhebber moet zijn om er nieuw een te kopen. Porsche’s zijn super waardevast.
@rutgerg: Daarom pik je nu Cayenne’s op voor een tientje. Deze zal ook hard afschrijven hoor.
@berlinetta: Waar pik je een Cayenne op voor een 10 tje? Voor 10k zie je wel een bak van 10 jaar oud. De concurrenten zijn allemaal minder waard (kijk maar naar de eerste X5 of M klasse).
@laptom: Op Autoscout begint de Cayenne vanaf net iets minder dan 6k. X5 en M vanaf 2,5 respectievelijk 2k. Zijn uiteraard wel de oudste modellen, maar ze schrijven dus allemaal keihard af. Ook de Porsches.
@berlinetta: moet je voor de grap eens kijken voor gebruikte Stelvio’s. Staan er heel veel voor 40/43K vanuit 2017. De Macan’s uit dat bouwjaar beginnen pas rond de 65K.
@berlinetta: zoek eens naar gebruikte Stelvio’s. Voor 40/45K vind je er heel veel uit 2017. Macan’s uit dat bouwjaar beginnen pas rond de 65K.
@rutgerg: Maar de Macan heeft ook een veel hogere vanafprijs (87k tegen over 59k voor de Stelvio). Nogal logisch dat een Macan uit 2017 meer moet opbrengen dan een Stelvio uit 2017. En procentueel schrijft die Macan net zo hard, zo niet harder af dan die Stelvio.
@rutgerg: excuses 1keer te veel. Kan helaas niet verwijderen
@rutgerg: Porsche’s gaan niet stuk, de onderdelen zijn heel erg goedkoop, de garage rekent zeer lage uurlonen. Bovendien schrijven ze amper af.
Stelvio’s rammelen. (heb ik laatst gehoord op een verjaardag)
Waarom rijdt niet iedereen Porsche?
@karaya: de onderdelen zijn goedkoop? De garage rekent lage uurlonen? Waar baseer je dit op?
@rs18011: Ik maakte een grapje. Je sarcasme radar is stuk.
@karaya: nou precies! Gek he
@rutgerg: Jammer genoeg is het een opgedirkte Audi en geen Porsche.
Dit zal waarschijnlijk de best sturende auto uit z’n klasse zijn, misschien wel sowieso de beste auto. Maar ik kan hem echt niet mooi vinden. De pre facelift had al zo’n rare achterkant en deze nieuwe vind ik nog raarder. Ik vind vrijwel al zijn concurrenten mooier.
@berlinetta: inderdaad, dan liever een leuke Velar of een Stelvio.
@berlinetta: De Stelvio zal toch wel beter sturen. Heeft een veel mooier onderstel.
De Maycan is een Q5 plus.
Lekker dat dat irish green weer een comeback maakt.
Al die autos van boven de ton schrijven enorm af,..alleen al de Bpm op dit soort autos is soms wel 30k tot 50K…
Daarboven komt nog de btw…
Dus deze kost met opties makkelijk 165K Ik denk na 4 jr is er nog 65 K van over…
Dus afschrijving in 4 jr 100K…….
Dus wat is waardevast????
Dit blok had ook in de S4/S6 gekunt…..
@dutchdriftking: Dit is het RS4/RS5 blok, zit ook in de US S6 en S7 ;)